Päiväkodissa: "Nää ajat on ulkkareita varten, ne kun tulee aina myöhässä" :O

08.07.2010
159
0
16
Mun lapsi on päiväkodissa, jossa on noin kolmasosa lapsista ulkomaailastaustaisia. Edellisessä päiväkodissa oli tapana, että jos kalenterissa lukee metsäretki tai kirjastoon lähtö klo 8.30, silloin lapset olivat 8.30 viimeistään eteisessä lähtöpuuhissa.

Olen vienyt lastani vähän myöhempään hoitoon, sitten retkipäivänä tuon niin että ehtii mukaan. Ihmettelin tuossa yksi aamu, että ai tuolla onkin sisäleikit vielä menossa vaikka kello on jo sen 8.30. Hoitaja vastasi, että joo ne on ulkomaailaisia varten noi kellonajat. Että ne tuo kuitenkin tunnin myöhässä.

Siis :O. Eihän ne ikinä opi, että meillä Suomessa on olemassa aikataulut, jos niitten takia ajoista joustetaan. Eli sinne metsään lähetäänkin tyyliin 9.30 eikä 8.30. Luulis, että oppisivat noudattamaan aikoja, kun pari kertaa saisivat selittää lapselle, että nyt jäi kirjastoreissu sit saamatta kun myöhästyttiin.

Siis :O. Eihän ne ikinä opi, että meillä Suomessa on olemassa aikataulut, jos niitten takia ajoista joustetaan. Eli sinne metsään lähetäänkin tyyliin 9.30 eikä 8.30. Luulis, että oppisivat noudattamaan aikoja, kun pari kertaa saisivat selittää lapselle, että nyt jäi kirjastoreissu sit saamatta kun myöhästyttiin.

No onko päiväkodilla sitten sitä mahdollisuutta, että osa lapsista jäis sinne ja osa menee kirjastoon? Jos ei oo hoitajia tarpeeksi, niin ei kai niillä oo muuta mahdollisuutta kuin joko jättää koko porukan reissu väliin tai sitten odottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21923568:
Pöyristyttävää paapomista.

Ellei ole ajoissa, niin sitten myöhästytään.

Näinpä. Ihan naurettavaa touhua tuollainen! Mitä tästä elämästä tulisi, jos missään ei pidettäisi sovituista kellonajoista kiinni... Oikeasti huolestuttaa, mihin tämä maailma oikein on menossa!!

Päiväkodissa on kaksi samanikäisten ryhmää, ja tekevät asioita eri aikoihin, mm. ulkoilevat paljon eri aikaan. Muutenkin ryhmiä tuossa pk:ssa on riittämiin, joten talo ei jää tyhjäksi jos yksi ryhmä lähtee. Mä ymmärsin, että tällä tavalla toimitaan juuri sen takia, kun osan porukasta on vaikea noudattaa sovittuja aikoja.

Ei munkaan mielestä pk:ssa tarvii olla mitään militaristista sekuntiaikataulua. Mutta lähtökohtaisesti ajatus siitä, ettei yhteisiä aikoja edes tarvitse noudattaa, on aika ihmeellinen.

[QUOTE="vieras";21923636]No onko se nyt niin kamalaa mihin aikatauluun ne siellä päiväkodisa lähtöä tekee. Ulkolaiset vaan on tottunut joustavampaan ja rennompaan elämänrytmiin :)[/QUOTE]

Mutta eihän se toimi koulussa ja töissä saati jossain lääkärissä tai muussa tilanteessa jossa on merkitty selvä aika jollekin tilanteelle. On hyvä harjotella jo päiväkodissa sitä että tietty aika on tietty aika!

[QUOTE="vieras";21923636]No onko se nyt niin kamalaa mihin aikatauluun ne siellä päiväkodisa lähtöä tekee. Ulkolaiset vaan on tottunut joustavampaan ja rennompaan elämänrytmiin :)[/QUOTE]

Ihan totta! Mitäpä sillä on väliä vaikka kaupatkin avattais tunnin pari myöhässä, samoin kuin pankit ja virastotkin. Tehdään elämä rennoksi eikä oteta paineita, sillein se yhteiskunta parhaiten pyörii =) Ja tottakai meillä (etenkin sinulla) on aikaa odotella siellä lääkärissä, vaikka lääkäri päättäiskin ottaa "juostavasti ja rennosti" tulemalla töihin sitten kun jaksaa huvittaa =)

Päiväkodissa on kaksi samanikäisten ryhmää, ja tekevät asioita eri aikoihin, mm. ulkoilevat paljon eri aikaan. Muutenkin ryhmiä tuossa pk:ssa on riittämiin, joten talo ei jää tyhjäksi jos yksi ryhmä lähtee. Mä ymmärsin, että tällä tavalla toimitaan juuri sen takia, kun osan porukasta on vaikea noudattaa sovittuja aikoja.

Ei munkaan mielestä pk:ssa tarvii olla mitään militaristista sekuntiaikataulua. Mutta lähtökohtaisesti ajatus siitä, ettei yhteisiä aikoja edes tarvitse noudattaa, on aika ihmeellinen.

Joo, ei jää tyhjäksi, mutta onko siinä toisessa ryhmässä niin paljon hoitajia, että ne kaikki ylimääräiset myöhässä olevat ulkkarit voi sinne jäädä?

