Mitähän helvettiä mäkin oikein ajattelin kun sen sikainfluenssarokotteen lapsilleni otin?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja A:
http://www.rokotusinfo.fi/

Tuolla löytyy lisää ajantasalla olevaa tietoa.
Kyllä mielestäni kaikkien kuuluisi olla kiinnostunut tästä asiasta joka koskettaa jokaista suomen kansalaista. Tuskin kukaan voi vain sanoa, että "ei voi enää mitään, otettu mikä otettu!"
Mikään ei koskaan muutu jos kukaan ei puutu mihinkään!!!
Tämä on rokotuskriittinen sivusto, ei välttämättä ihan puolueetonta tietoa..
Kuten ei rokotusmyönteinenkään sivusto, esim. THL....
No ne on sentään joskus opiskelleet lääketiedettä ja ovat alansa asiantuntijoita, rokotusinfossa itseoppineita hihhuleita.
Lähinnä tutkimustuloksia ja tutkimuksia rokotteista he sinne linkittelevät. Eivät tietenkään tee itse niitä tutkimuksia.

t_S
Mä olin menossa vauvan kanssa lääkärin tarkastukseen että päästään kotiin ja sillä lääkärillä oli joku sikainfluenssa raportin teko kesken niin se hoitaja kuka ootti mun kans siinä sano että hänhän ei näin sais sanoa mutta ei suosittele sitä kellekkään.
Ja mun mies tutki tätä paljon ja tultiin tulokseen ettei oteta rokotetta johonkin virukseen jonka ihmiset on ite tehneet.
Se tehtiin ja tartutettiin jotta ihmiset ottais rokotteen ja tuevaisuudessa näin saataisiin maailman populaatiota pienemmäksi,eli osa oireista näkyy vasta tulevaisuudessa kuten tytöillä lapsettomuus.
Sanokaa vaan että hullun puhetta mutta myöhemmin tajuatte. Kyllä se on ihan oma pohattojen eliitti jotka tätä maailmaa pyörittää johon kuuluu myös sikainfluensan lääkefirmojen isoja kihoja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja t_S:
Mä olin menossa vauvan kanssa lääkärin tarkastukseen että päästään kotiin ja sillä lääkärillä oli joku sikainfluenssa raportin teko kesken niin se hoitaja kuka ootti mun kans siinä sano että hänhän ei näin sais sanoa mutta ei suosittele sitä kellekkään.
Ja mun mies tutki tätä paljon ja tultiin tulokseen ettei oteta rokotetta johonkin virukseen jonka ihmiset on ite tehneet.
Se tehtiin ja tartutettiin jotta ihmiset ottais rokotteen ja tuevaisuudessa näin saataisiin maailman populaatiota pienemmäksi,eli osa oireista näkyy vasta tulevaisuudessa kuten tytöillä lapsettomuus.
Sanokaa vaan että hullun puhetta mutta myöhemmin tajuatte. Kyllä se on ihan oma pohattojen eliitti jotka tätä maailmaa pyörittää johon kuuluu myös sikainfluensan lääkefirmojen isoja kihoja.
Mistä te nyt tuon keksitte että aiheuttaa lapsettomuutta??? Alkaa olla jo vähän vainoharhaista touhua.

