Jos koira puree ihmistä

  • Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti
Ei ole mitään ilmoitusvelvollisuutta, mutta jos purema on paha kannattaa kyllä ehdottomasti lääkärissä käydä. Ei purevia koiria läheskään aina lopeteta eikä edes tarvitse lopettaa. Omistajan on vaan huolehdittava siitä, ettei sellaisia tilanteita pääse syntymään, että koira pääsee puremaan.
 
No nämä lopettamisasiat on makuasioita. Mikään laki ei kai sitä määrää. Mutta vakavasti tulisi ainakin harkita. Koiran omistaja on vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista, aineellisista ja fyysisistä. Koiralle mahdollisesti otettu vakuutus voi kattaa osan kuluista.

Meiltä on lopetettu yksi koira sen takia, että puri vierasta ihmistä käteen. Provosoituna (ja ihminen oli humalassa), mutta puri kuitenkin. Vihainen koira on aina riski.

Ja pureman uhrin on syytä käydä lääkärillä/neuvolassa näytillä ainakin mikäli on saanut haavan/ihorikon. Ja jäykkäkouristusrokotus on syytä tarkistaa/tehostaa tarvittaessa.
 
ap
Mietinkin just tota omistajan vastuuta...jos koiran arvaamaton käytös johtuu omistajasta, joka ei myönnä mitään, vaan purematilanteessa sysää vastuun uhrille, niin milläs todistaa että olis ehkä syytä lopettaa koira/ ottaa ainakin pois vastuuttomasta kodista...vaikeeselkoista tekstiä..
 
vieras
mun kaverilla on toooosi arka koira, joka haukkuu kaikille vieraille. tää koira myös kuvttelee olevansa isäntä myös kylässä.. ei anna tulla lähelle/koskea itseään, ja jos jättävät koiransa johonkin hoitoon, se itkee koko sen ajan oven takana omistajiensa perään. ei anna ottaa itseään kiinni, vaan luimii tai jos on pakko esim viedä koira ulos, se haukkuu ja rimpuilee kun sille koittaa laittaa hihnan...
ja sitte "äiti" tulee ja lässyttää ja pahoittelee vauvalleen kuinka ilkeä hoitaja on mamin kultaa kiusannut ku on koittanut saada sen ulos pissalle....
raivostuttavaa
 
omppu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun kaverilla on toooosi arka koira, joka haukkuu kaikille vieraille. tää koira myös kuvttelee olevansa isäntä myös kylässä.. ei anna tulla lähelle/koskea itseään, ja jos jättävät koiransa johonkin hoitoon, se itkee koko sen ajan oven takana omistajiensa perään. ei anna ottaa itseään kiinni, vaan luimii tai jos on pakko esim viedä koira ulos, se haukkuu ja rimpuilee kun sille koittaa laittaa hihnan...
ja sitte "äiti" tulee ja lässyttää ja pahoittelee vauvalleen kuinka ilkeä hoitaja on mamin kultaa kiusannut ku on koittanut saada sen ulos pissalle....
raivostuttavaa
Ootko puhunut kaveris kanssa hänen koiransa käytöksestä kun se jää hoitoon? Ehkä ei tiedä miten koira käyttäytyy kun on itse poissa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun kaverilla on toooosi arka koira, joka haukkuu kaikille vieraille. tää koira myös kuvttelee olevansa isäntä myös kylässä.. ei anna tulla lähelle/koskea itseään, ja jos jättävät koiransa johonkin hoitoon, se itkee koko sen ajan oven takana omistajiensa perään. ei anna ottaa itseään kiinni, vaan luimii tai jos on pakko esim viedä koira ulos, se haukkuu ja rimpuilee kun sille koittaa laittaa hihnan...
ja sitte "äiti" tulee ja lässyttää ja pahoittelee vauvalleen kuinka ilkeä hoitaja on mamin kultaa kiusannut ku on koittanut saada sen ulos pissalle....
raivostuttavaa
Miksi vieraiden pitäisi saada koskea koiraan, jos se pelkää ja miksi kukaan ottaisi tuollaista koiraa hoitoon??
 
