päiväkodin järjestämä isovanhempien ja kummien päivä on ihan tyhmä juttu

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tosi kiva selittää lapselle, että kukaan ei pääse paikalle. Sekä kummit että isovanhemmat ovat työelämässä, eivätkä voi ottaa vapaata tälläisen jutun takia. Viime kerralla isovanhemmat pystyivät sattumalta töidensä puolesta osallistumaan, mutta ilmeisesti tänä vuonna ei. Kertoivat kuinka viime vuonna oli ollut vain yksi lapsi, jolla ei ollut ketään vierasta ja tämä lapsi oli istunut koko ajan surkeana hoitajien sylissä. Kaikilla leikkikavereilla oli ollut joku tärkeä ihminen vierailulla.

Kyllä tiedän, että elämässä tulee vastoinkäymisiä, mutta pitääkö niitä järjestää jo noin pienenä? Toivon, ettei oman kummilapseni päiväkodissa keksitä moista tapahtumaa järjestää, koska mä en todellakaan voi olla töistä pois tuollaisen syyn takia. Kaikilla lapsilla ei edes ole kummeja tai isovanhemmat asuu satojen kilometrien päässä tai ovat kuolleet.
 
täh
No kaikki meidän sukulaiset asuvat noin 400-500 km päässä, niin isovanhemmat kuin kummitkin. mutta lapset ovat tottuneet siihen, että heillä on pääasiassa me vanhemmat, isovanhempia ei kiinnosta. Tuskin tuollaista asiaa kadehtii tai miettii jos sitä ei mainosta.
 
PFW
Meidän poikamme vietti päiväkodissa neljä isovanhempien päivää ja neljä kummien päivää vailla yhtään vierasta. Äitiä harmitti, poika ei ollut edes pahoillaan. Kohta toinen poika menee päiväkotiin ja sama on edessä - kaikki kummit ovat arkipäivät töissä, isovanhemmat vanhoja ja kaukana.
 
rew
Jos porukassa on yksi jolle voi tulla paha mieli, niin kiva tapahtuma on jätettävä järjestämättä kaikilta muiltakin? Niinkö? Eiköhän sinne voi tarvittaessa pyytää mukaansa ihan kenen tahansa tutun aikuisen, jos isovanhemmat tai kummit eivät pääse. Tuo pääseminenkin on toki monesti pelkkä järjestelykysymys.
 
Nitta
Joo, näinhän se on.

Olen tosin itsekin ollut stunttaamassa isää päiviksessä järjestettynä isän & lapsen temppuratapäivänä - mies ei vaan päässyt tuonne, joten siitä sitten lennosta äiti mukaan. Poika ei pannut pahakseen ollenkaan, pääasia oli, että pääsi mukaan temppuradalle jonkun aikuisen kanssa (no, ehkei kuka tahansa olisi menetellyt kumminkaan). Enkä ollut muuten ainoa äiti stunttaamassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
minusta ne on ihan mukavia juttuja ja niihin vois osallituu sitten joku muu aikuinen lapsen elämästä, jolle se aika sopii. vaikkei oliskaan just Oikeesti kummi tai mummi.
No meillä ei ainakaan ole ketään. Kaikki käy töissä päivisin. Ja se ainoa isovanhempi, joka on eläkkeellä, asuu niin kaukana, ettei ole kiinnostunut tulemaan muutaman tunnin takia.

Eipä sitä paljon tarvitse mainostaa lapsille. Kyllä ne tajuaa ihan itsekin, ettei heillä ole ketään vierasta tälläisenä päivänä. Vaikkei puhuisi mitään etukäteen, niin viimeistään siinä kohtaa tajuavat, kun muiden lasten läheiset tulee paikalle.
 
Surullista on myös se, että kun päiväkodissa (tai koulussa) joskus järjestetään jotakin tavallisesta poikkeavaa, on se aina jonkun mielestä ihan tyhmä juttu. Ja joku toinen on kuitenkin panostanut noihin järjestelyihin.
 
no
Meidän lapsen isovanhemmat asuvat myös 400km:n päässä ja kerran ovat tulleet tuohon tapahtumaan :) Tuskin tulevat toiste ja tuolloinkin olin jo lapselle ehtinyt selittää, etteivät varmaan pääse paikalle. Lapsi otti tilanteen rauhallisesti. Olikin kiva yllätys, kun pääsivät.

