Uskovaiset on niin hyviä ihmisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hirveen vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaa";21951773]Toisekseen uskovaisilla on keskimääräistä huonompi koulutustausta, ja koulutus taas tuo ihmiseen suvaitsevaisuutta.
Eli kyllä olen aivan eri mieltä. uskovainen on yleensä keskimäärin huonompi ihminen kuin ei-uskovainen.[/QUOTE]

Pelkkiä stereotypioita tuollaiset väitteet, minä kyllä tunnen vinon pinon eri alojen tohtoristason miehiä ja naisia jotka OIKEASTI ovat elävässä uskossa.

Ja eron kyllä huomaa meikäläinenkin kun heitä vertaa niihin tuhansiin enemmän tai vähemmän koulutettuihin tekokristittyihin jotka vain muodon vuoksi kuuluvat evankelisluterilaiseen sateenkaarisukupuolineutraaliseksuaalinen- ja sukupuoltenvälinen (vaikka sukupuolia ei olekaan vaan ollaan sukupuolineutraaleja!) tasa-arvokirkkoon. Eli siis tuohon ev.lut. huorakirkkokuntaan joka on pistänyt kaiken myyntiin rahasta ja ihmisten suosiosta.

Elkää te ny olko niin suvaitsemattomia, ettette suvaitse uskovien vakaumusta. Minun oma vakaumukseni perustuu vain ja ainoastaan raamattuun. Hyväksyn ne asiat jotka raamatussa ilmoitetaan että Jumalakin hyväksyy, en hyväksy niitä, joita raamatun mukaan Jumala ei hyväksy.
Eikö pitäisi suvaita myös minun vakaumukseni?

Tottakai, moniarvoisessa maailmassa pitäisi itse kunkin voida elää haluamallaan tavalla kun ei vahingoita muita ihmisiä.

Alkoi kiinnostaa tuo kun kerroit että "Hyväksyn ne asiat jotka raamatussa ilmoitetaan että Jumalakin hyväksyy, en hyväksy niitä, joita raamatun mukaan Jumala ei hyväksy".

Miten on, hyväksytkö sinä vammaiset ihmiset tasavertaisina oikeuksiltaan?
Kristinuskon Jumala nimittäin ei heitä hyväksi. Hän kieltää vammaisia tulemasta kirkkoon koska hän ei voi sietää heitä, he ovat saastaisia.

Toiseksi, pidätkö pahana kun naiset ovat usein ilman huivia kirkossa? Paavali kieltää Korinttolaiskirjessa ankarin sanoin naisia tulemasta kirkkoon ilman pään peittävää huivia. Myös sillon jos nainen rukoilee olipa kirkossa tai muualla, hänellä tulee olal huivi päässään, Naisilta on myös hiusten palmikoiminen ja lyhyeksi leikattu tukka kielletty Paavalin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21951911:
...eivät he kristittyjä ole muuten kuin vain nimellisesti. Kuten on tilanne lähes koko Suomen kansan kohdalla. Ei täällä uskota, jostain syystä silti kirkkoon kyllä kuulutaan. Vissiinkin siksi että saadaan muutamat komeat kirkkohäät järkättyä elämän aikana?...

...eron kyllä huomaa meikäläinenkin kun heitä vertaa niihin tuhansiin enemmän tai vähemmän koulutettuihin tekokristittyihin jotka vain muodon vuoksi kuuluvat evankelisluterilaiseen sateenkaarisukupuolineutraaliseksuaalinen- ja sukupuoltenvälinen (vaikka sukupuolia ei olekaan vaan ollaan sukupuolineutraaleja!) tasa-arvokirkkoon. Eli siis tuohon ev.lut. huorakirkkokuntaan joka on pistänyt kaiken myyntiin rahasta ja ihmisten suosiosta.

Ollaksesi kristitty sinun puheesi ja arvioisi muista ihmisistä ovat räikeän halventavia ja ylimielisiä.

Kaukana siitä mitä Vapahtaja opetti Vuorisaarnassa. Olen aina luullut että meidän uskovaisten tulee suhtautua myös toisin ajatteleviin "Kristuksen mielellä", siitä Raamatussa ainakin puhutaan...

