vatsavaivoista osa 1234 *sappivaivaiset voi vastailla*

• Viestiketjun aloittaja AavikonNorsu
  • Ensimmäinen viesti
AavikonNorsu
noniin..nyt olen sit käynyt ultrassa vatsavaivoistani ja kaikki oli kunnossa..paitsi et yksi keskikokonen sappikivi löytyi..joka kuulema voi selittää mun vaivat, nyt ne sitten miettii että leikataanko vai annetaanko olla..kun niitä tosiaan tuo yksi vain. Mut sit samalla oottelen papakoe lääkäriltä tietoja kun papassa oli näkynyt jotakin :| mä en varmaan ole ikinä terve..

Olikohan et mitään paistettua ei saanut syödä ja omenaa ei kannata vetää tuoretta leipaakään ei saa syödä.. Siis niitä oli paljon. Mut jos joku haluaa syödä ilman noita sappikohtauksia niin mulla oli itelläni silloin ennen leikkausta sellanen hyvin yksinkertanen ruokavalio.. Siihen kuulu Perus cornflakesejä maidolla ja raejuustoa.... Mä oon tyytyväinen että mun sappirakko poistettiin kokonaan niin on voinut nauttia RUUASTA ja sen hyvästä mausta.. Mullakin oli sappirakko täynnä "hiekkaa".. Ja kohtaukset oli tosi voimakkaita. kannattaahan se leikkauttaa pois ettei käy niin kuin mulla että aluks kun ei tiedetty mistä johtuu niin kolme kertaa viikossa ambulanssi haki mut sitte sairaalaan ja siellä ihmeteltiin.(tosin sulla ne on jo todettu). Ja kun oli todettu sappikivet niin ei ollut puhettakaan siitä että ois jätetty sinne vaan heti leikkaus jonoon ja leikkaus oli kuukauden päästä jonoon menosta.

AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Rasvaiset pois, kahvi myös pois. Iteltä leikattiin kahdeksan vuotta sitten (14-vuotiaana), tosin siinä vaiheessa oli jo "sappi täynnä kiviainesta".
älä?..kahvi kokonaan?? :eek: mä kylllä luulen ettei ne välttämättä leikkaa..en tiedä. onko sellanen iso operaatio?

AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja tarjah:
Olikohan et mitään paistettua ei saanut syödä ja omenaa ei kannata vetää tuoretta leipaakään ei saa syödä.. Siis niitä oli paljon. Mut jos joku haluaa syödä ilman noita sappikohtauksia niin mulla oli itelläni silloin ennen leikkausta sellanen hyvin yksinkertanen ruokavalio.. Siihen kuulu Perus cornflakesejä maidolla ja raejuustoa.... Mä oon tyytyväinen että mun sappirakko poistettiin kokonaan niin on voinut nauttia RUUASTA ja sen hyvästä mausta..
voiko ton poiston jälkeen elää/syödä siis normaalisti?

MrsCabDriver
Heiii, mulla huomenna ultra samasta epäilystä. Tätä ennen on hoidettu vatsahaavaa mutta tää uusi lääkäri epäilee sappikiviä. Millaiset oireet teitillä muilla on ollut?

AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja MrsCabDriver:
Heiii, mulla huomenna ultra samasta epäilystä. Tätä ennen on hoidettu vatsahaavaa mutta tää uusi lääkäri epäilee sappikiviä. Millaiset oireet teitillä muilla on ollut?
no mulla oli vuosi sitten vannemaine kipu ja kohtaus yöllä..sen jälkeen ollut vaiv vatsan poltetta (tulisen,mausteisen ruuan jälkeen rajuakin)..sellaisa kokoaikaista poltetta..joka menee myös kurkkuun ja keuhkoon, mut sitä ihmettelinkin että vaiva vois olla sappi kun nää kivut on erilaiset kun yleensä sappivaivaisilla..vai onko muilla ollut tälläsiä poltteita vain?

---
Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Rasvaiset pois, kahvi myös pois. Iteltä leikattiin kahdeksan vuotta sitten (14-vuotiaana), tosin siinä vaiheessa oli jo "sappi täynnä kiviainesta".
älä?..kahvi kokonaan?? :eek: mä kylllä luulen ettei ne välttämättä leikkaa..en tiedä. onko sellanen iso operaatio?
Ellei kahvi aiheuta sappikohtausta, niin juo vaan. Hirveen yksilöllistä että mikä käy kenelläkin mahaan. Leikkaus on tosi yksinkertainen, tähystyksessä tehdään ja neljä reilun sentin mittaista arpea on mahassa. Silloin olin yön yli sairaalassa, mutta puhuivat että pian alkavat tekemään myös päiväkirurgisesti. Ja sappirakon poiston jälkeen voi syödä normaalisti.:)

AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja raparperitaivas:
Yleensä sappirakon saa poistettua ihan tähystyksellä eikä ole iso operaatio ja leikkauksen jälkeen minä ainakin olen pystynyt syömään ihan normaalisti.
siis sillä letkunnielennällä vai?

---
Miulla oli vaan helvetillinen mahakipu joka tuli AINA yöllä. Muutaman tunnin kesti, ei voinut olla paikallaan eikä liikkua. Sit kun kerran oksensin siitä kivusta niin lähdettiin yöllä päivystykseen.

