yrtit & tomaatit parvikeella

• Viestiketjun aloittaja aaaaaaaas
  • Ensimmäinen viesti
aaaaaaaas
Tänään ostin sieminet. Yrttejä olen ennenkin kasvattanut, mutta tällä kertaa ostin tomati- ja paprikasiemenet. Mitä niiden kanssa pitäis tehdä, onko mitään mahiksia että ne kasvais lasitetulla parvikeella?

aaaaaaaas
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Kasvaa. Ei kun vaan siemenet itämään :) Minulla jo pienellä taimella tomaatit ja paprikat itää pian. Ei tosin parveke vaan kasvihuone ja osa ulos.
Voisitko kertoa vähän tarkemmin miten ne pistetään itämään/mihin. esim. Onko se kaupan kukkamulta ihan ok?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii-:
Minuakin kiinnostaa tää aihe. Joku tuttava oli kasvattanut parvekkeellaan tomaattejä säkissä.
Googlaa Biolan kasvusäkki.

Se on tarkoitettu ihan tuollaista varten. Itse sain viime vuonna naarurilta (joka teki koulimisen esikasvatuksen) n 5cm taimet ja jotka pidin lasitetulla parvekkeellamme kasvatuksessa toukokuun loppuun asti ja sitten istutin rivaripihallemme suojaisaan aurinkoiseen paikkaan isoon kukkalaatikkoon (kaksi tainta ja n 50l multaa). Pensantomaatteja olivat joten ei tarvinnut tukea. Tulihan niitä mutta aika myöhään alkoi sato valmistua ja viimeisiä keräilin syyskuun lopussa (olin siirtänyt laatikon takaisin parvekkeelle pakkasöiden pelossa). Kannattaa siis saada taimet ajoissa hyvälle alulle, muuten ei sato ehdi (ainakaan ulkona).

Minäkin laitan tomaattia ja paprikaa kohta kasvamaan. Tomaatin esikasvatusaika on 8-10 viikkoa, ja taimet siirretään lämmittämättömään kasvihuoneeseen kesäkuun alussa. Jos on lämmitetty kasvihuone, lämmin parveke tms. taimet voi siirtää sinne jo toukokuun puolella. Sisällä kasvaneet taimet kannattaa noin viikon ajan totuttaa valoon ja ulkoilmaan (pari tuntia/pvä) Käytä istutuksessa taimimultaa, kukkamulta saattaa olla liian vahvaa. Äitini tosin käyttää kukkamultaakin -sekoittaa sitä taimimultaan.

Anna tomaatin taimien itää noin 23 asteessa. Minikasvihuone on hyvä sijoitus (kannellinen muovirasia, läpinäkyvä kansi) -pitää mullan kosteana.

Tomaatti tarvitsee lannoitusta, sisätiloissa kannattaa käyttää veteen sekoitettavaa lannoitetta. Lannoituksen aloitan, kun koulimisesta on kulunut vähän aikaa. -Kasvusäkki on hyvä, jos taimet ovat sisällä "venähtäneet" pitkiksi -tomaatintaimen voi istuttaa kasvusäkkiin "kyljelleen"
Muista tukea tomaatit sisällä ja parvekkeella, ns. kalastajanlanka on hyvää -pitkin kesää on syytä tarkastaa, ettei lanka "kiristä" kasvia liikaa. Eli taimet tuetaan langalla esim. parvekkeen kattoon.

Parvekkeella riittävä kastelu (aamuisin) ja tuuletus päivällä ovat tärkeitä -samoin kuin kasvihuoneessa. Muista "tärisyttää" taimia kukinta-aikaan, että siitepöly leviäisi ja taimet tuottaisivat tomaatteja. Ja ns. varkaat on poistettava -varas vie tomaatilta kukinta ja tuottovoimaa -se kasvaa varren ja lehtihakasen väliin. Houkuttele parvekkeelle pölyttäjiä tuoksuvilla ja iloisen värisillä kesäkukillä -krassi. Lisää hyvää tietoa kirjaston lehtiosastolta Viherpiha-ja Puutarhalehdistä -mukava lehti lukea tilattunakin!

Peukkuja!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii-:
Minuakin kiinnostaa tää aihe. Joku tuttava oli kasvattanut parvekkeellaan tomaattejä säkissä.

Se on tarkoitettu ihan tuollaista varten. Itse sain viime vuonna naarurilta (joka teki koulimisen esikasvatuksen) n 5cm taimet ja jotka pidin lasitetulla parvekkeellamme kasvatuksessa toukokuun loppuun asti ja sitten istutin rivaripihallemme suojaisaan aurinkoiseen paikkaan isoon kukkalaatikkoon (kaksi tainta ja n 50l multaa). Pensantomaatteja olivat joten ei tarvinnut tukea. Tulihan niitä mutta aika myöhään alkoi sato valmistua ja viimeisiä keräilin syyskuun lopussa (olin siirtänyt laatikon takaisin parvekkeelle pakkasöiden pelossa). Kannattaa siis saada taimet ajoissa hyvälle alulle, muuten ei sato ehdi (ainakaan ulkona).
Yrttejä mulla on ollut aina, nyt en ole enää jaksanut kasvattaa siemenestä (kun lapset pieniä) vaan ostan taimimyymälästä taimet (hinta 2-4 ?/kpl) ja istutan ne ruukkuihin (suosikit: basilika, rosmariini, oregano, persilja, ruohosipuli, timjami).

o
Alkuperäinen kirjoittaja aaaaaaaas:
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Kasvaa. Ei kun vaan siemenet itämään :) Minulla jo pienellä taimella tomaatit ja paprikat itää pian. Ei tosin parveke vaan kasvihuone ja osa ulos.
Voisitko kertoa vähän tarkemmin miten ne pistetään itämään/mihin. esim. Onko se kaupan kukkamulta ihan ok?
Käy kukkamulta, kaupoissa myydään myös kylvö- ja taimimultaa joka on koostumukseltaan parempi.
Laitat johonkin matalaan astiaan multaa ja siihen siemenet. Yleensä kylvösyvyys on sama kuin siemenen koko, eli tomaatti ja paprika peitetään vain kevyesti. Laita siemeniä enemmän kuin on taimien tarve koska voi olla että joku siemen ei idä tai menetät jonkun taimen esim koulimisvaiheessa.
Kastele multa, jos siemeniä nousee pintaan peitä ne. Lämmin idätyspaikka, esim lattialämmitys, peitä vaikka muovilla niin ei kuivu.
Kun ovat itäneet nosta valoisaan paikkaan.
Pikkutainet istutetaan omiin ruukkuihinsa, paprika entiseen syvyyteen, tomaatti syvemmäksi.

vierailija

https://viherpiiperrys.weebly.com/tomaattilajikkeet.html
Hyvät kuvat tuolla niistä.

Yhteistyössä