Oulu asuinpaikkana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja waaka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Asun pateniemessä ja olen niin tykästynyt, että muuttaisin vaan herukkaan täältä!
Ei toppilalle,maikkulalle,kaakkurille!
Ja p.s. Bussi numero 3 kulkee täältä ja se paras ja toimivin linja oulussa.

Slummialueet mitä kannattaa välttää: Rajakylä, Toppila, Koskela, Kaukovainio, Puolivälinkangas, Linnanmaa, Kaijonharju, Kaakkurikin joiltain osin. Hyvinä alueina itse pidän Pateniemi, Herukka, Haukipudas ( ei kylläkään Oulua mutta lähellä ), Kiviniemi.

Alkuperäinen kirjoittaja Oululainen:
Slummialueet mitä kannattaa välttää: Rajakylä, Toppila, Koskela, Kaukovainio, Puolivälinkangas, Linnanmaa, Kaijonharju, Kaakkurikin joiltain osin. Hyvinä alueina itse pidän Pateniemi, Herukka, Haukipudas ( ei kylläkään Oulua mutta lähellä ), Kiviniemi.

mikä tekee kaukovainiosta slummin? ei kai vai ne kaksi kuppilaa ostokilla?kuka sinne lasten kanssa menee?

muutamia kohteita mitä sieltä löytyy:
-s-market jossa postin palvelut, siwa, r-kioski, apteekki,pizzeria,parturi,kukkakauppa jossa oheispalveluita,mainostoimisto,hierontapalveluita,pop-pankki, ja ravintola ja kuppila löytyy ostokilta,

seurakunta-kappeli,jossa vireää toimintaa kaikenikäisille,nuorisotalon tilat päiväkodin yhteydessä, ala-aste,kirjasto,

kaketsulla on kunnallisia päiväkoteja 4 sekä vuoropäiväkoti.Vanhainkoti sekä monimuotoista vanhuspalvelua,palvelutalo sekä dementia-vanhuksille oma palvelutalo.

huoltoasema johon juuri viikonloppuna avattiin k-market,kotipizza-ketjun pizzeria,rolls sekä lounas-buffet löytyy.

Aikuiskoulutuskeskus,kauppis ja amis löytyy niin ja teku.

n.kilsan päässä hiironen jossa "litli" sekä neste-huoltamo jossa hyväksi haukuttu autokorjaamo sekä pizzoja ja hampurilaisia saa sieltä myös.

Onnikalla täältä pääsee ja mahtavat pyörätie verkostot joka suuntaan, luontoa ja vehreyttä löytyy.Talot on rakennettu väljästi.
omakotitalo-alue,omistustaloja sekä monenlaisia vuokrataloja.

en aivan luokittelis slummi-alueeksi kovin hepposin perustein.
70-luvulla on meineiki ollut tyyliin että kun poliisit on tulleet rauhoittelemaan niin ne on suurinpiirtein pieksetty mutta se on ollut silloin.
moni laittaa tuon alueen vain kuulopuheiden perusteella kun joku mummo muistellut että kyllä se on kauhee paikka
mutta sanokaapa oulusta keskustan jälkeen toinen alue mistä noin laaja palveluiden tarjonta löytyy ja varmaan mulla tuosta jäi jotain vielä muistamatta

Alkuperäinen kirjoittaja pulutar:

mikä tekee kaukovainiosta slummin? ei kai vai ne kaksi kuppilaa ostokilla?kuka sinne lasten kanssa menee?

-s-market jossa postin palvelut, siwa, r-kioski, apteekki,pizzeria,parturi,kukkakauppa jossa oheispalveluita,mainostoimisto,hierontapalveluita,pop-pankki, ja ravintola ja kuppila löytyy ostokilta,

seurakunta-kappeli,jossa vireää toimintaa kaikenikäisille,nuorisotalon tilat päiväkodin yhteydessä, ala-aste,kirjasto,

kaketsulla on kunnallisia päiväkoteja 4 sekä vuoropäiväkoti.Vanhainkoti sekä monimuotoista vanhuspalvelua,palvelutalo sekä dementia-vanhuksille oma palvelutalo.

huoltoasema johon juuri viikonloppuna avattiin k-market,kotipizza-ketjun pizzeria,rolls sekä lounas-buffet löytyy.

n.kilsan päässä hiironen jossa "litli" sekä neste-huoltamo jossa hyväksi haukuttu autokorjaamo sekä pizzoja ja hampurilaisia saa sieltä myös.

