Meillä on tuttavan lapsi hoidossa (pph tyyliin) ja heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ilmeni ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina apinana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm, mä aikoinani hoidin kaverin muksua vähän samantapaisella sopimuksella. Me tehtiin niin että jos esim. oli pois vanhempien hiihtolomaviikon niin että tiesin poissaolon hyvissä ajoin etukäteen, niin siltä ajalta ei tarvinnut maksaa. Mutta jos tuli sairaspoissaolo tms. päivän-parin varoitusajalla tuleva poissaolo, niin maksu meni normaalisti. Näin se käsittääkseni aika monilla yksityisillä pph:illa menee.

Lisään vielä, että kun tuo hoitojakso meillä aikoinaan päättyi niin mielessäni vannoin, että niin tiukoilla meillä ei voi rahat olla että tuohon enää ryhtyisin. Vaikka kuinka kaikesta yrittää etukäteen sopia, niin todennäköisesti tulee kuitenkin molemmille osapuolille hyväksikäytetty olo. Välit menee helposti.

No minusta olisi reilua että maksavat sen mukaan mitä lapsi on hoidossa, sinä kun et menetä mitään kun lapsi ei ole hoidossa, vaan saat vapaa-aikaa. Olisi kuitenkin reilua, kaikki kohtaan, että teette kirjallisen sopimuksen asiasta. Pelisäännöt selviksi.

Ihan varmasti saa hoitopaikan tuollaisessakin tapauksessa kunnalliselta. Kunta vain vaatii todistuksen syystä miksi työvuorot saa vasta kaksi päivää etukäteen. Jos työnantajalla on hyvä syy vuorojen jakamiseen noin myöhään hän kyllä kirjoittaa todistuksen, muuten työnantajalla tuskin on pätevää syytä tuohon ja on velvoitettu antamaan vuorot aiemmin.

No minusta olisi reilua että maksavat sen mukaan mitä lapsi on hoidossa, sinä kun et menetä mitään kun lapsi ei ole hoidossa, vaan saat vapaa-aikaa.

Ei se ihan noinkaan mene. Jos poissaolo ilmoitetaan vasta vaikka samana aamuna, niin mä ainakin olin varannut lapselle jo ateriat, välipalat yms. Ja menettäähän ap myös sen palkan minkä on odottanut niiltä päiviltä saavansa. Mitäs sä tykkäisit jos työnantaja ilmoittaisi että ei muuten tarvi tulla huomenna töihin, saat vapaa-aikaa, mutta palkkaa ei kyllä tipu? Samankaltainen tilanne.

Päiväunivaipat mukaan.

Mitä mieltä? Menikö ihan överiksi tuo "jyrkkä asenne"...?

Ei kun kaikki vaipat mukaan (jos niitä siis käytetään muinakin aikoina).

Tuolta lisää tietoa.
Yksityinen perhepäivähoito

Ja muistutuksena: Yksityinen perhepäivähoitaja on yrittäjä, jolloin hoitaja hoitaa itse verojen ja eläkemaksujen maksamiset. Perheen kannattaa tarkistaa YTJ:stä hoitajan kuuluminen ennakkoperintärekisteriin.

Me tehtiin kirjallinen sopimus tuttavan kanssa joka otti lapsen 2 kk ajaksi hoitoon. Eikä ongelmia tullut muuten kuin sen suhteen, että ei tajuttu sopia varahoitopaikkaa, kun heillä oli oma lapsi aika usein kipeänä. Eli jouduttiin itse olemaan (palkattomalla) kotona, mutta ei tietenkään niiltä päiviltä maksettua hoitomaksua.

Onko sulla ap pph:n koulutus? Kun ymmärsin, että oot ryhtymässä kunnalliseksi pph:ksi äloman jälkeen? Jos näin on, niin miksette tehneet yksityisen hoidon sopimusta? Sillon saisit yksityisen pph:n tuen ja lisäksi sen, mitä lapsen vanhemmat maksaa.

Ja musta on pikkusen paksua sanoa, ettet tee tätä rahan takia, kun dollarin kuvat kiiluu silmissä kuitenkin koko ajan ja lasket ja ynnäät.
Ja ihan vaan tiedoksi, ei Suomessa saa verottomana tienata mitään.

No en minä ainakaan alkaisi tuollaiseen...ensinnäkin mua ittee kyrsis jos sais tietää max. parin päivän varotusajalla, että tuleeko muksu vai ei.. eihän siinä voi itse mitään menoja suunnitella :O Ei pidä koskaan olettaa, että toinen ajattelee jotain...ja jos itse olet reilu ja venttaat himassa tuleeko muksu vai ei niin ei se tarkota sitä, että se toinen olis reilu...oma napa lähinnä, ju nou!

Tämä oli ensimmäinen kuukausi, järjestely oli vanhempainrahakauden loppuun. Vauva 7kk. Laskupäätä. 3kk.

