G Asutko Finndomon hometalossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
meillä finndomon talo mutta ei hometta :)

Toimiiko teillä muka se homeenpoistokone?

Lukekaa se VTT:n raportti ennen kuin pelästytte, siinä asia ei ole ollenkaan niin negatiivisesti esitetty kuin uutisoinnissa ja nettikeskusteluissa:

http://www.aamulehti.fi/extrakuvat/Finndomo_ryomintatila_raportti_1_.pdf

Raportissa on todettu, että syynä ongelmiin oli lumen ja jään jääminen ryömintätilaan ja kun ne keväällä sulivat ei kuivain kyennyt huolehtimaan tämän poikkeuksellisen suuren kosteuden poistamisesta, minkä seurauksena alapohja homehtui. Lumen ja jään poistaminen ryömintätilasta / perustusten suojaaminen sateelta on ASIAKKAAN VASTUULLA! Raportissa on todettu, että kun kosteus saatiin tehostetun tuuletuksen seurauksena poistumaan ja home pestiin, Finndomon ratkaisu on toiminut hyvin!

Meille siis tulossa Finndomokoti ja ensin pelästyttiin tosi pahasti ja oltiin jo peruuttamassa pakettia, mutta itse raportista asia paljastuikin paljon lievemmäksi. Tosi tarkoitushakuista uutisointia!

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Suomessahan lumen tulo on tosi harvinaista. Ihme, että rintamamiestaloissa ei ole mitään sähköä syöviä kuivaimia ja ne pelaavat.

Siis ei sitä lunta sinne perustuksiin / ryömintätilaan mene muuten kuin rakennusvaiheessa, jos perustuksia ei suojata kunnolla. Senhän jälkeen siinä on se talopaketti päällä!

Mä suosittelen lämpimästi Kastellia :). Ei se turhasta ole saanut hyvää mainettaan ja suosiotaan. Sehän erottuu muista talopaketeista sillä, että se rakennetaan paikan päällä ja mittaan leikatusta tavarasta. Eli hyvin samanlainen rakennustapa kuin pitkästä tavarasta rakennettuna.

Tästä on tietty se etu, että pääsee itse katsomaan alusta loppuun mitä talo sisältää. Toisin kuin tehtaalla tehdyissä elementtitaloissa.

En todellakaan voi mennä vannomaan etteikö meidänkin taloon tulisi jossain vaiheessa hometta. Niin sitä voi tulla mihin tahansa uuteen "pullotaloon". Hyvät edellytykset kuitenkin on sille, että talomme on terve ja me asukkaat myös :).

Muoks: muistaakseni Mittava- talot rakennetaan myös paikan päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä suosittelen lämpimästi Kastellia :). Ei se turhasta ole saanut hyvää mainettaan ja suosiotaan. Sehän erottuu muista talopaketeista sillä, että se rakennetaan paikan päällä ja mittaan leikatusta tavarasta. Eli hyvin samanlainen rakennustapa kuin pitkästä tavarasta rakennettuna.

Samoin Design-talo rakentaa paikan päällä. Mekin harkittiin Kastellia ja Design-taloa ym., mutta lopulta ratkaisi se, että rakennusaikana olis joutunut tontilla auttelemaan ja valvomaan paljon enemmän kuin näissä tilaelementeissä (Finndomo, Älvsbyhus, Muurametalot ym.) ja meillä ei oikein ole aikaa. Varmasti kiva kyllä päästä seuraamaan ja osallistumaan jos vain aika riittää!

Kyllä kaikissa vaihtoehdoissa on omat ongelmansa, pitkästäkin rakennettaessa tavarat saattavat kastua työmaalla ja jos ei ole itse valvomassa niin työmiehet saattavat heittää esim. kastuneet villat seiniin... Mutta saahan homeongelmatkin useimmiten korjattua.

Designtalossa tosiaan pääsee myös näkemään ihan täysin, "mitä talo on syönyt" eli missä kunnossa villat ovat jne. Desingtalossa ei myöskään ole rossipohjaa, mikä noissa viimeaikaisten lööppien taloissa on.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Designtalossa tosiaan pääsee myös näkemään ihan täysin, "mitä talo on syönyt" eli missä kunnossa villat ovat jne. Desingtalossa ei myöskään ole rossipohjaa, mikä noissa viimeaikaisten lööppien taloissa on.

Mutta tuo Designtalot mainittiin jossain linkissä että heillä on myös ollut homeongelmia. Mistäköhän se sitten johtuu? Mutta hyvä että vinkkasit, en tiennyt että heilläkin rakennetaan paikanpäällä. Mun käsittääkseni jotain tulee ainakin elementteinä. Tai siis kuvista olen niin päätellyt kun olen nähnyt.

