Miksi (lähes) aina (kohtu)kätkytkuoleman uhri on poikavauva?

• Viestiketjun aloittaja Myös pojan menettänyt
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kuolleen poikavauvan minäkin synnytin. Voisi olla sattumaa, mutta tuo ap:n vertaisryhmän koostumus panee kyllä miettimään. Ja niinhän se on, että poikavauvoja syntyy enemmän kuin tyttöjä. Poikiin tarvitaan "särkymävaraa".

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja saman kokenut:
Meillä kuoli myös massuun vauva, ei ollu kohtukuolema, vaan keskeytyny km myöhäsillä viikoilla. Ja tyttövauva olisi hän ollu... Meidän enkelivauva :'(
kohtukuolema se on sekin. :(
Virallisten papereiden mukaan rv 22 jälkeen on kohtukuolema, sitä ennen km. En hirveesti ole ihmisille jaksanu asioita oikoa, olen vaan kertonu, että meillä on rv 18+1 syntyny enkelivauva olemassa...
Miun eka poika kuoli myös kohtuun kun rv 17 oli tullut täyteen. Sikiö oli n. 20cm pitkä joten kyllä se miusta ihan vauva oli ja kohtukuolema.
Varmasti se olikin sinulle jo oli vauva, mutta virallisen määrittelyn mukaan raja on 22vkoa onko kyseessä keskenmeno vai kohtukuolema.

hui
Ihan sydäntä kylmää kun lukee =( Itse en ole tällaista kokenyt mutta pelännyt kyllä molempien raskauksien aikana.

Mun ystävä menetti vkolla 16 vauvan ja se suru ja tuska on hirveätä. Hänellä oli tyttö kyseessä

oi voi
Mä tiedän kyllä kaksi kohtukuolemaan menehtynyttä, tyttöjä molemmat. Tiedä sitten onko sillä merkitystä, että molemmat olivat kaksosia, joiden sisaret selvisivät. Meinasin sanoa tietäväni yhden yksös-tytön myös, mutta en olekaan enää varma. Puolitutun lapsesta kyse.

symppis
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Pojat ylipäänsä kuolevat herkemmin. Sekä tapaturmien kautta - ei nyt tietysti syntymättömät vielä - että erilaisiin sairauksiin.

Siksi poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä. Ero tasaantuu täysi-ikäisyyteen mennessä, kun poikia on pudonnut matkasta tyttöjä enemmän.
aika realistinen kyyninen ajatusmaailma sulla

En jaksa kaivaa lähdettä, mutta oikeasti tutkimusten mukaan jos esim. äidillä on heikko ravinnonsaanti (esim. kehitysmaissa tai esimerkiksi pula-aikoina), niin tyttölapsia syntyy enemmän. Eli poikasikiöt tarvitsevat enemmän energiaa ja voimia äidiltä.

Joka tapauksessa voimia kaikille kohtu- tai kätkytkuoleman kokeneille! :hug:

tökerö minäkin
olisiko esim sen takia, että poikavauvaoja on muutenkin enemmän ( syntyy ) koska poikapuoleiset siittiöt ovat nopeampia kuin tyttöpuoleiset ja näin oleen poikavauvoja tulee enemmän... ??

hmm
Itse olen joskus lukenut jostain tutkimuksesta, jossa oli käynyt ilmi, että tyttöraskauksissa tulee enemmän keskenmenoja, kun poikaraskauksissa, joka varmaan ainakin osittain selittää sen, miksi poikia syntyy tyttöjä enemmän. Poikia sitten taas menehtyy enmmän lapsuusaikana, joka sitten tasoittaa sukupuolten määrän eroja.
Siihen en kyllä osaa vastata mistä se johtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
En jaksa kaivaa lähdettä, mutta oikeasti tutkimusten mukaan jos esim. äidillä on heikko ravinnonsaanti (esim. kehitysmaissa tai esimerkiksi pula-aikoina), niin tyttölapsia syntyy enemmän. Eli poikasikiöt tarvitsevat enemmän energiaa ja voimia äidiltä.

Joka tapauksessa voimia kaikille kohtu- tai kätkytkuoleman kokeneille! :hug:
Näin mä oon kans jostain lukenut, mutta en myöskään muista lähdettä. Ja muutenkin oon tätä miettinyt, kun usein juuri kuolleet vauvat on olleet poikia. Ja nuo sairaudet tuntuu kans usein koskevan poikia, lasten tehollakin oli TAYS:ssa enemmän poikia. :(

Tytön rv 41+ menettänyt
Musta taas tuntuu siltä, että tällä hetkellä mun vertaisryhmässä on pelkkiä tyttöjen äitejä. Olis kiva tietää jos tästä olis joku oikea teoria.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja saman kokenut:
Meillä kuoli myös massuun vauva, ei ollu kohtukuolema, vaan keskeytyny km myöhäsillä viikoilla. Ja tyttövauva olisi hän ollu... Meidän enkelivauva :'(
kohtukuolema se on sekin. :(
Virallisten papereiden mukaan rv 22 jälkeen on kohtukuolema, sitä ennen km. En hirveesti ole ihmisille jaksanu asioita oikoa, olen vaan kertonu, että meillä on rv 18+1 syntyny enkelivauva olemassa...
Voimia sinulle, tuska ei varmaan koskaan häviä.
voimia myös, meillä on rv 20+1 syntynyt enkelivauva

kahden pojan äiti
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Pojat ylipäänsä kuolevat herkemmin. Sekä tapaturmien kautta - ei nyt tietysti syntymättömät vielä - että erilaisiin sairauksiin.

Siksi poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä. Ero tasaantuu täysi-ikäisyyteen mennessä, kun poikia on pudonnut matkasta tyttöjä enemmän.
hui, kun kuulosti rajulta.
Minä tunne yhden perheen, jossa kätkytkuolema, vauva oli tyttö. Kaverini poikavauva kuoli vatsaan :( Muutamia tapauksia tiedän, joissa kuolleena syntyneitä on olleet tytöt.

näin
Tämän takia olin loppuun asti suhteellisen hiljaa "vauvastani" koska mitä vain voi vielä tapahtua. En vain pitänyt mitään varmana ennen kuin sain syliini. Myös perheessä ollut tällainen tapaus ja se laittaa varpaille.

Mii
Meilläkin on enkelivauva 21 Ja 4 oli viikkoja. Rakenneultrassa huomattiin. Hassuinta oli että edellispäivänä kuultiin sydänäänet. Silti sikiö oli ollut kuolleena jo viikon. Istukka oli edessä enkä itse ollut tajunnut mitään.

Voimia ja osaanottoni kaikille jota suru on koskettanut.

+
se on ihan luonnonvalinta. poikia syntyy suhteessa enemmän kuin tyttöjä. näin ollen luonto hoitaa osan pois (kuulostaa julmalta) jotta lajien tasapaino säilyy. siksi esim.pojille sattuu enemmän tapaturmia lapsuudessa.

vierailija
Mjoo, voihan sen noinkin sanoa.

Y-kromosi on se mikä tekee miehistä miehiä ensinnäkin.
Ja toki miehet kuolevat nopeammin ja monta muutakin asiaa minkä voisi tulkita heikkoudeksi naisen perspektiivistä katsoen...mutta

Otankin Blade Runner elokuvasta lainauksen tähän.
"The light that burns twice as bright burns for half as long..."
Ikinä kuullutkaan

Yhteistyössä