Lestadiolais lapsi kaverina.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Eli 6v lapsellani on lesta kaverina joka haluaa aina tulla meille sisälle leikkimään mikä tarkoittaa katsomaan telkkua tai pelaamaan pelikonsolilla.
Kotona heillä ei kumpaakaan ole. Eli saakos lestat kavereilla katsoa telkku ja pelailla konsoleilla?
Ärsyttää kun alkaa aina kinuamaan sisälle vaikka ulkonakin on hyvä ilma leikkiä... Ja sitten jos ulkona leikkivät niin huutelee ihmisille törkeyksiä ja irvistelee niille. Olen puuttunut asiaan ja kieltänyt niin käyttäytyvän mutta eipä näytä tehoavan. Kohta loppuu meidän lapsella leikit kyseisen lapsen kanssa..

Ei tuollaisten lasten kanssa tarvitse omien lasten kulkea. Oli lesta tai ei. Itse tai se kaveri.

Asiaan, voithan kysyä hänen vanhemmilta tuosta telkan katsomisesta tai pelikonsoleista suoraan.

Riippuu täysin perheestä. Kyllä tuntemani lessut katselevat joskus dvd:itä tietokoneelta kotonaan lasten kanssa ja esim-. urheilua saatetaan seurata. Tietokonepelejäkin pelataan. Jos on sairaalloisen tiukka perhe, tuskin pitävät töllön tuijottamisesta. vaan eihät uskovaisuus tyhmäksi tee, kai ne nyt tajuaa, että muualla on telkkareita ym viihdykettä..

Meillä yksi lapsista opetti lestadiolaisperheen pienimmille lapsille Lordin Monstermanin sanat ja siihen tekemänsä tanssin, ei juuri muuttaneina tiedetty, että naapurit olivat uskonnollisia.

Meillä on lapsilla paljon lestadiolaiskavereita enkä ole osannut pitää heitä omiani kummallisempina. Ainahan se on ikävää, että lapsen kaverit irvivät ohikulkijoille mutta en ole ollut täysin varma siitä, että omakaan lapsi jättää irvimisen väliin.

Yleensäkin olen jutellut lasten kavereiden vanhempien kanssa yhteiset käytänteet, olivat he mitä uskontokuntaa tahansa tai vallan pakanoita.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Semmosia ne on, vanhemmat ei välitä tuon taivaallista mitä lapset tekee kunhan eivät juopottele tai ole syntisten kavereiden kanssa leikkimässä.

:D Ei aivan näin. Vaan muita on aina helppo arvostella, edes tuntematta. Ja ei, en ole lessu, kunhan useita tunnen. Hahhaa. Ihmisten kapeakatseisuus on aivan uskomatonta. Kyll'ä nyt käytöstapoja kuinnioitetaan niin uskovais - kuin tavisperheissä, mikäli vain on fiksut vanhemmat. Ja lapset käyttäytyy typerästi joskus, katsomatta mihin uskontokuntaan kuuluvat.. Voi sissos..

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Semmosia ne on, vanhemmat ei välitä tuon taivaallista mitä lapset tekee kunhan eivät juopottele tai ole syntisten kavereiden kanssa leikkimässä.

jep jep...mulla on sellaine näkemys että heidän piireistä löytyy IHMISIÄ moneen lähtöön. Siksi että tavallisia ihmisiä ovat kuten muutkin täällä maan päällä.
Kaikki sitä kaikki tätä - kasvakaa rakkaat ystävät aikuisiksi.

Emmätiä, sillon kun lapsilla tulee kavereita niin meillä ainakaan ei katsota telkkua tai pelata konsoleilla, vaan leikitään niitten kavereitten kanssa, sisällä tai ulkona. Minusta hyvä sääntö, on lesta tai ei.

Meillä on juuri täälä 2 lestadiolaislasta yökylässä. Kunnioitetaan heidän arvojaan, eikä silloin huudateta musiikkia. Victorian häät meillä näkyy, mutta ei noilla se kiinnosta. Leikkivät mieluummin. Tytöt hetken ihasteli asuja ja kruunuja tuossa.

