Onko tässä ideaa "viriketuokioksi" vanhuksille?

  • Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti
ov
Kun tänään tuli ilmi työssäoppimispalaverin yhteydessä, että näyttöviikolla on toteuttava viriketuokio vanhuksille.

Niin mietin, että jospa tekisin näyttöviikolla osaston naisasukkaille "hemmotteluhetkiä" aamupäivisin. Eli ensin normaali kasvojenpesu, sitten kasvohieronta jollakin hyvänhajuisella kasvorasvalla. Sen jälkeen käsi-ja jalkahieronta perusvoiteella.

Mutta siitä en ole varma, että tykkääkö pahasti dementoinut / muu muistihäiriöinen ihminen, että hänen ihoaan silitetään ja sivellään ja hierotaan. Vai voiko hän kokea sen epämiellyttäväksi ja inhottavaksi?

En tiedä mitä tarjota osaston miesasukeille?

Kun aluksi mietin lehtienlukua, mutta en tiedä hoksaako kukaan mitä ylipäätään olen heille lukenut? Toisekseen koen hankalaksi puhua polottaa kovalla äänellä uutisia vanhuksille, kun eivät he muuten kuule mitä heille puhun.
 
HH
Miesasukeille voisi vaikka pitää jonkun kortinpeluu hetken, lehtien lukeminen kuullostaa ihan hyvältä, luette vaikka sanomalehtiä taikka kirjoja. Riippuen tietty vanhusten kunnosta... Pitäkää vaikka joku muisteluhetki, dementikot yleensä muistaa paljonkin vanhoja asioita, ja tykkäävät niistä puhuakkin :p

Onko sulla kuinka monta vanhusta sitten kerralla?

Naisasukeille tuo kuullostaa hyvälle, mun kokemukset dementikoista ovat sellaiset että lähes jokainen on todella nauttinut kosketuksesta ja ovat kovin halailevaisia ollu :)
 
vieras
Mun mummul on alzheimer haju, kosketus ja kuulo on oikeastaan ainoat asitit joiden kautta olen havainnut hänen saavan mielihyvää. Ihan dementia asteesta riippuen, vanhus joko pitää tai ei pidä. Mitä dementoituneempi niin sitä enemmän vanhus pelkää asioita ja on tämän takia agressiivinen. Itse olen huomannut et mummu pitää ihan hirveästi musiikista sekä erilaisista äänimaailmoista. Ehkä sellainen haju- ja äänimaailma tuokio vois olla kiva ja sopia kaikille. Hemmottelukin kuulostaa kivalta, sitä vain mietin miten paljon dementoituneet antaa koskea itseään kasvoihin tai päähän.
 
HH
Lisään vielä että voithan tietty pitää jonkun lauluhetken? Se olisi ainakin yhdessä tekemistä sitten. Leipokaa jotain yksinkertaista, vanhukset tykkää tehdä käsillään, jos siihen vielä kykenevät.
 
ap
HH, koen muisteluhetken todella haastavaksi tuon väen kanssa. Kun eivät he välttämäti edes hoksaa mitä heiltä kysyn tai sitten joudun puhumaan todella lujalla äänellä että he kuulevat.
 
dementikkojen hoitaja
kasvohoidot kuulostaa kivalta mutta sopivat ehkä paremmin hyväkuntoisille vanhuksille. Itse työskentelen dementikkojen kanssa ja uskon ettei monikaan heistä jaksaisi/ymmärtäisi/tykkäisi tuosta. Lauluhetki on aina hyvä ja myös lukupiiri, eli lukisit vanhuksille jotain kirjaa tai lehteä. Moni dementikko ei kykene siihen enää itse tai näkö voiolla huono. Myös ulkoilu voisi olla kivaa. Leipominen ei sovellu dementikoille.
Toivottavasti keksit jotain! :)
 
vieras
Täytyy sanoa, et monesti vois luulla ettei vuodepotilaana oleva dementikko kuule tai ymmärrä. Mut todellisuudessa tällä voi olla vain kadonnut kyky kommunikoida takaisin. Vanhus voi näyttää poissaolevalta mut kehonliikkeistä huomaa usein et onko tämä läsnä vai ei.
 