Kelliskä
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en antanut rokotuttaa lapsiani, enkä itsekään ottanut rokotetta vaikka olin viimeisilläni raskaana ja kovasti joka puolelta painostettiin se ottamaan. Minulle sanoi moni, että voin sitten syyttää vain ja ainoastaan itseäni kun lapseni sairastuvat ja menehtyvät tautiin. Noh, nytpä taidan sanoa minä kaikille piikin ottaneille, että itsepähän olette valintanne tehneet. Jos lapsenne nyt sairastuu niihin sivuvaikutuksiin, kannattanee katsoa peiliin. En minä ainakaan syyttäisi THL:sta tai muutakaan viranomaistahoa, vaan puhtaasti itseäni typerästä valinnasta. Kaikilla oli tiedossa, että rokotetta ei ole testattu ihmisillä riittävästi, jotta sivuvaikutuksista voitaisiin varmuudella tietää.
No täytyy kyllä sanoa ettei THL:n viestintä ihan kaikkea kertonut. Todellakaan.
Ja annettu tieto ja median myllerrys oli sen tasoista että jyvien seulominen akanoista oli varmasti hankalaa, ellei mahdotonta kun tähän lisätään vielä keskustelupalstat. Kriittisiä ääniä ei lehti eikä TV montaa päästänyt ääneen. Ja kaikilla ei varmasti ole aikaa nettiä selata riittävästi.
Mä kyllä syyttäisin viranomaisia. Ei jokainen kansalainen voi olla joka alan asiantuntija. Mutta kyllä ne viranomaisten puheet oli sen tasoista että olis häläreiden pitänyt helistä. Ei edes kovin hyvää retoriikkaa.
En rokotuttanut lastani eikä neuvolassakaan onneksi painostettu. Toisin kuin monessa muussa neuvolassa täti sanoi vaan että ihan hyvä valinta, en mäkään ota.
Muoks. Ja ymmärrä hyvinkin myös sen että joku siinä tilanteessa rokotteen otti. Itsellänikin kävi kyllä mielessä että teenköhän virheen kun en ota. Tietoa ei ollut riittävästi tarjolla, pelkkää joukkohysteriaa.
Mun mielestä pahinta koko jutussa oli nimenomaan se liikkeelle saatu hysteria ja kurjinta se, että moni koki painostusta ja pakkoa rokotteen ottamiseen. Itsekin sain kuulla kaikenlaisia ala-arvoisia kommentteja mm. siitä, ettei mun lapsia kuuluis hoitaa, jos sairastuvat sikainfluenssaan jne. En siis rokotetta ottanut kenellekään meidän perheestä, koska oma vaisto vaan sanoi niin.

Silti en kyllä pysty olemaan yhtään vahingoniloinen kenellekään. Mulla kaksi ystävää on joutunut pyörittämään melkoisia ajatuksia rokotteen otosta saakka; kummankin lapsi sai vakavia sivuoireita, mutta ei tätä nyt kiinnostavaa narkolepsiaa. Itse mietin, mahtaako näistä muista oireista koskaan tulla edes tutkimuksia saati keskustelua, elleivät nekin jossain vaiheessa pääse otsikoihin.

Jokainen punnitsi rokotusvaiheessa riskit omalta kannaltaan parhaan kykynsä mukaan. Mutta se on kyllä väärin, jos joku kokee, ettei saanut riittävästi tietoa kaikista seikoista. Itse kyllä olin tietoinen esimerkiksi joidenkin maiden rokottamatta jättämisistä ja olin lukenut sen virallisen tuoteselosteen, jossa ihan selvästi kerrottiin pienempien lasten osalta seurantatulosten puuttuvan kokonaan ja seuraavassakin ikäryhmässä olevan vasta vähäisiä. Mun mielestä se ei kuulostanut hyvältä, enkä suostunut painostuksenkaan alla ottamaan rokotusta.

Toisaalta, suurin osa ei varmasti koskaan saa tästä rokotteesta mitään pahoja oireita. Sen voi ajatella olevan suurin onni onnettomuudessa. Toivoisin kuitenkin, että ihmiset uskaltaisivat viimeistään nyt olla avoimen kriittisiä ja jatkaa keskustelua sinnikkäästi siihen saakka, että kaikki mahdolliset rokotukset sivuvaikutukset tulee tutkituksi. Ihan vastaisuuden varalle. Jos yhteyksiä ei lopulta löydy, niin eri asia sitten on se, pystyykö siihen lopputulokseen aidosti luottamaan vai tuntuuko koko juttu sisimmässä ongelmien poispyyhkimiseltä :( Niin kovin on luottamus ainakin itsellä rakoillut tän koko jutun myötä.

itkupotku
Jotain tämmöistä pelkäsinkin ja ervelinkin. Onkohan tässä nyt mahikset että meidät rokotteen ottaneet on nyt ihan aikuisten oikeasti myrkytetty...

