Mitä kun aikuisen korvatulehdus ei tahdo parantua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hisu

Vieras
Mulla todettiin korvatulehdus noin 3 kk sitten, sain antibiootit, ei auttaneet. Kaikkiaan kolme kuuria olen nyt syönyt, ei mitään hyötyä. Edelleen se tulehdus on päällä, tiedän kun korvia särkee ja kuulen huonosti. En viitsi enää uutta kuuriakaan hakea, varmaan tää on viruspohjainen kun ei antibiootit auta.

Tietääkö kukaan hoito-ohjeita tällaisessa tapauksessa? Odottelenko vaan että joskus menee ohi? En viitsisi mennä turhaan tk:ta kuormittaan tällaisen pikkujutun takia kun on tuo sikalenssuepidemiakin päällä...

Mulla on ollut jo vuosia sama juttu, vielä pari vuotta sitten jaksoin sen vuoksi stressata, mutta eipä tolle vaivalle mitään tehty. Ilkeetähän toi tekee kun korvia aina särkee enkä pysty esim. päätä laittamaan veden alle kun tekee niin pahaa, mutta kyllästyin siihen kun eivät mitään muuta ratkaisua keksineet kuin aina vaan antibiootteja, eikä mikään auta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Mulla on ollut jo vuosia sama juttu, vielä pari vuotta sitten jaksoin sen vuoksi stressata, mutta eipä tolle vaivalle mitään tehty. Ilkeetähän toi tekee kun korvia aina särkee enkä pysty esim. päätä laittamaan veden alle kun tekee niin pahaa, mutta kyllästyin siihen kun eivät mitään muuta ratkaisua keksineet kuin aina vaan antibiootteja, eikä mikään auta.

Voi kökkö, voi siis jatkua vuosia... ärsyttävää tosiaan jatkuva korvasärky ja esim. autossa vihloo ikävästi jos on puhallin päällä. Pitäisi kai käydä yksityisellä jollain korvalääkärillä mutta ei ole nyt rahaa siihen. Antibiootteja en mäkään enää halua, kun eivät kerran mitään auta.

Todennäköisesti virusperäinen. Siinä tapauksessa olet oikeassa ja antibiootit eivät tosiaan auta, vaikka kuinka kokeilisit eri valmisteet läpi, vaan heikentävät omaa vastustuskykyä, jolloin saattaa joutua kierteeseen.

Kunnon maitohappobakteeria (esim. Symbioflor on oikein hyvä ja suositeltava) ja reippaasti D- ja C-vitamiinia kehiin omaa immuniteettia vahvistamaan, vaikka kuulostaisi kuinka höpönpöpöltä. :) Käy kuitenkin vielä tarkastuttamassa korvat, ettei ole märkää - jos ei, puuduttavat tipat apteekista. Muutoin särkylääkettä.

Kuulonalenema on lähes poikkeuksetta väliaikainen, vaikka kestäisikin vähän pidempään, mutta väliaikatilanne korvasta on hyvä käydä tarkistuttamassa lääkärillä, ettei kehity liimakorvaa.

Minua uhkailtiin korvien putkituksella, kun ei meinannu nesteet lähteä korvasta pois. Se on yksi mahdollinen vaihtoehto korvakierreaikuisellekin. Putkitus tehdään aikuisille simppelisti paikallispuudutuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mulla todettiin korvatulehdus noin 3 kk sitten, sain antibiootit, ei auttaneet. Kaikkiaan kolme kuuria olen nyt syönyt, ei mitään hyötyä. Edelleen se tulehdus on päällä, tiedän kun korvia särkee ja kuulen huonosti. En viitsi enää uutta kuuriakaan hakea, varmaan tää on viruspohjainen kun ei antibiootit auta.

Tietääkö kukaan hoito-ohjeita tällaisessa tapauksessa? Odottelenko vaan että joskus menee ohi? En viitsisi mennä turhaan tk:ta kuormittaan tällaisen pikkujutun takia kun on tuo sikalenssuepidemiakin päällä...

Siis jos ei korvatulehdus parane, niin se kuuluu tuubittaa, niin aikuisella kuin lapsellakin. Mulla tuo juttu kauan sitten, 4kk putkeen oli korvatulehdus ja monet eri antibiootit käytiin läpi. Sitten tuubitettiin, ja sen jälkeen oli vielä yksi korvatulehdus, joka johtuikin sitten jo hiivasta. Tuo tuubitus ja muutto uuteen asuntoon mielestäni vaikutti siihen että korvakierre loppui. Siinä vanhassa talossa oli hometta. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ik:
Todennäköisesti virusperäinen. Siinä tapauksessa olet oikeassa ja antibiootit eivät tosiaan auta, vaikka kuinka kokeilisit eri valmisteet läpi, vaan heikentävät omaa vastustuskykyä, jolloin saattaa joutua kierteeseen.

