miks lestoille ei teeveetä mutta tietokone on?

  • Viestiketjun aloittaja kertokaa joku
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos netti ja tietokone kiellettäis niin ko liikkeestä eroais 60% ihmisistä.

Mut ei sitä ymmärrä sellainen ihminen joka ei ole ko liikeessä tai ei moni ko liikkeen sisälläkään osaa sitä selittää. Mut jos ajattelee vaikka jotain afrikan uskontoja niin eihän niitä kukaan ulkopuolinen voi oikeesti tajuta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
älkääpä tapelko, ja ne jotka ei tiedä asiasta niin ei kannata yrittää tietää...

ei heille tv sinänsä syntiä ole mutta monet ohjelmat ovat ihmistä turmelevia ja minä allekirjoitan saman

Tietokone on hyödyllinen tämänpäivän asia jolla kaikki hoituu
joo,tietokone on hyödyllinen tosiaan. ja täynnä saastaa.
Tietokeneelta löytää varmasti enemmän saastaa kuin telkasta, jos noin normaalikanavissa pysytään.

Mutta tietokone vaan sattuu olemaan väline jota tarvitaan aikas monessa työssä ja siksi harvan on mahdollista välttää sen käyttöä tänäpäivänä. Siksi se kai on vähän pakkokin "sallia", vaikka varmasti sen käyttötarkoituksiin voidaankin suhtautua kriittisesti.
niin ristiriittaista. =)
Mikä? Se ettei lestadiolaisena voi uskontoon viitaten kieltäytyä kaikista työtehtävistä mitkä edellyttävät tietokenetta? Aika monessa muussakin yhetydessä ihmiseltä ihan perusyhteystietona kysytään sähköpostiosoitetta ja saa olla melkoisesti tappelemassa vastaan jos ei sellaista omaa. Esimerkkinä oma isäni jolla ei ole tietokonetta eikä tule koskaan kuulemma olemaankaan, eikä sitä ole siis myöskään koskaan käyttänyt.

Lestadiolaiset elävät kuitenkin samassa yhteiskunnassa kuin me muutkin, käyvät kouluja ja tekevät työtä. Tietokoneilta on ainakin nuoremman sukupolven oikasti vaikea välttyä, usko pois.
Hyvin selitetty. Vähän sama-asia ko kännykät nykyään.
 
huoh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta miksi siis hyvänen aika ei sitä teeveetä kans hyväksytä,ku kerran teeveen katselu tietokoneella hyväksytään? selittäkää ny taas oikeen hyvin tämäkin. heh.
Ota se tikku perseestäs ja lopeta se jankutus
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta miksi siis hyvänen aika ei sitä teeveetä kans hyväksytä,ku kerran teeveen katselu tietokoneella hyväksytään? selittäkää ny taas oikeen hyvin tämäkin. heh.
Kielletty ja kielletty, varmasti joku lestadiolainen osaa selittää nämä paremmin.

Mutta siis vaikka tietokone onkin "hyväksytty" opiskelu, työ ja tiedonkeruu sekä yhteydenpitovälineenä tämän päivän maailmassa niin tuskin se nyt tarkoittaa että kaikki mitä netistä löytää on ns. sallittua materiaalia... Eiköhän ole yksi ja sama katsotko jonkun ohjelma tv:stä vai tietokoneen kautta, ihan yhtä oikein tai väärin se on.

Niisn lestadiolaiset kuin muutkin uskovaiset vetävät itse niitä rajoja siihen mikä heidän mukaansa on sallittua. Sukulaisperheellämme ei ole tietokonetta eikä televisioa. Kuitenkaan heille ei ole mikään ongelma että lapset ja nuoret käyttävät tietokonetta esim koulussa tai kesätöissä. Eikä heille ollut/ole ongelma se että lapsensa kylässä voivat katsella isäntäperheen lasten kanssa jotain lastenohjelmaa.

Ehkä moni ei halua tv:tä kotiinsa ihan vain siksi että sillä on paha tapa viedä ihmisten aikaa ja kiinnostusta muilta asioilta, ihan vaikkei mitään sen pahellisempia ohjelmia katsokaan. Ja toisaalta se tv:n omistaminen meinaisi lasten ja nuorten kanssa sitä rajanvetoa sallittuihin ja kiellettyihin ohjelmiin ja siksikin helpompi välttää nuo kun ei ota koko turhaa laitetta kotiin.

Mutta kuten sanottu siinä kun tv ei ole kenellekään välttämätön, voi tietokone olla sitä jo monelle. Tai ainakin vähintään sen käyttö koulussa tai töissä. Kuitenkin myös tietokoneen kanssa voi käyttää sitä oma harkintaa siitä mitä sillä oikeasti haluaa tehdä tai pitää sopivana.
 
vl-vieras
ei sitä ruoranaisesti ole kielletty. yleisesti ollaan sitä mieltä ettei sen katselu ole hyväksi(väkivalta,seksi,ruma kielenkäyttö,huonot ja vääristävät mallit ja esimerkit...). miksi siis hankkia sellaista laitetta kotiin kiusaamaan ja houkuttelemaan? moni ei lestakin ei halua samoista syistä tv:tä kotiinsa.
tietokoneen käytössä ja netissä olemisessa on samat haasteet ja se on jokaisella omantunnon asia missä on ja mitä tekee. siinä on jokaisella (myös ei lestalla) valvominen missä netissä liikkuu.
 
Uskonnoissa on se haastava puoli että harva on ihan "tämän päivän kamaa", eli yhteiskunnan kehittyessa ja teknologian mennessä eteenpäin on pakko yrittää vain sopeutua siihen ja löytää sellainen linja joka noudattaa sen oman uskon henkeä.

Loppupelissä enemmän kuin nämä tietokone/tv-kysymykset minua ihmetyttää miksi ne niin kovasti häiritsevät ei-lestadiolaisten elämää? Itselleni on ihan yksi ja sama miten lestadiolaiset noiden kanssa toimivat, ei se minun elämääni vaikuta onko jossain sukulais- tai kaveriperheessä tietokonetta tai telkkaria.
 
vl-vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hmph...:
Ja mä ihmettelen, miks lestoilla on autoissaan lapsille dvd-soittimet elokuvia varten???
yleistätkö vai tiedätkö vain joitakin? miksi ei voisi olla? jos se on heistä ok niin miksi se ei voi olla muiden mielestä ok?

mitä näillä kysymyksillä haetaan? vai halutaanko vain ivata ja sormella osoitella?
 
niin on
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
älkääpä tapelko, ja ne jotka ei tiedä asiasta niin ei kannata yrittää tietää...

ei heille tv sinänsä syntiä ole mutta monet ohjelmat ovat ihmistä turmelevia ja minä allekirjoitan saman

Tietokone on hyödyllinen tämänpäivän asia jolla kaikki hoituu
No ihan yhtälailla netti ja kaikenmaailman fbeet turmelee ihmistä! Tekopyhää.
 
vierailija
Uskonnoissa on se haastava puoli että harva on ihan "tämän päivän kamaa", eli yhteiskunnan kehittyessa ja teknologian mennessä eteenpäin on pakko yrittää vain sopeutua siihen ja löytää sellainen linja joka noudattaa sen oman uskon henkeä.

Loppupelissä enemmän kuin nämä tietokone/tv-kysymykset minua ihmetyttää miksi ne niin kovasti häiritsevät ei-lestadiolaisten elämää? Itselleni on ihan yksi ja sama miten lestadiolaiset noiden kanssa toimivat, ei se minun elämääni vaikuta onko jossain sukulais- tai kaveriperheessä tietokonetta tai telkkaria.
 

Yhteistyössä