Onnikalla täältä pääsee ja mahtavat pyörätie verkostot joka suuntaan, luontoa ja vehreyttä löytyy.Talot on rakennettu väljästi.

70-luvulla on meineiki ollut tyyliin että kun poliisit on tulleet rauhoittelemaan niin ne on suurinpiirtein pieksetty mutta se on ollut silloin.
moni laittaa tuon alueen vain kuulopuheiden perusteella kun joku mummo muistellut että kyllä se on kauhee paikka
mutta sanokaapa oulusta keskustan jälkeen toinen alue mistä noin laaja palveluiden tarjonta löytyy ja varmaan mulla tuosta jäi jotain vielä muistamatta

21 vuotta Kaketsulla ja vielä niinä hurjina 70- ja 80 -luvuilla asuneena allekirjoitan.

Kaakkuri?
Tosin sekin on täällä jo moneen kertaan haukuttu slummiksi. Itse olen Kaakkurissa asunut ja asun edelleen ja aivan mahtava paikka, myös lapsiperheelle. Eikä tarvi pelätä, ei sitten mitään, kuten esim. keskustassa iltaisin.

Oon asunut Alppilassa, Heinäpäässä, Rajakylässä ja Peltolassa.

Alppila:

Lähellä keskustaa, tosi hyvät bussiyhteydet, ei oikein omia palveluita ihan nurkilla vaan joutuu menemään toiseen kaupunginosaan. Toisaalta välimatkat on lyhyet.

Heinäpää

Keskustan tuntumassa, mutta omassa rauhassaan. Meri on lähellä! Asuminen maksaa enemmän kuin monessa muussa kaupunginosassa. Keskustan häly ei yllä Heinäpäähän. Kivoja 50-luvun taloja. Kaupalliset harrastusmahdollisuudet käden ulottuvilla.

Rajakylä

8 km keskustaan mikä on Oulussa pitkä matka, bussiyhteydet vois olla tiiviimmät. Ei mikään kaunis alue, mutta täälläkin on pientaloalueensa, mikä taas on viihtyisä.

Peltola

Asuin täällä vain hetken, mutta jäi positiivinen mielikuva. Vihreä alue, metsät on lähellä, mutta toisaalta myös markettien ostosmahdollisuudet (jos tykkää isoista ruokakaupoista) on lähellä.

Oulu kokonaisuutena on pieni paikka, kylämäinen, ja kauppojen sulkeuduttua nukkuu varsinkin viikolla syvää unta. Keskusta kaipais reipasta kasvojenkohotusta. Muualta tulleita on paljon, mutta jostain syystä itse koin ihmisiin tutustumisen vaikeampana kuin vaikka Helsingissä. Murre on ihana :heart:. Pohjois-Pohjanmaan luonto on lähellä joka paikassa.
Asunnot on edelleen kohtuuhintaisia.

Kaketsusta tekee slummialueen mustalaiset ja juopot kaupoilla. Samoin kerrostalokeskittymä ja opiskelijat.

Alkuperäinen kirjoittaja mää tykkään:
Kuivasjärvi, Kuivasranta, Jylkynkangas ja Talvikangas ovat mukavia, rauhallisia alueita lapsiperheelle. Muista ei itsellä juuri kokemusta. Tervetuloa Ouluun, kivaa täällä on : )

Mukavia asuinalueita lapsiperheelle, joo. Kulkuyhteydet on vaan aika huonot julkisilla.

Taas itse välttelisin kaijonharjua, linnanmaata, toppilaa, kaukovainiota nyt ainaskin.. Kaakkurin uudesta alueestakaan en henkilökohtaisesti pidä, koska asunnot on rakennettu niin vieri viereen. Olen asunut siellä myös itse, mutta vain kuukauden koska en tykännyt. "vanha" kaakkuri on kuiten ihan ok ja voisin muuttaa. Kaukovainiolla olen asunut ensimmäiset 18v elämästäni, ja en kyllä sinne itse perheeni kanssa muuttaisi, vaikka on palvelut ja lähellä keskustaa. Me silloin 90 luvulla vielä uskallettiin lapsena käydä ostarilla, mutta nyt en omia lapsiani sinne laskis.. Mut joo nää on maku asioita..