VITUN SIKAPIIKKI PILASI MUN ELÄMÄN!

prkl
Alkuperäinen kirjoittaja Kelliskä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Minä en antanut rokotuttaa lapsiani, enkä itsekään ottanut rokotetta vaikka olin viimeisilläni raskaana ja kovasti joka puolelta painostettiin se ottamaan. Minulle sanoi moni, että voin sitten syyttää vain ja ainoastaan itseäni kun lapseni sairastuvat ja menehtyvät tautiin. Noh, nytpä taidan sanoa minä kaikille piikin ottaneille, että itsepähän olette valintanne tehneet. Jos lapsenne nyt sairastuu niihin sivuvaikutuksiin, kannattanee katsoa peiliin. En minä ainakaan syyttäisi THL:sta tai muutakaan viranomaistahoa, vaan puhtaasti itseäni typerästä valinnasta. Kaikilla oli tiedossa, että rokotetta ei ole testattu ihmisillä riittävästi, jotta sivuvaikutuksista voitaisiin varmuudella tietää.
No täytyy kyllä sanoa ettei THL:n viestintä ihan kaikkea kertonut. Todellakaan.
Ja annettu tieto ja median myllerrys oli sen tasoista että jyvien seulominen akanoista oli varmasti hankalaa, ellei mahdotonta kun tähän lisätään vielä keskustelupalstat. Kriittisiä ääniä ei lehti eikä TV montaa päästänyt ääneen. Ja kaikilla ei varmasti ole aikaa nettiä selata riittävästi.
Mä kyllä syyttäisin viranomaisia. Ei jokainen kansalainen voi olla joka alan asiantuntija. Mutta kyllä ne viranomaisten puheet oli sen tasoista että olis häläreiden pitänyt helistä. Ei edes kovin hyvää retoriikkaa.
En rokotuttanut lastani eikä neuvolassakaan onneksi painostettu. Toisin kuin monessa muussa neuvolassa täti sanoi vaan että ihan hyvä valinta, en mäkään ota.
Muoks. Ja ymmärrä hyvinkin myös sen että joku siinä tilanteessa rokotteen otti. Itsellänikin kävi kyllä mielessä että teenköhän virheen kun en ota. Tietoa ei ollut riittävästi tarjolla, pelkkää joukkohysteriaa.
Mun mielestä pahinta koko jutussa oli nimenomaan se liikkeelle saatu hysteria ja kurjinta se, että moni koki painostusta ja pakkoa rokotteen ottamiseen. Itsekin sain kuulla kaikenlaisia ala-arvoisia kommentteja mm. siitä, ettei mun lapsia kuuluis hoitaa, jos sairastuvat sikainfluenssaan jne. En siis rokotetta ottanut kenellekään meidän perheestä, koska oma vaisto vaan sanoi niin.

Silti en kyllä pysty olemaan yhtään vahingoniloinen kenellekään. Mulla kaksi ystävää on joutunut pyörittämään melkoisia ajatuksia rokotteen otosta saakka; kummankin lapsi sai vakavia sivuoireita, mutta ei tätä nyt kiinnostavaa narkolepsiaa. Itse mietin, mahtaako näistä muista oireista koskaan tulla edes tutkimuksia saati keskustelua, elleivät nekin jossain vaiheessa pääse otsikoihin.

Jokainen punnitsi rokotusvaiheessa riskit omalta kannaltaan parhaan kykynsä mukaan. Mutta se on kyllä väärin, jos joku kokee, ettei saanut riittävästi tietoa kaikista seikoista. Itse kyllä olin tietoinen esimerkiksi joidenkin maiden rokottamatta jättämisistä ja olin lukenut sen virallisen tuoteselosteen, jossa ihan selvästi kerrottiin pienempien lasten osalta seurantatulosten puuttuvan kokonaan ja seuraavassakin ikäryhmässä olevan vasta vähäisiä. Mun mielestä se ei kuulostanut hyvältä, enkä suostunut painostuksenkaan alla ottamaan rokotusta.

Toisaalta, suurin osa ei varmasti koskaan saa tästä rokotteesta mitään pahoja oireita. Sen voi ajatella olevan suurin onni onnettomuudessa. Toivoisin kuitenkin, että ihmiset uskaltaisivat viimeistään nyt olla avoimen kriittisiä ja jatkaa keskustelua sinnikkäästi siihen saakka, että kaikki mahdolliset rokotukset sivuvaikutukset tulee tutkituksi. Ihan vastaisuuden varalle. Jos yhteyksiä ei lopulta löydy, niin eri asia sitten on se, pystyykö siihen lopputulokseen aidosti luottamaan vai tuntuuko koko juttu sisimmässä ongelmien poispyyhkimiseltä :( Niin kovin on luottamus ainakin itsellä rakoillut tän koko jutun myötä.
jep, meillä loppui tähän ihan rokotusohjelmankin mukainset rokotteet, meni luotto niihinkin kertaheitolla. Ei enää piikin piikkiä!!!!!

joku
Mikäköhän kohu nyt olisi, jos tauti olisikin osoittanut niin pahaksi kuin oletettiin tai vielä pahemmaksi?