Niin, onhan se aika kummaa, jos sellaista ihmistä sanotaan lapsekkaaksi, joka ottaa asioista tarkkaan selvää, omaa vankan vakaumuksen, on valmis tekemään vaikka mitä uhrauksia vakaumuksensa puolesta. Höpötykset lapsenuskosta ei oikein istu tuohon.

Minusta taas se lapsenusko tarkoittaa sitä että ihminen ylipäätänsä KYKENEE uskomaan ohi oman pönötyksensä. Nykyihmiselle usko on niin vaikeata kun olemme olevinamme niin "älykkäitä" ja "tieteellisiä" vaikka ei ymmärretä edes elämän syntyä. Silti Hawking, Enqvist ja kumppanit kuitenkin ovat tietävinään että Jumalaa sieltä alkulähteiltä ei löydy.

Lapsenusko siis tarkoittaa minulle sitä ettei ihminen tukehdu omaan olemattomaan mahtavuuteensa vaan voi ottaa huomioon sellaisenkin mahdollisuuden että Jumala on olemassa vaikka ihminen ei sitä matemaattisesti pystykään todentamaan.

Minusta Raamatussa mainittu lapsenusko tarkoittaa avarakatseisuutta, vastakohtana putkinäköisyydelle. Ja opetuslapset ovat näinollen laajakatseisia henkilöitä joittenka ei kuitenkaan ole pakko kaikkea suvaita vaan rajat voidaan ja rajat tulee vetää Raamatun viitoittamalla tavalla. Kaiken suvaitseminenkin kun on selkärangatonta lällyilyä ja viime kädessä vastuunpakoilua. Ja tätä vastuunpakoiluahan meillä nykyaikana riittää... Kirkossa ja sen ulkopuolella.

70-80-luvulla pienellä paikkakunnalla uskkovaisten piirien mielestä avioero oli vielä syntiä. Äitiäni uskovaiset piirit syrjivät.
Nyt kun avioero suvaitaan, niin on keksitty ilmeisesti syrjinnän kohteeksi sukupuolinen suuntautuminen.

Kyllä aina jotain syrjinnän syitä löytyy jos haluaa niitä etsiä, kuten "uskovaiset" haluavat.

Tosiasia on, että uskovaiset ovat keskimääräistä tyhmempia ja ilkeämpiä ja suvaitsemattomampia ihmsiä. Ennenhän jumalanpalveluksissa saarnattiin muiden syntisyydestä, kun itse ollaan niin hyviä.

Tottakai, moniarvoisessa maailmassa pitäisi itse kunkin voida elää haluamallaan tavalla kun ei vahingoita muita ihmisiä.

Alkoi kiinnostaa tuo kun kerroit että "Hyväksyn ne asiat jotka raamatussa ilmoitetaan että Jumalakin hyväksyy, en hyväksy niitä, joita raamatun mukaan Jumala ei hyväksy".

Miten on, hyväksytkö sinä vammaiset ihmiset tasavertaisina oikeuksiltaan?
Kristinuskon Jumala nimittäin ei heitä hyväksi. Hän kieltää vammaisia tulemasta kirkkoon koska hän ei voi sietää heitä, he ovat saastaisia.

Toiseksi, pidätkö pahana kun naiset ovat usein ilman huivia kirkossa? Paavali kieltää Korinttolaiskirjessa ankarin sanoin naisia tulemasta kirkkoon ilman pään peittävää huivia. Myös sillon jos nainen rukoilee olipa kirkossa tai muualla, hänellä tulee olal huivi päässään, Naisilta on myös hiusten palmikoiminen ja lyhyeksi leikattu tukka kielletty Paavalin mukaan.