Hyvinä alueina pidän myös oulun kiviniemeä, patelaa, herukkaa, mäntylää.. tässä muutama esimerkki.. ja sit haukipudasta voin myös suositella : )

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Taas itse välttelisin kaijonharjua, linnanmaata, toppilaa, kaukovainiota nyt ainaskin.. Kaakkurin uudesta alueestakaan en henkilökohtaisesti pidä, koska asunnot on rakennettu niin vieri viereen. Olen asunut siellä myös itse, mutta vain kuukauden koska en tykännyt. "vanha" kaakkuri on kuiten ihan ok ja voisin muuttaa. Kaukovainiolla olen asunut ensimmäiset 18v elämästäni, ja en kyllä sinne itse perheeni kanssa muuttaisi, vaikka on palvelut ja lähellä keskustaa. Me silloin 90 luvulla vielä uskallettiin lapsena käydä ostarilla, mutta nyt en omia lapsiani sinne laskis.. Mut joo nää on maku asioita..

Hyvinä alueina pidän myös oulun kiviniemeä, patelaa, herukkaa, mäntylää.. tässä muutama esimerkki.. ja sit haukipudasta voin myös suositella : )

Juu niin ja rajakylä unohtui tuosta välttelemisen arvoisista paikoista, eli sinne EN muuttaisi : D

ite asuin höyhtyäs pari vuotta, mikä oli musta mukava asuinpaikka. Rauhallinen, mutta kaikki kuitenkin tosi lähellä. Karjasilta on siinä vieressä, mikä on vissiin äänestetty suomen mukavimmaksi tai vastaavaksi asuinalueeksi, oisko ollu asuntomarkkinois?

Alkuperäinen kirjoittaja tanene:
ite oon asunut kaukovainiolla ja oli rauhallista asua ainakin meijän talossa.. nyt asutaan etu-lyötyssä ja tämäkin on rauhallista seutua.

Ei oo enää rauhallista täällä! Moi pitkästä aikaa! :wave:

Paikka ku paikka Oulussa on slummi jos on monta Sivakan ja/tai muun vuokrayhtiön taloa vierekkäin ja jos sattuu vielä muuttamaan "huonoon" taloon. Olen asunut Oulussa 14 vuotta ja useammassa vuokrataloissa. Paikoista missä asuin ainoastaa Rantakastellissa oli rauhallista. Jopa Lämsänjärventiellä vieraili poliisit tuon tuostakin. Ja Lämsänjärvi ei todellakaan ole slummia. Nyt okt:ssa Puolivälinkankaalla ja täälläkin tämä puoli on erittäin rauhallinen.

Itse asuin lapsuuteni melko lähellä Kaketsua ja myöhemmin aikuiseni olen sitten ihan varsinaisesti siellä asunut, mutta mun jutun pointti liittyy nyt lapsuuteen.
Tiedän kuinka paljon tälläkin hetkellä huumejengiläiset yms rikolliset asuu ja pyörii Kaketsulla sekä Toppilassa. Toki vierailevat muissakin kaupunginosissa, mutta pääkeskittymä näyttäisi olevan näille slummimestoille.
Lapsuudessani tosiaan nämä Kaketsulaiset ovat 80% jollain tapaa sekaantuneet rikollisuuteen myöhemmin aikuisena, joten miettisin tosiaan muuttamista alueille. Lapsenne pääsee helpommin porukkaan koulun ja kavereiden kautta jotka tuntee näitä ihmisiä jotka saattavat viedä lapsen erittäin huonoille poluille.
Kävin ala-asteeni muualla, erittäin rauhalliseksi tunnetulla alueella (on sitä yhä suuren määrän omistusasuntojen vuoksi) ja meidän koulussa oli ainoastaan 1 kunnollinen häirikkö jonka tiedän olevan tälläkin hetkellä rappiolla...
Lucky me, porukat tajus tämän ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja =):
Itse asuin lapsuuteni melko lähellä Kaketsua ja myöhemmin aikuiseni olen sitten ihan varsinaisesti siellä asunut, mutta mun jutun pointti liittyy nyt lapsuuteen.
Tiedän kuinka paljon tälläkin hetkellä huumejengiläiset yms rikolliset asuu ja pyörii Kaketsulla sekä Toppilassa. Toki vierailevat muissakin kaupunginosissa, mutta pääkeskittymä näyttäisi olevan näille slummimestoille.
Lapsuudessani tosiaan nämä Kaketsulaiset ovat 80% jollain tapaa sekaantuneet rikollisuuteen myöhemmin aikuisena, joten miettisin tosiaan muuttamista alueille. Lapsenne pääsee helpommin porukkaan koulun ja kavereiden kautta jotka tuntee näitä ihmisiä jotka saattavat viedä lapsen erittäin huonoille poluille.
Kävin ala-asteeni muualla, erittäin rauhalliseksi tunnetulla alueella (on sitä yhä suuren määrän omistusasuntojen vuoksi) ja meidän koulussa oli ainoastaan 1 kunnollinen häirikkö jonka tiedän olevan tälläkin hetkellä rappiolla...
Lucky me, porukat tajus tämän ajoissa.