Suosittelen kääntymään ap:n tapauksessa eläinlääkärin ja koirankouluttajan puoleen jotta saadaan selvitettyä onko koiralla fyysinen vika, kipuja ym vai onko kouluttamisesta apua.
Lopetus ei aina paras ratkaisu, koira on eläin ja puree syystä. Jos ei luonteessa vikaa niin oikeissa käsissä asiat voi saada korjattua
 
koiransa lopettanut!
koira oli löytökoira , alussa kun oli meillä niin oli aika arka eikä syönyt muuta kuin raksuja korkeintaan. oppi pikkuhiljaa syömään tavallista ruokaa. ensimmäisellä purenta kerralla oli sellainen tilanne ,että oli ihmisiä kylässä ja sitten tuli vieras koiranpentu kylään ja meidän koira sitten alkoi jo liian tunkeilevaksi pentu koiraa kohtaan niin emäntä otti sitä niskasta ei siinä muuta kerennyt reakoimaan kun koiramme nappasi ranteesta oli kaksi viikkoa käsi paketissa. kaksi muuta kertaa kun oli muita koiria käymässä . viimeinen kerta kun mentiin ostamaan valjaita , se tapahtui kun alettiin sovittamaan valjaita niin ihan yhtäkkiä koira puri minua kädestä taas sairaala reissu...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ei ole mitään ilmoitusvelvollisuutta, mutta jos purema on paha kannattaa kyllä ehdottomasti lääkärissä käydä. Ei purevia koiria läheskään aina lopeteta eikä edes tarvitse lopettaa. Omistajan on vaan huolehdittava siitä, ettei sellaisia tilanteita pääse syntymään, että koira pääsee puremaan.
Ei muuten tarvitse olla pahakaan purema lääkärikäyntiä varten... Meinaan jos ei ole jäykkäkouristusrokote ajan tasalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun kaverilla on toooosi arka koira, joka haukkuu kaikille vieraille. tää koira myös kuvttelee olevansa isäntä myös kylässä.. ei anna tulla lähelle/koskea itseään, ja jos jättävät koiransa johonkin hoitoon, se itkee koko sen ajan oven takana omistajiensa perään. ei anna ottaa itseään kiinni, vaan luimii tai jos on pakko esim viedä koira ulos, se haukkuu ja rimpuilee kun sille koittaa laittaa hihnan...
ja sitte "äiti" tulee ja lässyttää ja pahoittelee vauvalleen kuinka ilkeä hoitaja on mamin kultaa kiusannut ku on koittanut saada sen ulos pissalle....
raivostuttavaa
Miksi vieraiden pitäisi saada koskea koiraan, jos se pelkää ja miksi kukaan ottaisi tuollaista koiraa hoitoon??
Peesi.

Itseäni on koira joskus purrut kun olen sitä provosoinut. Mielestäni on ihan hullua ajatella että koira ei saisi purra missään tilanteessa, vaikka sitä revittäisi korvista..... Niinkuin joku täällä kertoi lopettaneensa koiran joka puri kun sitä on provosoitu.
 
mazza
Jos ihminen lyö jotain pitääkö tyhmä ihminen myös lopettaa ? Usein koira puree jos jokin uhkaa sitä ja se on omistajan velvollisuus katsoa että koira on kytketty niin että se ei vain pysty puremaan ketään ja jos joku yrittää koiraa koskea pitää omistajan varoittaa asiasta ja jos ei varoitus auta silloin koiran pureminen on hyväksyttävää. Myös omistajaa / perhettä / omaisuutta suojelevan koiran pureminen on täysin hyväksyttävää.
Itsellä Rottweiler ja ei ole ikinä purrut ketään muuta kuin itseäni ja sekin on vain pientä kukkoilua joka kitketään kyllä aina arestilla pois. " aresti = huone missä joutuu olemaan yksin 30min. "
Yleensä koiran arkuus lähtee omistajan toimista silti..
 
visitor
Juuri äsken ulkona ollessani vastaan tuli nainen valkoisen terrierin kanssa.
Koira kiskoi hihnassa minua kohti ja kuvittelin sen ystävälliseksi sillä omistaja ei tehnyt mitään estääkseen koiraa lähestymästä minua. Yllätyin viiltävää kipua sääressäni ja kun katsoin alas näin farkkujeni revenneen. Ihorikon näin vasta kotona, mutta kyllä selvästi tuntui siltä kuin olisi yritetty haukata palaa pois mehukkaasta koipilihasta. Omistaja senkuin marssi reippaasti ohi ja kun huusin perään, kääntyi katsomaan ja muka odottamaan, samalla hitaasti astellen toiseen suuntaan. Sanoin että koira puri mutten saanut muuta reaktiota kuin että omistaja alkoi harppoa pois.