Ei Jumala hyljeksi mitenkään vammaisia, jos jotkut kirkot ja uskontokunnat näin tekevät, kannattaa miettiä tarkasti toimiiko se uskonto muutenkaan raamatun mukaisesti.
Pään peittäminen naisilla on raamatun mukaan vallan alistumisen merkki. Eli nainen voi hyvin kuunneella raamatullista opetusta ilman että peittää päätään, mutta jos hän esim. julkisesti pitää ääneen rukouksen, pää on peitettävä.
Hiusten palmikoiminen ei sinänsä ole kielletty raamatun mukaan, tällä tarkoitetaan että naisen kaunistautumisen pitäisi olla muuta kuin ulkonaista. Että pitäisi ennemmin kiinnittää huomiota sisäiseen kauneuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kristuksen mielellä;21951953:
Ollaksesi kristitty sinun puheesi ja arvioisi muista ihmisistä ovat räikeän halventavia ja ylimielisiä.

Kaukana siitä mitä Vapahtaja opetti Vuorisaarnassa. Olen aina luullut että meidän uskovaisten tulee suhtautua myös toisin ajatteleviin "Kristuksen mielellä", siitä Raamatussa ainakin puhutaan...

En ole MISSÄÄN KOSKAAN väittänyt olevani kristitty. Tuo oli ihan sinun oma johtopäätöksesi jonka pohjaat ilmeisimmin sille tosiasialle että minä julkisesti kerron arvostavani TODELLISIA kristittyjä ja heidän näkemyksiään enkä muodikkaasti ole kristinuskonvastainen.

Mutta siitä että ei muodikkaasti vainoa ja pilkkaa kristittyjä on vielä jonkinmoinen matka siihen ETTÄ ITSE OLISI KRISTITTY USKOVAINEN.

Joten käsityksesi siitä miten kristityn tulee suhtautua toisin ajatteleviin lienee oikea mutta käsityksesi ja johtopäätöksesi minusta oli väärä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21951963:
Minusta taas se lapsenusko tarkoittaa sitä että ihminen ylipäätänsä KYKENEE uskomaan ohi oman pönötyksensä. Nykyihmiselle usko on niin vaikeata kun olemme olevinamme niin "älykkäitä" ja "tieteellisiä" vaikka ei ymmärretä edes elämän syntyä. Silti Hawking, Enqvist ja kumppanit kuitenkin ovat tietävinään että Jumalaa sieltä alkulähteiltä ei löydy.

Lapsenusko siis tarkoittaa minulle sitä ettei ihminen tukehdu omaan olemattomaan mahtavuuteensa vaan voi ottaa huomioon sellaisenkin mahdollisuuden että Jumala on olemassa vaikka ihminen ei sitä matemaattisesti pystykään todentamaan.

Minusta Raamatussa mainittu lapsenusko tarkoittaa avarakatseisuutta, vastakohtana putkinäköisyydelle. Ja opetuslapset ovat näinollen laajakatseisia henkilöitä joittenka ei kuitenkaan ole pakko kaikkea suvaita vaan rajat voidaan ja rajat tulee vetää Raamatun viitoittamalla tavalla. Kaiken suvaitseminenkin kun on selkärangatonta lällyilyä ja viime kädessä vastuunpakoilua. Ja tätä vastuunpakoiluahan meillä nykyaikana riittää... Kirkossa ja sen ulkopuolella.

Juu, mulle tulee tästä mieleen se kun Jeesus otti lapsukaisen syliinsä, ja kehotti kuulijoita tulemaan sen lapsukaisen kaltaiseksi. Eikä Jeesus siinä tarkoittanut mitään lapsekkuuttaa, vaan sitä, että on nöyrä ja tiedonhaluinen niinkuin lapsi oppimaan.

Lukematta sen kummemin muiden vastauksia niin sanon, etten ymmärrä mikä niissä uskovaisissa niin kismittää. He toimivat omien sääntöjensä ja normiensa mukaan eikä siinä kai pitäisi olla mitään valittamista.

Heillä on myös oikeus mielipiteeseensä, heillä saa olla omat syynsä niiden pohjaksi eikä kukaan kai ole heidän yläpuolellaan ja oikeutettu sanomaan mikä on oikea syy ja mikä ei.

[QUOTE="vierailija";21950253]Minun kokemukseni mukaan uskovaiset ovat kaikkein kärkkäimpiä tuomitsemaan toisia. Minä olen ateisti ja koen että minussa on enemmän empatiaa ja lähimmäisenrakkautta kuin monessa tuntemassani uskovaisessa ihmisessä.[/QUOTE]

Samoin koen,ja hyväksyn erilaisuuden myös.
Uskonnon nimissä on maailmalla kautta aikojen tehty kamalia tekoja.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21951994:
En ole MISSÄÄN KOSKAAN väittänyt olevani kristitty.

