Miten rauhoittaa yöt tissittelyltä? (8kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanni81 harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jep NinaTT Mä en missään välissä sanonutkaan että väkisin tahtoisin edes vierottaa, vaan lähinnä kyselin että onko muilla sama tilanne, ja että auttaisiko se syömättömyyteen päivällä (jota itse epäilen). Ja siis kuten sanottu ei haittaa mua.
Tyttö nukkuu ekan pätkän, sen 5-6 tuntia omassa sängyssään ja siirtyy nukkumaan perhepetiin kun herää ekan kerran syömään, joten ei ole ongelma sitenkään.
Ensimmäistä lastani tässä kasvattelen, joten siksi ahdistuin tosta neuvolan tädistä, ja siksi edelleenkin kyselen olenko jotenkin niskuroiva äiti jos tahdon lastani yöllä syöttää.

ok :)

Et ole niskuroiva :D Jos laps kasvaa jotenkuten normaalisti ja hanelle tarjotaan terveellista ruokaa (paivisin kiinteita ja tissia tarpeen mukaan) niin ei tarvii miettia syomisia sen enempaa. Neuvolat tuntuu ressaavan montakin aitia kun lapsi ei suostu syomaan suositusten mukaan :/ ja monta tatia luulee, etta lapsi pitaa yovierottaa 6kk iassa.

PS Tekeeko lapsi hampaita? Tama ainakin menee melkein taysimetykselle aina ku on hampaita tulossa...

Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Anna vielä tisua. Mun tyttö söi päivät ja yöt tiuhaan tisua 1v1kk asti, yölläkin 10-15kert/yö :O. Nälkä ei ollu mutta tisu oli tutin korvike. Tuttia ei huolinut. Tisu on tärkeä vielä pikkuvauvalle. Älä ota sitä pois.

no ei voi olla sille lapsellekaan hyväksi herätä vuoden ajan joka yö 10 kertaa! herranjestas sentään.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Yhta hyvin vois kysella vinkkeja, etta miten sais lapsen syomaan harvemmin paivalla, ku on arsyttavaa, etta joutuu syottaa sita viis kertaa :D

Sun mielestä ei ole mitään eroa päivällä ja yöllä? Ootko huomannut, että tässä yhteiskunnassa aika yleisesti yöllä nukutaan ja päivällä touhutaan? Pikkusen helpompi alkaa vääntää sille muksulle sapuskaa kun on itse jo valmiiksi hereillä...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jep NinaTT Mä en missään välissä sanonutkaan että väkisin tahtoisin edes vierottaa, vaan lähinnä kyselin että onko muilla sama tilanne, ja että auttaisiko se syömättömyyteen päivällä (jota itse epäilen). Ja siis kuten sanottu ei haittaa mua.
Tyttö nukkuu ekan pätkän, sen 5-6 tuntia omassa sängyssään ja siirtyy nukkumaan perhepetiin kun herää ekan kerran syömään, joten ei ole ongelma sitenkään.
Ensimmäistä lastani tässä kasvattelen, joten siksi ahdistuin tosta neuvolan tädistä, ja siksi edelleenkin kyselen olenko jotenkin niskuroiva äiti jos tahdon lastani yöllä syöttää.

ok :)

Et ole niskuroiva :D Jos laps kasvaa jotenkuten normaalisti ja hanelle tarjotaan terveellista ruokaa (paivisin kiinteita ja tissia tarpeen mukaan) niin ei tarvii miettia syomisia sen enempaa. Neuvolat tuntuu ressaavan montakin aitia kun lapsi ei suostu syomaan suositusten mukaan :/ ja monta tatia luulee, etta lapsi pitaa yovierottaa 6kk iassa.

PS Tekeeko lapsi hampaita? Tama ainakin menee melkein taysimetykselle aina ku on hampaita tulossa...

Tekee muuten.. kiitos tästä tiedosta.. Kuinkahan kauan se sitten kestää?

Meillä kans yösyövä poika 9kk. Hampaat vaivaa.. vatsan toimimisen kans ollut ongelmia... ihottumaa... ja poika herääkin ainakin 5X yössä. Niin on meillä kyllä nuo isommatkin lapset heräilly sen ekat 1,5 vuotta. Sitten olen kerralla lopettanu sekä yö- että päiväimetykset ja yöt on rauhottunu.

Meillä 15-kuinen syö edelleen öisin. Tai no, viime aikoina on alkanut nukkua n. 8h pätkää maidotta, mutta viiden aikaan heräilee maitokaipuuseen. Heräilee tuon 8h aikanakin, mutta ei pyydä maitoa.

On totta, että pääsääntöisesti 6 kuukauden ikäinen suomalaisvauva ei ravitsemuksellisesta näkökulmasta välttämättä tarvitse yösyöntejä. Tämä isolta osin siksi, että kuuden kuukauden täysimetyssuositus ei toteudu, vaan soseita menee monilla 6-kuisilla jo isoja annoksia. Mutta mutta, meillä ei ainakaan imetetä vain siksi että lapsi saisi ravintoa pysyäkseen hengissä, vaan koska se on helppoa, mukavaa ja lapselle tärkeää. Sitä paitsi tuo meidän kirppu oli 6-kuisena 6-kiloinen ja söi hanakasti monta kertaa yössä, eikä todellakaan tullut mieleen viedä häneltä niitä maitokertoja.

