Liian kiltti -> ystävä käytetään röyhkeästi hyväksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Oon huomannu joissain ihmisissä niin törkeitä hyväksikäyttäjän elkeitä ettei tosikaan.

Sanotaan nyt näin että Eeva on kiltti ihminen ja pitää huolta läheisistään ja ystävistään ja on aina auttamassa.
Liisa on Eevan hyvä ystävä, mutta aina tilaisuuden tullen Liisa elää pummilla Eevan kustannuksella. Ne on toisaalta ihan pieniä juttuja, kuten Eeva ostaa Liisalle tupakat, kun Liisalla ei satu olemaan käteistä ja Eevalla on muitakin ostoksia. Eeva ostaa ja Liisa ei koskaan maksa takaisin. Jos ollaan yhdessä kaupungilla niin Eeva ostaa Liisallekin ruuat koska Liisa on taas ihan p-a (vaikka tienaa enemmän kuin Eeva). Pyytää Eevaa tarjoamaan juomat baarissa yms yms.

Meidän samaan seurueeseen kuuluu myös muita jotka röyhkeästi ottavat vastaan tällaisia pieniä palveluksia Eevalta ilmaiseksi = käyttävät Eevan kiltteyttä hyväksi.
Viimeisin oli nolo "vaatevarkaus" Elli otti Eevalta kassillisen pieneksi jääneitä vaatteita "sovitettavaksi" omille lapsilleen, myöhemmin kuulin Ellin keskustelevan Annin kanssa ettei hänellä ole aikomustakaan palauttaa vaatteita saati maksaa niistä mitään.

Minusta tuollainen on röyhkeää, onko kenenkään muun tuttavapiirissä tällaista kiltteyden hyväksikäyttöä? Miten siihen pitäisi suhtautua? Jotenkin on niin noloa kun jotkut aikuiset ihmiset toimivat noin röyhkeästi.

Joo onhan näitä :( tullut nähtyä. Pari sukulaista tunnistin heti samanlaisiksi .
Pari kertaa olen todennut ääneen että kait työssäkäyvällä aikuisella olis rahaa maksaa omat juttunsa ettei pistä toisia maksumieheksi. Röyhkeys tuntuu olevan tän päivän trendi-ilmiö. Ota kaikki minkä saat irti ystävistäkin :(

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
En tiedä onko tuo kiltteyttä, enemmän kuulostaa ihan typeryydeltä. :/

Niin siis nämä tapahtumat ovat pitkältä ajanjaksolta, mutta eniten minua hämää tuo toistuva sekä tarkoituksellinen röyhkeys, etteikö ihmisten röyhkeydellä tosiaan ole enää tänä päivänä mitään rajaa, vaan se tosiaan jopa myönnetään avoimesti.

Mulla oli nuorempana yksi tollainen kaveri. Saattoi esim pyytää ett mennään mäkkiin syömään, sit kassalla kysy ett voinko lainaa rahat ateriaan, maksaa sit takasin. Ei ikinä maksanut. Aika pian loppu sen kanssa mihinkään lähdöt, tai otin vaan käteistä vähän mukaan ja sanoin ett sorry, ei mul oo...

Mut sikamaista tollainen on. Mä kyl varmaan puhusin sille hyväksikäytetylle ja rohkaisisin pyytämään lainoja takas.

itse olen ns.kiltti ihminen joka mielellään auttaa muita ihmisiä jos näillä on vaikeaa ja ystäviähän kuuluukin auttaa.jossain vaiheessa meni kyllä pahasti yli tämä hyväksikäyttö ja kun uskalsin sanoa etttä en tee mitä haluat,pantiin välit poikki.no parempi varmaan niin koska tuo ystävyys tuotti enemmän stressiä kuin iloa.jotkut ihmiset vain ovat tuollaisia että haluavat hyötyä toisista niin paljon kuin mahdollista.minulle on moni sanonut että olen liian kiltti ja nyt sen tajuan itsekkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tiedä onko tuo kiltteyttä, enemmän kuulostaa ihan typeryydeltä. :/

Niin siis nämä tapahtumat ovat pitkältä ajanjaksolta, mutta eniten minua hämää tuo toistuva sekä tarkoituksellinen röyhkeys, etteikö ihmisten röyhkeydellä tosiaan ole enää tänä päivänä mitään rajaa, vaan se tosiaan jopa myönnetään avoimesti.

