Lukematta läpi koko ketjua, niin kyllä minustakin on ihan turhaa väittää kieroiluksi sitä, että ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi kun äitiysloma loppuu. Itselläni kävi näin, ä-loma loppui kesällä ja olen opettaja, siis mitä muutakaan tekisin? Toisekseen, täällä seudulla työtilanne on TODELLA huono, joten tuskin saan työtä heti syksystä. Olenko siis kieroilija, kun nostan ansiosidonnaista ja olen kotona lapsen kanssa? Jos minulle soitettaisiin, että tervetuloa vuodeksi töihin, meniksin ilomielin. Ja haen myös näitä hassuja virkoja tai sijaisuuksia tästä 80 kilometrin säteeltä, mutta kun ei niin ei. Alle parin kuukauden pätkää ei ole järkeä lähteä tekemään, ellei ole varmuutta työn jatkumisesta.
Itse ajattelen niin, että tässä maassa elätetään niin paljon todellisia yhteiskunnan loisia, joilla ei ole aikomustakaan tehdä töitä tai elättää itse itseään missään elämän vaiheessa, joten en todellakaan kanna huonoa omaa tuntoa siitä, että olen puolisen vuotta työttömyyskassan varassa. Sitäpaitsi työllä sekin mahdollisuus on ansaittu.