Joiltain osin olen samaa mieltä, mutta minä tosiaan olen asunut kaketsulla koko lapsuuteni, ja en todellakaan ole mikään hulttio perheen kakara. Ja minun kokemukseni mukaan nämä jotka sekoilivat pahasti jo teininä, niin olivat enemmänkin semmoisia "huonommam" perheen lapsia (paljon alkoholin käyttöä vanhemmilla yms) joten joltain osin täytyy olla myös "vikaa" kotonakin kun huonoihin piireihin eksyy, tosin poikkeuksia varmasti löytyy.. Mutta tosiaan tämän voin sanoa oma kohtaisena komuksena. '
Mutta siihen yhdyn että sinne en suosittele muuttamaan, koska itse ajattelen juurikin niin että sinne on ikävä kyllä keskitetty ns pohjasakkaa, niin kuin myös toppilaan ja rajakylään...
Mut jos sinne kaketsulle jostain syystä nyt sattuu muuttamaan, niin eiköhän sielläkin ole mahdollista kasvaa ihan täyspäiseksi ihmiseksi : )

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Oulu kokonaisuutena on pieni paikka, kylämäinen, ja kauppojen sulkeuduttua nukkuu varsinkin viikolla syvää unta. Keskusta kaipais reipasta kasvojenkohotusta. Muualta tulleita on paljon, mutta jostain syystä itse koin ihmisiin tutustumisen vaikeampana kuin vaikka Helsingissä. Murre on ihana :heart:. Pohjois-Pohjanmaan luonto on lähellä joka paikassa.
Asunnot on edelleen kohtuuhintaisia.

olipa mukavasti kuvailtu :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi1981:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi1981:
Mun miehen tämän hetkinen työpaikka on keskustassa, joten sen takia emme halua kovinkaan kauas sieltä. Juteltiin eilen, että ois mukava kun hakulomakkeeseen voisi laittaa, että max. 5 km keskustasta. Noita alueita kun ei tunne, eikä halua mihinkään hirveän levottomaan paikkaankaan.

Tässä talossa, missä mie nyt asun, on ollut tuossa vastapäisessä asunnossa ensin parinkin levotonta asukasta, mm. huumeenkäyttäjiä, jonka jälkeen tuli turvapaikanhakijoita, joilla ei aluksi ollut minkäänlaista käsitystä hiljaisuudesta, yms. Nyt siinä asuu maahanmuuttaja perhe, jotka kyllä ovat todella hiljaisia, vaikka siinä onkin viissin 8 henkeä. Mukavia naapureita. Mutta noiden kokemusta kautta, emme haluaisi mitään huumehörhöjä tai muita sen tapaisi naapuriin.

Niin ja toiveena on asunto rivitalosta, joten se tuo oman ongelmansa asunnon hakuun.

Höyhtyällä on mukavia rivitaloja ja alle 5 km keskustasta. Käytiin siellä aikoinaan katselemassa niitä, kun asuntoa etsittiin. Oli melko hilikulla, ettei sinne muutettu.

Mies näytti mulle netistä eilen Sivakan rivitaloja juuri tuolta Höyhtyältä, näytti todella hyvältä, mutta ei siellä taida olla tällä hetkellä vapaita asuntoja. :/ Kiinnostavat kyllä kovasti, joten toivottavasi sieltä on joku suunnittelemassa muuttoa pois juuri nyt, niin ehkä voisimme saada sieltä asunnon. :whistle:

Niistä asunnoista saatte kyllä todella kauan asuntoa odotella. Olen kuullut että vaihtuvuus tod. hidasta ja jos vapautuu niin hetkessä aina mennyt. Todella suosittuja asuntoja.

suosittelen selailemaan lauantain ja sunnuntain kalevan vuokrattavana-ilmoituksia. sivakan kautta saattaapi kestää...ellei teillä ole akuutti hätää.. entä vvo?
itse knnatan nokela-höyhtyä-mäntylä-lintula-kastelli-lämsänjärvi-iinatti-värttö-haapalehto-huonesuo-korvensuora-talvikangas-koskela-oinaansuo-kuivasjärvi-kuivasranta.

Yhteistyössä