[QUOTE="mä";21923691]Ihan totta! Mitäpä sillä on väliä vaikka kaupatkin avattais tunnin pari myöhässä, samoin kuin pankit ja virastotkin. Tehdään elämä rennoksi eikä oteta paineita, sillein se yhteiskunta parhaiten pyörii =) Ja tottakai meillä (etenkin sinulla) on aikaa odotella siellä lääkärissä, vaikka lääkäri päättäiskin ottaa "juostavasti ja rennosti" tulemalla töihin sitten kun jaksaa huvittaa =)[/QUOTE]

:D

[QUOTE="mä";21923691] Ja tottakai meillä (etenkin sinulla) on aikaa odotella siellä lääkärissä, vaikka lääkäri päättäiskin ottaa "juostavasti ja rennosti" tulemalla töihin sitten kun jaksaa huvittaa =)[/QUOTE]

Eihän se tilanne sitten juurikaan eroaisi normaalista päivystyskäynnistä isolla polilla, ainakaan odottelun suhteen :D

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;21923723:
Eihän se tilanne sitten juurikaan eroaisi normaalista päivystyskäynnistä isolla polilla, ainakaan odottelun suhteen :D

Mut katsos kun nuo normijonotukset tulis sit siihen päälle... mut eihän se haittais kun kellään ei olis kiire mihinkään =) Mäki voisin nukkua aamulla vaikka kolme tuntia pidempään ja käydä kasvohoidossa (jos joku sitten joskus suvaitsis saapua töihin sen tekemään) ennen kuin menisin leipomaan sitä leipää, jotta asiakkaat sais sitä kaupasta joskus haettua (sitten kun myyjät suostuis tulemaan töihin). Kuinkahan rennosti palkanlaskijat ottais? Tai palstalaiset palkkaa odotellessa... Ei kai se ketään haittais vaikkei se palkka joka kuu tuliskaan, otetaan vaan rennosti, eikös =)

Musta on ihan ymmärrettävää, että jossain muussa maassa tehdään toisella tavalla ja sieltä tulevat ovat tottuneet myöhästelyyn.

Mutta Suomessa pärjätäkseen on syytä oppia noudattamaan aikatauluja. En tiedä tajuavatko päiväkodissa millaisen karhunpalveluksen he tekevät lapsille ja heidän perheilleen, kun antavat ymmärtää, että Suomessa on ihan ok myöhästyä tuntikin. Tässä ei ole kysymys vain meidän tapojemme noudattamisesta, vaan myös siitä, että ulkomaalaiset itse kärsivät siitä, jos eivät opi ymmärtämään kuinka suuressa arvossa täsmällisyys täällä on. Se voi olla uskomattoman vaikeaa ymmärtää (tiedän sen, kun asun ihan suomalaisen kroonisen myöhästelijän kanssa) ja siksi päiväkodinkin pitäisi mielestäni pitää kiinni näistä tavallisista suomalaisista tavoista myös tuossa asiassa.

Meidän päiväkodissa joku tädeistä jäis päiväkotiin, ja ulkkarit jäis matkasta/jutusta paitsi, ja tekisivät päiväkodissa sitten jotain arkista, mitä muutenkin. Jos myöhästelijöitä olis liikaa hoitajiin nähden, niin olen varma että hoitajat sanoisivat jotakin tyyliin että "kun tulitte näin kovasti myöhässä, niin muut ehtivät jo lähteä, eikä meillä ole täällä tarpeeksi henkilökuntaa, joten valitettavasti ette voi nyt jättää lapsia tänne." Ja käskisivät tulla uudestaan sitten vaikka tunnin/kahden päästä :D

Naapurissa asuu mun lapsen ikäinen poika jonka perhe on tullut pari vuotta sitten Suomeen eräästä Afrikan maasta. Heille on erittäin tyypillistä, että jos sovitaan joku kellon aika niin lapsi tulee noin suunnilleen siihen aikaan. Esim. jalkapalloharkat alkaa klo 16.00 niin lapsi ilmestyy paikalle vaikkapa 16.30 ja vetää rauhassa treenikamppeita päälle kun toiset on olleet jo kentällä puolet harkka-ajasta. Olen myös usein tarjonnut, että tule meidän kyydillä harkkoihin niin lapsi tulee jos tulee ja jos tulee niin me olemme jo ehtineet lähteä, eikä auta vaikka kävisi hakemassa ovelta heillä on yksinkertaisesti aivan oma aikataulu :o

[QUOTE="Mimi";21923908]Meidän päiväkodissa joku tädeistä jäis päiväkotiin, ja ulkkarit jäis matkasta/jutusta paitsi, ja tekisivät päiväkodissa sitten jotain arkista, mitä muutenkin. Jos myöhästelijöitä olis liikaa hoitajiin nähden, niin olen varma että hoitajat sanoisivat jotakin tyyliin että "kun tulitte näin kovasti myöhässä, niin muut ehtivät jo lähteä, eikä meillä ole täällä tarpeeksi henkilökuntaa, joten valitettavasti ette voi nyt jättää lapsia tänne." Ja käskisivät tulla uudestaan sitten vaikka tunnin/kahden päästä :D[/QUOTE]

Joo tollanen olis munki mielestä tasapuolinen. Outo ajatus, että voi vaan liikkua ihan oman rytmin mukaan ja muu porukka odottelis koska suvaitsee saapua paikalle :o

Yhteistyössä