Oma koirani ei pure ihmisiä kadulla, mutta tiedän sen tuntevan olonsa uhatuksi tietyissä tilanteissa ja katson ettei niitä pääse syntymään. En silti tuotakaan satunnaisesti ihmisiä pureskelevaa koiraa laittaisi piikille. Omistajan ehkä. (katkeruus rikkinäisistä farkuista)
 
niiixxx
Pää kiinni FU. Oikeestaan kaikki koirat kuolis, kun pentuna ne vähän leikkii näykkimällä. Se on lievää puremista, ja pennun voi opettaa pois siitä. Eli oo ite hiljaa senkin nuija.
 
niiixxx
Pää kiinni FU. Oikeestaan kaikki koirat kuolis, kun pentuna ne vähän leikkii näykkimällä. Se on lievää puremista, ja pennun voi opettaa pois siitä. Tuntematon, oo ite hiljaa senkin nuija.
 
niiixxx
Pää kiinni FU. Oikeestaan kaikki koirat kuolis, kun pentuna ne vähän leikkii näykkimällä. Se on lievää puremista, ja pennun voi opettaa pois siitä. Tuntematon, oo ite hiljaa senkin nuija.
 
Todella tapauskohtaista.
Muakin on jokunen purrut, useampi niistä täysiä sekopäitä.
Ja myönnän kyllä, meidän mini on 2x kertaa napannut paria sukulaislikkaa.
Perheistä joissa ei minkäänlaista tietoa koirista, likat jahtaa kun haluavat piskin syliin ja nurkkaan ahdistettuna nappaa.
Kumma kyllä, erittäin tiukkapipoiset äipät eivät valitaneet mulle sanaakaan.
Ja kummallakin kerralla olen tosi tarkasi varmistanut että mitään ei ole tytöille käynyt, ja jo ennen tapahtunutta kieltänyt jahtaamasta ja yrittänyt viedä koiran pois tilanteesta.
 
aivan
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Todella tapauskohtaista.
Muakin on jokunen purrut, useampi niistä täysiä sekopäitä.
Ja myönnän kyllä, meidän mini on 2x kertaa napannut paria sukulaislikkaa.
Perheistä joissa ei minkäänlaista tietoa koirista, likat jahtaa kun haluavat piskin syliin ja nurkkaan ahdistettuna nappaa.
Kumma kyllä, erittäin tiukkapipoiset äipät eivät valitaneet mulle sanaakaan.
Ja kummallakin kerralla olen tosi tarkasi varmistanut että mitään ei ole tytöille käynyt, ja jo ennen tapahtunutta kieltänyt jahtaamasta ja yrittänyt viedä koiran pois tilanteesta.
Koiranomistajan velvollisuus onkin pitää koira eri tilassa silloin kun kylässä on lapsivieraita. Se on sekä koiran että ihmisen parhaaksi se.

 
Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Todella tapauskohtaista.
Muakin on jokunen purrut, useampi niistä täysiä sekopäitä.
Ja myönnän kyllä, meidän mini on 2x kertaa napannut paria sukulaislikkaa.
Perheistä joissa ei minkäänlaista tietoa koirista, likat jahtaa kun haluavat piskin syliin ja nurkkaan ahdistettuna nappaa.
Kumma kyllä, erittäin tiukkapipoiset äipät eivät valitaneet mulle sanaakaan.
Ja kummallakin kerralla olen tosi tarkasi varmistanut että mitään ei ole tytöille käynyt, ja jo ennen tapahtunutta kieltänyt jahtaamasta ja yrittänyt viedä koiran pois tilanteesta.
Koiranomistajan velvollisuus onkin pitää koira eri tilassa silloin kun kylässä on lapsivieraita. Se on sekä koiran että ihmisen parhaaksi se.
Mä olen näissä tilanteissa ollut ulkona ja toisen tytön kotona.
Meille heillä ei ole mitään asiaa niin kauan, kun jahtaavat. Sitä paitsi toinen kiljuu eteisessä että on allerginen. No, meillä on koiria, ne allergeenit on eteisessäkin, vaikka mä telkeisin koirat mihin tahansa.
 
Mun mielestä on kyseenalaista jos sellasta koiraa pidetään, joka käy ihmisen kimppuun ilman selvää syytä tai yrittää käydä. Jos itse menee koiraan näppinsä tunkemaan niin sitten se on omaa tyhmyyttä, mutta hyökkäilevää koiraa ei mun mielestä pitäis pitää. Tai ainakin jos sitä ulkoiluttaa ihmisten ilmoilla ja vielä päästää vapaaksi :/
 

Yhteistyössä