Millaisia savolaiset on? vertaa pohjalaiset.

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
mlps
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Näin Kuopioon tullessani asemalla humalaisen ja olen ihan varma että kaikki savolaiset on täys juoppoja. :D
Juankoskelle muuttaessani näin ekax sekakäyttjä kaksikon --> kaikki koillissavolaiset on narkkialkkisporukkaa?
 
Etelä-suomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Kuka tietää missä asuu tämmösiä ihmisiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuka tietää missä asuu tämmösiä ihmisiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vastaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuka tietää missä asuu tämmösiä ihmisiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuka tietää missä asuu tämmösiä ihmisiä:
Koppavia, vahtaavat pitkään tyhmän näköisinä, pitävät itseään parempina jne.?
?
Kysehän on tietysti Oulusta ja sen ympäristökunnista! siis ei koko Pohjoispohjanmaasta.
Oikein :D
Siis kyseessä avojalakaset Oululaiset.
Oulun murre on jäykän ja töykeän kuulosta, ja sitä on aika vaikea ymmärtää.
 
Ite oon kotosin muualta ja ainakin mulla on se käsitys täällä savossa, että mua pidetään aika suorana puhujana :whistle: Kotiseudulla puhutaan asiat suoraan. Sitä mennään vaikka naapuriin ja kysytään, että keitätkö kahvit vai keitänkö ite. On sillä toisella mahdollisuus sanoa, että ei keitetä ollenkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mlps ennakkoluuloinen ja asennevammainen itäsuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja mlps:
Asiathan tietysti riippu katsontakulmasta. Itäsuomalaisena ja useamman maakunnan alueella asuneena sanoisin seuraavaa;
- ei savolaiset ole kieroja, ne on epäsuoria
- savolainen lupsakkuus on smalltalkia ym. sosiaalista vuorovaikutusta, ei ne pohjimmiltaan oo erityisen leppoisia
- itäsuomalaiset (tai juuriltaan sellaiset) on vieraanvaraisempia ku länsisuomalaiset, savossa näkyy varsin hyvin (Kaavilla tarjotaan kulkijalle kahvit ja ruuat...Kiuruveellä lähinnä pohjanmaata ei aina ees kahveja vaikka itte juuaan)
-pohjalainen on itäsuomalaisesta epäkohtelias ja vissiin itäsuomalainen on pohjalaisista liian itseään tykö tekevä tyhjän puhuja (kuinka monta pohjalaista diplomaattia tiedät)
- pohjalainen puhuu 70-luvun omakotitalostaan ku maalaiskartanosta, kaikki on hyvää ja mahdottoman hyvää...ei paljon turha vaatimattomuus vaivaa
-pohjalainen kateus ilmenee siinä, että pitää tehdä paremmin ku naapuri (vaikkei ois varaakaan)
-savolainen kateus on sitä, että salaa ja seläntakana epäillään ja toivotaan naapurin tekemisen menevän pieleen
-savolaiset on eläneet satoja vuosia idän ja lännen rajalla, joten on henkiin jäädäkseen ollut pakko oppia diplomaattiseksi...pohjalaisella suoraan sanomisella ois isännän vaihtuessa henki lähtenyt
Kaikkin mukavinta seutua on minusta etelä-karjala, ihmiset on sosiaalisia ja ilmasto kiva (oi jospa sinne joskus pääsis)
Minä oon itäsuomalainen ja ukko on pohjalainen tai luulee olevansa. Ukko on kiero ku korkkiruuvi (mut siinä onki vartti savolaista).
Se, että kerrot alkuperäsi, vie jo sulta uskottavuuden. Toi katsontakantaan vetoaminen on tyypillinen savolaisille. Asiat voidaan toki ilmaista monella eri tavalla, mutta asiat ovat silti samoja. Rehellinen ihminen ei ole ehkä hyvä diplomaatti sen takia, että valtaosa ihmisistä ei kestä totuutta. Siksi hyvin harva ihminen pystyy ylipäätään edes puhumaan rehellisen ihmisen kanssa.


