Perunan syömisestä hirveä väsymys

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Onko muut huomanneet, että perunaa sisältävän aterian jälkeen iskee pöhnä ja väsymys? Olen yrittänyt vältellä perunaruokia juuri tämän takia, mutta tänään oli pakko nälkään vetäistä lautasellinen kinkkukiusausta - ja sen päälle 2h päiväunet :( Olen puolessa välissä raskaana, vaikuttaneeko sekin hiilihydraattiherkkyyteen?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko muut huomanneet, että perunaa sisältävän aterian jälkeen iskee pöhnä ja väsymys? Olen yrittänyt vältellä perunaruokia juuri tämän takia, mutta tänään oli pakko nälkään vetäistä lautasellinen kinkkukiusausta - ja sen päälle 2h päiväunet :( Olen puolessa välissä raskaana, vaikuttaneeko sekin hiilihydraattiherkkyyteen?
Onko sinulle tehty sokerirasitustestiä?
 
äiti
En oo vuoteen syöny perunaa ja olo on parantunu huomattavasti. Peruna EI OLE Terveellistä. Kauhea hiilihydraatti pommi. Jätä suosiolla pois kyllä sitä tilalle löytää muuta syömistä. Ite teen kukkakaalimuusia perunan sijasta sekä esim. salaatti ja joku iso pihvi tai pyöryköitä. Munakas yms
 
tt ei kirj
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
En oo vuoteen syöny perunaa ja olo on parantunu huomattavasti. Peruna EI OLE Terveellistä. Kauhea hiilihydraatti pommi. Jätä suosiolla pois kyllä sitä tilalle löytää muuta syömistä. Ite teen kukkakaalimuusia perunan sijasta sekä esim. salaatti ja joku iso pihvi tai pyöryköitä. Munakas yms
Nimenomaan on terveellistä. Kertoisitko, mikä siinä EI ole terveellistä?
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
En oo vuoteen syöny perunaa ja olo on parantunu huomattavasti. Peruna EI OLE Terveellistä. Kauhea hiilihydraatti pommi. Jätä suosiolla pois kyllä sitä tilalle löytää muuta syömistä. Ite teen kukkakaalimuusia perunan sijasta sekä esim. salaatti ja joku iso pihvi tai pyöryköitä. Munakas yms
Nimenomaan on terveellistä. Kertoisitko, mikä siinä EI ole terveellistä?
Lue uudelleen et tajuat. Kyllä te ootte pöhköjä juntteja ku uskotte perunan terveellisyyteen. Sanoohan se järkiki ku alkaa väsyttään perunan syönnin jälkeen ettei kaikki ole ok. Ei oo pakko uskoa mut MÄ USKON ja olen onnellinen ku olen tajunnu lopettaa.
 
tt ei kirj
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
En oo vuoteen syöny perunaa ja olo on parantunu huomattavasti. Peruna EI OLE Terveellistä. Kauhea hiilihydraatti pommi. Jätä suosiolla pois kyllä sitä tilalle löytää muuta syömistä. Ite teen kukkakaalimuusia perunan sijasta sekä esim. salaatti ja joku iso pihvi tai pyöryköitä. Munakas yms
Nimenomaan on terveellistä. Kertoisitko, mikä siinä EI ole terveellistä?
Lue uudelleen et tajuat. Kyllä te ootte pöhköjä juntteja ku uskotte perunan terveellisyyteen. Sanoohan se järkiki ku alkaa väsyttään perunan syönnin jälkeen ettei kaikki ole ok. Ei oo pakko uskoa mut MÄ USKON ja olen onnellinen ku olen tajunnu lopettaa.
Heh, kyllä minä tajuan, en ole tyhmä. Se, että jos sinua väsyttää perunan jälkeen, ei tee siitä perunasta epäterveellistä.
 
wolt
ite tykkään tosi paljon perunasta mutta paljon kerralla en voi syödä tai tulee ap:n mainitsema väsymys..sama on tavallisessa vaaleessa leivässä ..iskee väsy..
siinä on omaan kroppaan liian paljon hiilihydraattia..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Heh, kyllä minä tajuan, en ole tyhmä. Se, että jos sinua väsyttää perunan jälkeen, ei tee siitä perunasta epäterveellistä.
:kieh: ...

Olisiko sitten sopiva ilmaus, että perunassa ja muissakin runsaasti hiilihydraatteja sisältävissä ruoka-aineissa on sellainen ominaisuus, että niiden syömisen jälkeen tulee väsymys?
 
tt ei kirj
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Heh, kyllä minä tajuan, en ole tyhmä. Se, että jos sinua väsyttää perunan jälkeen, ei tee siitä perunasta epäterveellistä.
:kieh: ...

Olisiko sitten sopiva ilmaus, että perunassa ja muissakin runsaasti hiilihydraatteja sisältävissä ruoka-aineissa on sellainen ominaisuus, että niiden syömisen jälkeen tulee väsymys?
Mun mielestä perunassa ei ole paljoa hiilareita per 100 gr (13,2 gr, joista sokereita 0,5gr)

Eihän sitä tarvitse syödä kiloa kerralla, pieni peruna lisänä riittää, eikä varmasti rupea väsyttämään. Ruoka-annosten koko on yksi syy, mikä voi ruveta väsyttämään, mutta tietenkin kaikki on perunan syytä :D
 
En tiedä, mitä tästä auttaa kinata kanssasi, mutta kun se nyt on pilkulleen tärkeää tuo hiilareiden määrä, niin kyllä uudessa perunassa näyttää olevan yli 15 %.

Ja edelleen, ap kyseli, onko muilla kokemusta kinkkukiusauksen jälkeisestä väsymyksestä - kyllä siis on ja kinkkukiusaus on perunaruoka. Sitä tuskin tarvitsee syödä ylettömästi, että väsyttää.
 
tt ei kirj
Kyllä minulle riittää, kun syö 50 -100 grammaa aterialla perunaa, ei tarvitse vetää puolta kiloa.

Ja ei väsytä, sillä eihän tuollainen uusi peruna annos sisällä kuin :

38-76 Kcal/hh 8-16/ prot 0,1-0,2 gr/

Ja lisäksi onneksi peruna tullaan lähivuosina laittamaan terveysvaikutteisten tuotteiden joukkoon. Mihin se kuuluukin.
 
ap
kiittää vastauksista. Itse en karppaa varsinaisesti, mutta olen kyllä vaihtanut "turhat" hiilarit kuten vaalean leivän, pastan ja riisin kuitupitoisempiin täysjyvätuotteisiin. Perunaahan yleensä suomalaisissa ravitsemussuosituksissa kehotetaan syömään, mutta näköjään se ei kropalleni sovi. Toki huolestuttaa että onko taustalla alkavaa raskausdiabetesta, vaikka mikään muu ruoka-aine ei samanlaista oloa tee :/
 
tt ei kirj
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiittää vastauksista. Itse en karppaa varsinaisesti, mutta olen kyllä vaihtanut "turhat" hiilarit kuten vaalean leivän, pastan ja riisin kuitupitoisempiin täysjyvätuotteisiin. Perunaahan yleensä suomalaisissa ravitsemussuosituksissa kehotetaan syömään, mutta näköjään se ei kropalleni sovi. Toki huolestuttaa että onko taustalla alkavaa raskausdiabetesta, vaikka mikään muu ruoka-aine ei samanlaista oloa tee :/
Minkä verran perunaa syöt kerralla? Grammamäärä siis..
 

Yhteistyössä