Meillä on tuttavan lapsi hoidossa (pph tyyliin) ja heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ilmeni ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina apinana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aina apinana

Jäsen
26.08.2010
213
0
16
Sovimme, että he maksavat meille 400e/kk, koska se on täälläpäin pph:n palkka yhdestä lapsesta. Ja se siis sisältää sapuskat, kunnallinen pph saa kulukorvaukset.

Lapsi oli elokuun aikana hoidossa vain 14pv, joten he maksoivatkin vain 250e.

Meillä siis oli hieman eri käsitykset: minä luulin, että he maksavat aina saman, koska olen 24/7 käytettävissä ja he taas ottivat asian niin, että maksavat vain siitä, mitä lapsi on meillä ollut.

Hoitoajat ja päivät ovat vaihtelevat ja saamme tietää ne korkeintaan parin päivän varoitusajalla. Tästä syystä he eivät saa lasta kunnalliseen hoitoon. Lapsi on siis 2v.

Tämä ei nyt minusta mennyt ihan putkeen. Mitäs olette mieltä?

No ehka tuota sopimusta tarvitsee hieman tarkentaa. Kirjallista sopimustahan et kai voi tehda, kun et ole virallisesti lapsen hoitaja tai pph. Miten olette sopineet loma-ajat, lapsen sairastamiset tai omat sairastumisesi? Entas jos itse haluat lomalle? Kuinka homma silloin toimii? Onko lapsella varahoitajaa?

Kunnallisessa hoidossa varataan joko koko kk tai sitten tietty määrä päiviä. Jos on varattu koko kuukausi niin siitä koko kuukaudesta maksetaan oli lapsi hoidossa tai ei. Ja jos on varattu tiettymäärä päiviä niin se määrä maksetaan vaikka hoidossa ei olis. -Joku sellainen sääntö siinä vielä on että jos ei ole yhtään päivää siis ei ainutta niin menee vaan ½ maksua siitä kuusta.
Näin sopisin myös jos olisin yksityisenä

eihän pph:kaan saa mitään niiltä päiviltä, jolloin lapsi ei ole hoidossa.....ainakaan meilläpäin. Veemäinen juttu, mutta totisinta totta! Mulla oli sukulaislapsi 1,5 vuotta hoidossa ja homma meni niin mönkään jo alusta alkaen, että saa olla tosi hyvät perustelut, jos moiseen ryhdyn uudestaan. Tarttis aina laittaa kaikki mustaa valkoselle, vaikka kuinka tuttu olis....

Yksityisessä päivähoidossa (johon sinut voi mielestäni lukea) maksetaan yleensä koko kuukaudesta, käyttää sitä tai ei. Kunnallisessa päivähoidossa voi saada alennusta säännöllisistä poissaoloista. Mielestäni kaverisi tekee väärin, sinulle kuuluu korvaus koko kuukaudesta.

Teidän pitää sopia se, että mikä on kuukausittainen könttäsumma (Esim. 200€ ja siihen sit päiväkohtainen summa) Tai sit sovitte sen että monta päivää kuussa sisältyy tuohon 400€:n esli esim. onko se 5pv viikossa x4 vai 15pv kuukaudessa jne.

Nyt istutte uudestaan alas ja mietitte. Kysy teidän kunnantoimistosta et mitkä siellä on päivärajat puolikkaalle ja täyspäiväiselle hoitoajalle!

Mun mielestä jos lapsi on 14pv kuussa ni silloin pitäisi maksaa 75% koko summasta (jos oletetaan et kuukaudessa on 25 hoitopäivää jos se on täynnä), myös se kannattaa laskea et paljonko on tuntimäärä

Miksi ihmeessä teet töitä noin halvalla? Saavathan vanhemmat jo kodinhoidontukea 300€/kk. Ja yksityisen hoidon tukikin olisi suurempi..

Millainen sopimus teillä on? Mitä siinä lukee? Ja miksei saa kunnalliseen hoitoon, tottakai saa, MUTTA SE MAKSAA...

