Kertokaas talon kiinnityksistä ja rasitteista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja urpo :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

urpo :)

Vieras
Mä olen lukenut hieman lakitekstiä kiinnityksistä ja rasitteista (tässä tapauksessa liittyen omakotitalon ostamiseen).

Olen myös selkeästi liian tyhmä (?) niitä ymmärtämään, kokemusta kun ei ole asiasta sen minkäänlaista.

Osaako siis joku kertoa, mitä käytönnössä tarkoittaa, kun talossa on kiinnityksiä ja/tai rasitteita? Vai ovatko rasitteet ja kiinnitykset sama asia? Mitämitä?

Talo maksaa 180 000 ? ja kiinnityksiä 240 000 ?. Mitäs tämä ihan suomeksi tarkoittaa?

En tiedä noista mitään.
Mutta olen ihmetellyt sitä, että kiinnityksiä voi kuulema käyttää esim vakuutena lisälainan saantiin.
Meillä se on kuulema mahdollista kun on henkilötakaajan osuus maksettu pois.

Mä olen muuten ihan fiksu ihminen, mutta jostain syystä veroasiat ja talokauppa-asiat ei vaan mene ymmärrykseen. Ihan käsittämätöntä, miksi eivät mene.

En ole vielä ostamassa taloa, mutta ennakolta katselen ja ihmettelen näitä juttuja.

Sitä et kun ostat talon pidät huolen et saat haltuusi panttikirjat joissa talo on vakuutena. Voit käyttää niitä oman lainasi vakuuksiin sen verran mitä pankki hyväksyy taloa vakuutena - eli säästät jokusen satasen kun et niitä joudu hakemaan lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Ei se, että talossa on kiinnityksiä joku määrä, tarkoita että ne on kaikki käytössä. Niitä voi olla haettu mutta eivät ole lainan vakuutena.

Näin. Kiinnitysten hakeminen lisäksi maksaa, joten on näppärää, että ne on jo joku muu maksanut.

ASuntolainaan tarvitaan joku vakuus (henkilö, tavara). Omakotitalossa talo takaa yleensä 60% lainasummasta ja se takuu on siis nuo kiinnityspaperit. Ne ovat rahansa arvoisia tavaroita, joten tallelokero on siis paikka missä ne kannattaa säilyttää. Tuskin kukaan haluaisi esim säilyttää kotonaan 240 000e seteleinäkään.

Rasitteet taas ovat jotain, joka saattaa heikentää talon tai tontin arvoa. Esim naapuri saa tehdä kaivon teidän puolelle, naapuri saa käyttää teidän tietä kulkiessaan omalle tontille, jne. Rasitteet kannattaa tietää ja sitten arvioida, mikä niin vaikutus teille mahdollisesti olisi.

Rasite tarkoittaa esim. että kiinteistöä rasittaa jonkin toisen kiinteistön oikeus esim. käyttää tontin reunaa tienä, naapurin vesi - ja viemäriliittymä saattaa joskus kulkea teknisistä syistä tontin kautta. Maasedulla varsinkin isoista kiinteistöistä lohkotuilla määräaloilla on ns. rantaoikeus joka rasittaa kantatilaa eli on rasite. Lisäksi saattaa olla hiekanotto-oikeus määräalalla tai syni. Nämä kaikki on rasitteita.

Kiinnitykset eivät ole rasite vaan velkakirjakiinnitykset mutta ne eivät varsinaisesti ole rasitteena koska ne eivät ole elinikäisiä kuten rasitteet.

rasite paha, kiinnitys hyvä :)

Meillä oli sellainen rasite, että kaupungin vesiputkissa jos on jotain häikkää, niin rasitteen mukaan saavat tulla kaivamaan pihaan ajotielle kuoppaa ja tonkimaan niitä putkia.

Jos talon, kiinteistön tms. haluaa asettaa lainalle vakuudeksi, täytyy siihen tehdä kiinnitys. Siis talo kiinnitetään velan vakuudeksi. Kiinnitykset haetaan hmmm... käräjäoikeudesta? Yksinkertaisesti tuo siis tarkoittaa, että nykyisellä omistajalla on kiinteistö lainansa vakuutena, ollut joskus tai on nyt. Kiinnitykset voi siirtää, mutta näistä te sovitte itse pankin ja myyjän kanssa. Niin... meilläkin on kiinnityksiä haettu talosta 300000?, mutta lainan vakuudeksi niistä on asetettu vain osa. Ei kaikkia kiinnityksiä siis tarvitse käyttää...
Rasite on just niinkuin aiemmat ovat kirjoittaneet, tieoikeus, sähkölinja, vesi- tai viemäriputki yms. Täytyy siis tietenkin ottaa selvää, millainen rasite on kyseessä.

Kiitos vastauksista!

Miten tämä vastaus tulkitaan? "Pitäkää huoli että talo myydään teille kiinnityksistä vapaina."

Kun taas joku toinen sanoo, että kiinnitys on hyvä asia.

Eli jos ostaisin talon, joka myydään hinnalla 180 000 ? ja kiinnityksiä on sen 240 000 ? niin miten toimisin kaupassa käytännössä?

rasite paha, kiinnitys hyvä :)

Meillä oli sellainen rasite, että kaupungin vesiputkissa jos on jotain häikkää, niin rasitteen mukaan saavat tulla kaivamaan pihaan ajotielle kuoppaa ja tonkimaan niitä putkia.

Oikeuskäytännön mukaan rasitteesta ei välttämä tarvitse ilmoittaa ostajalle. Ilmoittamatta jätettyä rasitetta voidaan oikeudessa katsoa vähämerkityksiseksi laatuvirheeksi, jolloin ostaja velvoitetaan korvaamaan myyjälle kaikki oikeudenkäyntikulut.
Hovioikeuden 15.4.2016 antamassa tuomiossa nro 619 tontin ostaja on velvoitettu korvaamaan Sipoon kunnalle oikeudenkäyntikulut noin 26 500 euroa. Sipoon kunnan riitauttaman laatuvirheen selvittämisestä aiheutui ostajalle yhteensä 43 790 euron vahingot.