Jos eivät olisi päässeet, olisi saattanut tietysti harmittaa. Tiedä häntä. On kuitenkin kiva, että pk viitsii järjestää tapahtumia. Jos isovanhempien päivät kiellettäisiin, samalla periaatteella pitäisi kieltää isän- ja äitienpäiväkorttien tekeminen. Ei kaikilla ole isää tai äitiä.
 
Mä olen sitä mieltä, että niin äitien- kuin isienpäivät pois tarhoista ja kouluista! Ja vastustan suuresti moisten eriarvoiseen asemaan jaottelevien asioiden lisäämistä ko. yhteisiin paikkoihin. Miksi pitää tieten tahtoen aiheuttaa pienille lapsille pahaa mieltä ja aloittaa se kiusaaminen, jota sitten lapset jatkaa? Sitten ihmetellään koulukiusaamista... Maailma ei ole enää sama kuin 20-30 vuotta sitten, vaan se on muuttunut. Tapojenkin pitää muuttua!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
minusta ne on ihan mukavia juttuja ja niihin vois osallituu sitten joku muu aikuinen lapsen elämästä, jolle se aika sopii. vaikkei oliskaan just Oikeesti kummi tai mummi.
No meillä ei ainakaan ole ketään. Kaikki käy töissä päivisin. Ja se ainoa isovanhempi, joka on eläkkeellä, asuu niin kaukana, ettei ole kiinnostunut tulemaan muutaman tunnin takia.

Eipä sitä paljon tarvitse mainostaa lapsille. Kyllä ne tajuaa ihan itsekin, ettei heillä ole ketään vierasta tälläisenä päivänä. Vaikkei puhuisi mitään etukäteen, niin viimeistään siinä kohtaa tajuavat, kun muiden lasten läheiset tulee paikalle.
Riippuu työpaikasta, mutta esim. liukuvaa työaikaa tekevät voivat halutessaan ihan hyvin olla pari tuntia aamulla päiväkodilla ja mennä myöhemmin töihin. Kaikkein harrastuneimmat järjestävät itselleen vapaapäivän. Eli ei se työssäkäynti aina ole ehdoton este mukaan pääsemiselle. Jos ei ole halua, niin sillehän ei voi oikein mitään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Jos porukassa on yksi jolle voi tulla paha mieli, niin kiva tapahtuma on jätettävä järjestämättä kaikilta muiltakin? Niinkö? Eiköhän sinne voi tarvittaessa pyytää mukaansa ihan kenen tahansa tutun aikuisen, jos isovanhemmat tai kummit eivät pääse. Tuo pääseminenkin on toki monesti pelkkä järjestelykysymys.
Ei se ole mikään järjestelykysymys, jos käy töissä. Harva työnantaja myöntää edes palkatonta vapaata tuollaisen takia. Mä en ainakaan voi olla pois kuin korkeintaan lapsen lääkärin takia. En todellakaan voisi mennä sanomaan esimiehelleni, että olen pois, koska menen tapaamaan kummipoikaani kesken työpäivän. Katsos kun kaikki ei makoile kotona ja vie lapsiaan virikehoitoon. Silloin se varmaan onkin helppo järjestää. Menee vaikka itse paikalle.
 
meillä just huomenna ja tuon päivän nimi on "tärkeän ihmisen päivä". Miehen vanhemmat ovat menossa, toinen ehtii vaan ne aamukaffet juomaan ja lähtee sitten töihin. Toinen jää leikkimään.

Kai sinne voi mennä itse tuuraamaan jos se niin paljon harmittaa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä olen sitä mieltä, että niin äitien- kuin isienpäivät pois tarhoista ja kouluista! Ja vastustan suuresti moisten eriarvoiseen asemaan jaottelevien asioiden lisäämistä ko. yhteisiin paikkoihin. Miksi pitää tieten tahtoen aiheuttaa pienille lapsille pahaa mieltä ja aloittaa se kiusaaminen, jota sitten lapset jatkaa? Sitten ihmetellään koulukiusaamista... Maailma ei ole enää sama kuin 20-30 vuotta sitten, vaan se on muuttunut. Tapojenkin pitää muuttua!
Poistetaan saman tien myös pääsiäinen, vappu ja joulu yms. turhat tapahtumat ja kaikki niihin viittaava toiminta kouluista ja päiväkodeista. Ainahan voi olla joukossa joku joka ei niitä halua viettää, joten mikä oikeus muillakaan näihin silloin olisi!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meidän lapsen isovanhemmat asuvat myös 400km:n päässä ja kerran ovat tulleet tuohon tapahtumaan :) Tuskin tulevat toiste ja tuolloinkin olin jo lapselle ehtinyt selittää, etteivät varmaan pääse paikalle. Lapsi otti tilanteen rauhallisesti. Olikin kiva yllätys, kun pääsivät.