vieras
No ite olen tehnyt vaan yhden harjoittelun dementikkojen osastolla, kyllä musta kuulostaa ihan kivalle tuo "hemmottelu". Valehtelematta sen osaston KAIKKI naiset sattu tykkäämään kun tukkaan laitettiin paplarit, vaikka ei ne tästä maailmanmenosta mitään ymmärtäneet. Se tais vaan olla sellanen juttu mitä kaikki olivat nuoruudessaan tehneet. Miehet piti musiikista, osa tanssi hyvin mielellään. Myös lehtien lukeminen ääneen oli mieluista. Pieni jumppahetki piristi myös, tyyliin käsi ylös käsi ylös käsi nyrkkiin jne. tohon pystyy moni dementikkokin.
 
lh
Mä tiedän monta dementikkoa jotka nauttivat leipomisesta. He eivät kykene monestikaan itse enää valmistamaan taikinaa mutta kun se on valmiina, he ovat nauttineet suuresti kun ovat saaneet leipoa.

aika hassua väittää ettei leipominen sovellu dementikolle.
 
vieras
Muisteluhetki, jotain vanhaa musiikkia ja vaikka lapsuuden muistelua.
Meillä oli töissä sellainen hajustelaatikko, missä oli eri pulloja joissa oli eri hajuja, kuten vastaleikattu ruoho, ruusu, minttu jne.
Vanhoja valokuvia, vaikka eri paikkakunnan nähtävyyksiä tai vanhoja työpaikkoja, siitä voi irrota jotain keskustelua.
Meillä myös vieraili terapisti koiran kanssa, jota dementikot saivat silittää ja sille jutella.
Jotkut kyllä tykkäävät pitää kädestä mutta ei kaikki.
Jotain kukan istuttamista ruukkuun, "mullan vaihtamista" tms. Ei tarvitse hienomotoriikkaa paljoakaan siihen tehtävään.
 
hoitsuitekki
Lisään vielä tohon leipomiseen, että vaikkei vanhukset enää pysty paljoakaan siinä tekemään, nauttivat aivan varmasti kun saavat edes "muka tehdä" vähän vatkailee taikinaa tms :) Siitä tulee se leipomisen kiva fiilis. Vaikkakin voi olla että saat siinä suurimman osan tehdä.
Leipomisen jälkeen pidätte sitten pienen kahvi ja rupattelu hetken :)
 
lh
Dementikoille sopii tosi hyvin kaikki tekeminen, joka on heille jollain lailla tuttua menneisyydestä. Samoin äänimaailma.
Esim. psyykelääkkeiden käyttöä on pystytty vähentämään dementoituneilta laitosasukkailta, kun heille on tarjottu mahdollisuus mielekkääseen tekemiseen, esim. lakaisu, pyykkien viikkaaminen, astioiden pesu..
 
kohta valmistuva lh
Itse olen tehnyt muistihäiriöisille hierontaa, (niska-, hartia ja jalka) ja he ovat tykänneet. Tuo miten paljon muistihäiriöinen tykkää kosketuksesta riippuu varmaan paljon henkilöstä itsestään, jotkut tykkäävät jotkut eivät. Myös lehteä olen lukenut heille ja monia tuntuu kiinnostavan uutiset, vaikka he eivät enää hetken päästä niitä enää muistaisikaan. Joten ei tuo lehden luku huono idea ole. Joku ehdotti kortin peluuta ja luulen että se on erittäin hyvä idea. Ainakin oman kokemukseni mukaan muistihäiriöisetkin tykkäävät pelata, kunhan ei mitään liian lapsellista peliä. Tuo kortin peluu on hyvä idea, forttuuna ja sanaselitys pelit ovat myös hyviä. En tiedä kuinka tuo sanaselitys peli onnistuu jos mukana on vaikeasti dementoituneita, mutta forttuunan pelaaminen onnistuu vähän huonokuntoisemmaltakin.
 

Yhteistyössä