Tapaan kysyä lasten vanhemmilta suoraan, että miten tämä ja tämä asia hoidetaan. Vastaus on aina asiallinen ja me toimitaan juuri niin.

Itse en tykkää kyseisen uskonlahkon tavoista ja säännöistä, mutta asia on mulle ok, kunhan sitä ei tuputeta mulle tai meille.

Tämä lapsi saa liikua alueellamme miten tahtoo eikä kukaan katso perään... Sitten se yrittää houkutella meidänkin tytön lähtemään hänen mukaansa ja meillä ei saa omalta pihalta poistua yksin. Se on monta kertaa meinanut jäädä auton alle kun kulkee miten sattuu pyörällä eikä katso miten ajaa autotiellä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tämä lapsi saa liikua alueellamme miten tahtoo eikä kukaan katso perään... Sitten se yrittää houkutella meidänkin tytön lähtemään hänen mukaansa ja meillä ei saa omalta pihalta poistua yksin. Se on monta kertaa meinanut jäädä auton alle kun kulkee miten sattuu pyörällä eikä katso miten ajaa autotiellä jne.

No voi hyvänen aika. Onpa shirveetä, niin hirveetä että täälläö netissä jaksat asiaa valittaa. Puhu niille lapsen vanhemmille. Harmittaa, kun niin moni jurputtaja ei kykene asioita "selvitrtämään" kuin anonyymeina nettipalstoilla. Onhan niitä typeriä lapsia, ja näköjään aikuisiakin. ;)

Ja miten tämä liittyy lapsen lestadiolaisuuten. ??????

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Emmätiä, sillon kun lapsilla tulee kavereita niin meillä ainakaan ei katsota telkkua tai pelata konsoleilla, vaan leikitään niitten kavereitten kanssa, sisällä tai ulkona. Minusta hyvä sääntö, on lesta tai ei.

näin on juuri meilläkin.
Mun mielestä menee ihan hukkaan jos kaverin kanssa vietetty aika menee siihen että tuijotetaan ruutua.
Istutaan vierekkäin mutta samalla ollaan niin kaukana.
Meillä ei muutenkaan ole telkkari "taustana" auki.
Meillä käyneet lestad.perheen lapset ovat olleet kiinnostuneita tv:n katselusta ja pyytäneet että avaan telkkarin.
Kerroin tämän äidille ja puhuttiin asia.

Kuulkaas olen sanonut tytön äidille sen kielen käytöstä(kiroilusta),myöskin tästä autotiellä liikumisesta ja autoihin esim.hiekalla heittelystä mutta mitään muutosta vaan ei tapahdu.
Tästä telkku hommasta en oo vielä kysynyt kun en ole häntä nyt nähnyt vähään aikaan.
Kyselin vaan yleisesti saako lestat katsoo telkkua vierailla jos kotona sitä ei ole. Ei meilläkään telkku ole kokoaikaa auki mutta tänäänkin tämä tyttö tuli meille jo ennen ysiä aamulla ja silloin meidän lapset katsoo piirettyjä.

Kuulkaas olen sanonut tytön äidille sen kielen käytöstä(kiroilusta),myöskin tästä autotiellä liikumisesta ja autoihin esim.hiekalla heittelystä mutta mitään muutosta vaan ei tapahdu.
Tästä telkku hommasta en oo vielä kysynyt kun en ole häntä nyt nähnyt vähään aikaan.
Kyselin vaan yleisesti saako lestat katsoo telkkua vierailla jos kotona sitä ei ole. Ei meilläkään telkku ole kokoaikaa auki mutta tänäänkin tämä tyttö tuli meille jo ennen ysiä aamulla ja silloin meidän lapset katsoo piirettyjä.

No mikäli tyttö todella käyttäytyy huponosti kaikesta keskusteluista huolimatta, ja tämä vaikuttaa negatiivisesti omiin lapsiisi niin suosittelen että keskustele lisää. Mikäli tämäkään ei auta niin en itse ainakaan haöluaisi kyseisen lapsen omassa kodissani jatkuvasti luuhaavan.