Minun mielestäni tuollaiseen mukaanlähteminen on vaan typerää.

Itsellä on yksi tuttava joka jää aina milloin kenenkin hyväksikäyttämäksi kun on mielestään liian kiltti. Käytännössä siis jos hän on vaikka jonkuh pienempituloisen kanssa kaupungilla tms ja mennään syömään hän väkisin haluaa maksaa molempien puolesta. Jos toinen sattuu katsomaan kaupassa jotain vaatetta tai esinettä mikä hänetsä olisi kiva mutta liian kallis niin tämä tuttava haluaa ehdottomasti ostaa sen hänelle tai ainakin maksaa siitä osan. Hän haluaa lainailla ihmisille milloin mitäkin, rahaa, tavaraa jne ja ainakaan rahaa hän ei koskaan suostu ottamaan takaisin, tavarastakin sanoo ettei sillä ole väliä vaikkei palautakaan jne. Osteskelee muille kalliita lahjoja, tarjoilee kyytejä suostumatta koskaan ottamaan niistä hintaa. Sitten jälkeenpäin hän valittaa kuinka kaikki käyttävät häntä hyväkseen ja ovat hänen seurassaan vain maksattaakseen hänelle kaiken.

entäs tää : käyt kaverin luona viikottain ties minkä takia milloin lapsenvahtina. milloin kyytiä antamassa. joskus siivoamassakin kun ei jaksa lastenkassa.(hän yh) yhyyyy.. ja kun pyydät kyseiseltä kaverilta hiustenleikkuuta ( hän parturikampaaja) niin ottaa maksun siitä (pimeänä tietenkin). musta aika törkeetä kun miettii miten toinen auttaa aina. sit valittaa kun on liikaa ottanut elukoita. ja silti koiraa ottamassa viellä lisäksi. noohh kohtase itkee kun ei jaksa sitä ulkoiluttaa. paskokoot nurkkiin mun puolesta. mä sanoudun irti tästä palvelu suhteesta. mikä ei tuota hedelmää..

Minäkin kuulun niihin kiltteihin ihmisiin... Arvatkaa millaista oli, kun minun ex ystävä on narsisti...
Tämä ystävä käytti mua ihan törkeästi hyväkseen, kaikki asiat se sai multa mitä vain tahtoi jne. Oltiin silloin vielä lapsia, niin en oikein ymmärtänyt tuota. Mutta kun aikuisikä alkoi häämöttämään, älysin kaiken ja katkaisin välit.

Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-Bling-Bling:
Eeva vois kurkkia peiliin ja ärähtää, että nyt p*rkele riitti.
Ei ole liian kilttejä ihmisiä, typeriä ja ystävänsä ostavia kyllä...

Kyllä on. Jos on itse hyvä ystävä, ei välttämättä tajua, että toiset käyttää hyväksi. Eivätkö nuo "ystävät" tee mielestäsi lainkaan väärin? Toimisitko itse noin? Kyllä musta on väärin maksaa orjapalkkaakin, vaikka se alipalkattu olisi itse suostunut kyseiseen työhön. Vähän sama asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllä on. Jos on itse hyvä ystävä, ei välttämättä tajua, että toiset käyttää hyväksi. Eivätkö nuo "ystävät" tee mielestäsi lainkaan väärin? Toimisitko itse noin? Kyllä musta on väärin maksaa orjapalkkaakin, vaikka se alipalkattu olisi itse suostunut kyseiseen työhön. Vähän sama asia.

Ei se että toinen on röyhkeä poista sitä tosiasiaa että tämän temppuihin mukaan lähtevä on typerä.

En usko että ihminen voi olla liian kiltti, mutta toki hän voi olla kiltti ja typerä. Tiedän että joskus se raja on veteenpiirretty viiva ja kun sitä alunperin lähtee auttamaan heikommassa asemassa olevaa niin voi yhtäkkiä huomata tilanteen kääntyneen päälaelleen ja että toinen käyttää sinua hyväkseen. Mutta viimeistään siinä vaiheessa on aika viheltää peli poikki. Jos tästä huomiostaan huolimatta jatkaa toisen auttamista valitellen samalla että "tämmöistä tää mulla aina on kun olen liian kiltti" niin ehkä on typerän lisäksi vielä jonkinlainen marttyyri?

