kotiäitien päivärytmit

En ole enää/vielä kotiäiti, mutta olin ja tulen olemaan...

Aamulla herätään jotain 7-10 välillä, pesut ja pissat. Käydään hoitamassa hevoset, syödään aamiainen.
Keleistä riippuen ulkoilua, askartelua, kotihommia tms.
Evästä ja päiväunia, siinä 11-14 pintaan.
Sitten taas jotain ulkoilua, kyläilyä, kauppareissua, askartelua tms.

Ruokaa siinä isännän kotiutuessa. Iltatouhuja pihalla/sisällä, mun omaa aikaa tarvittaessa, elukoiden hoitoa, iltapalat, pesut ja nukkumaan siinä 20-23 aikoihin.

Lapset 3kk, 2v., 3,5v. ja 7v.

Viimeksi muokattu:
Poika 2.lk, tyttö 1.lk ja kuopus vajaa 3½v.

Mä herään aamuisin 07, juon kahvia, luen aamulehden ja käytän koiran. Lapset herättelen 8 maissa. Isommilla alkaa koulu 9/10.
Lähetän heidät kouluun ja mennään meidän vieressä olevaan perhepuistoon kuopuksen kanssa, tullaan 11-12 maissa kotiin ja annan kuopukselle ruokaa, sitten tuleekin jo isommat koulusta, tekevät läksyt ja syövät välipalaa. Sitten tuo kolmen kopla menee yleensä pihalle tai puistoon, mä siivoilen/olen rauhassa itekseni tai lähdetään kaupoille<7keskustaan puistoon..
Ruokaa syödään klo 17-18 ja nukkumaan menevät lapset klo 20-21 välillä.
Katselen telkkaria/pelataan miehen kanssa jtn/ lusmuun netissä ja menen ite nukkumaan kl 22-01 välillä.

Meillä
lapset 10v ja vajaa 2v.
Aamulla herätään 7-8 välillä, syödään aamupalaa.Esikoinen lähtee kouluun 8 tai 9 ja me kuopuksen kans ulkoilemaan/perhekerhoon n.9.30,lounaalle n.11,kuopus päikkäreille n.12.30,nukkuu 1-2h.Välipalaa n.15 ulkoilemaan/kauppaan n.16,päivällinen n.17.30,iltapala 20 sen jälkeen iltatoimet ja n.21 lapset nukkumaan.Itse meen n.23.

En varmaan saisi vastata tähän kun en ole oikea kotiäiti vaan olen äiti joka hoitaa lastaan kotona :D ;)

Mutta täällä herätään siinä 7:30-8:30. Syödään aamupala, tehdään jotain kotihommia tai sitten lähdetään suoraan leikkipuistoon/kauppaan/kaupungille/kaverille/kerhoon. Sitten tullaan syömään, siinä 11 aikaan. Leikitään tai puuhataan jotain ja unille lapsi menee viimeistään 13:00. Kun on nukkunut pari tuntia, syödään välipalaa ja mennään ulos tai ollaan kotona, vaihtelee. Sitten mies tuleekin jo kotiin ja ollaan kolmistaan, mennään jonnekin, tehdään ruokaa tai mies vie pojan ulos ym.

Ihan normia, päivät kuluu nopeasti meillä. Lapsella ikää 1v7kk.

Perla
Näin meillä 1veen kanssa:
7 herätys
8 aamupala
aamupesut, leikkiä
9.30 puistoon /kauppaan /kylään
11 lounas
12-13.30 päikkärit
14 välipala
leikkiä
17 päivällinen
leikkiä, ehkä puistoon
19.30 iltapala
iltapesut, leikkiä
20 iltamaito
20.30 nukkumaan

Noi ajat on suurinpiirtein, en kellon kanssa siis kyttää kaikkia tekemisiä..

Perla
Jatkoa edelliseen..
Kotityöt yritän tehdä lapsen ollessa hereillä, ottaen lapsen mukaan tekemisiin (esim. pyykin lajittelu ja imurointi on lapsen mielestä tosi kivoja), jotta saan päikkäriaikaan tehdä omia juttuja ja illalla olla rauhassa mieheni kanssa.

"joku"
Vauva 9kk.

