No pakko sanoa että kyllä tulin kipeäksi tuosta rokotteesta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auts.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Jos ja kun rokotteesta ei voi sairastua sikainfluenssaan, niin miksi siitä tulee täysin samat oireet kuin itse taudista? Ja ihan totta, ei ole mikään yksittäistapaus tämä ap:n kokemus, vaan suurimmalla osalla käy just näin. On sen verran monta ihmistä lähipiirissä jotka on jo rokotettu, että vertailupohjaa todellakin on.

Mun lähipiirissä taas vain yhdellä kymmenestä on noussut vähän kuumetta. Muut on "selvinnyt" käsikivulla/rokotuskohdan arkuudella parissa päivässä.

Ja täällä ei ole edes rokotukset alkaneet ja sun lähipiiristä on saanut jo kaikki rokotteen? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Olisipa edes joku eksynyt tähänkin ketjuun joka ajattelisi että rokote on hyvä ottaa raskausaikana :( Nyt tunnen itseni ainokaiseksi ja kamalaksi äidiksi joka on tehnyt elämänsä pahimman virheen ja sairastuttanut oman lapsensa vakavasti sen vuoksi!

:( no onhan sen ottanut monet muutkin mutta tuntuu kuin lääkärit yrittävät ylipuhua odottavat äidit sen ottamaan ja heidät on helppo saada mukaan koska tunteet ovat niin pinnassa ja muutenkin päätökset ovat vaikeita.
Toivotaan että teille ei tule mitään...

No tuskimpa ne lääkärit ylipuhuu äitejä kiusallaan? :o
Että ottakaa vaan, saadaan sitten satoja sairaita lapsia, se se on vasta mukavaa?
Eiköhän heillä ole ihan hyvät perusteet sille miksi rokote kannattaa ottaa.
Ainakin tahtoisin edes himpun verran uskoa lääkäreihin.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin teit Ap!:
No mun mielestä rokote kannattaa ottaa. Mieluummin vaikka jopa viikko sairaana (lienee harvinaista kuitenkin...) kuin itse taudissa hengitysvaikeuksien ym takia sairaalaan ja henki pois! Ja kyllä väestön laaja rokottaminen todellakin estää taudin leviämistä tehokkaammin kuin mikään muu keino. Yle Areenasta kannattaa katsoa A-talk-ohjelma. Siellä mielipiteitä rokotteen puolesta ja vastaan. Puolesta-mielipiteet vakuuttivat minut.

Siis miksi ihmeessä, esim minä: perusterve, sairaana TODELLA harvoin ehkä 1 kerta 2vuoteen, ei sairauksia, ei allergioita ei mitään tunkisin itteeni paskaa, jonka vaikututksista ei todellakaan voi tietää muutamaa vuotta eteenpäin? Lisäksi jos tauti muhun tulis niin kulettaisin sen kotiin ja sairastuttaisin muut.Hmm. Järkevää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:
Tosi nopeaa tehty rokote, en ottas ikinä ja hoitsu olen minäkin. Meillä onneksi työntekijät aivat valita otammeko vai emme. Lääkkeistä ei koskaan tiedä, mm. mpr-rokotteen yhteyttä autismiin on alettu tutkimaan, välillä tulee että voi johtua välillä ei, viisaampia olemme taas jonkin ajan päästä.. Ja tämänhän nyt olisi pitänyt olla äärttömän turvallinen, siis mpr:n.

Juuri näin. Te jotka olette ottaneet rokotuksen raskaana ollessa, niin oletteko selvittäneet mitä ne oikeasti sisältävät? Ikinä en altistais omaa lastani tuollaisille.

Olisipa edes joku eksynyt tähänkin ketjuun joka ajattelisi että rokote on hyvä ottaa raskausaikana :( Nyt tunnen itseni ainokaiseksi ja kamalaksi äidiksi joka on tehnyt elämänsä pahimman virheen ja sairastuttanut oman lapsensa vakavasti sen vuoksi!

Raskaana oleva lääkäri-siskoni otti rokotteen - nimenomaan vauvan vastustuskyvyn vuoksi :).