MrsCabDriver
no mulla oli vuosi sitten vannemaine kipu ja kohtaus yöllä..sen jälkeen ollut vaiv vatsan poltetta (tulisen,mausteisen ruuan jälkeen rajuakin)..sellaisa kokoaikaista poltetta..joka menee myös kurkkuun ja keuhkoon, mut sitä ihmettelinkin että vaiva vois olla sappi kun nää kivut on erilaiset kun yleensä sappivaivaisilla..vai onko muilla ollut tälläsiä poltteita vain?
Mulla alkoi myös vuosi sitten. Hetki ruokailun jälkeen maha turpoaa PALJON ja polte on kai oikea sana kuvaamaan kipua. En ole millään saanutyhdistettyä kipua muihin ruoka-aineisiin kuin raakaan porkkanaan tai perunaan. Käristetytkään ei tee aina... Olen syönyt Nexiumia koko ajan joten se varmaan hämää tuntoja. Nyt vaan ei enää Nexiumkaan auta.
Kuinka kauan kstää sulla kipukohtaus? Mulla vaihtelee ½h-4h...

---
Yleensä sappirakon saa poistettua ihan tähystyksellä eikä ole iso operaatio ja leikkauksen jälkeen minä ainakin olen pystynyt syömään ihan normaalisti.
Ihan vaan mahan läpi.
siis tä? :LOL:
Mitä tä? Siis tähystämällä leikataan mahan läpi.

joopajoo
joo, käristetty ja rasvainen ruoka pois ruokavaliost, kahvi. kurkku ja kananmuna kans aika pahoja. mulla leikattu sappirakko pois n.5.v sitten pieniä kiviä oli minulla rakko täynnä, jotka pääse helposti kulkeutumaan sappitiehyeisiin. leikkaus tehtiin tähystyksellä muutama parin tikin viilto vatsan seudulla ja nyt voin syödä taas kaikkea.

vieras
Tähystyksessä vatsaan tulee neljä pientä reikää.Yksi navan alueelle,toinen pallean kohtaan.kaksi sitten oikean kyljen alle.Leikkaus on rankka ainakin polikliinisesti (siis nukutuksesta kotiin viidessä tunnissa)mutta toipuminen nopeaa.Minä pystyin syömään ennen leikkausta aina vain vähemmän tuotteita.Lopuksi kävi enää kaurapuuro ja banaani!

AavikonNorsu
Mulla alkoi myös vuosi sitten. Hetki ruokailun jälkeen maha turpoaa PALJON ja polte on kai oikea sana kuvaamaan kipua. En ole millään saanutyhdistettyä kipua muihin ruoka-aineisiin kuin raakaan porkkanaan tai perunaan. Käristetytkään ei tee aina... Olen syönyt Nexiumia koko ajan joten se varmaan hämää tuntoja. Nyt vaan ei enää Nexiumkaan auta.
Kuinka kauan kstää sulla kipukohtaus? Mulla vaihtelee ½h-4h...
siis tuo polte..se vähän riippuu, toissailtana söin kanansiipiä (hotwingsejä) ja kärvistelin 2h kunnon kiuvissa..sit useesti ne on sellasia siedettäviä pitkin päivää tulevia parintunninmittaisia polttoja..( mut sellasia ei kovia)

Non compos mentis
Mulla oli yksi iso kivi. Kivi tarkoittaa, ettei sappirakko suorita tehtäväänsä kunnolla, joten sai lähteä koko rakko vekettiin. Tähystyksellä leikattiin, pääsin parin tunnin päästä leikkauksesta kotiin.

AavikonNorsu
Ihan vaan mahan läpi.
ahaa..kato en älynny :D sori

AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mulla oli yksi iso kivi. Kivi tarkoittaa, ettei sappirakko suorita tehtäväänsä kunnolla, joten sai lähteä koko rakko vekettiin. Tähystyksellä leikattiin, pääsin parin tunnin päästä leikkauksesta kotiin.
no mulla toi oli sellanen ei kuulemma mikään pieni muttei mikään ihan jättikään..eli miettivät nyt että mitä sille tehdään

[quote="AavikonNorsu

voiko ton poiston jälkeen elää/syödä siis normaalisti?[/quote]

Joo kunhan et ihan heti ala "elää" "normaalisti" ja tietysti voi vielä jossain vaiheessa tulla kohtauksia mutta lievempiä kuin nyt. Mullakin nyt kolme vuotta leikkauksesta ja ihan normaalisti jo elän.Paitsi että omenaa en syö viäläkään.. Jäi varmasti elin iäks se kammo niistä kohtauksista. Viime vuonna taisin uunituoreesta leivästä saada kohtauksen (tosin lievempi kohtaus kuin ennen leikkausta) tosin se oli niiin hyvääkin että ahmin varmaan pari palaa liikaa :D mutta leipuri oli hyvä. Mäkin tulin silloin leikkaus päivänä takasin kotiin ja oli lohikeittoa sitten ruuaksi ukko tehnyt niin lohen rasvaisuus sais taas kohtauksen valloilleen. Mutta muuten oon ihan kaikki ruokainen nykysin ihan jopalohikeitto menee ilman kohtauksia :) Vaadi vaan se leikkaus helpottaa huomattavasti elämääs.

jeh
Ihan vaan mahan läpi.
IHAN VAAN KUULE NAVASTA SISÄÄN JOSTA RAKKO POISTETAAN.

Non compos mentis
ahaa..kato en älynny :D sori
Maha avataan avoleikkauksessa, tähystysleikkauksessa tuli mulle neljä reikää: yksi kameralle, kaksi sellaisille ohjainyksiköille ja sit viel napaan yks.

Yhteistyössä