Näin Kelalta huijataan rahaa!!! - Härskeimmät kikat!

• Viestiketjun aloittaja hyi
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pera Aukko:
Mä en tajua tätä jatkuvaa kitinää siitä kuinka äitejä ei arvosteta ja blaa blaa. Onko se yhteiskunnan maksama raha teidän mielestänne ainoa jolla äitiyttä voi arvostaa?

Äidit voisivat ihan itse arvostaa sitä omaa äitiyttään ja tehdä lapsia sen verran mitä itsellä on varaa elättää.
Tämäkin on ihan totta, mutta koskee yhtälailla myös isejä!!!
Toki koskee. Harvemmin vaan kukaan täällä peräänkuuluttaa isyyden arvostusta varsinkaan yhteiskunnan rahojen perusteella.

Kulli
Yhteiskunta kusee omaan pesäänsä. Esim. jos pariskunta asuu yhdessä ja toinen on työyön....työtön ei saa sossusta mitään. Työmarkkinatuessakin on tarveharkinta...ei mikään ihme jos on asuntopula kun on pakko pitää kahta asuntoa tukien takia.

Huonopalkkaisesta työstä voi tinata vähemmän kuin sossupummina. Mitä se kertoo yhteiskunnasta? Työntekoa ei arvosteta. En yhtään ihmettele jos joku ei halua siivoamaan kun saman rahan saa tekemättä mitään. Suomi on muutenkin ylikallis maa ja veroa menee kaikesta.

vieras
täällä ei sit osata päättää mitä mieltä ollaan. Kerroin jo vuosia sitten mieheni eksästä, joka on asunut uuden miehensä kanssa varmaan kymmenen vuotta, mutta ei virallisesti. Äiti saa kaikenmaailman tukia ja mies aikamoiset työmatkakorvaukset verotuksessa kun muka asuu aivan eri kunnassa, kirjoilla siis vanhemmillaan. Me ollaan naimisissa ja asutaan yhdessä, just pärjätään kun taas tämä toinen perhe matkustelee mukavasti pari kertaa vuodessa. Minut teilattiin kateelliseksi ja tyhmäksi kun en itse ole samaa tajunnut tehdä. Siis täällähän ihannoidaan noita pummeja joiden takia koko maa kohta sortuu kuin korttitalo.

vieras
muutama vuosi sitten perheessämme oli tiukka tilanne ja menimme hakemaan apua sosiaalivirastosta.Sosiaalivirkailija tokaisi vain että erotkaa niin saatte apua ja enemmän rahaa... että silleen

Lukematta läpi koko ketjua, niin kyllä minustakin on ihan turhaa väittää kieroiluksi sitä, että ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi kun äitiysloma loppuu. Itselläni kävi näin, ä-loma loppui kesällä ja olen opettaja, siis mitä muutakaan tekisin? Toisekseen, täällä seudulla työtilanne on TODELLA huono, joten tuskin saan työtä heti syksystä. Olenko siis kieroilija, kun nostan ansiosidonnaista ja olen kotona lapsen kanssa? Jos minulle soitettaisiin, että tervetuloa vuodeksi töihin, meniksin ilomielin. Ja haen myös näitä hassuja virkoja tai sijaisuuksia tästä 80 kilometrin säteeltä, mutta kun ei niin ei. Alle parin kuukauden pätkää ei ole järkeä lähteä tekemään, ellei ole varmuutta työn jatkumisesta.

Itse ajattelen niin, että tässä maassa elätetään niin paljon todellisia yhteiskunnan loisia, joilla ei ole aikomustakaan tehdä töitä tai elättää itse itseään missään elämän vaiheessa, joten en todellakaan kanna huonoa omaa tuntoa siitä, että olen puolisen vuotta työttömyyskassan varassa. Sitäpaitsi työllä sekin mahdollisuus on ansaittu.

uusi vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täällä ei sit osata päättää mitä mieltä ollaan. Kerroin jo vuosia sitten mieheni eksästä, joka on asunut uuden miehensä kanssa varmaan kymmenen vuotta, mutta ei virallisesti. Äiti saa kaikenmaailman tukia ja mies aikamoiset työmatkakorvaukset verotuksessa kun muka asuu aivan eri kunnassa, kirjoilla siis vanhemmillaan. Me ollaan naimisissa ja asutaan yhdessä, just pärjätään kun taas tämä toinen perhe matkustelee mukavasti pari kertaa vuodessa. Minut teilattiin kateelliseksi ja tyhmäksi kun en itse ole samaa tajunnut tehdä. Siis täällähän ihannoidaan noita pummeja joiden takia koko maa kohta sortuu kuin korttitalo.
Munkin miehen exä teki noin. Törkeintä on, että lapsi oppii, että tekemättä mitään on varaa ostella taulutelkkareita ja uusia autoja..