Jos eivät olisi päässeet, olisi saattanut tietysti harmittaa. Tiedä häntä. On kuitenkin kiva, että pk viitsii järjestää tapahtumia. Jos isovanhempien päivät kiellettäisiin, samalla periaatteella pitäisi kieltää isän- ja äitienpäiväkorttien tekeminen. Ei kaikilla ole isää tai äitiä.
Ei se korttien askarteleminen ole ihan sama asia. Lapsi voi askarrella muuten vaan tai kelle tahansa naapurinsedälle. Mut tilanne on ihan eri, jos kaikki leikkikaverit istuu jonkun läheisensä sylissä ja joku lapsista joutuu katsomaan vierestä. Tilanne on paljon konkreettisempi pienelle lapselle verrattuna johonkin kortin piirtämiseen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
meillä just huomenna ja tuon päivän nimi on "tärkeän ihmisen päivä". Miehen vanhemmat ovat menossa, toinen ehtii vaan ne aamukaffet juomaan ja lähtee sitten töihin. Toinen jää leikkimään.

Kai sinne voi mennä itse tuuraamaan jos se niin paljon harmittaa :)
no ei voi, kun pitää olla töissä. Ei ole mun tai miehen työnantajan puolesta järjestettävissä, vaikka jollain toisella voikin onnistua.
 
rew
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Jos porukassa on yksi jolle voi tulla paha mieli, niin kiva tapahtuma on jätettävä järjestämättä kaikilta muiltakin? Niinkö? Eiköhän sinne voi tarvittaessa pyytää mukaansa ihan kenen tahansa tutun aikuisen, jos isovanhemmat tai kummit eivät pääse. Tuo pääseminenkin on toki monesti pelkkä järjestelykysymys.
Ei se ole mikään järjestelykysymys, jos käy töissä. Harva työnantaja myöntää edes palkatonta vapaata tuollaisen takia. Mä en ainakaan voi olla pois kuin korkeintaan lapsen lääkärin takia. En todellakaan voisi mennä sanomaan esimiehelleni, että olen pois, koska menen tapaamaan kummipoikaani kesken työpäivän. Katsos kun kaikki ei makoile kotona ja vie lapsiaan virikehoitoon. Silloin se varmaan onkin helppo järjestää. Menee vaikka itse paikalle.
Jos tekee liukuvaa työaikaa tai on muuten oikeus päättää edes osittain omista työajoistaan, niin silloin se on järjestelykysymys. Vuorojen vaihtaminen ei myöskään ole mahdotonta, joten ei se TYÖ yksinään ihan aina ole este.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meidän lapsen isovanhemmat asuvat myös 400km:n päässä ja kerran ovat tulleet tuohon tapahtumaan :) Tuskin tulevat toiste ja tuolloinkin olin jo lapselle ehtinyt selittää, etteivät varmaan pääse paikalle. Lapsi otti tilanteen rauhallisesti. Olikin kiva yllätys, kun pääsivät.

Jos eivät olisi päässeet, olisi saattanut tietysti harmittaa. Tiedä häntä. On kuitenkin kiva, että pk viitsii järjestää tapahtumia. Jos isovanhempien päivät kiellettäisiin, samalla periaatteella pitäisi kieltää isän- ja äitienpäiväkorttien tekeminen. Ei kaikilla ole isää tai äitiä.
Ei se korttien askarteleminen ole ihan sama asia. Lapsi voi askarrella muuten vaan tai kelle tahansa naapurinsedälle. Mut tilanne on ihan eri, jos kaikki leikkikaverit istuu jonkun läheisensä sylissä ja joku lapsista joutuu katsomaan vierestä. Tilanne on paljon konkreettisempi pienelle lapselle verrattuna johonkin kortin piirtämiseen.
Mietipäs uudestaan onko? Ne kortit askarrellaan joka vuosi. Noita isovanhempien päiviä ei täällä ainakaan ole ollut yhtä usein.
 

Yhteistyössä