Otin rokotteen ja olen raskaana.
Enkä kadu rokotteen ottamista, toivon vain että vielä viikko menisi niin ettei tauti rantautuisi meidän perheeseen että saisin täyden suojan rokotteesta (siis sen 90% suojan tautia vastaan)

Toivon myöskin että mieheni sen kerkeää saamaan ajoissa, astmaatikko kun on.

Entä jos raskaana oleva ei ota tuota rokotetta ja sairastuu vakavasti? Onko se Tamiflu vai mikä se lääkkeen nimi oli jota sikainfluenssaan käytetään? Sitten parempi vaihtoehto? Eihän sitäkään tiedä miten se vaikuttaa sikiöön? Vai?
Saati se kaikki muu. Mahdollisesti korkea kuume, jos tulee pahat jälkitaudit ja joutuu hengityskoneeseen, onko se hyväksi syntymättömälle vauvalle?
Minä jotenkin koetin miettiä tämän asian myös mieheni ja vanhempien lapsieni kannalta. Eivät he halua äitiä ja vaimoaan menettää :(

juuri näin.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

:( no onhan sen ottanut monet muutkin mutta tuntuu kuin lääkärit yrittävät ylipuhua odottavat äidit sen ottamaan ja heidät on helppo saada mukaan koska tunteet ovat niin pinnassa ja muutenkin päätökset ovat vaikeita.
Toivotaan että teille ei tule mitään...

No tuskimpa ne lääkärit ylipuhuu äitejä kiusallaan? :o
Että ottakaa vaan, saadaan sitten satoja sairaita lapsia, se se on vasta mukavaa?
Eiköhän heillä ole ihan hyvät perusteet sille miksi rokote kannattaa ottaa.
Ainakin tahtoisin edes himpun verran uskoa lääkäreihin.

Kannattaa oppia ajattelemaan itse. Terv.huoltoalalla kun työskentelen, niin ammatissani en voi puhua siviiliminäni mielipiteitä vaan yleistä kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos ja kun rokotteesta ei voi sairastua sikainfluenssaan, niin miksi siitä tulee täysin samat oireet kuin itse taudista? Ja ihan totta, ei ole mikään yksittäistapaus tämä ap:n kokemus, vaan suurimmalla osalla käy just näin. On sen verran monta ihmistä lähipiirissä jotka on jo rokotettu, että vertailupohjaa todellakin on.

Mun lähipiirissä taas vain yhdellä kymmenestä on noussut vähän kuumetta. Muut on "selvinnyt" käsikivulla/rokotuskohdan arkuudella parissa päivässä.

Ja täällä ei ole edes rokotukset alkaneet ja sun lähipiiristä on saanut jo kaikki rokotteen? :o

Olen töissä isossa sairaalassa joten kyllä, osa heistä (lääkäreistä ja hoitajista) on myös tuttaviani ja ystäviäni.. muutenkin siellä kuulee yhtä sun toista.

Entä jos raskaana oleva ei ota tuota rokotetta ja sairastuu vakavasti? Onko se Tamiflu vai mikä se lääkkeen nimi oli jota sikainfluenssaan käytetään? Sitten parempi vaihtoehto? Eihän sitäkään tiedä miten se vaikuttaa sikiöön? Vai?
Saati se kaikki muu. Mahdollisesti korkea kuume, jos tulee pahat jälkitaudit ja joutuu hengityskoneeseen, onko se hyväksi syntymättömälle vauvalle?
Minä jotenkin koetin miettiä tämän asian myös mieheni ja vanhempien lapsieni kannalta. Eivät he halua äitiä ja vaimoaan menettää :(

Ei tietenkään muutkaan vaihtoehdot ole hyväksi, eikä Tamiflu ole sekään mitenkään erityisen hyvää raskaana oleville. Monelle rokotteen ottamista harkitsevalle odottajalle tuo päätös on todella vaikea. Sinä otit rokotteen, ja se saattoi hyvinkin olla juuri sinun tilannettasi ajatellen oikea päätös. Jos joku toinen jättää ottamatta, hänen elämäntilanteensa voi olla hyvin erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:

juuri näin.

