Aviopari kummiksi yhdessä vai vain toinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummi

Vieras
Tää kysymys on varmaan jonkun mielestä ihan omituinen ja hölmö, mut pakko kysellä...
Mun hyvä ystävä asuu kaukana, näemme harvoin. Hänen miestään en tunne kunnolla, ovat siis aviopari.
Onko typerää pyytää kummiksi VAIN tämä mun ystävä, ei miestä ollenkaan?
Vai onko se enemmän sääntö kuin poikkeus et avioparin ollessa kyseessä, kumpikin pyydetään kummiksi?

Mun mielestä on junttia ja huonoa käytöstä pyytää av(i)oparista vain toista, ainoa paikka missä tuo tuntuu olevan ok on tää palsta.
Ja mitä väliä sillä on vaikka se mieskin olisi lapsenne kummi, miksi turhaan pahoittaa toisen mieli?

Alkuperäinen kirjoittaja noup:
Mun mielestä on junttia ja huonoa käytöstä pyytää av(i)oparista vain toista, ainoa paikka missä tuo tuntuu olevan ok on tää palsta.
Ja mitä väliä sillä on vaikka se mieskin olisi lapsenne kummi, miksi turhaan pahoittaa toisen mieli?
Minusta on just toisinpäin, vain ja ainoastaan täällä palstalla olen kuullut sanottavan, että pitää pyytä avioparin, jopa seurustelevan parin kumpikin riippumatta siitä, kuinka hyvin tuntee kummatkin.

:)

asia puhetta laitat!
mä tiedän että täällä on meitä normaaleja jotka kykenemme ajattelemaan asioita terveellä tavalla,täällä jyllää näitä joille vain oma napa on maailma

Samaa mieltä ! Lähipiirissä on pyydettty avioparin toista puolta kummiksi, ja tämän avioparin mies kyllä loukkaantui moisesta. Ajattele, mistä siitä miehestä tuntuu, jos vain tämän vaimo pyydetään kummiksi ?
Mistä sitä tietää, miten hyvä kummi myös tämä mies on ?

Tuliko mieleen et pahoittaako se mies edes mielensä jos sitä ei pyydetä. Koska eihän se mieskään tunne ap:ta... Pyytäisin vaan ystävän..

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:

Tuliko mieleen et pahoittaako se mies edes mielensä jos sitä ei pyydetä. Koska eihän se mieskään tunne ap:ta... Pyytäisin vaan ystävän..

No siinäpä sitä tutustuis. Kyllä mä ainakin vähän loukkaantuisin jos vain mun miestä pyydettäis kummiksi... Onneks ei tarvi moisesta murehtia kun ei kuuluta kirkkoon.

Ehkä tilanne voi olla se, että lapsen vanhemmat eivät vielä tunne ystävänsä/sukulaisensa avopuolisoa vielä riittävän hyvin, että kokisivat oikeaksi pyytää häntä kummiksi. Yksi syy voi olla myös se, että lapselle on tulossa kummeja jo muutenkin useita ja näin vieraamman ihmisen pyytäminen vielä lisäksi ei olisi mitenkään perusteltua. Meillä oli juuri tällainen tilanne kahden ystäväni kohdalla ja niimpä esikoisella on kummeinaan kaksi pariskuntaa ja kaksi naista, joiden avopuolisot eivät ole kummeina lapsellemme.

