Keneltä laitettu ns. piuhat poikki? Miten ja missä vaiheessa teitte päätöksen asiasta?

  • Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
mietin
Olen 34 vuotias kahden lapsen (4v ja 2v) äiti. Olen tässä välillä mietiskellyt, että mitäs jos sitä laittaisi jo ns. piuhat poikki. Hormonaalinen ehkäisy tuottaa liikaa sivuvaikutuksia (mm. seksuaalinen halu vähentyy), kuparikierukka ei sovi, ja kondomien kanssa emme rupea puuhaamaan.

Asiaa puolustaa mm. se, että olen jo kaksi kertaa joutunut - säännöllisestä ehkäisystä huolimatta - epäilemään olevani raskaana ja tilanne on ollut sietämätön. Olen ollut aivan paniikissa pelkästä ajatuksesta, että voisin olla raskaana.

Lisäksi olen huomannut, että pienet vauvat ja tuttavien raskaudet saavat minun ainoastaan huokaisemaan helpotuksesta, että enää MINUN ei tarvitse elää tuota aikaa. Ennen omia lapsia, ja ennen toista lasta ajatukset olivat ihan päinvastaisia.

Mutta, mutta... miksi asia silti mietityttää...
 
Mulle ei ole kyseistä operaatiota tehty mutta liityn keskusteluun koska asia on harkinnassa. Odotan nyt kolmatta lasta rv 19+1 ja miehellä on edellisestä suhteesta yksi lapsi joten ollaan ihan varmoja että tämä jää kyllä viimeiseksi. Kysyisin sinulta että oliko teille itsestäänselvää että sinulta laitetaan piuhat poikki? Meillä vielä keskustellaan että kumpi operaatioon menee. Minulle ei myös pillerit sovi, saan niistä skitsofrenian ja aiheuttaa kuivuutta ja haluttomuutta. Kierukkaa ei tule kysymykseen, en halua mitään vierasta esinettä sisälleni ja kortsujen kanssa ei myöskään aleta leikkiä.

Olen karvaa vaille 30v. ja mies pari vuotta nuorempi. Uskon että nyt voin olla varma että lapsiluku on täynnä. Silti vähän jännitän että vaikuttaa se jotenkin henkisellä puolella naiseuteeni että olen "vasta" 30v. enkä voisikaan enää saada lasta.
 
"vieras"
täällä *huiskuttaa"
päätös oli helppo tehdä kolmannen lasen syntymän jälkeen. olin yli 30v. ja koimme yhdessä miehen kanssa että tässä on meidän perhe; tilaratkaisut ei anna myöten useampaa lasta (rakentaminen tai muuttaminen ei ollut ratkaisu) ja terveyden tilanteemme ja muu jaksaminen mietittiin hyvin tarkoin. tyytyväisiä on oltu ratkaisuun joka tehtiin jo 15 vuotta sitten. katumusta ei ole ollut, päin vastoin, helpotus on ollut suunnaton.

päätös kannattaa siis puntaroida todella tarkkaan ja tehdä ennen kaikkea yhdessä, ilman että kumpaakaan painostetaan suuntaan tai toiseen. silloin voi olla varma että tekee oikean ratkaisun.
 
Minulle tehtiin essure-sterilisaatio 2v sitten ( olin 28 ja kolme lasta) Päätös ei minulle ollut vaikea, koska mikään ehkäisy ei oikein käynyt ja supersikiäviä oltiin. EI sekään ole mukavaa joka kk ressata, että onko paksuna vai ei.
Ja minulla sama homma, huokaan helpostuksesta, kun ei ole vauvaa hoidettavana enää. Vauvat on mukavia, mutta kun alkavat huutamaan/haisemaan, on mukava ojentaa lapsi äidilleen :saint:
 
"Tessa"
Hei! Ymmärrän tunteesi, mutta mieti tarkkaan. Tuttavani raskautui tavattoman helposti. Laittoi puihat oikki viidennen jälkeen, mutta kuudes jouduttu sitten henkkimaan keinohedelmöityksellä... ei ollut ihan helppoa, kivutonta eikä halpaakaan... Eli jos piuhojen katkaisu kaduttaa jossain vaiheessa, tilanne on lähes peruuttamaton, ellei turvaudu keinohedelmöitykseen.
 