Mitä muuten tuolla rossipohjalla tarkoitetaan? Kun monesti menee rossipohja ja tuulettuva alapohja sekaisin. Rossipohjahan tehdään puusta. Onko noilla talotoimittajilla sellainen? Meillä on tuulettuva alapohja, eli perustuksessa on tuo ryömintätila. Kieltämättä jännittää oliko se oikea ratkaisu. Kaikki kyllä tuntui sitä puoltavan ja se oli huomattavasti kalliimpi kuin maanvarainen laattaperustus, mutta eipä sitä silti tiedä oliko hyvä vai huono vaihtoehto :/

Näin on! Siksi ihmettelen että mistähän syystä Design-talot on laitettu samaan lokaan näiden home-valmistalojen kanssa - yleistämistäkö vain!?

Alkuperäinen kirjoittaja Design-asuja vuodesta 2004:

Näin on! Siksi ihmettelen että mistähän syystä Design-talot on laitettu samaan lokaan näiden home-valmistalojen kanssa - yleistämistäkö vain!?

Jossain jutussa todettiin, että asumisterveysliittoon oli valitettu homeongelmista viidestä eri toimittajasta, joista yksi oli Design-talo. Saattaahan se talo homehtua muustakin syystä kuin alapohjarakenteen vuoksi. Eikö ole myös aika yleistystä käyttää termiä "home-valmistalot" ;) ?

Tsekatkaapa oheinen linkki "Valmistalojen homekohu ihmetyttää alapohjien asiantuntijoita"

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/08/valmistalojen_homekohu_ihmetyttaa_alapohjien_asiantuntijoita_1915323.html?print=true

Finndomon ratkaisu vaikuttaa olevan tuoreimman tutkimustiedon perusteella hyvä.

Tästä on tietty se etu, että pääsee itse katsomaan alusta loppuun mitä talo sisältää. Toisin kuin tehtaalla tehdyissä elementtitaloissa.

En todellakaan voi mennä vannomaan etteikö meidänkin taloon tulisi jossain vaiheessa hometta. Niin sitä voi tulla mihin tahansa uuteen "pullotaloon". Hyvät edellytykset kuitenkin on sille, että talomme on terve ja me asukkaat myös :).

Muoks: muistaakseni Mittava- talot rakennetaan myös paikan päällä.

Onko tosiaan parempi, että talo rakennetaan paikanpäällä kuin sisällä hallissa. Olen luullut, että sateet ja muut rakennusaikaiset kosteudenvaihtelut juuri tuovat näitä ongelmia. Olen nähnyt rakennustyömaita, joissa on seinät pystyssä, mutta ei kattoa tai mitään suojausta ja lunta/vettä talon sisällä. Talopakettia avaimet käteen-periaatteella mietitty, mutta nämä viimeiset uutiset pistää vähän mietityttämään.

Talojen pohjien ongelma oli käsittääkseni siinä, että siinä ns. rossipohjassa ei ollut kunnollista perinteistä tuuletusta, vaan noissa taloissa sinne on ympätty joku kone, jonka pitäisi sitä tilaa tuulettaa.

Perinteinen oikein tehty rossipohja on erittäin jees, eikä se todellakaan ole mikään huono vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja w:
Talojen pohjien ongelma oli käsittääkseni siinä, että siinä ns. rossipohjassa ei ollut kunnollista perinteistä tuuletusta, vaan noissa taloissa sinne on ympätty joku kone, jonka pitäisi sitä tilaa tuulettaa.

Perinteinen oikein tehty rossipohja on erittäin jees, eikä se todellakaan ole mikään huono vaihtoehto.

Näinpä, mutta nyt siellä on kone joka ei pelaa ja on sähkökatkoja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja talopaketti:
Onko tosiaan parempi, että talo rakennetaan paikanpäällä kuin sisällä hallissa. Olen luullut, että sateet ja muut rakennusaikaiset kosteudenvaihtelut juuri tuovat näitä ongelmia. Olen nähnyt rakennustyömaita, joissa on seinät pystyssä, mutta ei kattoa tai mitään suojausta ja lunta/vettä talon sisällä. Talopakettia avaimet käteen-periaatteella mietitty, mutta nämä viimeiset uutiset pistää vähän mietityttämään.

Kaipa niissä molemmissa on puolensa. Paikallaan rakennetussa on toki se riski, että paikat kastuu. Toisaalta, aika paljon saa tulla vettä jos se ei nopeasti kuivu.

Elementtitaloissa ei tiedä mitä talo pitää sisällään ja toisaalta elementeistä on ilmeisesti vaikea tehdä tiiviitä. Niissä on siis jonkin verran enemmän esim. lämpöhukkaa.