Miten meinasit selviytyä ensi vuoden influenssakaudesta? tai miksi et kuollut niihin jo viime vuonna?

Mene biologian tunneille takaisin, niin asia valkenee sulle.

Niin, piti sanomani vielä, että nyt kun päätös on tehty, niin kannattaa keskittyä niihin hyviin puoliin, jotka rokotteen antamasta suojasta seuraavat. Pelko puhuu myös toisella puolella (rokotteen vastustuksessa) mikä osaltaan vaikuttaa siihen, miten keskustelupalstoilla puhutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:

Ei tietenkään muutkaan vaihtoehdot ole hyväksi, eikä Tamiflu ole sekään mitenkään erityisen hyvää raskaana oleville. Monelle rokotteen ottamista harkitsevalle odottajalle tuo päätös on todella vaikea. Sinä otit rokotteen, ja se saattoi hyvinkin olla juuri sinun tilannettasi ajatellen oikea päätös. Jos joku toinen jättää ottamatta, hänen elämäntilanteensa voi olla hyvin erilainen.

Minä mietin tätä niin pitkään ja vatvoin asiaa. Ensin olin varma etten ota, sitten kuitenkin thl:n juttuja luettuani ja mieheni kanssa keskustellessani sekä neuvolassa asiasta puhuessani muutin mieleni ja ajattelin että otan sen.
Nyt tuntuu että ( varsinkin tähän ketjuun ) ovat löytäneet ainoastaan ne joiden mielestä olen tehnyt suurinpiirtein rikoksen ja myrkyttänyt oman lapseni.
Ei se sikainfluenssa sairastettuna ole välttämättä sikiölle sen turvallisempi kuin tämä rokotekaan. Sitä ei vaan voi vielä tietää miten tuo rokote, tai itse sairaus vaikuttaa. Jokainen päättäköön miten tekee mutta en minä ehkä lähtisi suureen ääneen väittämään että lääkärit valehtelevat ja ovat väärässä ja minä tavallisena kansalaisena tiedän paremmin mikä on paras vaihtoehto. Jokainen päättäköön itse mitä tekee ja tuskin rokottaminen tai sen ottamatta jättäminen on kumpikaan sen huonompia vaihtoehtoja sikiön kannalta?
Kun sitä vaikutusta ei tosiaan vielä tiedä kukaan.
Äh, tulipa huono mieli.

Niinpä niin.. Rokotukset alkoi täällä 26.11. alkaneella viikolla, vuorossa oli terveydenhoitohenkilökunta + kaikki raskaana olevat. Vaikka alunperin suunnittelivat että vain 35+ viikolla olevat.
Osa tästä lähipiiristä on "luonnollisesti" myös samaan aikaan odottavia palstamammoja jotka ovat kertoneet rokotusreaktioistaan.

Meilläpäin tänään aloitetaan alle 7 vuotiaiden riskiryhmiin kuuluvien rokottaminen neuvolassa sekä edelleen raskaanaolevia rokotetaan myös.
Äitiysneuvolan täti sanoi eilen että ensiviikolla mitä ilmeisemmin aloittavat koululaisten rokottamiset myös.
Toivotaan vaan että saavat rokotetta tarpeeksi että näin voidaan tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvin teit Ap!:
No mun mielestä rokote kannattaa ottaa. Mieluummin vaikka jopa viikko sairaana (lienee harvinaista kuitenkin...) kuin itse taudissa hengitysvaikeuksien ym takia sairaalaan ja henki pois! Ja kyllä väestön laaja rokottaminen todellakin estää taudin leviämistä tehokkaammin kuin mikään muu keino. Yle Areenasta kannattaa katsoa A-talk-ohjelma. Siellä mielipiteitä rokotteen puolesta ja vastaan. Puolesta-mielipiteet vakuuttivat minut.