Joten käsityksesi siitä miten kristityn tulee suhtautua toisin ajatteleviin lienee oikea mutta käsityksesi ja johtopäätöksesi minusta oli väärä.

Pyydän anteeksi, erehdyin päättelyssäni. Eiväthän nämä jeesuksen Vuorisaarnan opetukset sitten tosiaan sinua koskekaan. Toivon että et muistele pahalla, ei ollut tarkoitus loukata sinua missään tapauksessa. Kaikkea hyvää sinulle!

Mun oma kokemus on mun omasta äidistäni.
Aina olen jotenkin elänyt siinä luulossa että hän hartaana uskovaisena hyväksyy jokaisen sellaisena kuin hän on. Antaa ja osaa pyytää anteeksi. Ei missään nimessä valehtelisi ja seisoisi sanojensa ja tekojensa takana, aikuisena viisaana ihmisenä... Ja vielä mitä!

Nyt aikuisena olen nähnyt hänen todellisen luonteensa. Juoruilee kaikista lähimmäisistään negatiiviseen sävyyn. Useasti olen hänelle sanonut että jos sinulla on varaa muita arvostella tuohon tapaan, niin kannattaisiko katsoa peiliin onko itse niin täydellinen että tuollaiseen on varaa.
Minä olen joutunut varsin hänen kiusankohteekseen. Kaikista ystävistäni keksii pahaa sanottavaa. Juoruilee sukulaisille ja mustamaalaa minun kasvatustaitoja lasten suhteen ja samalla ylistää siskoani.
Mustamaalaa minua minun omille lapsilleni valheilla. Sentään yhden valheen myönsikin.
Jatkuvan pahanpuhumisen eräälle sukulaiselle kielsi täysin, vaikka tämä sukulainen ei ole voinut kuulla näitä äitini värittämiä tarinoita mistään muualta.
Ja kun itkien soitin ja kysyin häneltä miksi tekee tällaista? Käski olla soittamatta, hän ei ole mitään tehnyt. Nyt ei ole sen koommin kuulunut pariin kuukauteen. Ja puhuu taas sukulaisille että ei hän minulle soittele ja kysele kuulumisia, koska enhän minäkään hänelle soita. Eli nyt minun pitäisi soittaa ja itkeä ja anella anteeksiantoa häneltä, koska HÄN pahoitti minun mieleni ja lasteni mielet... hohhoijaa..

[QUOTE="jaa";21951964]70-80-luvulla pienellä paikkakunnalla uskkovaisten piirien mielestä avioero oli vielä syntiä. Äitiäni uskovaiset piirit syrjivät.
Nyt kun avioero suvaitaan, niin on keksitty ilmeisesti syrjinnän kohteeksi sukupuolinen suuntautuminen.

Kyllä aina jotain syrjinnän syitä löytyy jos haluaa niitä etsiä, kuten "uskovaiset" haluavat.

Tosiasia on, että uskovaiset ovat keskimääräistä tyhmempia ja ilkeämpiä ja suvaitsemattomampia ihmsiä. Ennenhän jumalanpalveluksissa saarnattiin muiden syntisyydestä, kun itse ollaan niin hyviä.[/QUOTE]

Tuon keskimmäisen kappaleen tulisi kuulua muodossa: "Kyllä aina jotain syrjinnän syitä löytyy jos haluaa niitä etsiä, kuten IHMISET haluavat."

Kuvottavaa, että ns. ei-uskovaiset (kuten sinäkin "jaa") AINA pitävät itseään niin paljon uskovaisia parempina ihmisinä! Milloin sinä lakkaat syrjimästä uskovaisia ja niputtamasta heitä ns. huonompien ihmisten kastiin?