[QUOTE="Minttu";21941611]Miksi ihmeessä teet töitä noin halvalla? Saavathan vanhemmat jo kodinhoidontukea 300€/kk. Ja yksityisen hoidon tukikin olisi suurempi..

Millainen sopimus teillä on? Mitä siinä lukee? Ja miksei saa kunnalliseen hoitoon, tottakai saa, MUTTA SE MAKSAA...[/QUOTE]

vähempi se kunnallinen hoito maksaa kuin 400€, tietty et sit ei saa khh

[QUOTE="Kaisa";21941673]vähempi se kunnallinen hoito maksaa kuin 400€, tietty et sit ei saa khh[/QUOTE]

Tarkoitin, että vanhemmat maksaa omasta pussistaan vain 100€. Jos he maksaisivat 100€ omasta pussistaan ja hoitaja olisi oikea hoitaja, joka saisi yksityisen hoidon tukea, niin hoitajan saama summa olisi huomattavasti suurempi. Esim. Turussa hoitaja saa yli 600€/muksu, vaikka vanhemmat maksaa reilun satasen.

[QUOTE="Kaisa";21941673]vähempi se kunnallinen hoito maksaa kuin 400€, tietty et sit ei saa khh[/QUOTE]

Kunnallinen hoito maksaa 255e noin yhdeltä lapselta, jos teillä on sovittuna että sen verran mitä kunnallinen hoito maksaa, niin se on tuo, vai oliko teillä puheena summa 400e?

[QUOTE="Minttu";21941732]Kuka ottaa vieraan lapsen hoitoon tuolla summalla, kun vanhemmat kuitenkin saavat kodinhoidontukeakin jo 300€/kk/muksu...?[/QUOTE]

Jos multa kysyt niin en alkaisi 400e takia päivystämään yhtään lasta. Jos ei saa kunnalliseen niin kyllä minä ainakin vaadin korvauksen työstäni, ja pimeesti en ottaisi kenenkään lasta vastuulleni, entäs jos jotain sattuu, missä vakuutukset ja kuka korvaa?????

Eli siis....

Meillä ei ole kirjallista sopimusta, koska tämä oli vähän tällainen ns testi. Itse olen perhevapaalla.

Heille ei anneta kunnallista hoitopaikkaa, koska he tarvitsevat vuorohoitopaikan, mutta saavat parhaillaan tietää työaikansa vasta päivän aikana. Vuoropk vaatii työajat 2kk etukäteen.

Niin ja siis meillä ei ole muuta hoitolasta, passissa ollaan tuota yhtä varten.

Ymmärrän laskukaavan, millä tuo 250e saadaan. Se on 75% siitä 400 eurosta ja 14pv on 75% kuukauden hoitopäivistä. Minä vain olin sitä mieltä, että sovimme köntän ja kaverini vissiin ei. Minä kuitenkin olen mielestäni reilu, kun hoidan heidän lastaan täysin heidän pillinsä mukaan, jolloin odotoin reiluutta myös heiltä.

Kunnallisena saisin/saan 400e+100 e kulukorvaus tai 37e/pv, jos päiviä on epäsäännöllisesti. Että sillain...

Nyt istutte alas ja sanelet heille ehdot.. joko vievät lapsensa kunnalliseen hoitoon tai maksavat sinulle jonkun sovitun summan joko per päivä tai per kuukaisi ja sovitte sen montako päivää lapsi on teillä kuussa hoidossa/ kuin pitkiä päivät ovat..

... eli jos päivät ovat 8-10h niin kyl niiltä 2h:ltakin tulee sun saada korvaus.. ei asia jos päivät ovat 6-10h ja tunnit tasataan!! Elä ela hyppyytettäväksi, he tässä voittavat et sinä!

Miksi et ala kunnalliseksi pph:ksi, sitte saisit sanella mm. sen montako lasta otat ja vanhemmat on pakotettuja maksamaan tietyn summan/kuukaisi. Se on sit sun ja vanhempien välinen juttu et kuin paljon aikasemmin hotopäivistä pitää ilmoittaa

Yhteistyössä