Siis miksi ihmeessä, esim minä: perusterve, sairaana TODELLA harvoin ehkä 1 kerta 2vuoteen, ei sairauksia, ei allergioita ei mitään tunkisin itteeni paskaa, jonka vaikututksista ei todellakaan voi tietää muutamaa vuotta eteenpäin? Lisäksi jos tauti muhun tulis niin kulettaisin sen kotiin ja sairastuttaisin muut.Hmm. Järkevää.

no esim siksi juuri sun kannattaísi ottaa rokote, että tauti iskee pahiten ja vaarallisimmin juuri nuoriin ja/tai vähän sairastaneisiin. oma immuunitoiminta niin tehokasta, että reagoi tavallaan yli äyräiden eli kääntyy itseään vastaan. plus ei aiempaa vasta-ainesuojaa aiemmista influenssoista.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

juuri näin.

Miten meinasit selviytyä ensi vuoden influenssakaudesta? tai miksi et kuollut niihin jo viime vuonna?

Sikainfluenssa on eri kuin kausi-influenssa sekä vakavuusasteeltaan, kohderyhmältään että riskeiltään.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:

Minä mietin tätä niin pitkään ja vatvoin asiaa. Ensin olin varma etten ota, sitten kuitenkin thl:n juttuja luettuani ja mieheni kanssa keskustellessani sekä neuvolassa asiasta puhuessani muutin mieleni ja ajattelin että otan sen.
Nyt tuntuu että ( varsinkin tähän ketjuun ) ovat löytäneet ainoastaan ne joiden mielestä olen tehnyt suurinpiirtein rikoksen ja myrkyttänyt oman lapseni.
Ei se sikainfluenssa sairastettuna ole välttämättä sikiölle sen turvallisempi kuin tämä rokotekaan. Sitä ei vaan voi vielä tietää miten tuo rokote, tai itse sairaus vaikuttaa. Jokainen päättäköön miten tekee mutta en minä ehkä lähtisi suureen ääneen väittämään että lääkärit valehtelevat ja ovat väärässä ja minä tavallisena kansalaisena tiedän paremmin mikä on paras vaihtoehto. Jokainen päättäköön itse mitä tekee ja tuskin rokottaminen tai sen ottamatta jättäminen on kumpikaan sen huonompia vaihtoehtoja sikiön kannalta?
Kun sitä vaikutusta ei tosiaan vielä tiedä kukaan.
Äh, tulipa huono mieli.

Ja tämä ei ollut mitenkään tarkoitettu sinulle Koodi vaan yleisesti.

No nyt kaikesta vähiten kaipaan syyllistämistä siitä että olen tehnyt virheen tuon ottaessa. Luotan kuitenkin terveydenhuolto henkilökuntaan hiukan enemmän kuin tavallisen kansalaisen keksimiin pelotteluihin. Rv. 12 oli ylitetty ja tätä suositeltiin ja ainakin 90 % täällä olevista odottavista äideistä sen otti.

Samoin ajattelen minä! Kyllä kaikki viralliset tahot suosittelee, ja kahdeksan EU-maata rokottaa raskaana olijat. Sveitsi kieltoineen nyt on muutenkin jälkijunassa, vastarannan kiiski joka asiassa. Itsekin olin aluksi rokotetta vastaan, mutta kyllä rokotteen riskit ovat todella paljon pienemmät kuin mitä sikainfluenssa aiheuttaisi sikiölle! En halua lapseni joutuvan vähähappiseen tilaan, en halua ennen aikaista synnytystä jne.
Ja voin kertoa että eilen kun rokotteen otin, oli naisia sitä ottamassa yli 100, pienellä paikkakunnalla. Joten aika moni on samassa veneessä.
Ne, jotka minua ovat asiasta arvostelleet/pelotelleet, eivät itse ole raskaana, joten hirveän helppo sanoa kun ei ole samassa tilanteessa. Ja mieluummin vältän sairastumisen kuin pelkään sairaalasängyssä lapseni puolesta, tai itseni.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:

Mene biologian tunneille takaisin, niin asia valkenee sulle.