Itse otin rokotteen ja koko perhe rokotettiin. Itse arvioin, että satavarmasti taudin saan, jos en rokota itseäni. Työni puolesta näin paljon ihmisiä ja näitä sairaitakin taatusti tähän porukkaan mahtui. Omalle perheelle ei mitään kummempia oireita tullut, onneksi. Rokotuskäsi oli kyllä älyttömän kipeä monta päivää. Taudilta myös säästyttiin.

Sukulaisista jokunen sairasti ilmeisesti taudin. Rokotusta eivät olleet ottaneet. Olivat olleet todella kipeitä, mutta onneksi ei heillekään pahemmin käynyt.

Nythän on helppo jeesustella puoleen ja toiseen, kun sikatauti näyttää olevan jostain syystä selätetty. Eikä niin pahaksi kehittynyt. Ja hyvä näin. Kuinka paljon lienee rokotusten ansiosta? Ihan kiinnostavaa olisi tietää, mistä johtuu, ettei tautia enää tunnu esiintyvän.

Nii
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Mikäköhän kohu nyt olisi, jos tauti olisikin osoittanut niin pahaksi kuin oletettiin tai vielä pahemmaksi?

Itse otin rokotteen ja koko perhe rokotettiin. Itse arvioin, että satavarmasti taudin saan, jos en rokota itseäni. Työni puolesta näin paljon ihmisiä ja näitä sairaitakin taatusti tähän porukkaan mahtui. Omalle perheelle ei mitään kummempia oireita tullut, onneksi. Rokotuskäsi oli kyllä älyttömän kipeä monta päivää. Taudilta myös säästyttiin.

Sukulaisista jokunen sairasti ilmeisesti taudin. Rokotusta eivät olleet ottaneet. Olivat olleet todella kipeitä, mutta onneksi ei heillekään pahemmin käynyt.

Nythän on helppo jeesustella puoleen ja toiseen, kun sikatauti näyttää olevan jostain syystä selätetty. Eikä niin pahaksi kehittynyt. Ja hyvä näin. Kuinka paljon lienee rokotusten ansiosta? Ihan kiinnostavaa olisi tietää, mistä johtuu, ettei tautia enää tunnu esiintyvän.
Vai olisko sikaflunssa ollu samanlainen kupla kuin esimerkiksi lintuinfluenssa aiemmin? Itse en ainakaan koskaan tajunnut, miksi ihmiset juoksivat ottamaan rokotetta kyynärpäätaktiikalla, kun kyse oli niin epämääräisestä taudista. Itse me pidettiin tauti. Olihan se ikävä, muttei sen ikävämpi kuin tavan influenssa.

Minna
Pakko kommentoida tuohon millainen sikainfluenssa oli sairastaa. Suurin osahan sen sairasti lievänä, ikävää jos sinulle, jonka nimimerkkiä en enää muista, tuli niin pahana, että jouduit sairaalaan.
Meillä sairasti molemmat lapset, joista toistelta varmistettuna, mutta oletan meillä kaikilla sen olevan, kun samaan aikaan sairastettiin. Mulla oli kolme päivää lämpöä iltaisin, max 37,8, miehellä ei kuumetta tms. ainoastaan kurkku / kauhkot kipeät, mut kävi normisti töissä. Molemmilla lapsilla muistaakseni 3 päivää kuumetta, max 38,6. Toinen lapsista oksensi kerran.
Ihan tavallinen kuumetauti, mitä lapsilla muutenkin on. Itse olisin saanut Tamiflun, kun olin raskaana, mutta kieltäydyin siitä.
Ymmärsin sairaanhoitajan puheesta, että suurin osa sen sairastaneista, sairasti sen juurikin näin lievänä. Ei tietenkään lohduta, jos itse on ollut sairaalassa sen takia, mutta ei meillä ainakaan ollut sellainen, mitä en toivoisi kenellekään.

