Niin surullista. Kumpa vanhemmat tietäis mitä niiden lapset tekee.

Tämmöstäkin
Onhan noita surullisia esimerkkejä. Pahinta laatua oli, kun meidän alueen kirjaston rappusilla istui kello 15.00 keskellä kirkasta päivää nuori nainen (vaatetuksesta päätellen) aivan kaatokännissä. Kovasti yritti sytyttää tupakkaa, lopulta onnistuikin. Ja laukku näytti olevan täynnä kaljaa ja siideriä, kun niitä sieltä kaiveli. Tuli tosi surullinen olo.

Jännä juttu että täällä palstalla asiat kääntyy aina päälaelleen. Tiedä sitten onko kyse siitä että kalikka kalahti moneen koiraan :whistle: vai mikä. Pointti oli tärkeä ja toivon että jokainen muistaisi sen ja koittaisi omien lasten kohdalla toimia niin, ettei se menisi tuohon että vedetään aamulla pepsiä, karkkia ja suklaata ja koulussa ei syyä mitään.
Siirrympä toiseelle sivustolle niin saatte tapella täällä ja etsiä syntipukkia ihan väärästä päästä :D :wave: heippa.
Hmm, ja kumma juttu ettei melkein kukaan tosiaan hätkähtänyt tai ollu samaa mieltä kuin minä. Hmm.

Tämmöstäkin
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Jännä juttu että täällä palstalla asiat kääntyy aina päälaelleen. Tiedä sitten onko kyse siitä että kalikka kalahti moneen koiraan :whistle: vai mikä. Pointti oli tärkeä ja toivon että jokainen muistaisi sen ja koittaisi omien lasten kohdalla toimia niin, ettei se menisi tuohon että vedetään aamulla pepsiä, karkkia ja suklaata ja koulussa ei syyä mitään.
Siirrympä toiseelle sivustolle niin saatte tapella täällä ja etsiä syntipukkia ihan väärästä päästä :D :wave: heippa.
Hmm, ja kumma juttu ettei melkein kukaan tosiaan hätkähtänyt tai ollu samaa mieltä kuin minä. Hmm.
Minä olen ihan samaa mieltä sun kanssa. Ja ihmettelin myös, miten asiat käääntyy aina päälaelleen.

kyllähän moni oli samaa mieltä, mutta mä ainakin ihmettelen, että et puuttunut sitten asiaan mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
aikuisillahan se viime käden vastuu on jos alaikäsellä on alkoholia. miksi ei kukaan siis puuttunut asiaan? vai puutuitko ap?
No et varmasti olis puuttunut itsekään :LOL:
ja syystä että ?
Aika harva puuttuu jonkun teinin tekemisiin jos kyse ei ole omasta lapsesta, eikä sillä mitään väliä oliskaan. Haukkuisivat sinut päin naamaa tiukkapipoiseksi läskiperseeksi tai jotain ja jatkaisivat tekemisiään niin kuin ennenkin. Aika harvalla on mitään kunnioitusta vanhempia kohtaan ja varsinkaan vieraita ihmisiä kohtaan. Tuollaisella puuttumisella ei saa mitään hyvää aikaiseksi, valitettavasti.

aikuisillahan se viime käden vastuu on jos alaikäsellä on alkoholia. miksi ei kukaan siis puuttunut asiaan? vai puutuitko ap?
No et varmasti olis puuttunut itsekään :LOL:
ja syystä että ?
Aika harva puuttuu jonkun teinin tekemisiin jos kyse ei ole omasta lapsesta, eikä sillä mitään väliä oliskaan. Haukkuisivat sinut päin naamaa tiukkapipoiseksi läskiperseeksi tai jotain ja jatkaisivat tekemisiään niin kuin ennenkin. Aika harvalla on mitään kunnioitusta vanhempia kohtaan ja varsinkaan vieraita ihmisiä kohtaan. Tuollaisella puuttumisella ei saa mitään hyvää aikaiseksi, valitettavasti.
no eipä kiinnostais vaikka haukkuisivatkin.
enkä mä niille teineille sanoisikaan, vaan ihan siihen henkilökunnalle, jolle se homma kuuluis muutenkin. :)

clivia
Ja mistä sen tietää onko ne suklaat ja sipsit käyty ostamassa valmiiksi vaikka iltaa varten.
Ylipäätään ei kiinnosta kenenkään ostokset,omien muksujen asioissa on huolehtimista ihan tarpeeksi.Eipä se ratasikänenkään sen terveellisemmin näytä syövän kun heselle on kiikutettu sekin.