[QUOTE="vieras";21952014]Samoin koen,ja hyväksyn erilaisuuden myös.
Uskonnon nimissä on maailmalla kautta aikojen tehty kamalia tekoja.[/QUOTE]

Nyt kannattaa muistaa, että "uskonnon nimissä" tehdyt kauheudet, eivät olekaan sama kuin raamatun mukaiset teot.
On helppo erottaa väärät uskonnot sen mukaan, toimivatko ne raamatun oppien mukaan, vai ei.

[QUOTE="vieras";21952043]Mun oma kokemus on mun omasta äidistäni.
Aina olen jotenkin elänyt siinä luulossa että hän hartaana uskovaisena hyväksyy jokaisen sellaisena kuin hän on. Antaa ja osaa pyytää anteeksi. Ei missään nimessä valehtelisi ja seisoisi sanojensa ja tekojensa takana, aikuisena viisaana ihmisenä... Ja vielä mitä!

Nyt aikuisena olen nähnyt hänen todellisen luonteensa. Juoruilee kaikista lähimmäisistään negatiiviseen sävyyn. Useasti olen hänelle sanonut että jos sinulla on varaa muita arvostella tuohon tapaan, niin kannattaisiko katsoa peiliin onko itse niin täydellinen että tuollaiseen on varaa.
Minä olen joutunut varsin hänen kiusankohteekseen. Kaikista ystävistäni keksii pahaa sanottavaa. Juoruilee sukulaisille ja mustamaalaa minun kasvatustaitoja lasten suhteen ja samalla ylistää siskoani.
Mustamaalaa minua minun omille lapsilleni valheilla. Sentään yhden valheen myönsikin.
Jatkuvan pahanpuhumisen eräälle sukulaiselle kielsi täysin, vaikka tämä sukulainen ei ole voinut kuulla näitä äitini värittämiä tarinoita mistään muualta.
Ja kun itkien soitin ja kysyin häneltä miksi tekee tällaista? Käski olla soittamatta, hän ei ole mitään tehnyt. Nyt ei ole sen koommin kuulunut pariin kuukauteen. Ja puhuu taas sukulaisille että ei hän minulle soittele ja kysele kuulumisia, koska enhän minäkään hänelle soita. Eli nyt minun pitäisi soittaa ja itkeä ja anella anteeksiantoa häneltä, koska HÄN pahoitti minun mieleni ja lasteni mielet... hohhoijaa..[/QUOTE]

Huom, huom. Raamattu tuomitsee myös juoruilun ja panettelun. Ei ole oikein tehdä niin, eikä uskovaiseksi itseään SANOVA ihminen välttämättä teekään raamatun oppien mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kristuksen mielellä;21952031:
Pyydän anteeksi, erehdyin päättelyssäni. Eiväthän nämä jeesuksen Vuorisaarnan opetukset sitten tosiaan sinua koskekaan. Toivon että et muistele pahalla, ei ollut tarkoitus loukata sinua missään tapauksessa. Kaikkea hyvää sinulle!

Voivatpa hyvinkin silti koskea minuakin, mutta sen vain halusin oikaista että uskovaisena minä tosiaankaan en täällä kirjoittele vaikka kristinuskoa älyllisesti ja muutoinkin mielenkiintoisena ja johdonmukaisena pidänkin. Tosin onhan monet muutkin uskonnot sinänsä johdonmukaisia, kuten esimerkiksi islam on erittäinkin johdonmukainen uskonto väkivaltaisuudessaan ja suvaitsemattomuudessaan. Mutta kristinuskossa on muutakin kuin tuota johdonmukaisuutta, sanoisinko että siinä oikeasti on jotain sellaista totuutta joka ei voi olla ihmisestä koska ihminen ei totuuteen eikä rakkauteen kykyne. Siksi kristinusko ja Jeesus nimenomaan on aina kiinnostanut minua sillä Jeesus ei voinut olla pelkkä tavallinen heppu vaan. Minä tunnen tuhansia oikeasti tavallisia heppuja, eikä kukaan heistä muistuta Jeesusta :)

Ja kaunaahan en toki kanna sinulle, hyvä vain että tuli asia otettua puheeksi sillä jos joku luulee minun juttujani uskovaisen teksteiksi niin voi saada varsin "reippaan" kuvan peruskristittyjen kielenkäytöstä :D :D

Kysäisin sinulta Viuuh:
"Miten on, hyväksytkö sinä vammaiset ihmiset tasavertaisina oikeuksiltaan?
Kristinuskon Jumala nimittäin ei heitä hyväksy."