Elimistön puolustusjärjestelmä herää ja kehittää vasta-aineet kyseiselle pöpölle, kyllä mä sen tiedän. Mutta sitä en ole koskaan mistään kuullut, että päänsärky ja lihaskivutkin vois olla merkkejä vastustuskyvyn kehittymisestä. Päinvastoin, päänsäryn mä olen omilla biologian tunneilla oppinut yhdistämään esimerkiksi erilaisiin myrkytystiloihin tai aivojen verenkiertohäiriöihin. Joten edelleen ihmettelen, miksi rokotteesta tulee muutakin oiretta kuin kuumetta jos kerran taudin sairastaminen on suljettu pois vaihtoehdoista?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

juuri näin.

Ikinä en ole influenssarokotetta edes harkinnut. Eikä sitä ole myöskään meidän lapsille koskaan annettu. Mies sen viime vuonna sai työnsä puolesta ja kävi ottamassa. Muuten meidän lapsille tai minulle/miehelleni ei ole annettu yhtäkään ylimääräistä rokotetta. Rokotusohjelmaan kuuluvat ainoastaan.
Tämä rokote ollaan ajateltu ottaa koko perheelle.

Mahtaa olla tulevaisuudessa sitten paljon vakavasti sairaita lapsia kun suurin osa odottavista äideistä sen rokotteen ottaa!!!

Niin tätä juuri itse pelkään. Millä varoilla hoidamme tuhansia rokotteesta aiheutuneita hoitokuluja tulevaisuudessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
No nyt kaikesta vähiten kaipaan syyllistämistä siitä että olen tehnyt virheen tuon ottaessa. Luotan kuitenkin terveydenhuolto henkilökuntaan hiukan enemmän kuin tavallisen kansalaisen keksimiin pelotteluihin. Rv. 12 oli ylitetty ja tätä suositeltiin ja ainakin 90 % täällä olevista odottavista äideistä sen otti.

Samoin ajattelen minä! Kyllä kaikki viralliset tahot suosittelee, ja kahdeksan EU-maata rokottaa raskaana olijat. Sveitsi kieltoineen nyt on muutenkin jälkijunassa, vastarannan kiiski joka asiassa. Itsekin olin aluksi rokotetta vastaan, mutta kyllä rokotteen riskit ovat todella paljon pienemmät kuin mitä sikainfluenssa aiheuttaisi sikiölle! En halua lapseni joutuvan vähähappiseen tilaan, en halua ennen aikaista synnytystä jne.
Ja voin kertoa että eilen kun rokotteen otin, oli naisia sitä ottamassa yli 100, pienellä paikkakunnalla. Joten aika moni on samassa veneessä.
Ne, jotka minua ovat asiasta arvostelleet/pelotelleet, eivät itse ole raskaana, joten hirveän helppo sanoa kun ei ole samassa tilanteessa. Ja mieluummin vältän sairastumisen kuin pelkään sairaalasängyssä lapseni puolesta, tai itseni.

Eilen kun rokotteen otin niin oli kevyt olo. Tuli sellainen olo että nyt se päätös on lopullisesti tehty ja rokote otettu, enää ei tarvitse miettiä. Mutta nyt kun olo tila heikohko ja paljon pelotellaan että siitä on jotain haittaa vauvalle niin herkistyy :D

Mieheni otti - ei mitään oireita, siskoni otti - käsi kipeä, äitini otti - ei oireita, siskon työkaverilla päivä kuumetta.

Rokkimakkara kertoi palstalla SAIRASTUNEENSA itse tautiin. Rankalta kuulosti ja hän kyllä suositteli ottamaan rokotteen. Sairaalakeikka taisi hällä olla.

Juu, äitini otti, käsi oli tullut kipeäksi. Minä otin, vain käsi kipeä, lapseni päiväkodinhoitajat olivat ottaneet, kellekään ei mitään muuta kuin käsi kipeä. Samoin kaksi ystävääni, ei muita oireita kuin kipeä käsi.

Ja eilinen sairaanhoitaja sanoi että valtaosalle ei tule muuta kuin käsi kipeäksi.

Yhteistyössä