Jep
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Pakko kommentoida tuohon millainen sikainfluenssa oli sairastaa. Suurin osahan sen sairasti lievänä, ikävää jos sinulle, jonka nimimerkkiä en enää muista, tuli niin pahana, että jouduit sairaalaan.
Meillä sairasti molemmat lapset, joista toistelta varmistettuna, mutta oletan meillä kaikilla sen olevan, kun samaan aikaan sairastettiin. Mulla oli kolme päivää lämpöä iltaisin, max 37,8, miehellä ei kuumetta tms. ainoastaan kurkku / kauhkot kipeät, mut kävi normisti töissä. Molemmilla lapsilla muistaakseni 3 päivää kuumetta, max 38,6. Toinen lapsista oksensi kerran.
Ihan tavallinen kuumetauti, mitä lapsilla muutenkin on. Itse olisin saanut Tamiflun, kun olin raskaana, mutta kieltäydyin siitä.
Ymmärsin sairaanhoitajan puheesta, että suurin osa sen sairastaneista, sairasti sen juurikin näin lievänä. Ei tietenkään lohduta, jos itse on ollut sairaalassa sen takia, mutta ei meillä ainakaan ollut sellainen, mitä en toivoisi kenellekään.
Meillä oli mulla ja kahdella lapsella kyllä korkea kuume 2vrk ja tosiaan keuhkot oli kipeät ja yskiminen sattui. Mutta tavallaan tauti oli jopa helpompi kuin tavan flunssa, kun ei ollut esim. sitä jumalatonta tukkoisuutta mitä yleensä! Kuitenkin lääkkeellä sai pahinta pääkipua jne. lievitettyä. Mies ei edes tartuntaa saanut, vaikka oli koko ajan meidän kanssa samoissa tiloissa.

vieras
Voi älkää nyt hyvät ihmiset enää jaksako tästä samasta jankuttaa! Ne jotka rokotteen ovat saaneet,eivät sitä enää voi peruuttaa. Turha miettiä mahdollisia haittavaikutuksia,joita siis edelleen voi tulla kaikista rokotteista!

epeli
rokotuksesta ei kukaan ota isompi taho ota vastuuta koska se oli vapaaehtoinen, ainoastaan media painosti (ja rumalla kädellä sitä tekikin).Rokotusfirmahan pidättäytyi KAIKESTA vastuusta jos rokotteesta tulee sivuvaikutuksia/haittoja:(
Jenkeissä lääke on tosiaan KIELLETTY koska suomessa olevassa sikainfluenssa rokotteessa on tiomersaalia, joka sisältää 50% etyylielohopeaa( tiomersaali saattaa aiheuttaa joillekin lapsille autismia, oppimis- ja keskittymisvaikeuksia ja muita neurologisia häiriöitä sekä maksa- ja munuaisvaurioita ja immuunijärjestelmän häiriöitä)

mama
Alkuperäinen kirjoittaja V**:
tää koko juttu oli ihan sairas, ja itsekin rokotin itseni ollessani raskaana, vaikka alunperin ei pitänyt. Luultavasti johtun siitä helvetin hysteriasta ja syyllistyksestä mitä lehdissä yms lietsottiin, niin sen takia sen otinkin. Toistaseks en oo havainnut vauvassa (5kk) mitään sinne viittaavaa, mut voi jumalauta jos mulla olis lapsi joka olis sen rokotuksen takia sairastunut. Mun mielestä syypäät todellakin jossain muualla kun itsessä (vaikka rokotus, kai, olikin sitten vapaaehtoinen, niin ainakin kaikella meitä peloteltiin mitä tapahtuisi, jos sitä ei ottaisi). Vituttaa suoraan sanoen. Hyvä teille, jotka piditte päänne.. Nyt meiän muiden ei auta kun vaan toivoa, ettei tää olis totta.. ja olla "itse vastuussa rokottamispäätöksestämme"..

Ikävä kyllä silloin jo oli tiedossa, että thl ja lääkefirma eivät ota vastuuta.