Mutta kun minä en oo savolainen vaan pohjois-karjalainen. Ja tottakai meidän jokaisen alkuperä vaikuttaa siihen miten me nähdään toiset. Mut kyllä ne maakunnalliset ominaispiirteet ainakin maaseudulla on nähtävissä. Rehellisyys ja totuuksien julistaminen on musta kaksi eri asiaa. Ts. rehellinen pohjalainen mattokauppias jättää aidon kuitin savolaiselle asiakkaalle. Rehellinen savolainen tai karjalainen sannoo talon emännälle, että onpas teillä hyvvää pullaa ja jättää sanomatta, että vaan kahvi on helevetin pahhaa. Voihan se tietty pohojalaasesta olla mielistelyä, meistä se vaan on kohteliasta.
Asia ei jää savolaiselle tuohon vaan hän haukkuu myöhemmin emännän seläntakana kuink apahaa kahvia hänelle tarjottiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mlps ennakkoluuloinen ja asennevammainen itäsuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja mlps:
Asiathan tietysti riippu katsontakulmasta. Itäsuomalaisena ja useamman maakunnan alueella asuneena sanoisin seuraavaa;
- ei savolaiset ole kieroja, ne on epäsuoria
- savolainen lupsakkuus on smalltalkia ym. sosiaalista vuorovaikutusta, ei ne pohjimmiltaan oo erityisen leppoisia
- itäsuomalaiset (tai juuriltaan sellaiset) on vieraanvaraisempia ku länsisuomalaiset, savossa näkyy varsin hyvin (Kaavilla tarjotaan kulkijalle kahvit ja ruuat...Kiuruveellä lähinnä pohjanmaata ei aina ees kahveja vaikka itte juuaan)
-pohjalainen on itäsuomalaisesta epäkohtelias ja vissiin itäsuomalainen on pohjalaisista liian itseään tykö tekevä tyhjän puhuja (kuinka monta pohjalaista diplomaattia tiedät)
- pohjalainen puhuu 70-luvun omakotitalostaan ku maalaiskartanosta, kaikki on hyvää ja mahdottoman hyvää...ei paljon turha vaatimattomuus vaivaa
-pohjalainen kateus ilmenee siinä, että pitää tehdä paremmin ku naapuri (vaikkei ois varaakaan)
-savolainen kateus on sitä, että salaa ja seläntakana epäillään ja toivotaan naapurin tekemisen menevän pieleen
-savolaiset on eläneet satoja vuosia idän ja lännen rajalla, joten on henkiin jäädäkseen ollut pakko oppia diplomaattiseksi...pohjalaisella suoraan sanomisella ois isännän vaihtuessa henki lähtenyt
Kaikkin mukavinta seutua on minusta etelä-karjala, ihmiset on sosiaalisia ja ilmasto kiva (oi jospa sinne joskus pääsis)
Minä oon itäsuomalainen ja ukko on pohjalainen tai luulee olevansa. Ukko on kiero ku korkkiruuvi (mut siinä onki vartti savolaista).
Se, että kerrot alkuperäsi, vie jo sulta uskottavuuden. Toi katsontakantaan vetoaminen on tyypillinen savolaisille. Asiat voidaan toki ilmaista monella eri tavalla, mutta asiat ovat silti samoja. Rehellinen ihminen ei ole ehkä hyvä diplomaatti sen takia, että valtaosa ihmisistä ei kestä totuutta. Siksi hyvin harva ihminen pystyy ylipäätään edes puhumaan rehellisen ihmisen kanssa.