Alkoi kiinnostaa tuo kun kerroit että "Hyväksyn ne asiat jotka raamatussa ilmoitetaan että Jumalakin hyväksyy, en hyväksy niitä, joita raamatun mukaan Jumala ei hyväksy". - -

Ei Jumala hyljeksi mitenkään vammaisia, jos jotkut kirkot ja uskontokunnat näin tekevät, kannattaa miettiä tarkasti toimiiko se uskonto muutenkaan raamatun mukaisesti.
Pään peittäminen naisilla on raamatun mukaan vallan alistumisen merkki. Eli nainen voi hyvin kuunneella raamatullista opetusta ilman että peittää päätään, mutta jos hän esim. julkisesti pitää ääneen rukouksen, pää on peitettävä.
Hiusten palmikoiminen ei sinänsä ole kielletty raamatun mukaan, tällä tarkoitetaan että naisen kaunistautumisen pitäisi olla muuta kuin ulkonaista. Että pitäisi ennemmin kiinnittää huomiota sisäiseen kauneuteen.

3 Moos. 21:16-23 Jumala itse puhuu vammaisista ja sulkee heidät jumalanpalvleuksen ulkopuolelle, he eivät saa tulla sisälle kirkkoon:

"Sano Aaronille: Kukaan jälkeläisesi, jolla on jokin ruumiinvamma, ei saa milloinkaan tulla uhraamaan ruokaa Jumalalle. Uhraamaan ei saa tulla kukaan, joka on sokea, rampa tai kasvoiltaan tai ruumiiltaan epämuodostunut, kukaan, jolta on katkennut jalka tai käsi, joka on kyttyräselkäinen tai kitukasvuinen, jonka silmäterä on samentunut tai jolla on ihottuma, rupitauti tai vialliset kivekset.

...vammansa takia hän on kelpaamaton uhraamaan ruokaa Jumalalle."

Paavali sanoo pään peittämisestä kkorinttolaiskirjeessä:

Pään peittäminen jumalanpalveluksessa
4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä.
5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.
6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.

Sinä tulkitsit:
"jos hän esim. julkisesti pitää ääneen rukouksen, pää on peitettävä."

Tuota ei sanottu Raamatussa, mistä siis sen tempaisit? Sanoit edellä että sinä uskot vain juuri kuten Raamatussa sanotaan. Onko mielestäsi luvallista mielivaltaisesti itse keksiä Raamattuun lisää asioita joita siellä ei ole sanottu?

Juu, mulle tulee tästä mieleen se kun Jeesus otti lapsukaisen syliinsä, ja kehotti kuulijoita tulemaan sen lapsukaisen kaltaiseksi. Eikä Jeesus siinä tarkoittanut mitään lapsekkuuttaa, vaan sitä, että on nöyrä ja tiedonhaluinen niinkuin lapsi oppimaan.

Ja ennakkoluuloton kuten lapsi on. Aikuinen on jo niin kaavoihin kangistunut ja katkeroitunut useinkin ettei mikään usko ja luottamus mihinkään tai kehenkään ole aikuiselle enää mahdollista. Aika on vähän niinkuin jo ajanut aikuisen ohi.

Lukematta sen kummemin muiden vastauksia niin sanon, etten ymmärrä mikä niissä uskovaisissa niin kismittää. He toimivat omien sääntöjensä ja normiensa mukaan eikä siinä kai pitäisi olla mitään valittamista.

Heillä on myös oikeus mielipiteeseensä, heillä saa olla omat syynsä niiden pohjaksi eikä kukaan kai ole heidän yläpuolellaan ja oikeutettu sanomaan mikä on oikea syy ja mikä ei.

Peesi tälle. Juuri näin minäkin kristityistä ajattelen.

Mutta muutamista muista uskonnoista (esim. islamista) en noin voi ajatella, muslimeilla kun on huomattavasti suurempi taipumus puuttua myös muiden ulkopuolisten ihmisten elämään kuin mitä nyt vaikkapa helluntailaiset puuttuvat.