Tämä on asia, jossa jokainen itse miettii mikä on tärkeintä ja mikä vaihtoehto paras. Mun isä oli kirvesmies, joka aina kirosi elementtitaloja ja piti ainoa oikeana vaihtoehtona pitkästä rakentamisen. Siksi me valittiin Kastellilta talopaketti. Kun pitkästä rakentamiseen ei ollut aikaa, eikä itsellä taitoakaan.

Hei tiedätkö sinä puhutaanko nyt oikeasti rossipohjasta, eli puusta tehdystä? Asia kiinnostaa koska itselläkin on tuulettuva alapohja, mutta ontelolaatoista tehty.

Hui mikä juttu :o . Onneksi kun aikoinaan pähkäiltiin talotoimittajaa Findomon ja Kastellin välillä päädyttiin Kastelliin! Hyvä talo on ollut, vaikka hieman kalliimpi olikin.

Hei tiedätkö sinä puhutaanko nyt oikeasti rossipohjasta, eli puusta tehdystä? Asia kiinnostaa koska itselläkin on tuulettuva alapohja, mutta ontelolaatoista tehty.

Kyllähän betonikin homehtuu periaatteessa. Mutta näissä kahdessa tapauksessa on ollut kysymys rakennusaikaisesta kosteudesta ja toisessa vesivahingosta. Painovoimainen tai koneellinen tuuletus kai molemmat sinänsä ok, kunhan ne toimii suunnitellusti. Avainasia on tarkkailla eli käydä siellä ryömintätilassa välillä.

Meillä myös ontelolaatat ja tosi kostea rakennuspaikka. Toistaiseksi kaikki kuitenkin ok! Ymmärtääkseni tuulettuva alapohja pitäisi periaatteessa olla parempi kuin maanvarainen, joka on se halvin ja tavanomaisin perusratkaisu hyvin kantavalle tontille, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Kosteilla paikoilla sitten nimenomaan tuulettuva alapohja.

me ollaan asuttu nyt 4 vuotta tässä Finndomo-talossa, eikä meillä ole mitään ongelmia alapohjan kans. Tällä paikkakunnalla on ilmeisesti yksi ko.lafkan "hometalo" jonka kanssa talomyyjä luonnolllisesti on "kusessa" ja hän on ahkerasti meille soitellut että onko meillä kaikki hyvin ja käynyt jopa konttaamassa meidän alapohjan. Ja kuten sanottu, meillä ei ole ongelmia kosteuden kanssa ollut.

Liekö "hometaloissa" syynä rakennuspaikka? perustukset? tai juurikin nuo rakennusajan "kämmit" tyyliin jäätä ja lunta jäänyt alapohjaan talvirakentamisessa? TAI: kuinka ahkerasti kosteudenpoistaja on käytössä? (siis, sammutetaanko se välillä tyyliin "säästetään sähköä"? vrt. meillä on koko ajan päällä)

Mein naapuriin rakennettiin Desing-talo. Kaikki rakennustarvikkeet olivat ulkona sateessa peittämättöminä ja niinpä ne laudat ja villat sun muut menivät Desing talon rakennusmiesten toimesta käyttöön.... Et se niistä avaimet käteen taloista. Jos ei ole aikaa olla katselemassa mitä rakentamisvaiheessa tapahtuu niin tuskinpa voi olla varma saako sitä mitä tilaa.
Meillä vanha rintamamiestalo, perheessä kolme astmaatikkoa ja on eka asunto missä kaikilla on hyvä olla. Ei ole muoveja sun muita nykyaikaisia sydeemejä. Villasukat talvella jalkaan ja takkaan tuli.

tiedä muuta kuin et serkku osti 2007 tehdyn finnin ja kyläillessä siellä nenääni haiskahti homeen haju eteisessä ja keittiössä.Lattia oli ihan kylmä -22 pakkasella.En ymmärrä laminaatti ja laattalattioita.Kellä niitä on varaa pitää lämpimänä.Olen asunut ennen hometalossa, niin haistan toisten vaatteista ja asunnoissa kyllä heti sen hajun.Minulla on nyt hirsitalo ja olen parantanut.
Lastulevy ja lautahökkelit on vihon viimosia ihmisen asuinpaikkoja.Betonisesta alapohjasta lähtee kosteus ylöspäin pitkin lastulevyjä tai sitten talo on niin hatara, että kylmä ja lämmin kohtaa seinissä/nurkissa ja sulaa sitten lauhalla.
Näin oli ainakin meidän hometalossa.
Siinäkin talossa asuu uusi omistaja joka ei ole paljon kotona homehdu (virkanainen joka aina töissä) niin ei ole vielä (ehkä) alkanut sairastaa.Pelastuttiin täpärästi sen talon ostolta, kun käytettiin omaa rakennustarkastajaa, ei välittäjän.
Pankeissa joskus suutahtavat, jos sanoo, että haluaa käyttää ammattimiestä, ei välittäjää.Outoa.

Yhteistyössä