08.00 Herätys + imetys
9.00 Aamupala
9.30 Päikkäri 1 (20 min)
11.00 Lounas
12.30 Päikkäri 2 (1,5 h)
14.30 Välipala
16.30 Päikkäri 3 (20 min)
19.30 Iltapala
20.00 Yöunille

"mä"
Näin meillä 1veen kanssa:
7 herätys
8 aamupala
aamupesut, leikkiä
9.30 puistoon /kauppaan /kylään
11 lounas
12-13.30 päikkärit
14 välipala
leikkiä
17 päivällinen
leikkiä, ehkä puistoon
19.30 iltapala
iltapesut, leikkiä
20 iltamaito
20.30 nukkumaan

Noi ajat on suurinpiirtein, en kellon kanssa siis kyttää kaikkia tekemisiä..
Aika vähän nukkuu... 1-vuotiaan unentarve on n. 13,5 h. Eli laittaisin nukkumaan jo klo 19 :)

4lapsen äiti
Aamulla herätään kun pienet herää (koululaiset jo niin isoja että itsensä osaavat herättää ja ruokkia) 7-8, aamupalat ja toimet. Yleensä sitten 10-12 ollaan kerhossa pienten kanssa tai 4v on itsenäisesti kerhossa. Ruuan jälkeen pienin menee unille. Kun pienin nukkuu käyn koneella ja hoidan kotihommia ja olen 4v kanssa. Iltapäivällä tulee koululaiset ja sitten on heidän harrastuksia lähes joka ilta (eli kuskaamisia, samalla kuskaamisella hoidan kauppajutut jne) Koko päivän punainen lanka on kotityöt...niitä riittää kun lapsia on monta ja lemmikeitä. Meillä iso talo, piha ja puutarha joten kaikenlaista aina on.
Kivaa silti! Illalla pienet nukkumaan noin 20.30-21 ja kun he nukkuu niin hetki ns. omaa aikaa ja sitten nukkumaan. Paljon ollaan lasten kanssa yhdessä, isompien ja pienten, jutellaan ja puuhaillaan.

Perla
[QUOTE="mä";21911466]Aika vähän nukkuu... 1-vuotiaan unentarve on n. 13,5 h. Eli laittaisin nukkumaan jo klo 19 :)[/QUOTE]

Uskon että lapsemme varmasti nukkuu riittävästi, herää itse aamulla iloisena ja leikkii melkein aina hymyssäsuin klo20 asti ilman mitään iltakiukkuja. Unentarve kun lienee kuitenkin hyvin yksilöllistä..

mämämä
herätään 7.30-8.30
aamupesut ja aamupalat, jos mies kotona niin mä lähden salille
joskus 10 aikaan lähdetään usein lenkille vaunuilla, joskus hengaillaan sisällä
aamupäiväunet myös ennen klo 12 jolloin on lounas
sitten monesti lähdetään kaupungille tai näkee kavereita ym..
klo 15 välipala ja n. klo 16 päiväunet
klo 18 päivällinen
n.klo 20 kylpy
klo 21.30 nukkumaan

ite meen nukkumaan joskus 23-24 aikaan
vauva on 1v. meidän päivät on tosi erilaisia koska reissataan suht paljon. ja tosi leppoista on!

Tyttö 1v 10kk

Herää 10-11, sitten aamupala ja leikkiä kotitöiden ohessa
Noin 11-12 ulos, useinmiten puisto/kaupunki/asiointi
Syödään lounasta noin klo 13-14
Jos nukkuu, niin nukkuu klo 15-17 alkaen vaunuissa tai nukahtaa autoon, josta kannetaan sisään nukkumaan, maksimissaan nukkuu klo 19 asti. Ei koskaan tulla sisään nukkumaan varta vasten.

Unista riippuen välipalaa ja / tai päivällistä klo 16-18.
Unista riippuen ulkoilua klo 17-21 välissä.
Iltapalaa 1-2x illan aikana.
Kylpy ja sisäleikkejä klo 20.30-23 välissä.
Yöunille viim. klo 00.00.

Tämä on lapsen luontainen rytmi ja jos joutuu herätä esim. 8.00 niin nukahtaa jo kymmenen maissa ja herää "uudelleen" puolenpäivän aikaan ikäänkuin oikeasti.

Yhteistyössä