Rautahammas kasvaa maitohampaan päälle (maitohammas, ei irtoa), miten maitohampaan poisto tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli kyse yläetuhampaasta.

Tytön (7v) pysyvä hammas on kasvanut jo puoleen väliin saakka, maitohampaan päälle, eikä maitohampas liiku milliäkään, eli ilmeisesti se pitänee poistaa hammaslääkärissä?

Mutta poistetaanko tuo paikallispuudutuksessa? Meinaan että tyttö alkaa itkemään jo pelkästään hammaslääkärin tuoliin istuutuessaan, kun hampaat tarkastetaan...mitenköhän ne meinaa tuon hampaan saada poistettua?!

Kokemuksia?

Meillä käynyt sama molemmilla lapsilla. Heti kun huomattu hampaan puhkeaminen on aloitettu hillitön maitohampaan nitkuttelu ja saatu kotikonsteilla irti, vaikkakin esikoisella ehti hammas kasvaa aika suureksi siellä maitohampaan takana. Siirtyi nopeasti oikealle paikalleen maitohampaan lähdettyä pois tieltä.

Meillä kanssa pelkäävät tuota hampilekuria sen verran, että motivaatio oli suuri saada hammas pois, vaikka se olikin hankalaa, sillä esiinkasvanut toinen hammas esti tehokkaasti sitä liikuttelua. Myös sen jälkeen irtoamassa olevat maitohampaat on muistettu heilutella ajoissa pois, ettei sama toistuisi. Mutta jos ei lähde, onhan se lääkäriin mentävä. En tiedä antavatko mitään esilääkettä.

Meillä tuli rautahampaat maitohampaiden taakse, koska tulivat taakse niin hammaslääkäri antoi niille reilun kuukauden aikaa tippua itsekseen. Kun eivät tippuneet (mutta heiluivat kuitenkin) niiin hammashoitaja ne nappas pois. Eka puudutus tuppoon puudutetta ja sitä pitettiin hetki hampaan päällä ja sitten maitohammas pois. Ei poika ainakaan valittanut että olis sattunut.

Meillä on alahampaissa sama ongelma. Taakse kasvaa rautahampaita. Maitohammas heiluu, mutta ei meinaakaan irrota. Soitin tänään hammashoitolaan ja sanoivat, että voi odotella niin kauan, että hammas on puoliksi tullut esiin ja sitten on mentävä poistattamaan maitohammas, jos ei se ymmärrä itse lähteä.

mä oon 12 ja multa on poistettu maitohammas hammaslääkärissä.mulla ainakin puudutettiin,eikä yhtään sattunu vaikka pää heiluki,kun se niillä piheillä väänsi siinä.näytti varmaan raa´alta,mut ei se sattunu.itse puudutuspiikkiäkään en tuntenu,kuin vähäsen,se oli niin pientä.ku mulle tehtiin niin,että laitettiin eka jotain puudutusvoidetta,sitte viel puudutuspiikki ja sit ne naksautti sen hamppulin vege.eli voin sanoo,et musta se ei ollu mitenkään kivuliasta,mitä nyt ihan pientä pistoa tuntu siin piikin aikana,eli ei tartte pelätä!

Minulla on aikoinaan kolme maitokulmahammasta jouduttu poistamaan, kun eivät omine aikoineen irronnut. Ja tilannehhan oli se että pelkään hammaslääkäriä ja kaikkein eniten piikkejä. Ensimmäinen saatiin itkun ja huudon kanssa pois ja kun seuraavaa mentiin poistattamaan niin en sitten antanutkaan sitä ottaa ( oikeastaan se jäi siihen puudutuspiikkiin) ja kävin monesti siellä istumassa ja yrittämässä sitä pois mutta ei onnistunut.(koska pelkäsin) Sitten kokeiltiin seuraavaksi rauhoittavaa mitä lie. Ihan oikesti ihana että tuommoinen on mahdollista mutta minulla se ei vain vaikuttanut koska olin liian paniikissa koko ajan ( vaikutti vasta kotona kun hampaat oli jo poistettu) se ei siis vaikuttanut ja toinen maitohammas saatiin poistettua itkun ja huudon kanssa. Ja kolmas perään koska en olisi suostunut enää uudetsaan sinne niin käskin ottaa toisen perään (kun huomasin että ei se ihan niin kamalaa ollutkaan kuin pelkäsin) sekin kyllä lähti itkun ja huudon kanssa mutta lähtipä kuitenkin (itku ja huuto pelon takia, se ei sattunut niin paljoa kuon luulin) kuitenkaan noita ei tarpeeksi ajoissa saatu pois vitkuttelun takia joten ne rauta kulmahampat ehti kasvaa kieroon. Tämä vaikuttaa taas niin että mulla on nyt raudat (kiinteät telaketjut ) 15 vuotiaana.

tän viestin tarkotus oli siis vain sanoa että kannattaa ne ajallaan poistattaa kun vielä ei ole ehtinyt kasvaa ne rautahampaat kieroon ja jos tuntuu ylivoimaiselta niin kannattaa pyytää jotain rauhoittavaa tms.

Yhteistyössä