Kunnon maitohappobakteeria (esim. Symbioflor on oikein hyvä ja suositeltava) ja reippaasti D- ja C-vitamiinia kehiin omaa immuniteettia vahvistamaan, vaikka kuulostaisi kuinka höpönpöpöltä. :) Käy kuitenkin vielä tarkastuttamassa korvat, ettei ole märkää - jos ei, puuduttavat tipat apteekista. Muutoin särkylääkettä.

Kuulonalenema on lähes poikkeuksetta väliaikainen, vaikka kestäisikin vähän pidempään, mutta väliaikatilanne korvasta on hyvä käydä tarkistuttamassa lääkärillä, ettei kehity liimakorvaa.

Ei kuulosta höpönpöpöltä, muksujen perusteella olen huomannut että kyllä ne maitohappobakteerit oikeasti vaikuttavat. :) Täytyy seuraavalla apteekkikäynnillä ostaa itsellekin ja alkaa syömään monivitamiineja. Tilailen sitten aikaaa lääkäriin jos ei ala noilla asettumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pyydä korvalääkäriä puhkaisemaan korva.
Ei sitten satu ollenkaan, puudutetaan hyvin. Hoitajana osaan suositella.

Ennenkuin saat liimakorvan.

Mulla sattui. :/ kamalasti. Mulla tosiaan puhkaistiin 2-3 kertaa ennen kuin sain tuon tuubituksen. Ja se tehtiin tosiaan ihan paikallispuudutuksessa niin kuin tärykalvojen puhkaisukin.

Ai että aikuisellakin voidaan joutua putkittamaan?? Enpä tiennytkään. Tuo puhkaisukin voisi olla hyvä vaihtoehto, jos sillä tästä pääsisi... kyllä mä taidan alkaa repimään rahoja sinne korvalääkärille. :/

Ai että aikuisellakin voidaan joutua putkittamaan?? Enpä tiennytkään. Tuo puhkaisukin voisi olla hyvä vaihtoehto, jos sillä tästä pääsisi... kyllä mä taidan alkaa repimään rahoja sinne korvalääkärille. :/

Mä silloin aikanaan kanssa revin rahat mennäkseni yksityiselle. Hän puhkaisi tärykalvot ja laittoi lähetteen yliopistolliseen sairaalaan, jossa ne tuubit sitten laitettiin.

Minulla korva-nenä-kurkkutautilääkäri suositteli sitä putkitusta sen puhkaisun sijaan. Sanoi, että auttaa paremmin. (onneksi ei kuitenkaan tarvinnut omia korvia putkittaa)

*muoks* Kyllä ne yksityiset knk-lääkärit tekee lähetteen putkitukseen julkiselle puolellekin. Pojalle tehtiin, ja sairaalan päiväkirurgisella osastolla putkitus maksoi 72 e.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Mä silloin aikanaan kanssa revin rahat mennäkseni yksityiselle. Hän puhkaisi tärykalvot ja laittoi lähetteen yliopistolliseen sairaalaan, jossa ne tuubit sitten laitettiin.

Tuohon putkitukseen ei kyllä olisi rahaa sitten millään... kääk. Täytyy kai yrittää päästä pian lääkäriin jos saataisiin vielä asettumaan ilman sitä.

Tuohon putkitukseen ei kyllä olisi rahaa sitten millään... kääk. Täytyy kai yrittää päästä pian lääkäriin jos saataisiin vielä asettumaan ilman sitä.

ei siinä maksanut kuin se käynti polilla. Ei edes päiväkirurgista maksua kun ei se ole aikuiselle mikään kirurginen toimenpide, vaan mulle ainakin tehtiin tosiaan ihan korvapolilla paikallispuudutuksessa. Olisiko maksanut 20-30? se polimaksu

Onkohan meillä sitten hometalo? Milläs tuollaista lähdetään tutkimaan? Tai täytynee tehdä tästä oma aloitus.

Hyvä olisi jos putkitus, jos siihen joudutaan, voitaisiin tehdä julkisella puolella. Sitten siihen ehkä kykenisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Minulla korva-nenä-kurkkutautilääkäri suositteli sitä putkitusta sen puhkaisun sijaan. Sanoi, että auttaa paremmin. (onneksi ei kuitenkaan tarvinnut omia korvia putkittaa)

*muoks* Kyllä ne yksityiset knk-lääkärit tekee lähetteen putkitukseen julkiselle puolellekin. Pojalle tehtiin, ja sairaalan päiväkirurgisella osastolla putkitus maksoi 72 e.

Mä luulen,että aikuisilla on eri, kun se tehdään puudutuksessa vaan. Mulle tosiaan tehtiin ihan poliklinikalla, ei siis päiki-toimenpiteenä.

Onkohan meillä sitten hometalo? Milläs tuollaista lähdetään tutkimaan? Tai täytynee tehdä tästä oma aloitus.

Hyvä olisi jos putkitus, jos siihen joudutaan, voitaisiin tehdä julkisella puolella. Sitten siihen ehkä kykenisi.