Sitä mä sitten ihmettelen miksi ei elä niiden oppien mukaan, jos kaikki kirjallisuus mitä lukee on kristillistä, käy kirkossa, iltaisin näissä kokouksissa ja raamattua lukee ihan säännöllisesti?
Yksi ainut ystäväni on siedettävä koska ystäväni äiti on pappi.
Koko meidän lapsuus meni siihen että äitini ravasi näissä kokouksissa ja keskittyi täysin uskoonsa. Vanhempani erosivat vielä kun olin 12vuotias. Tiedän että ero oli äidilleni helpotus, mutta tämän jeesustelun takia hän unohti meidät lapset. Ei välittänyt pätkääkään missä me mentiin ja mihin aikaan illasta. Tulin 14-15vuotiaana viikollakin kotiin puolen yön aikaan. Ei minun äitiä kiinnostanut missä olin ollut. Jälkeenpäin olen saanut kuulla kuinka hankala ja inhottava lapsi olin ollut, eikä minulle mitään olisi mahtanut.
Itse uskon että olisi mahtanut, jos me lapset olisimme olleet se ykkösasia eikä se oma usko ja siihen uppoutuminen.

Huomasinkin tässä että kirjoitin vain negatiivisen kommentin aiheesta. Itseasiassa viime päivinä paljon ajatellut asiaa äidistäni, ehkäpä siksi tämä purkaus.

On minulla hyväkin kokemus uskovaisesta ihmisestä. Lapseni opettajasta. Vanha ja viisas nainen. Häntä pidän hyvänä ihmisenä. Ei koskaan tuomitse ketään. Paneutuu jokaiseen oppilaansa yksilönä. Jaksaa selvittää asiat loppuun asti, jos on jotain selvitettävää. Lapset kokevat hänet erittäin turvallisena ihmisenä ja opettajana. Uskon että kuitenkin syy ei ole pelkkä usko, vaan pitkä elämänkokemuskin, joka on tehnyt hänestä sellaisen kuin hän on.

Kysäisin sinulta Viuuh:
"Miten on, hyväksytkö sinä vammaiset ihmiset tasavertaisina oikeuksiltaan?
Kristinuskon Jumala nimittäin ei heitä hyväksy."

3 Moos. 21:16-23 Jumala itse puhuu vammaisista ja sulkee heidät jumalanpalvleuksen ulkopuolelle, he eivät saa tulla sisälle kirkkoon:

"Sano Aaronille: Kukaan jälkeläisesi, jolla on jokin ruumiinvamma, ei saa milloinkaan tulla uhraamaan ruokaa Jumalalle. Uhraamaan ei saa tulla kukaan, joka on sokea, rampa tai kasvoiltaan tai ruumiiltaan epämuodostunut, kukaan, jolta on katkennut jalka tai käsi, joka on kyttyräselkäinen tai kitukasvuinen, jonka silmäterä on samentunut tai jolla on ihottuma, rupitauti tai vialliset kivekset.

...vammansa takia hän on kelpaamaton uhraamaan ruokaa Jumalalle."

Paavali sanoo pään peittämisestä kkorinttolaiskirjeessä:

Pään peittäminen jumalanpalveluksessa
4 Jos miehellä on päähine päässään, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä.
5 Sen sijaan jos nainen on avopäin, kun hän rukoilee tai profetoi, hän häpäisee päänsä, sillä sehän on samaa kuin hän olisi antanut ajaa hiuksensa pois.
6 Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.

Sinä tulkitsit:
"jos hän esim. julkisesti pitää ääneen rukouksen, pää on peitettävä."

Tuota ei sanottu Raamatussa, mistä siis sen tempaisit? Sanoit edellä että sinä uskot vain juuri kuten Raamatussa sanotaan. Onko mielestäsi luvallista mielivaltaisesti itse keksiä Raamattuun lisää asioita joita siellä ei ole sanottu?

