Sisään kasvanut kynsi,helppiä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hemmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hemmi

Jäsen
18.02.2009
409
0
16
Elikkäs ongelmana on sisään kasvanut varpaankynsi,tai ainakin luulisin että siitä tässä on kysymys.Pottuvarpaan kynnen ulkoreuna näyttäis että ois ehkä sisäänpäin vähän kasvanut ja kynnen ulkoreuna on punainen ja kipeä,eli varmaan tulehtunut.APUA.Mitä mun nyt pitäis tehä?

Tilaa aika jalkahoitajalle. Hän laittaa sinne kynnen alle sellaiset ohjausnauhat, jotka pakottavat kynnen kasvamaan oikein.

Muita pikaohjeita: laita vuorotellen bebanthenia ja basibactia tulehtuneeseen kohtaan. Aamulla yksi rasvaus, päivällä toinen ja illalla kolmas kerta, ja vuorottele siis rasvoja. Jos tulehdus on paha, voit joutua hakemaan antibiootit.

Lisäksi osta bambusukkia, ja mielellään kokoa kahta liian isoja, ja älä vahingossakaan käytä liian pieni kenkiä hoidon aikana.

Miun äidillä oli samaa ongelmaa, se kävi jollain jalkahoitajalla joka laittoi titaanilangat kynnen päälle niin ettei ne pääsis kasvamaan sisään. Kipeää oli tehnyt mutta kaipa se auttaa..

teet niinkun minä, leikkurit käteen ja leikkaat sen kynnenreunan halki ja revit liiat pois.
kirpasee vaan kerran ja verta tulee vähän...

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
teet niinkun minä, leikkurit käteen ja leikkaat sen kynnenreunan halki ja revit liiat pois.

Noin teki meilläkin 15-v mätäkuun alkupäivinä.... Koko hemmetin varvas tulehtui, poika söi kolme antibioottikuuria, kävi jossain hopeasulfahoidoissa kerran viikossa ja vasta nyt varvas on siinä kunnossa, että jalkahoitaja voi aloittaa hoidot ja ohjata kynnen kasvamaan oikein.

Mä olin justiin operaatiossa jossa mulla korjattiin moinen vika.

Eli lääkärissäkäynnillä tuosta vaivasta pääsee ihan pysyvästi. Toimenpiteenäkin oli helppo eli varvas puudutettiin ja sitten kynsi leikattiin pituussuuntaan kapeammaksi (vain pieni viilto jouduttiin tekemään kynsinauhan kohtaan) ja se oli siinä. Ei edes tikkiä siis laitettu. Kipulääkkeitäkään en tarvinnut lainkaan ja kävelemään pystyi heti operaatin jälkeen.

Ja nyt on vaiva pois...jo se ehtikin vaivaamaan yli vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:

Noin teki meilläkin 15-v mätäkuun alkupäivinä.... Koko hemmetin varvas tulehtui, poika söi kolme antibioottikuuria, kävi jossain hopeasulfahoidoissa kerran viikossa ja vasta nyt varvas on siinä kunnossa, että jalkahoitaja voi aloittaa hoidot ja ohjata kynnen kasvamaan oikein.

olisko mun pitäny odottaa se 2 viikkoo ennenkö lääkäri olis jotain tehny, ei kävelemään päässy enää kunnolla.
säästyin tulehdukselta kokonaan ...

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Eli lääkärissäkäynnillä tuosta vaivasta pääsee ihan pysyvästi. Toimenpiteenäkin oli helppo eli varvas puudutettiin ja sitten kynsi leikattiin pituussuuntaan kapeammaksi (vain pieni viilto jouduttiin tekemään kynsinauhan kohtaan) ja se oli siinä. Ei edes tikkiä siis laitettu. Kipulääkkeitäkään en tarvinnut lainkaan ja kävelemään pystyi heti operaatin jälkeen.

Mies on käynyt kahdesti samassa operaatiossa. Noin vuoden kuluttua varvas on alkanut taas vaivata. :(

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Sen vaan sanon, että välttämättä tämä ei ole pysyvä apu. Mulle on jouduttu tekemään molempiin isoon varpaisiin kiilaresektio ainakin kahdesti. Toisessa jalassa varpaankynsi kasvaa tällä hetkellä normaalilevyisenä, mutta on myös kerran operaation jälkeen ollut pitkään tulehtunut. Tuolloin itse kastelin pumpulia desinfiointiaineella, tungin sitä kynnen alle, ja ohjasin itse kynteni kasvamaan oikeaan suuntaan. Päälle basibactia. Ja parani, tuolla hoidolla. Pumpulin vaihdoin kahdesti päivässä.

jospystyt tekemään kynnen keskelle loven,nii se auttaa, kynsi keskittyy kasvattamaan loven umpeen

älkää yrittäkö tätä jos on sisäänpäin kasvanut kynsi. Ei auta yhtään ja voi itse asiassa olla haitallista, tarttuu sukkiin jne. kynis ei kasvata lovea umpeen, sehän kasvaa juuresta päin eli se lovi jää kynteen kunnes leikkaa sen pois. Wikipedian mukaan kannattaa itsehoitona leikata kynsi oikein eli ei liian lyhyeksi eikä saa pyöristää kulmia. Lisäksi kannattaa laitaa desinfiointiainetta sisäänpäinkasvaneeseen reunaan ettei tulehdu niin pahasti

Minun oikean jalan pottuvarpaan molemmilta puolilta tulee mätää ja kynsi varpaassa on erittäin lyhyt. En ole käyttänyt mitään voidetta tai tuolaista enkä ole käynyt lääkärissä näyttämässä tai mitään. Että pitäisikö odottaa että kynsi kasvaisi ja sitten mennä siihen jousihoitoon koska se kynnen poisto ei kuulosta mukavalta ja kun se varvas ei ole edes kipeä vain mätii välillä. Ja myös se liuskahoito kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta koska olen 12 v. Katsoin siitä tietoa ja se kuulemma sopii parhaiten nuorille. Apua!!!

Mulla on oikean jalan isovarpaan molemmat puolet tulehtuneet, koska kynsi lohkesi. Oikealla ei niin paha, mutta vasemmalle puolelle sattuu iskut, vuotaa hieman verta ja mätää, ja vasemmalla näkyy myöskin jostain syystä pieni puoliympyrä lihaa... Mitä tekisin ?

Minun oikean jalan pottuvarpaan molemmilta puolilta tulee mätää ja kynsi varpaassa on erittäin lyhyt. En ole käyttänyt mitään voidetta tai tuolaista enkä ole käynyt lääkärissä näyttämässä tai mitään. Että pitäisikö odottaa että kynsi kasvaisi ja sitten mennä siihen jousihoitoon koska se kynnen poisto ei kuulosta mukavalta ja kun se varvas ei ole edes kipeä vain mätii välillä. Ja myös se liuskahoito kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta koska olen 12 v. Katsoin siitä tietoa ja se kuulemma sopii parhaiten nuorille. Apua!!!

Yhteistyössä