Mulla kävi niin onnellisesti, että oli kaveri, joka on ollut töissä Turun yliopistolla tutkimassa homeita. Se kävi kerran meillä, nuuskaisi ja sanoi, että muuta äkkiä pois. :/ Ja sitten muutin, ja ongelmat ratkesi. Ei ollut onneksi oma- vaan vuokra-asunto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pyydä korvalääkäriä puhkaisemaan korva.
Ei sitten satu ollenkaan, puudutetaan hyvin. Hoitajana osaan suositella.

Ennenkuin saat liimakorvan.

Se on yksi mahdollisuus, mutta korvien puhkaisua ei aina tarvita. Jos sinä ap ja lääkärisi siihen kuitenkin päädytte, pyydä ottamaan nesteestä näyte. Liimakorva ei ole läheskään aina lopputulos nesteestä korvassa. Nesteen vähenemisessä voi mennä aikaa ja sitä tulee seurata. Asiansa osaava lääkäri näkee kyllä, onko korva paranemaan päin, vaikka siellä olisi vielä nestettä.

Valitettavan monesti etenkin kunnallisella puolella tunnutaan kuvittelevan, että antibioottikuureilla selvitään helpommalla, vaikka todellisuudessa todennäköisyys bakteeriperäiseen korvatulehdukseen on huomattavasti pienempi kuin virusperäiseen ja seurauksena turhista antibioottikuureista voi todella olla infektiokierre oman vastustuskyvyn laskun myötä.

Mulla kävi niin onnellisesti, että oli kaveri, joka on ollut töissä Turun yliopistolla tutkimassa homeita. Se kävi kerran meillä, nuuskaisi ja sanoi, että muuta äkkiä pois. :/ Ja sitten muutin, ja ongelmat ratkesi. Ei ollut onneksi oma- vaan vuokra-asunto.

Meillä on omistusasunto. :( Ei täällä kyllä home haise, muidenkaan mielestä kun olen pyytänyt ihan rehellisesti sanomaan.

Heippatirallaa!

Minä jos kuka olen aikuisiällä saanut kärsiä jatkuvasta korvatulehduskierteestä...
Minulla on ollut nyt n. 4vuotta ongelmaa... Minulla on siis putket jatkuvasti molemmissa korvissa, jotka irtoo n. 1-3kk välein, ja taas laitetaan heti uudet. Ilman putkia en pysty olemaan edes viikkoa etteikö tulisi tulehdusta. Tulehduskierre meni yksi vuosi niin pahaksi, että söin tosiaan 12 ab-kuuria vuoden aikana, no vastustuskykyhän tuossa heikkeni, eli ei enää tehoa tavalliset ab-kuurit tulehduksiini. Noh, tämän seurauksena joudun makaamaan sairaalassa osastolla iv-antibiooteilla (eli suonensisäisesti laitetaan) aina pari viikkoa jotta tulehdukset saadaan kuriin. Siis tulehduksia tulee vaikka putketkin olisivat, ne tosin auttavat ettei ole niin usein! Minulla on tehty kaikki mahdolliset tutkimukset, verikokeet ym mitä vain voi, ja kunnon syytä ei ole löydetty. Milloin korvassa kasvaa s-aureus, milloin hiiva... Minulle infektiolääkäri on määrännyt estolääkkeenkin, eli syön 2x päivässä Dalacin nimistä antibioottia ihan ympäri vuoden... joskus sitte saan vielä tavallisen toisen kuurin ab:a sen päälle. Minun korvani putkitettiin viimeksi edellispäivänä, ja nyt taas tulehdun päällä ja menee estolääkkeeni lisäksi Kefexin kuuri sekä vielä ab-tippoja suoraan korvaan. Eli tää on mulla taistelua korvieni kanssa kuukaudesta toiseen!!! Niin, ja ihan erikoissairaanhoitoon korvapolille mulla on hoitosuhde... Todella asiansa tuntevaa väkeä! Voimia kaikille, kamalaa on!!!!!! Kyllä sitä nauttii täysin rinnoin aina kun saa olla esim 2kk putkeen täysin terve ;) Ihanaa kesää kaikille!

Mulla on nyt ollut pari vkoa tulehdus päällä eikä meinaakaan lieventyä... Toinen ab jo menossa, mutta korvia särkee yhä. Toinen korva jo itsestään puhkesikin, mutta ei sekään tuonut helpotusta. Jospa tästä joskus selviää terveiden kirjoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja kauhistus:
Mulla on nyt ollut pari vkoa tulehdus päällä eikä meinaakaan lieventyä... Toinen ab jo menossa, mutta korvia särkee yhä. Toinen korva jo itsestään puhkesikin, mutta ei sekään tuonut helpotusta. Jospa tästä joskus selviää terveiden kirjoihin.

Lopettakaa maitotuotteet kokonaan ja sokeri. Sokeri ruokkii tulehdusta ja maito muodostaa märkää. Paljon D3 vitamiinia( 25µg/11kg) ja Symbiofloria, kuten joku mainitsikin.

Yhteistyössä