Tässä oli kyse Mooseksen lain alaisuudessa olevista PAPILLISISTA tehtävistä.
Ei siiloinkaan Jumala hyljeksinyt ketään joka oli vammainen, päinvastoin kansalle oli annettu vakavat ohjeet ottaa sairas, vammainen tai muuten heikko kaikessa huomioon.
Toiseksi, emme elä enää Mooseksen lain alaisuudessa, joten nämä ohjeet eivät koske Jeesuksen seuraajia nykyään.
Raamatun periaate on silti sama. Yhäkään emme saa uhrata Jumalalle "viallista", eli siis elämämme täytyy olla täysin sopusoinnussa raamatun ohjeiden, käskyjen ja periaatteiden kanssa.

[QUOTE="vieras";21952043]Mun oma kokemus on mun omasta äidistäni.

Ja kun itkien soitin ja kysyin häneltä miksi tekee tällaista? Käski olla soittamatta, hän ei ole mitään tehnyt. Nyt ei ole sen koommin kuulunut pariin kuukauteen. Ja puhuu taas sukulaisille että ei hän minulle soittele ja kysele kuulumisia, koska enhän minäkään hänelle soita. Eli nyt minun pitäisi soittaa ja itkeä ja anella anteeksiantoa häneltä, koska HÄN pahoitti minun mieleni ja lasteni mielet... hohhoijaa..[/QUOTE]

Ehkä olet diagnosoinut äitisi virheellisesti uskovaiseksi kristityksi? Ehkä hän on masentunut tai hänellä on jokin persoonallisuushäiriö? Esimerkiksi narsisti tms?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21952149:
Peesi tälle. Juuri näin minäkin kristityistä ajattelen.

Mutta muutamista muista uskonnoista (esim. islamista) en noin voi ajatella, muslimeilla kun on huomattavasti suurempi taipumus puuttua myös muiden ulkopuolisten ihmisten elämään kuin mitä nyt vaikkapa helluntailaiset puuttuvat.

Me ollaankin juteltu Islamista joskus :D Juu, kristityt nykyään elävät omaa elämäänsä, osa noudattaa oppejaan ja osa ei. Heitä on paljon ja epäkohtiakin on paljon, mutta ei ne vedä vertoja Islamille joka elää aivan omaa aikaansa ja alistaa aika taidokkaasti. "Freedom go to hell" ja muut mukavat iskulauseet kertovat omaa kieltään enkä tajua, miksi ketään ei kiinnosta? Nainen Afganistanissa silvotaan ja jätetään vuorille kuolemaan, amerikkalaiset sotilaat löytävät hänet ja vievät pois Afganistanista. Ja äkkiä tämä onkin huono asia maailman medioissa?! Mitä vit?

Missä on vapaa-ajattelijoiden armeijat Islamia vastaan? Mitä ihmeen pahaa helluntailaiset on täällä tehneet tai muutkaan kristityt?

Unohtui äskeiseen vielä vastata tuosta naisen pään peittämisestä..
Siinä mainittiin nimenomaan kun nainen rukoilee ja profetoi, pitäisi pään olla peitetty. Se tarkoittaa sellaista opetustehtävää, joka raamatun mukaan on annettu yleensä miehille. Jos nainen tekee tälläistä, hänen on peitettävä päänsä.
Yksityisesti, tai vaikka lastensa kanssa han voi rukoilla ilman päänpeitetä. Ja keskustella uskonasioista ja vakaumuksestaan toisten kanssa. Mutta, jos henkilön omatunto vaatii päänpeittämistä muulloinkin, ei siinä mitään väärää ole..:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21952189:
Ehkä olet diagnosoinut äitisi virheellisesti uskovaiseksi kristityksi? Ehkä hän on masentunut tai hänellä on jokin persoonallisuushäiriö? Esimerkiksi narsisti tms?

Toi kommentti 70. on minulta.

Tuskin olen diagnosoinut väärin uskon suhteen. En usko että persoonallisuushäiriö olisi hänellä, mutta masennusta olen joskus miettinyt muista asioista. esim. kodin sotkuisuudesta, kun ennen oli niin kaunis ja siisti koti. Sen hän kieltää täysin ja käskee minun hakea apua itselleni. Toisaalta, niinhän masentuneet reagoivat jos joku heitä siitä uskaltaa "syyttää"..

Yhteistyössä