Samaa mieltä kanssasi vieras. Itse haluan tarjota ystävilleni ja usein huomaan tulleeni hyväksikäytetyksi. Silloin tosin sisälläni herää inho ihmistä vastaan joka ei toimi vastavuoroisesti. Halpoja lokkeja on paljon, hyviä ihmisiä vähemmän. Itse kuulun mieluummin hyviin kuin lokkeihin, piti joku sitä typeränä tai ei.

Jotkut tosiaan ovat liian kilttejä ja huonoja puolustamaan itseään.
Näin. Puhutaan myös nk kiltin tytön syndroomasta. Olen omassa lapsuudessani ja nuoruudessani "sairastanut" juuri tuon ja vasta päälle kolmekymppisenä uskalsin ensimmäistä kertaa sanao EI. Tosin sen jälkeen puolet ystävistäni katosi kuin piaru Saharaan. Lähipiirikin alkoi karsastaa. Kun kaksi vuotta olin sanonut - riippumatta asiasta - lähes jokaiseen asiaan EI, olin voittanut taistelun.

Ei se että toinen on röyhkeä poista sitä tosiasiaa että tämän temppuihin mukaan lähtevä on typerä.

En usko että ihminen voi olla liian kiltti, mutta toki hän voi olla kiltti ja typerä. Tiedän että joskus se raja on veteenpiirretty viiva ja kun sitä alunperin lähtee auttamaan heikommassa asemassa olevaa niin voi yhtäkkiä huomata tilanteen kääntyneen päälaelleen ja että toinen käyttää sinua hyväkseen. Mutta viimeistään siinä vaiheessa on aika viheltää peli poikki. Jos tästä huomiostaan huolimatta jatkaa toisen auttamista valitellen samalla että "tämmöistä tää mulla aina on kun olen liian kiltti" niin ehkä on typerän lisäksi vielä jonkinlainen marttyyri?

Jotkut haluavat kohdella toisia ihmisiä hyvin, vaikkei se olisi vastavuoroista. Kohtele muita, kuten toivot itseäsi kohdeltavan jne.

ja ei siinä mitään et auttaa kavereita mutta kun ei koskaan saa mitää ite takasin,ei ees kiitosta palveluksista ym.nykyään tunnistan tällaset tyypit jo kaukaa ja pysyn erilläni.riittää kun on hyväksikäytetty erään ihmisen taholta jo vuosia.no sekin on ny loppu!!!

Jotkut haluavat kohdella toisia ihmisiä hyvin, vaikkei se olisi vastavuoroista. Kohtele muita, kuten toivot itseäsi kohdeltavan jne.

Muttei silti kannata olla typerä...

Sori, olen vain kurkkuani myöten täynnä näitä "mä olen liian kiltti, aina mua vaan hyväksikäytetään"-valittajia. :snotty: Heti kun kuulen jonkun sanovan jotain tuollaista niin päätän etten halua tuon ihmisen kanssa olla yhtään ylimääräistä tekemisissä.

Muttei silti kannata olla typerä...

Sori, olen vain kurkkuani myöten täynnä näitä "mä olen liian kiltti, aina mua vaan hyväksikäytetään"-valittajia. :snotty: Heti kun kuulen jonkun sanovan jotain tuollaista niin päätän etten halua tuon ihmisen kanssa olla yhtään ylimääräistä tekemisissä.

Kaikki ei ole niin yksioikoista. Mulla on ystävä, jonka olen tuntenut lapsuudesta asti ja on minulle vähän kuin sisko. Vaikka hän käyttäytyy usein törkeästi, en halua/pysty katkaisemaan välejä. Jos hän esim. arvostelee/haukkuu/nolaa mut monen ihmisen edessä, hämmennyn yleensä enkä oikein osaa puolustaa itseäni. Olen myös liian kiltti enkä halua alentua samalle tasolle...en halua pahoittaa hänen mieltään, vaikka hän tekee niin minulle. Se ON liian kilttiä. Joskus hän ansaitsisi kunnon näpäytyksen. En ole marttyyri, mutta en ymmärrä/hyväksy hänen käytöstään enkä voisi ikinä kohdella samalla tavalla ystäviäni tai muitakaan ihmisiä. Onneksi tulemme enimmäkseen kuitenkin ihan hyvin juttuun.

mulla on myös tuo että en halua pahoittaa hyväksikäyttäjän mieltä sanomalla suoraan mitä ajattelen ja miltä musta tuntuu.ja se on kyl iha sairasta koska se ihminen on miljoona kertaa sanonu mulle ties mitä,arvostellu ym :) ja jollain tasolla mua pelottaa mitä pahaa tää ihminen vois mulle tahä halutessaan.siks on ollu helpompaa olla iha hissukseen ja tehä mitä se on pyytäny..