Annu
Ei mitään maata kaatavaa mutta eipä iloistakaan asiaa:

Olin yksi päivä tytön kanssa hesessä. Oli aamupäivä. Kassalla mua ennen oli kaksi murkku ikäistä poikaa. Tilasivat kouluruuan asemesta heseaterian ja toinen pojista veti rainbowin sidua siinä reteesti :eek: . Kassat nauroi ja sanoi et onko koulussa puuropäivä.
Istuin pöydän ääressä ja näin, että Citymarketin puolelta tuli joukko teinejä joilla läpinäkyvässä pikkupussissa myös jotain ihme aterioita ja sidutölkit.

Tänään menin aamulla lähikauppaan. Joku murkkupoika taas mun perässä ja oli reppu selässä menossa kouluun, mutta ostipa reppuun sitä ennen puolentoista litran Pepsin, karkkipussin, karkkipötkön ja ison suklaalevyn :eek: :eek: :eek: ja sit pyörän päälle ja koulua kohti.

:eek: :eek: :eek: |O

Ja kouluruokahan maistui sen pläjäyksen jälkeen varmaan??? Sitten ihmetellään lasten huonoa vointia, keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta jne. Juu, kotoahan se paha olo ja huono malli jo muutenkin lähtee etupäässä mutta on tuokin oire jostain, ettei välitetä ym. Osa saa potkua toki seurasta, MUTTA harvoin hyvän mallin ja oikeanlaisen kasvatuksen saanut tekee noita valintoja. :|

Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli empä usko että nuo nuoret nukkuu kovin hyviä yöuniakaan jne,ja kierre on valmis.
Tätä se näyttää olevan :(...noiden mainitsemiesi ongelmien päälle sitten ne paino-ongelmat ja kierre on valmis. Kunpa osaisi omat lapsensa kasvattaa ja heillä olisi itsetuntoa vältellä hölmöilyjä huonossa seurassa.

Peesaan ap:tä!! En myöskään ymmärrä tuota, useasti kun käyn kaupassa aamupäivällä niin siellä ne koululaiset ovat ostelemassa limpparia ym. muuta paskaa. Itse ihmettelen sitäkin että antavatko vanhemmat lapsiilleen niin paljon rahaa että he voivat näin tehdä?? Meillä ei anakaan normaali arkena ikinä juoda limpparia eikä syödä karkkeja. Koska onhan se epäterveellistä mutta myös mielummin säästämme ne rahat johonkin järkevään.

saman huomannut
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mä en usko että murkkuikäset saa vetää siideriä hesessä henkilökunnan siihen puuttumatta.
? No mitä ne siinä voi tehdä kun ottavat annokset mukaansa. Kyllä mä tiedän miltä rainbowin sidutölkki näyttää.
Sä oot silti nähny väärin.Ne on ollee jotain muita tölkkejä kun siideritölkkejä.
mä olen kans monesti katsonu et mitä niillä nuorilla on käsissä, niin ne on niitä energia juomia, ja niitä näyttää kaikki koululaiset vetävän, tai sit juissi mehu purkki ja kauheesti karkkia tai keksi paketteja. eli saman olen huomannu et koululaiset pyörii kaupoissa !

xxx
Minusta tuo on puhdasta paskaa, että kotikasvatuksella olisi noin suuria vaikutuksia.
Kauniiltahan se kuulostaa, mutta kyllä seura on se numero 1, mikä vaikuttaa lapseen juuri tuossa herkimmässä murrosiässä.
Jos tällöin eksyy väärään seuraan, on tuloksena todella surullisia tarinoita :(.

Vaikka vanhemmat laulaisivat enkelten kielin, vaikuttaa se seura ihan ensimmäisenä nuoreen tuossa vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mintus:
... Oikeasti teinin äitiä voi vasta ymmärtää sitten kun on itse ollut teinin äiti.
Minä ainakaan en viisastele sillä miten lapsia kuuluu kasvattaa, samasta perheestä samalla kasvatuksella tulee aika hurjankin erilaisia aikuisia tulokseksi.
Peesailen tätä. On niin helppoa sanoa kuinka pitäisi lapset kasvattaa, mutta kun aina lapset eivät tee niinkuin on sanottu. Sinänsä ap:n kirjoitus on kyllä hyvä ja antaa miettimisen aihetta.

Meidän pihalle tuli pari päivää sitten tytön kaksi 8-vuotiasta kaveria. Pojat olivat käyneet lähikaupassa ostamassa energiajuomia, kaivoivat ne pussista ja alkoivat tuossa pihalla juomaan, selittivät että päässä tuntuu hassulta ja saa hirveästi energiaa kun näitä juo. Ihan tuli mieleen että siinä se ensiaskel näköjään otetaan sitä kohti että jonkun jutun juomisesta tulee hassu olo :whistle:

vieras
Mä oon vähän sitä mieltä,että juttu lähtee keskustelusta joka liittyy siihen koulun ruokaan.Kaikki tietää,miten pienellä summalla sitä väsätään ja sitä kautta sekä lapset että aikuiset ajattelee,että noin vähällä rahalla ei HYVÄÄ ruokaa saa aikaiseksi.Lapset oppii ajattelemaan,että hyvä ruoka,parempi mieli ja menevät sen perässä mikä maistuu paremmalle kuin se koulun ruoka vaikka eivät edes maistaisi sitä.Tietävät vain,että pahaa se on kun niin kovasti omat vanhemmatkin kauhistelevat miten pinillä summilla sitä tehdään.Nämä lapset sitten varmaan aika helpostikin saavat vanhemmiltaan rahaa,jotta voivat käydä itse ostamassa lounaansa.Sanovat kotona,että kävisi hakemassa lähikaupasta vaikka valmiin voileivän tai vastaavaa ja vanhemmat haluavat uskoa tämän rahaa ojentaessaan.Yläasteikäiset ovat mestareita huijaamaan omia vanhempiaan huonosta kouluruoasta nuristessaan ja vanhemmat haluavat lapselleen parasta ja ennen kaikkea haluavat uskoa,että lapsi jo itse tietää minkälainen ateria on lounaaksi hyvä.Osa saattaa myös ihan vain sulkea silmänsä koulun lounaan korvaavilta hese-aterioilta..

Tuo siiderihomma on myös hämmentävää.Monet energiajuomatölkit nimittäin tosiaan näyttävät ihan siideriltä ja päinvastoin.Eli välttämättä se kaupan kassakaan ei huomaa,että tölkki olikin siideriä eikä energiajuomaa.Moka tietenkin kassalta,mutta ihmisiä hekin ovat,joille virheitä sattuu.

henk.koht. pyrin siihen,että kun omat lapseni kouluikäisiksi tulevat,että he käyvät ainakin pääsääntöisesti syömässä sen kouluaterian taikka tulevat kotiin syömään jotain ruokatunnilla.riippuu tietenkin koulumatkasta yms.

vieras
Mun mielestä niihin energiajuomiinkin voisi laittaa kassoille kehoituksen,etteivät myisi alle 15-vuotiaille niitä..Tai jopa 18 ikärajaksi suoraan.Pirullisia törppöjä nimittäin.nimimerkillä kerran koukussa redbulliin..

-.-
Alkuperäinen kirjoittaja saman huomannut:
Mä en usko että murkkuikäset saa vetää siideriä hesessä henkilökunnan siihen puuttumatta.
? No mitä ne siinä voi tehdä kun ottavat annokset mukaansa. Kyllä mä tiedän miltä rainbowin sidutölkki näyttää.
Sä oot silti nähny väärin.Ne on ollee jotain muita tölkkejä kun siideritölkkejä.
mä olen kans monesti katsonu et mitä niillä nuorilla on käsissä, niin ne on niitä energia juomia, ja niitä näyttää kaikki koululaiset vetävän, tai sit juissi mehu purkki ja kauheesti karkkia tai keksi paketteja. eli saman olen huomannu et koululaiset pyörii kaupoissa !
ja saman näköisiä on ne tölkit jossa on jtn energia juoman tapaista

Nämä keskustelun sivuraiteet välttäen yritän keskittyä olennaiseen. Eli ikävältähän nuo nuorten ruokailutottumukset kuulostavat. Ja vielä ikävämpää jos vanhemmat luottavat kouluruokailuihin ja skippaavat siten iltaruuan siinä uskossa että nuori on jo syönyt kunnollisen ja terveellisen lämpimän ruuan päivällä.

Muuten siitä mistä nämä johtuu voi olla montaa mieltä. Varmasti on merkitystä myös kotona opituilla tavoilla, lapset joiden kotona normaalisti syödään ns. roskaruokaa ja usein aterioidaan mäkeissä ja heseissä ei varmaan ole minkäänlaista kynnystä hoitaa kouluruokailuakin noin. Ja jos on pikaruokaan niin tottunut voi kouluruoka maistua muutenkin oudolle.

Mutta varmasti löytyy nuoria joiden kotona syödään terveellisesti mutta silti kaveriporukassa livahdetaan hampurilaisille heti kun siihen saadaan mahdollisuus. Nuoret nyt on vaan sellaisia ja kaveriporukan paine on iso. Joskus jopa niin että vaikka pohjimmiltaan haluaisi mennä koululle syömään mutta kun kaverit lähtee heseen ja itsellä sattuu rahaa olemaan mukana niin ei oikein edes kehtaa kieltäytyä...

siru
Ei mitään maata kaatavaa mutta eipä iloistakaan asiaa:

Olin yksi päivä tytön kanssa hesessä. Oli aamupäivä. Kassalla mua ennen oli kaksi murkku ikäistä poikaa. Tilasivat kouluruuan asemesta heseaterian ja toinen pojista veti rainbowin sidua siinä reteesti :eek: . Kassat nauroi ja sanoi et onko koulussa puuropäivä.
Istuin pöydän ääressä ja näin, että Citymarketin puolelta tuli joukko teinejä joilla läpinäkyvässä pikkupussissa myös jotain ihme aterioita ja sidutölkit.