Mutta kun minä en oo savolainen vaan pohjois-karjalainen. Ja tottakai meidän jokaisen alkuperä vaikuttaa siihen miten me nähdään toiset. Mut kyllä ne maakunnalliset ominaispiirteet ainakin maaseudulla on nähtävissä. Rehellisyys ja totuuksien julistaminen on musta kaksi eri asiaa. Ts. rehellinen pohjalainen mattokauppias jättää aidon kuitin savolaiselle asiakkaalle. Rehellinen savolainen tai karjalainen sannoo talon emännälle, että onpas teillä hyvvää pullaa ja jättää sanomatta, että vaan kahvi on helevetin pahhaa. Voihan se tietty pohojalaasesta olla mielistelyä, meistä se vaan on kohteliasta.
Karjalaiset polveutuu joko savolaisista tai venäläisistä. Eli kumpikohan sä olet? Ei kai pohjalaisenkaan tarvitse olla suotta epäkohtelias. Mutta ei sen tarvitse valehdellakaan, ja olla mielin kielin. Miksi pitäisi haukkua kahvia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mlps ennakkoluuloinen ja asennevammainen itäsuomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja mlps:
Asiathan tietysti riippu katsontakulmasta. Itäsuomalaisena ja useamman maakunnan alueella asuneena sanoisin seuraavaa;
- ei savolaiset ole kieroja, ne on epäsuoria
- savolainen lupsakkuus on smalltalkia ym. sosiaalista vuorovaikutusta, ei ne pohjimmiltaan oo erityisen leppoisia
- itäsuomalaiset (tai juuriltaan sellaiset) on vieraanvaraisempia ku länsisuomalaiset, savossa näkyy varsin hyvin (Kaavilla tarjotaan kulkijalle kahvit ja ruuat...Kiuruveellä lähinnä pohjanmaata ei aina ees kahveja vaikka itte juuaan)
-pohjalainen on itäsuomalaisesta epäkohtelias ja vissiin itäsuomalainen on pohjalaisista liian itseään tykö tekevä tyhjän puhuja (kuinka monta pohjalaista diplomaattia tiedät)
- pohjalainen puhuu 70-luvun omakotitalostaan ku maalaiskartanosta, kaikki on hyvää ja mahdottoman hyvää...ei paljon turha vaatimattomuus vaivaa
-pohjalainen kateus ilmenee siinä, että pitää tehdä paremmin ku naapuri (vaikkei ois varaakaan)
-savolainen kateus on sitä, että salaa ja seläntakana epäillään ja toivotaan naapurin tekemisen menevän pieleen
-savolaiset on eläneet satoja vuosia idän ja lännen rajalla, joten on henkiin jäädäkseen ollut pakko oppia diplomaattiseksi...pohjalaisella suoraan sanomisella ois isännän vaihtuessa henki lähtenyt
Kaikkin mukavinta seutua on minusta etelä-karjala, ihmiset on sosiaalisia ja ilmasto kiva (oi jospa sinne joskus pääsis)
Minä oon itäsuomalainen ja ukko on pohjalainen tai luulee olevansa. Ukko on kiero ku korkkiruuvi (mut siinä onki vartti savolaista).
Se, että kerrot alkuperäsi, vie jo sulta uskottavuuden. Toi katsontakantaan vetoaminen on tyypillinen savolaisille. Asiat voidaan toki ilmaista monella eri tavalla, mutta asiat ovat silti samoja. Rehellinen ihminen ei ole ehkä hyvä diplomaatti sen takia, että valtaosa ihmisistä ei kestä totuutta. Siksi hyvin harva ihminen pystyy ylipäätään edes puhumaan rehellisen ihmisen kanssa.


Mutta kun minä en oo savolainen vaan pohjois-karjalainen. Ja tottakai meidän jokaisen alkuperä vaikuttaa siihen miten me nähdään toiset. Mut kyllä ne maakunnalliset ominaispiirteet ainakin maaseudulla on nähtävissä. Rehellisyys ja totuuksien julistaminen on musta kaksi eri asiaa. Ts. rehellinen pohjalainen mattokauppias jättää aidon kuitin savolaiselle asiakkaalle. Rehellinen savolainen tai karjalainen sannoo talon emännälle, että onpas teillä hyvvää pullaa ja jättää sanomatta, että vaan kahvi on helevetin pahhaa. Voihan se tietty pohojalaasesta olla mielistelyä, meistä se vaan on kohteliasta.
Asia ei jää savolaiselle tuohon vaan hän haukkuu myöhemmin emännän seläntakana kuink apahaa kahvia hänelle tarjottiin.
Jee, eikä savolaiselle riitä edes asian toteaminen sellaisena, kuin se on, vaan siihen sävelletään lisäksi vielä kaikenlaista...
 