Ehkä se on hyväksikäyttävien ali-ihmisten tapa oikeuttaa tekonsa tuomita itseään paremmat ihmiset typeriksi ja marttyyreiksi.

Ystävyys on vastavuoroista ja jos siihen ei pysty, menettää neoikeat aidot ihmiset.

Eikä minulle ole ainakaan ikinä ole tullut sellainen olo, että pitäisi valittaa siitä, että joku ei nyt ole antanut samalla mitalla takaisin. Se joka ei velkojen perään kysy, saa ne velat moninkertaisina takaisin (tavalla tai toisella).
Pidän siis nuo asiat omana tietonani. Mutta kun lopetin hyväksikäyttäjien passaamisen ja auttamisen, loppui yhteydenotot lyhyeen. Eli mä olin niille vain selvästikkin sellainen, johon otetaan yhteyttä kun ollaan palvelusta vailla.

voi veit sanat suustani,sirpaleina! loppuaikoina en kuullu tästä ihmisestä muilloin kun sillon kun hän tarvitsi kyytiä jonnekki,tupakkaa tai muuta.ja oikeastaan alusta asti ollu tällasta p*skaa.eniten ottaa päähän että menetin toisen ystävän tän hyväksikäyttäjän takia.halusin vaan uskoa siihen että tässäki ihmisessä olis jotai hyvää vaikka mulle sanottiin et se on ihan täys p*ska.ja tulihan se todistettua että läpeensä mätä itsekäs ihminen tää "kaveri" on.no oon sitä mieltä et parempi 1 todellinen ystävä kuin 10 huonoa.onneks näitä tosiystäviä löytyy vielä ja kiinni aion heistä pitää :)

Alkuperäinen kirjoittaja se on nyt loppu!!!:
voi veit sanat suustani,sirpaleina! loppuaikoina en kuullu tästä ihmisestä muilloin kun sillon kun hän tarvitsi kyytiä jonnekki,tupakkaa tai muuta.ja oikeastaan alusta asti ollu tällasta p*skaa.eniten ottaa päähän että menetin toisen ystävän tän hyväksikäyttäjän takia.halusin vaan uskoa siihen että tässäki ihmisessä olis jotai hyvää vaikka mulle sanottiin et se on ihan täys p*ska.ja tulihan se todistettua että läpeensä mätä itsekäs ihminen tää "kaveri" on.no oon sitä mieltä et parempi 1 todellinen ystävä kuin 10 huonoa.onneks näitä tosiystäviä löytyy vielä ja kiinni aion heistä pitää :)

Juu ihan sama juttu mulla! Nykyään mulla on vain yksi hyvä ystävä, johon uskallan luottaa, eikä ole hyväksikäyttäjä.
Joskus nuoruusvuosina tämä henkilö saattoi soittaa mulle jonain iltana ja sanoa "Pääset kyytiin, jos annat bensoja 10e", enkä siis ollut aijemmin edes kysellyt kaveriltani mitään, että lähdetäänkö ajelemaan! Ihan rahanpuutteessa se mut soitti kyytiinsä. Mä vastasinkin sille silloin, että voin tulla kyytiin mutta en mä siitä ala mitään maksamaan. Kaveri tuli hakemaan ja bensavalo paloi autossa... Että oli vaan bensanostajaa vailla, mut pysyin lujana enkä antanut rahaa! Kaveri vielä yritti saada mut maksamaan ja keksi kaikenlaiset tekosyyt... "Pääseeköhän tällä nyt edes tankille asti" "Voi hitto, nyt tää auto jo nykii!" Näin kun kaveri pumppas kaasupoljinta ja jarrua, että muka luulisin että loppuu bensa :kieh:

Kaikenlaisia selityksiä sitä on tullut kuultua elämänsä aikana... :saint:

Yhteistyössä