"anne"
Mieheltäni on laitettu piuhat poikki kerran, toista kertaa odottaa. Eka kerta siis jotenkin epäonnistui! Stressaavaa tällainen, asian alulle laittamisesta on n. 1½ vuotta ja puolisen vuotta vielä menee vähintään ennenkuin streilisaatio on varma.

Meillä kaksi lasta minä 33v ja mies 40v. Päätös oli yhteinen.
 
"minä"
Lapsia mahdollisimman paljon.Aina parempi yhteiskunnan kannalta

Seuraavien vuosikymmenien kuluessa Suomen vanhushuoltosuhde heikkenee ja lisäksi väestömäärä kääntyy laskuun. Paljon huolta kannetaan siitä, että palkkatyössä olevat ikäluokat eivät riitä tyydyttämään työvoiman tarvetta tai tuottamaan tarvittavaa verokertymää hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi.

Edessä oleviin ongelmiin on esimerkiksi parin vuoden takaisessa tulevaisuusselonteossa esitetty maahanmuuton lisäämistä sekä syntyvyyden nostamista. Lyhyellä tähtäimellä, maahanmuuttoa tarvitaan. Järkevältä kuulostaisi kuitenkin myös poistaa esteitä syntyvyyden nousulle. Väestön uusiutumiseksi jokaisen naisen pitäisi synnyttää 2,1 lasta. Tällä hetkellä luku on 1,7. Perheiden lapsilukutoive on peräti n. 2,3.
 
m
Neljännen lapsen syntymän jälkeen olin aivan varma etten halua enempää lapsia. Kun nuorimmainen oli 2v. pääsin sterilisaatioon ja olen ollut tyytyväinen, kun ei tarvi pelätä enää raskautumista.
 
ap
Ihan totta? Jotenkin olen elänyt siinä uskossa, että jos jo lapsia on ja ikää yli 30v, niin sterilisaation saa halutessaan.
Löysyin tällaisen:
-----
Hakijan tulee täytää jokin seuraavista edellytyksistä:

1. Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
2. Hakija on täyttänyt 30 vuotta
3. Raskaus vaarantaisi hakijan hengen tai terveyden
4. Hakijan mahdollisuudet muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot
5. On syytä otaksua, että hakijan jälkeläisillä olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
6. Hakijan sairaus tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaisi hänen kykyänsä hoitaa lapsia
---

Eli eikö ton mukaan riitä, että yksi noista kohdista vähintään täyttyy?
 
fiasfl
Multa laitettiin 3.ja 4. lapsen jälkeen. Jo kaksosia odottaessa ilmoittauduin jonoon eikä kukaan sen enempää kysellyt syitä. Ja ikää oli tuolloin 35.

Katunut en ole hetkeäkään, päinvastoin. Ihanaa kun ei tarvitse miettiä onko raskaana vaikka menkat ei alkaisikaan juuri päivälleen oikeaan aikaan.
 
m
Löysyin tällaisen:
-----
Hakijan tulee täytää jokin seuraavista edellytyksistä:

1. Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
2. Hakija on täyttänyt 30 vuotta
3. Raskaus vaarantaisi hakijan hengen tai terveyden
4. Hakijan mahdollisuudet muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot
5. On syytä otaksua, että hakijan jälkeläisillä olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
6. Hakijan sairaus tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaisi hänen kykyänsä hoitaa lapsia
---

Eli eikö ton mukaan riitä, että yksi noista kohdista vähintään täyttyy?
Nykyään ollaan tosi tarkkoja sterilisaation kanssa, koska purkuoperaatiot kuormittaa terveydenhuoltoa. Minulla täyttyi näistä ehdoista kolme+ oli kaksi vaikeaa raskautta (meinasivat syntyä keskosina) ja yksi keskenmeno raskauksien välissä.
 