kohta 70-vee
Pohjalaiset eivät siedä mitään itseään koskevaa kritiikkiä, jos ovat ymmärtävinään kritiikin poikastakaan on iso joukko takajaloillaan. (Todella usein ymmärtävät väärin,mielestäni riidanhaastajia)
Yhteishenki Pohjalaisten keskuudessa on hämmästyttävän vahvaa. Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta jos kyse on pohjalaisesta/pohjalaisista.
Pohjalaiset ovat keksineet mainostaa itseään suoriksi ja rehellisiksi. Todellisuudessa salakieroja ja valehtelevat suruttomasti. Eivät ole milläänsäkään jos jäävät valheesta kiinni. Ei-pohjalaisia ei kunnioiteta. Nuoret miehet ovat valmiit vaikka pieksemään muualta tulleen vanhan, pienikokoisen naisen. Ts. huippuraukkoja ja pelkureita. Poikkeuksia voi löytyä, aika hattivateilta vaikuttavat kuitenkin.
Muista maalaisista omassa ympäristössään ei ole kokemusta. Helsingin seudulle muuttaneista monet maalaiset ovat melkoisia pullistelijoita. Noinhan se tietenkin on kaikkien yksinkertaisten sielujen kohdalla. Isotellaan kenelle voidaan kunhan on varmaa ettei siitä aiheudu hankaluuksia itselle.
Suosittelen Pohjanmaalle muuttoa harkitsevalle ennen lopullista muuttopäätöstä lukemaan kirjan Syvä joki. Täälläkään ei pidetä ulkopuolisista ja näillä ovat omat lakinsa. Sisäsiittoisia on yllinkyllin. Ovat jopa ylpeitä siitä että ovat kaikki sukua keskenään.
 
haluaa pois savosta
Alkuperäinen kirjoittaja rehellinen vastaus:
Mukavia, lupsakkaita, huumorintajuisia, älykkäitä, henkeviä, tyylitietoisia, vaatimattomia.
Ainoastaan savolaiset on tätä mieltä itsestään...ei pidä paikkansa mikään noista vaatimattomuudesta lupsakkuuteen. Tai mitä se lupsakkuus edes on? Ennen luulin että se meinaa rentoutta, mutta savolaiset ei ole kyllä rentoa elämän asennetta nähneetkään.
 
aiheeseen jonkin verran perehtynyt


Karjalaiset polveutuu joko savolaisista tai venäläisistä. Eli kumpikohan sä olet? Ei kai pohjalaisenkaan tarvitse olla suotta epäkohtelias. Mutta ei sen tarvitse valehdellakaan, ja olla mielin kielin. Miksi pitäisi haukkua kahvia?[/quote]


Karjalalalaiset oli olemassa jo kauan ennen savolaisia. Kantaheimot olivat uusmaalaiset, hämäläiset ja karjalalaiset ja muuta maata asuttivat lappallaiset. Tämän voi tarkistaa lainaamalla vaikka kirjan kirjastosta.
 
"Pohojalaanen"
No en mä sille mitään voi, mut se murre vaan ihan oikeasti saa ne ihmiset kuulostamaan todella yksinkertaisilta... :snotty: ihan samalla tavalla kuin hesan murretta puhuvat kuulostaa pissiksiltä.
Ja kyseessä on siis vaan mun mielipide, en oo sanonut että se pitää paikkaansa tai mitään vastaavaa.
Ja itäsuomalaisten murteet eivät kuulosta yksinkertaisilta? No, riippuu tietysti katsojasta. Pohjalaiset taitavat olla aika suvaitsevaista ja kilttiä väkeä, jos nyt ihan suoraan sanotaan.
 
"Pohojalaanen"
Niin, mutta eihän se heidän vikansa ole. Se on meemeissä.
Onko itäsuomalaisilla noin huono itsetunto? Mitä me ollaan tehty tai te jättäneet tekemättä, että niin on käynyt? Tutkimusten mukaan meillä onkin aivan eri geenit, eroaa yhtä paljon kui kahden aivan eri kansallisuuden geenit. Te itäsuomalaiset tulitte sieltä Venäjältä ja pyöritte pitkään samois porukois. Meitä on paljon myös Ruotsista. Jäykkiä skandinaaveja.
 
vv
[QUOTE="Pohojalaanen";25487411]Onko itäsuomalaisilla noin huono itsetunto? Mitä me ollaan tehty tai te jättäneet tekemättä, että niin on käynyt? Tutkimusten mukaan meillä onkin aivan eri geenit, eroaa yhtä paljon kui kahden aivan eri kansallisuuden geenit. Te itäsuomalaiset tulitte sieltä Venäjältä ja pyöritte pitkään samois porukois. Meitä on paljon myös Ruotsista. Jäykkiä skandinaaveja.[/QUOTE]

Pitäisikö itäinen ja läntinen geenipooli pyrkiä pitämään erillään toisistaan vai pitäisikö geenipoolit yhdistää? Ainoa paikka, jossa savolainen ja pohjalainen perinteisesti tapaavat on nimittäin Helsinki, ja helsinkiläiset ovat tarinoitten mukaan kaikkea, mitä maan ei pitäisi päällään kantaa..................................
 