Tänään menin aamulla lähikauppaan. Joku murkkupoika taas mun perässä ja oli reppu selässä menossa kouluun, mutta ostipa reppuun sitä ennen puolentoista litran Pepsin, karkkipussin, karkkipötkön ja ison suklaalevyn :eek: :eek: :eek: ja sit pyörän päälle ja koulua kohti.

:eek: :eek: :eek: |O

Ja kouluruokahan maistui sen pläjäyksen jälkeen varmaan??? Sitten ihmetellään lasten huonoa vointia, keskittymisvaikeuksia, ylivilkkautta jne. Juu, kotoahan se paha olo ja huono malli jo muutenkin lähtee etupäässä mutta on tuokin oire jostain, ettei välitetä ym. Osa saa potkua toki seurasta, MUTTA harvoin hyvän mallin ja oikeanlaisen kasvatuksen saanut tekee noita valintoja. :|

Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli empä usko että nuo nuoret nukkuu kovin hyviä yöuniakaan jne,ja kierre on valmis.
ettei vaan ollut se "siideritölkki" eneregiajuoma-tölkki??

vierasXXX
Aika huvittavaa, tai no ei kovinkaan huvittavaa, huomata että monet vanhemmat heti hyökkää vastaan. Mitä se heistä kertoo? Minusta ap puhuu asiaa. Tosin eihän se nyt haittaa jos joskus käy hesestä ruuan mutta luultavasti käyvät aika useinkin. Minä en oo koskaan ymmärtänyt miten jotkut voivat elää munkeilla ja karkeilla yms. päivän käymättä syömässä oikeaa ruokaa koulussa. Niitä näki kyllä yläasteen aikana. Kerran kokeilin ja hyi yäk, vaikka herkkusuu oonki.

Alkuperäinen kirjoittaja heissan:
Ristiriita tosiaan se, että itse syöttää taaperolle heseruokaa ja ihmettelee kun teinit syö epäterveellisesti.
Mielestäni on kyllä merkitystä silläkin kuinka usein tuolla käy syömässä. Jos tyyliin käy sen taaperon/leikki-ikäisen kanssa jonkun kerran vuodessa hampurilaisella ei se vielä niin pahatsta ole. Jos taas teinit käyvät useana päivänä viikossa syömässä hesessä ja jatkavat kouluun limsapullot repuissa niin se taas ei kuulosta hyvältä.

t: äiti jonka leikki-ikäisetkin pääsevät joskus hampurilaiselle, mutta mielessäni silti ihmettelen ihan aikuisiakin ihmisiä joiden lämpimät ateriat kosstuvat pikaruuasta/valmiseineksistä ja muuten syödään lähinnä sipsejä, colaa ja karkkia.

hemuli
Se rainbow energiajuoma on ihan saman näköisessä tölkissä kuin siideri, mie nimittäin ripitin mun teiniä kun sen kaveri käveli vastaans sellanen kädessä ja mun teini siihen että höh se oli takuulla energia juomaa :/ niin kävin tarkistamassa kaupassa ja samalta se tölkki näyttää juu :LOL:

Mutta tohon aiheeseen, ei oo energiajuomakaan minusta lasten juotavaa eikä se et ruokiksella mennää heseen :( just oli meidän teinin vanhempain illassa siitä puhetta, et kun ne ryystää noita purkkikaupalla niin sitte ne on iltapäivällä ihan hirveillä kierroksilla tunneilla (kerto ope ja avustaja meillä ) .

Onneks meillä ei saa poistua koulunalueelta koulupäivänä, mut toki ne voi noita ostoksia tehdä ennen koulun alkua :/

hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja vierasXXX:
Aika huvittavaa, tai no ei kovinkaan huvittavaa, huomata että monet vanhemmat heti hyökkää vastaan. Mitä se heistä kertoo? Minusta ap puhuu asiaa. Tosin eihän se nyt haittaa jos joskus käy hesestä ruuan mutta luultavasti käyvät aika useinkin. Minä en oo koskaan ymmärtänyt miten jotkut voivat elää munkeilla ja karkeilla yms. päivän käymättä syömässä oikeaa ruokaa koulussa. Niitä näki kyllä yläasteen aikana. Kerran kokeilin ja hyi yäk, vaikka herkkusuu oonki.
Peesi, ja meillä lapset kertoo välillä miten varsinki tytöt saattaa syödä vaan näkkäriä ja vettä jos sinne ruokalaan edes menevät :/ minä olen saarnannu meillä että se ruoka syödään!!!

Yhteistyössä