psykologille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miriam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miriam

Vieras
Olen menossa ensimmäistä kertaa psykologin luo. Oma elämäni on solmussa. Tarve olisi varmasti ollut mennä jo kauan sitten, mutta en ole saanut/uskaltanut varata aikaa sinne. Nyt viimein sain sen tehtyä, mutta minua jännittää ja pelottaa se paljon. mitä siellä tapahtuu, mitä tehdään, kauanko kestää? pelkään että perun vielä tuon ajan. kirjoittaako psykologi jonkun dokumentoinnin ylös käynnistäni ja asioita joita hänen kanssaaan puhun?

Riippuu psykologista. Olen käynyt kahdella. Toinen kirjoitteli aina koko ajan ylös asioita että voi sitten palata niihin myöhemmin ja käyttää niitä varmaan muutenkin apuna prosessin aikana. Ei tartte jännittää sitä mitenkään. Älä peru aikaa, siitä ei ole sulle mitään haittaa ainakaan että käyt kipeitä asioita läpi.

Itse menen maanantaina uudestaan psykologille kun viimeksi jäi joitain asioita kertomatta ja ahdistus ja masennus on uusinut.

Alkuperäinen kirjoittaja ota iisisti:
Itse menen maanantaina uudestaan psykologille kun viimeksi jäi joitain asioita kertomatta ja ahdistus ja masennus on uusinut.

Laittaisin ison, nauravan hymiön tähän jos osaisin.. onko Pikku-Jannican pottaharjottelu niiiiiin työlästä, vai tunkeeko Pikku-Penjamiini sormiaan hellan levyihin? Ja voi-voi kun sua väsyttää ja "masentaa" tää elämä -ostatko halavalla hirttoköyen?

Alkuperäinen kirjoittaja miriam:
Olen menossa ensimmäistä kertaa psykologin luo. Oma elämäni on solmussa. Tarve olisi varmasti ollut mennä jo kauan sitten, mutta en ole saanut/uskaltanut varata aikaa sinne. Nyt viimein sain sen tehtyä, mutta minua jännittää ja pelottaa se paljon. mitä siellä tapahtuu, mitä tehdään, kauanko kestää? pelkään että perun vielä tuon ajan. kirjoittaako psykologi jonkun dokumentoinnin ylös käynnistäni ja asioita joita hänen kanssaaan puhun?

Rohkeasti vain. Sielä puhutaan ja tosiaan saattaa tehdä muistiinpanoja. Se on hyvä mennä selvittään asioitaan jos tuntuu että tarttee siihen apua. Eikä se oo mitään luuserihommaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jessus:

Laittaisin ison, nauravan hymiön tähän jos osaisin.. onko Pikku-Jannican pottaharjottelu niiiiiin työlästä, vai tunkeeko Pikku-Penjamiini sormiaan hellan levyihin? Ja voi-voi kun sua väsyttää ja "masentaa" tää elämä -ostatko halavalla hirttoköyen?

Ei kun jäi kertomatta siitä että mua käytettiin pienenä hyväksi ja sen takia mulla on ongelmia tuolla pääkopassa, se vähän vaikeuttaa ton pojan hoitoa kun en oo oikein tasapainossa. Asia on tullut ajankohtaiseksi kun alkaa oma lapsi olla samassa iässä kun itse sain kokea tuota hyväksikäyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vielä:

Ei kun jäi kertomatta siitä että mua käytettiin pienenä hyväksi ja sen takia mulla on ongelmia tuolla pääkopassa, se vähän vaikeuttaa ton pojan hoitoa kun en oo oikein tasapainossa. Asia on tullut ajankohtaiseksi kun alkaa oma lapsi olla samassa iässä kun itse sain kokea tuota hyväksikäyttöä.

Voi lässyn-lässyn sun "ongelmias". Kasvaisit aikuiseks.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vielä:

Voi lässyn-lässyn sun "ongelmias". Kasvaisit aikuiseks.

Joku muu tässä ny on kasvamatta kun ap.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Joku muu tässä ny on kasvamatta kun ap.