Asenne
Ootko kuullut sanontaa, et jos aina muissa on vikaa, kannattaa katsoa peiliin? Vai ihanko oikeasti väität, että ei ihan aina,mutta yleensä pohjalaisten kanssa on kyseisiä ongelmia. Kumma kun minulla ei ole mitään ongelmia? Minulla on nyt sellainen käsitys,että pitkästä työkokemuksestasi huolimattaa, oletkohan ihan ammattitaitoinen. Asenteita ainakin kannattaisi tarkistaa. Voisi ne keskustelutkin sujua paremmin.
Osuit naulan kantaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Pohojalaanen";25487397]Me pohjalaiset emme ole tosikkoja, mutta jostakin syystä meitä luullaan sellaisiksi. Miksiköhän?[/QUOTE]

Kun pohjalainen kertoo vitsin vakavalla naamalla, on kuulijan tehtävä löytää vitsi jutusta ja nauraa sille.
 
"Meiju"
No ei muuten, mut kun joudun naapurin takia katsomaan kun pohjalaiset tuhoaa sen elämän. Ja just kun oon ollut kuulemassa kun naapuria ja hänen poikaansa uhkaa tämän pojan oma isä tapolla ym. Ja tämän miehen äiti on kierompi kuin yksikään tapaamani savolainen (ja niitä olen tavannut monen monta), esim kieroilee äitinsä perintöä koskien ym valehtelee ja solvaa naapuriani. Tässä nyt vaan pari esimerkkiä noista loistavista pohjalaisista joita on tänne päin on eksynyt.

Yksinkertaistaa ja yleistää osaat oikein hyvin, surullista..
 
Pohjalainen
[QUOTE="vieras";25487518]Kun pohjalainen kertoo vitsin vakavalla naamalla, on kuulijan tehtävä löytää vitsi jutusta ja nauraa sille.[/QUOTE]

Aivan oikein! Näin se menee.
 
"Potsi"
[QUOTE="Meiju";25487558]Siinä juuri se ero. Pohjalainenkin jättää sanomatta, jos ei tykkää. Mutta ei turise siitä enää selänkään takana. Tai tuo seuraavalla kerralla mukanaan kahvipaketin tai uuden kahvinkeittimen.[/QUOTE]

Jaa, no ainakin kaikki pohjalaiset, joita minä tunnen kyllä jauhavat paskaa myös ihmisten selän takana. Se selän takan puhuminen kyllä pätee valtaosaan kaikista ihmisistä paikkakunnasta riippuen, joten on vähän turhaa yrittää sitoa sitä tiettyyn ryhmään.

Toisinaan pohjalaiset ovat liiankin suoria lähestymistavassaan, eivät ehkä aina ymmärrä että se voi vaikuttaa epäkohteliaalta ulospäin. Tämän vuoksi savolaiset harvemmin viihtyvät pohjalaisten seurassa.
 
Mun äiti on savolainen ja ainakin sen huomannut et kaikki on mahdollisimman epäselvää. Mitään ei voi selkeästi sopia. Jos äiti "hoitaa jotain", niin on takuuvarmaa että kukaan ei tiedä miten asia on nyt sovittu, vaikka äidiltä kysyiskin suoraan. Sama pätee äidin sisaruksiin.
 
Miikka Karttunen
Ha.Asun itse Suolahdessa.Suku vie jonnekkin pielisen varrelle.Ei olisi äänruuttia ja hänen sukuansa ollu,jos mun vaarini ei olisi pelastanut itse ADOLFIA tarkka ampujan luodilta.Hans oli komppanian päällikkö savon prikaatissa,ja oli täys törppö.Ajoi vanhalla saab 96 ja ääntä kyllä äijältä lähti,mutta pelle se oli sitten loppujen lopuksi,kun siihen tutustui.Pääs siitten johonkin homo hommiin,ja tilalle tuli vielä tollompi läskipetteri,joka oli hoomoilanen jostakin.Niinhän se on.Pohjanmaalaiset ui ruottiin karkuun,kun savolaiset sotivat suomen puolesta.Näin on.
 

Yhteistyössä