Timangi-(harmaa)
Helppo päätös oli. Mietin sitä kun kolmannen odotus oli puolivälissä. Tiesin/tiedettiin, että 3lasta on meidän luku. Otettiin kyllä puheeksi vasta rv 38 vikassa lääkärinlassa ja sieltä lekuri laitto lähetteen ja hyväksytyn päätöksen synnytyssairaalaan. Olin silloin 24vuotias. Sterilisaatio tehtiin synnytyksestä seuraavana päivänä. Pillereitä en olis muistanut, kumia en tykkää käyttää, kierukka ollut....
Joten helpompaa näin, kun tietää mitä haluaa.
 
"heh"
Ihan totta? Jotenkin olen elänyt siinä uskossa, että jos jo lapsia on ja ikää yli 30v, niin sterilisaation saa halutessaan.
ei todellakaan. kyllä siinä sai ainakin 20kertaa per lääkäri vastata kysymykseen että olenko nyt ihan varma ja ollaanko me keskusteltu asiasta puolison kanssa tarpeeksi jne jne...että tuli jo mieleen että mihin mä nyt olen pääni lykkäämässä kun näin tivataan. ja ihan joka kerta vastasin että taatusti olen sitä mieltä

eli 40.v ja 3 lasta ei aina riitä
 
Me päätettiin että mut steriloidaan kolmannen sektion ohessa. Jotenkin se vain tuntui oikealta ja helpolta ratkaisulta että lisää lapsia meille ei tulisi.
Siitä on 3v, eikä ollenkaan kaduta että tein sen. Oon niin onnellinen että nyt saan keskittyä vaan näihin kasvaviin lapsiini :) Ihanaa nauttia nyt erilaisesta arjesta!
Kyllä sen tietää sit ku on valmis sterilisaatioon.
 
jaa-aa
Me päätettiin että mut steriloidaan kolmannen sektion ohessa. Jotenkin se vain tuntui oikealta ja helpolta ratkaisulta että lisää lapsia meille ei tulisi.
Siitä on 3v, eikä ollenkaan kaduta että tein sen. Oon niin onnellinen että nyt saan keskittyä vaan näihin kasvaviin lapsiini :) Ihanaa nauttia nyt erilaisesta arjesta!
Kyllä sen tietää sit ku on valmis sterilisaatioon.
niin olinhan minäkin valmis 3 lapsen jälkeen mutt lääkärit ei antaneet lupaa
 
Osallistun keskusteluun, sillä olen itse pohtinut asiaa vakavasti.
Ensimmäisen kerran päätin hankkiutua sterilointiin, kun erosin kolmen lapseni isästä. Ennen kuin ehdin, tapasin nykyisen mieheni, joka herätti uudelleen ajatuksen, että josko minä vielä yhden...

Neljännen lapsen odotusaikana jo päätimme, että mies steriloidaan kun lapsi syntyy. Mutta nyt kun vauva on puolivuotias, olemmekin yllättäen yrittämässä viidettä ja taas on mielessä, että kun se viides joskus meille suodaan, niin sitten minut tai mies kyllä varmasti steriloidaan.

Mutta vakavasti sanottuna, en enää ota itseäni vakavasti. En voisi koskaan luottaa täysin päätökseeni.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle on tehty pari vuotta sitten. Ja asia oli kristallinkirkas jo siinä vaiheessa, kun aloin kuopusta odottaa. Meidän perhe oli valmis :heart:
Mitään ongelmia ei ollut, neuvolalääkäri kirjotti lähetteen, ikä oli täynnä ja lapsia 4 eli kriteerit sikälikin ok. Toimenpide tehtiin synnytystä seuraavana päivänä. Eli pääsi samalla makaamisella molemmista.
 
sdfasfawer
Kolme lasta, 30-vuotias, ei enempää lapsia. Ei kestäisi mieli, eikä kroppa uutta raskautta. Oli vähän ikävä kokemus se laitto, koska en allergioiden vuoksi saanut kunnollista särkylääkettä mielestäni. Ja minulla on vähän ongelmaa noiden alapääoperaatioiden kanssa, joten jännitän ja panikoin, joka lisää kipuherkkyyttä. Essure-menetelmä. Lopullinen ja mahdoton purkaa. Täydellistä.
 

Yhteistyössä