Näin on. Älä ap välitä ton jessustelijana kommentoinnista. Mulla on tuosta kanssa kokemuksia... Kaikki psykologit ei tosiaan kirjoita muistiinpanoja, jotkut taas laittelee ylös jotain asioita samalla kun juttelee. Yleensä terapia-ajat on kai n.45minuuttia, eka käynnillä vähän kartoitetaan, että kuinka tiivistä apua tarvitset jne. Jos jotain hyväksikäyttöä on taustalla, niin ei varmaan ihan yksi käynti riitä, ja kannattaa varautua siihen, että 1-2 kertaa viikossa voisi olla hyvä käyntitiheys.

Tosi hyvä että sait aikaiseksi varata tuon ajan. Itse olen myös jossitellut useamman vuoden että mennäkkö vai eikö. Tuntuu vaan niin pirun hankalalta ja välillä kun olo on tosi hyvä ja seuraavana sitten ihan päinvastainen. Ja sillon kun olo on tosi huono niin ei edes jaksa ryhtyä tollaseen. Mutta tsemppiä ja hyvin se menee. Kaikkeahan ei saa sanottua kerralla eikä kaikesta heti osaakaan avautua mutta pikkuhiljaa ne solmut alkaa siitä aukeemaan.

itseäkin ihmetyttää ja mietityttää välillä että mikä ihme ongelma yksilö oikein olen, miksi minulle kasaantuu kaikki. moni asia ei mitenkään riipu minusta, mutta silti kai vaikuttaa aika paljon ja koskettaa. missä vika?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
aika usein on kyllä jos noin tiheään. tuntuu että minulla on niin monta asiaa ja ongelmaa yhtä aikaa että en tiedä viitsinkö tai haluanko edes kaikkea kertoa.

No mä kerroin ekaks yhet asiat, sit meni vuoden verran taukoa ja meni paremmin, nyt sit kertomaan ne "synkimmätkin" salaisuudet kun on kypsynyt oma mielikin avautumaan niistä. Se voi olla hyvinkin hidasta, mutta on se sen arvoista!! Mäkin olen jo nyt kuin toinen ihminen, parempaan pin menossa. Tsemppiä!

aika usein on kyllä jos noin tiheään. tuntuu että minulla on niin monta asiaa ja ongelmaa yhtä aikaa että en tiedä viitsinkö tai haluanko edes kaikkea kertoa.

Niin se monella on joka siellä käy. Psykologikin varmasti tietää sen kyllä. Kannattaa suhtautua siihen niin, että kerrot asian kerrallaan, ei kaikkea ensimmäisellä kerralla ehdi eikä kannata kertoa. Itsekin mun oli "opittava" että ei terapia ole mitään pikaparannusta, vaan siellä käydään ihan rauhassa puhumassa asioista ja pikku hiljaa ne mielen möröt aukeavat. Sekin voi viedä aikansa, että oppii tosissaan luottamaan terapeuttiin.

juuri se siinä että en mielestäni ole enää se sama ihminen kuin ennen. ennen olen ollut iloinen ja positiivinen. nyt sitä saa hakemalla hakea ja tuo entinen minä on vain hetkellistä joka aina sitten häviää jonnekin.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Niin se monella on joka siellä käy. Psykologikin varmasti tietää sen kyllä. Kannattaa suhtautua siihen niin, että kerrot asian kerrallaan, ei kaikkea ensimmäisellä kerralla ehdi eikä kannata kertoa. Itsekin mun oli "opittava" että ei terapia ole mitään pikaparannusta, vaan siellä käydään ihan rauhassa puhumassa asioista ja pikku hiljaa ne mielen möröt aukeavat. Sekin voi viedä aikansa, että oppii tosissaan luottamaan terapeuttiin.

Kun noin tarkkaan tiedät, niin oletan sun olevan psykologin asiakkaana.

Ei sitä kannata jännittää. Psykologi keskustelee sinun kanssa ja ensin tietysti kuuntelee sinun ongelmasi ja auttaa sitten näkemään asioita uudesta näkökulmasta. Yhdessä mietitte miten jatkatte käyntejä. Joitain asioita hänen täytyy kirjata ylös, hän ei muuten muistaisi mitä olette keskustelleet kun seuraavan kerran menet.

ps. varaa samalla tuolle jessus-nimimerkille aika, kun näyttää hänkin, ja aika kipeästi sitä tarvitsevan...

Ei sulla mitään hätää siellä ole vaan apua saat ongelmiisi. Tsemppiä vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Kun noin tarkkaan tiedät, niin oletan sun olevan psykologin asiakkaana.

:o Mitä siitä sitten?

Yhteistyössä