Jos kela saa tietää, että olet vanheimpainvapaakauden aikana tehnyt töitä muuten kuin pyhäpäivinä, joita ei lasketa, saat sekä maksella saamiasi etuja takaisin korkojen kera että noilta 3kk ajalta ainoastaan minimiäitiyspäivärahan, joka on n.400e, eli aika huima ero siihen, mitä saat normaalisti jos olet suht keskituloinen töissä ollessasi ja saat vanhempainrahan ansiosidonnaisena. Ei paljon kannata kokeilla kepillä jäätä.

Alkuperäinen kirjoittaja laskupäätä;21946666:
Jos kela saa tietää, että olet vanheimpainvapaakauden aikana tehnyt töitä muuten kuin pyhäpäivinä, joita ei lasketa, saat sekä maksella saamiasi etuja takaisin korkojen kera että noilta 3kk ajalta ainoastaan minimiäitiyspäivärahan, joka on n.400e, eli aika huima ero siihen, mitä saat normaalisti jos olet suht keskituloinen töissä ollessasi ja saat vanhempainrahan ansiosidonnaisena. Ei paljon kannata kokeilla kepillä jäätä.

Sisälukutaito on ihmeellinen asia. Olen muutenkin minimillä. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;21946546:
Onko sulla ap pph:n koulutus? Kun ymmärsin, että oot ryhtymässä kunnalliseksi pph:ksi äloman jälkeen? Jos näin on, niin miksette tehneet yksityisen hoidon sopimusta? Sillon saisit yksityisen pph:n tuen ja lisäksi sen, mitä lapsen vanhemmat maksaa.

Ja musta on pikkusen paksua sanoa, ettet tee tätä rahan takia, kun dollarin kuvat kiiluu silmissä kuitenkin koko ajan ja lasket ja ynnäät.

En tee tätä rahan takia, mutta raha tulee tarpeeseen. Saisimme siis sen rahan helpommalakin. Ja kyllähän sitä tulee mieleen vähän laskea ja ynnätä, kun "tilistä" puuttuukin lähes puolet.

Aika nolo juttu. Parempi nostaa kissa kuitenkin heti pöydälle, koska eihän tuo pitkän päälle ole hyvä asia. Viekööt lapsensa kunnalliselle hoitoon, jos se 400 e/kk on heille liian iso summa.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;21946699:
Miksi sulla ap on käsitys, että saisit tienata joka 400e/kk maksamatta veroja?

apinan mukaan verot on jo maksettu koska kht on verotettua tuloa ollut hoitolapsen vanhemmille. En ole muuten koomisempaa ketjua aikoihin nähnyt kuin tää.

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;21946546:

Ehkä kyse on enemmän periaatteesta kuin rahasta. Ei ole mukavaa hoita toisen lasta, jos toinen ei tunnu sitä edes arvostavan. Tulee hyväksikäytetty olo.

Jos lasta hoitaa sukulainen, ei tarvita työsopimusta. Näin luki muistaakseni Kelan sivuilla. Eihän mummotkaan maksa veroa siitä kh-tuesta+palkasta, jonka vanhemmat hänelle maksavat. Eikö kukaan teistä ole koskaan vahtinut lapsia pimeästi, esim. teini-iässä?

[QUOTE="vieras";21946914]Jos lasta hoitaa sukulainen, ei tarvita työsopimusta. Näin luki muistaakseni Kelan sivuilla. Eihän mummotkaan maksa veroa siitä kh-tuesta+palkasta, jonka vanhemmat hänelle maksavat. Eikö kukaan teistä ole koskaan vahtinut lapsia pimeästi, esim. teini-iässä?[/QUOTE]

Hohhoijaa. Menepäs nyt kipinkapin sinne Kelan sivuille ja lue miten asiat ihan aikuisten oikeasti on.
Sen sukulaisenkin pitää tehdä työsoppari sun kanssas jos meinaa hoitaa jatkubasti ja säännöllisesti sun lasta ja tienata siitä hoitorahaa. Eriasia jos sukulaistyttö katsoo lasta kerran,kaks kuukaudessa.
Mistä ihmeestä porukka luulee, että se on ihan ok ja normaalia, että kavern lasta voi hoitaa 5pvää viikko/8tuntii päivä ja tienata siitä muutaman satasen joka kuukausi ,ilman että se vaikuttas mihinkää omiin tuloihisi .

[QUOTE="vieras";21946914]Jos lasta hoitaa sukulainen, ei tarvita työsopimusta. Näin luki muistaakseni Kelan sivuilla. Eihän mummotkaan maksa veroa siitä kh-tuesta+palkasta, jonka vanhemmat hänelle maksavat. Eikö kukaan teistä ole koskaan vahtinut lapsia pimeästi, esim. teini-iässä?[/QUOTE]

No mut ap ei ole hoitolapsen sukulainen. Mua korpee "harmaan työn" tekijät, kun omasta tilistä menee kolmasosa näiden kieräilijöiden elätykseen. Ap sanoi saavansa minimiäprahat eli ei oo varmaan ollut töissä ennen lomalle jäämistään. Ja tuohon eetekö te muka ikinä... Joo olen, teiniässä hoitanut lapsia, palkkaa en moniakaan kymppejä saanut (markkoja) ap puhuu nyt sadoista euroista.

Yhteistyössä