Sheddon
Mun mielestä ette saa syyttää itseänne. Ihmettelen edelleen miksi miksi miksi ei tolkutettu rokotteen keskeneräisyydestä. Tutkimattoman rokotteen vaaroistahan ei voitu tietää, mutta kyllä mun mielestä sen järkyttävän hysterian lietsomisen rinnalla olis pitäny kertoa faktat faktoina. Senpä takia uskon EDELLEEN, että tässä on taustalla jokin paljon hämärämpi juttu.

Meidän perhettä ei rokotettu, kukaan ei (Luojan kiitos) sairastunut flunssaan, mutta ihan tietoisen riskin siinä otin kuitenkin. Jälkikäteen ajateltuna toimin siis parhaimmalla mahdollisella tavalla, mutta vaara (melko pieni) sairastua oli silti olemassa.

vieras
Mua ei kaduta ainakaan vielä. Lapset ovat terveitä eivätkä sairastuneet sikaflunssaankaan.
Pitää ottaa myös huomioon se, että näillä narkolepsia tapauksilla on voinut olla myös itse tauti. Ainakin osalla ja toisilla on voinut olla tauti niin lievänä, että sitä on luultu esim. rokotusreaktioksi.
Mä en oikeestaan ymmärrä tätä hysteriaa, koska tiedossahan oli, että roketta ei kauheasti ehditty tutkia ja se, että KAIKKI rokotteet voi aiheuttaa jollekin jotain.
Eihän kukaan voi taata mistään, että kellekään ei mitään tule. Ihmiset on erilaisia ja reagoivat erilailla. Pari pientä sopivaa seikkaa yhteen ja pam.

Sehän oli jo silloin rokotteen tullessa yleisessä tiedossa, ettei Suomi ottanut kaikista turvallisinta rokotetta vaan sen, minkä sai nopeiten. Kaikki ohittivat silmät kiinni tämän tiedon, miksi?

Ja THL on saanut jo toukokuussa ensimmäisen ilmoituksen narkolepsiasta, jonka on ajateltu olevan mahdollinen rokotteen vakava haittavaikutus. Meille sitä ei tietenkään kerrottu, koska kyseessä oli "yksittäistapaus", eikä näin ollen annettu mahdollisuutta ajatella omilla aivoillamme (johan tässä on huomattu, ettei tämän maan kansa niin tyhmää ole vaan osaa jonkin verran kyseenalaistaakin)...

woho
Hei tämä menee nyt ihan ylihysteeriseksi. Joku jo huutelee, ettei koskaan anna enää yhtään piikkiä lapsilleen laittaa. Haloo ihmiset!!! Rokotteilla on saatu aikaiseksi enemmän hyvää kuin pahaa. Ajatelkaapa kuinka monta hengenvaarallista tai muuten todella haitallista tautia on saatu Suomesta häviämään, kun ihmisiä on niitä vastaan rokotettu! Ymmärrän, että epätietoisuus lietsoo pelkoja, mutta hysteriointi tämän asian ympärillä ei tuo kuin lisää pahaa oloa. Peace!!!

Minä kyllä nimenomaan syyttäisin virallisia tahoja ja THL:ää, nehän ne tämän rokotteen takana ovat. Turha syyttää myöskään lehtiä. Kyllä tavallisen ihmisen pitäisi pystyä luottamaan tällaisessa tapauksessa kuin "epidemia", asiantuntijoihin ja viranomaisiin. Ainakin ennen on pystynyt? Ei enää. Kansalle ei jaettu tarpeeksi tietoa, tietoa salailtiin, mm. jätettiin kertomatta että Pandemrix-rokote on uutta teknologiaa testaava NANOrokote, josta eivät edes lääkärit ole tietoisia. Kukaan ei siis pysty sanomaan mikä vaikutus sillä on ihmisten terveyteen. THL ja asiantuntijatahot patistivat suomalaiset koekaniineiksi. Ehkäpä lääkefirma tiesi että suomalaiset ovat hyväuskoisen sinisilmäinen kansa ja helppo saalis?

.
Mistä te nyt tuon keksitte että aiheuttaa lapsettomuutta??? Alkaa olla jo vähän vainoharhaista touhua.
Kaveri parinkunta saa kohta lapsen ja kumpikin, mies ja nainen otti rokotteen niin ei ainakaan niiden kohdalla lapsettomuutta tullut.

Yhteistyössä