Mulla oli lapsena lesta kaveri ja hän tuli usein meille katsomaan telkkaria ja otti pikkusiskonsakin mukaan. Muistan kun mä olisin halunnut leikkiä jotain ja nää tytöt vain tuijotti televisiota haltioissaan. Tämä tapahtui 80-luvulla. Tällä tytöllä oli tv:n lisäksi kielletty tanssiminen ja koulussa oli liikuntatunnilla tanssia ja hän joutui sitten istumaan koko tunnin yksin penkillä ja muut kiukutteli, että miksi ton ei tarvii osallistua, mekään ei haluta ja tää mun kaveri istui parku kurkussa penkillä. Mulle on nää jutut jääneet hyvin mieleen, vaikka olin vasta juuri koulun aloittanut.

Nyt törmäsin kerran tän vanhan lapsuudenkaverin äitiin ja kyselin mitä hänen tyttärelleen kuuluu. Lapsia oli ainakin kymmenen ja mielessäni mietin, et apua :ashamed:

Mun mies on kertonu että kun se oli lapsi niin niiden talossa asui lestadiolaisperhe jonka lapset kävi aina salaa kattomassa niillä tv:tä kun kotona ei voinu. En tiedä onko nykyään tv yhtä paha heille sitten. Omien lasten kaveripiirissä ei oo lestadiolaisia.

En haluaisi kieltää lastani leikkimästä kyseisen lapsen kanssa koska täällä ei hirveesti ole saman ikäisiä leikki kavereita.
Ihmetytttää vaan vanhempien välinpitämättömyys lapsiensa käyttäymisestä. Niin ja lapsia perheessä on kolme heillä niinkuin meilläkin eli ei voi sanoa etteikö ehtisi huolehtia lapsista.

Lapset ovat lapsia ja toki lastenohjelmat kiinnostaa lestadiolaislapsiakin. Mun lapsuudessa naapurin lestadiolaiskaverini teisivät ohjelmien alkamisajankohdat paremmin kuin minä itse :) Katsoivat niitä ja joskus heidän äitinsä tuli hakemaan heidät kotiin.

En haluaisi kieltää lastani leikkimästä kyseisen lapsen kanssa koska täällä ei hirveesti ole saman ikäisiä leikki kavereita.
Ihmetytttää vaan vanhempien välinpitämättömyys lapsiensa käyttäymisestä. Niin ja lapsia perheessä on kolme heillä niinkuin meilläkin eli ei voi sanoa etteikö ehtisi huolehtia lapsista.

Ei kai se sinun tehtävä ole huolehtia mitä lapset katsovat, mutta voithan kinuamisen aikaan kysyä saavatko he katsoa tv.tä?

Tämän tytön äiti ei ole koskaan maininnut milläänlailla uskontoaan ja ei varmaan tiedä edes minun tietävän että ne on lestoja.
Sen takia en kehtaa suoraan kysyä että saako tyttö katsoa meillä tvtä.

Eli 6v lapsellani on lesta kaverina joka haluaa aina tulla meille sisälle leikkimään mikä tarkoittaa katsomaan telkkua tai pelaamaan pelikonsolilla.
Kotona heillä ei kumpaakaan ole. Eli saakos lestat kavereilla katsoa telkku ja pelailla konsoleilla?
Ärsyttää kun alkaa aina kinuamaan sisälle vaikka ulkonakin on hyvä ilma leikkiä... Ja sitten jos ulkona leikkivät niin huutelee ihmisille törkeyksiä ja irvistelee niille. Olen puuttunut asiaan ja kieltänyt niin käyttäytyvän mutta eipä näytä tehoavan. Kohta loppuu meidän lapsella leikit kyseisen lapsen kanssa..

Mulla oli lesta kaveri en tykänny haastaa riitaa hyvä että loppuu leikit

Yhteistyössä