En ole edes ajatellut aikaisemmin huijaavani. Olen ollut ikäni pätkätyöläinen. Nyt kun lapset ovat pieniä, olen tehnyt vain talvipätkää ja ollut puoli vuotta työttömänä kotiäitinä. Onhan tämä työttömyys tavallaan vapaaehtoista, mutta en tosiaankaan vaihda liiton päivärahoja kotihoidontukeen.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja hahaa:
Vähän outoa että nää kikat paljastetaan. Ihan hyvä tietää että kannattaa mielummin jäädä työttömäks ku kotihoidontuelle :D
ei siinä mitään outoia ole, sehän on tiedetty aina.
Tosin vaikeaa on todistaa että asuu esim yhdessä, koska kyläillä saa ja yöpyäkin pidempiä aikoja toisen luona. Myös toisen omaisuutta saa olla toisen asunnolla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja hahaa:
Vähän outoa että nää kikat paljastetaan. Ihan hyvä tietää että kannattaa mielummin jäädä työttömäks ku kotihoidontuelle :D
ei siinä mitään outoia ole, sehän on tiedetty aina.
Tosin vaikeaa on todistaa että asuu esim yhdessä, koska kyläillä saa ja yöpyäkin pidempiä aikoja toisen luona. Myös toisen omaisuutta saa olla toisen asunnolla.
No, siitä sulla on omakohtainen kokemus :)

Noh
Tilanne on tämä: minä lähden opiskelemaan ja koska meillä on lapsi olen oikeutettu saamaan asumistukea. Paitsi kun mieheni tulot vaikuttavat asumislisään niin en saakkaan sitä. Jos olisimme lapseton pariskunta niin saisin opintotuen asumislisän. Eli lapsiperheenä saamme 230? vähemmän kuin lapseton kanssasisareni. Jos mieheni siirtäisi kirjat muualle saisin 400? enemmän rahaa kuin nyt.

"essi"
Siis mä en käsitä tätä, että muka erillään asumalla rikastuu?! Siis ehkä juu, jos kumpikin työtön, eikä toisella ole asuntoa, mutta miten helkkatissa tavallinen työläisperhe moisella kikkailulla vois enemmän "tienata". Jos mies nyt muuttais ja ottais oman kämpän, vuokra ois vähintään sen 500 näillä seuduilla. Mä hakisin asumistukea, saisin laskelman mukaan (oli pakko tarkistaa) 200euroa, niin jo vuokrissa oltais 300 tappiolla?! Lisäksi päälle vielä muut asumiskustannukset (sähköt, vakuutukset, lisää huonekaluja yms).
eli mun laskupään mukaan, ja ihan maalaisjärjenkin mukaan, kahden asunnon pitäminen on kyllä huomattavasti kalliimpaa kuin yhden.
ja sitä paitsi, ei se pelkällä kirjojen siirtämisellä käy se rahavirran vastaan ottaminen.
Kela laskee samaan ruokakuntaan jopa ulkomailla asuvan puolison.

häh
Tilanne on tämä: minä lähden opiskelemaan ja koska meillä on lapsi olen oikeutettu saamaan asumistukea. Paitsi kun mieheni tulot vaikuttavat asumislisään niin en saakkaan sitä. Jos olisimme lapseton pariskunta niin saisin opintotuen asumislisän. Eli lapsiperheenä saamme 230? vähemmän kuin lapseton kanssasisareni. Jos mieheni siirtäisi kirjat muualle saisin 400? enemmän rahaa kuin nyt.
niiiin...oletus kai on että mies tienaa, jolloin sinä saat vähemmän tukea? Jos mies kähtee (rahoineen) ei se sun talous kasva varmaankaan, vaikka saisit enemmän tukea. Vai onko kaikilla lapsiperheilläkin sun ja mun rahat?

Yhteistyössä