Mä pähkäilin tätä kans täällä viime kesänä,ja mietittyäni asiaa päätin pyytää vain ystävääni kummiksi koska emme ole sen miehen kans oikeestaan missään tekemisissä...kyläänki jos menemme niin hän vetäytyy makuriin tai on ihan hiljaa...ja olimme ystäväni kanssa sopineet jo vuosia sitten(ennen tätä sen mieheen tutustumista)että jos saan vielä joskus vauvan niin hänestä tulee kummi...

meillä mieheni ystävä sai lapsen ja pyysi miestäni sylikummiksi. Olimme juuri menneet naimisiin. Mieheni ei halunnut lähteä yksin kummiksi, vaan kieltäytyi, koska koki tilanteen kiusalliseksi. Pariskunta pyysi meitä molempia, vaikka minusta se tuntui sitten väkinäiselle. Menimme sitten yhdessä. Mutta musta on tosi outoa ajatella, että jos mieheni olisi ollut yksin kummina, niin olisimmeko me sitten pyytäneet tästä pariskunnasta vain toisen kummiksi, kun he molemmat ovat mieheni pitkäaikaisia ystäviä? Ja mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin pyytää pariskunnasta molempia, varsinkin jos ollaan naimisissa, eli ns. kirkollisessa mielessä yhdessä.

Ei ole mikään pakko pyytää kumpaakin!
Kummivalintojen pitää miellyttää vanhempia, ei siis pakosta pidä ottaa!

Meidänm lapsella on sylikummina minun sisko ja toisena kummina miehen veli.
Veljen avovaimoa emme kummiksi pyytäneet, eikä sitä mitenkään pidetty kummallisena.
Halusimme kaks kummia.

Alkuperäinen kirjoittaja NO:

Veljen avovaimoa emme kummiksi pyytäneet, eikä sitä mitenkään pidetty kummallisena.
Halusimme kaks kummia.

Olette siis juntteja joilla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.

Järkevää on pyytää ihminen jonka tuntee. Mieti tilanne niin että jos pariskunta eroaisi, olisitteko tai haluaisitteko olla yhteydessä tähän toiseen pariskunnan osapuoleen.

Mun lapseni kummit eronneet ja harmittaa että tuli edes pyydettyä sitä miestä, josta ei nyt sitten tietenkään olla enää kuultu mitään.

Kannattaako ylipäätään pyytää kummiksi kaveria, jota näkee vain harvoin ja joka asuu kaukana? Miten tämä kummi osallistuu lapsen elämään? Korttien ja lahjojen kautta? Mun mielestä ehdottomasti kummiksi joku läheinen, joka osallistuu lapsen elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja NO:

Halusimme kaks kummia.

Olette siis juntteja joilla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.

ei mullakaan ollu, koska halusin ne tietyt ihmiset kummeiksi ja jos olis ollu pakko ottaa puolisot mukaan kummeja olis 9 ja se oli ihan liikaa..

olisko mun pitäny pyytää mun isääki kummiks, koska äitini toimittaa kirkon puolesta sylikummin virkaa?

Onneks ei pyydetty miehen veljen silloista puolisoa, koska nyt ovat eronneet ja en ole kuullut/ nähnyt tätä naista pian 3vuoteen.

Ja vaikka ihmiset ovat avioliitossa niin he ovat silti 2 eri ihmistä ja jos ei toista koe läheiseksi niin itselleen ja lapselleen niin kyllä se menee jo " käytöstapojen" edelle

Mä pyytäisin vain sen ystävän kummiksi.

En halua lapseni kummiksi ihmistä, jota en yhtään tunne.
Ystävänkin pitäisi olla sellainen, että olen varma (niin varma kun nyt voi olla) siitä ettei hän katoa meidän elämästä (ellei satu kuolemaan).

Pointtina tässä ei ole se mun oma napa, niinkun tuolla joku mainitsi, vaan se, että haluan lasteni kummien olevan läsnä läpi koko lapsen elämän.

Olkoon kuinka junttia tahansa, on lapsen etu tärkeämpi kuin käytöstavat (joita tässä nyt jonkun mielestä niin räikeesti rikotaan).

Mitä ihmeen hyviä tapoja pitäis kummien valinnassa noudattaa? Minä ajattelen ensisijaisesti lasta, että hän saa elämäänsä osallistuvat kummit jotka myös me molemmat vanhemmat tunnemme. Arvatkaa pahoittaako lapsi mielensä jos kummi on joku lähes ventovieras ihminen?