Mitään syytä ei ole yövieroittaa 8-kuista, ellei yösyötöt häiritse ketään perheestä. Pieni lapsi ei tarvitse yhtäjaksoista yöunta, vaan kun lapsi havahtuu tissille oman unirytminsä mukaisesti, syönnit eivät heikennä unen laatua. Pitkään jatkuvaan lapsentahtiseen imetykseen _yhdistettynä sokeripitoiseen ruokavalioon_ on joissain tutkimuksissa liitetty lisääntynyt hampaiden reikiintymisen riski - toisissa tutkimuksissa yhteyttä ei ole havaittu. Äidinmaito itsessään ei ole kariogeenistä eli reikiintymistä aiheuttavaa, mutta pitkään jatkuvien yöimetysten yhteydessä kannattaa panostaa hampaiden pesuun (ettei suuhun jää sokeria äidinmaidon kaveriksi) ja muuhun hammashygieniaan.

Se neuvolan suositus ei tosiaan ole, että 6-kuinen täytyy yövieroittaa (vaikka se näin monien suussa kääntyykin), vaan että aikaisintaan 6-kuisen saa yövieroittaa, jos perhe kokee sen tarpeelliseksi.

Ai niin, ja meillä ei muuten yösyöntien määrä tai teho ainakaan suoraan näy päivän syömisissä mitenkään. Niin kuin ei iltapalan kokokaan kerro sitä milloin alkaa yöllä nälättää.

no ei voi olla sille lapsellekaan hyväksi herätä vuoden ajan joka yö 10 kertaa! herranjestas sentään.

Ei välttämättä, eikä ainakaan useimmille vanhemmille. Mutta luuletko, että yövieroitus lopettaa automaattisesti yöheräilyt? Ei kai kukaan niin puskassa elä että tuollaista kuvittelee?

Tissi on monilla temperamenttinsa tai muun syyn vuoksi pitkään tiheästi heräilevillä se nopein tainnutuskeino.

Minä olen ajatellut, että olkoon normaalia tai epänormaalia niin maitoa annan kun siltä vauvasta tuntuu :) Kyllä sitä itsekin herää usein yöllä janoisena ja käy juomassa vettä. Miksi sitten vauvan pitäisi olla ilman?

Kaikkein tärkeintä minusta on se kuinka itse jaksat. Vauvat ovat erilaisia ja vanhemmat ovat erilaisia. Vaikka vielä ruokkisit lastasi öisin, niin en usko että sinun (tai minun) täytyy tehdä sitä ikuisesti. Kyllä yösyönnit vähitellen loppuvat vasrmasti ihan itsestään.

varmasti loppuu joskus itsestään, mutta toisilla siihen menee aika kauan... itselläni alkoi väsymys painaa siinä vaiheessa, kun lähes vuoden ikäinen söi yöllä (yöllä yöllä) vielä 2 kertaa ja aamuviidestä yhdeksään roikkui tissillä ihan vähä väliä. lopetettiin sitten yöimetys, 2 viikossa loppu heräilyt.

Ei välttämättä, eikä ainakaan useimmille vanhemmille. Mutta luuletko, että yövieroitus lopettaa automaattisesti yöheräilyt? Ei kai kukaan niin puskassa elä että tuollaista kuvittelee?

Tissi on monilla temperamenttinsa tai muun syyn vuoksi pitkään tiheästi heräilevillä se nopein tainnutuskeino.

Nopein juu, mutta mitä hyötyä siitä on jos ei muuten tainnu kuin tissillä? Yksi kaverini herää edelleenkin yli 5krt yössä imettämään 1v2kk-ikäistään, kun se taintuu sillä niin nopeasti. Järjen riemuvoitto, ihan oikeesti...

Vanha ketju jo, joten turha antaa aloittajalle varmaankaan neuvoja. Paitsi jos vielä imettää yöllä, niin: lopeta jo! :D

[QUOTE="...";27503760]varmasti loppuu joskus itsestään, mutta toisilla siihen menee aika kauan... itselläni alkoi väsymys painaa siinä vaiheessa, kun lähes vuoden ikäinen söi yöllä (yöllä yöllä) vielä 2 kertaa ja aamuviidestä yhdeksään roikkui tissillä ihan vähä väliä. lopetettiin sitten yöimetys, 2 viikossa loppu heräilyt.[/QUOTE]

Te olette tehneet hyvän ratkaisun!

Mutta vähän riskipeliä se aina on. Joillakin yövieroituksen jälkeen heräämiset pysyy entisellään, mutta lasta ei niin vain nukutetakaan jatkamaan unia, ja joillain heräämiset jopa lisääntyy. Monilla yöimetykseen joudutaan palaamaan esimerkiksi lapsen sairastaessa, ja sitten joudutaan vieroittamaan taas. Hammaskipuisen taaperon hiljentämiseen yöimetys voi olla kaivattu keino (tai sitten ei). Jotkut perheet kokevat, että se vieroitus ja sen jälkeinen keinottomuus yöheräilyjen kanssa syö jaksamista paljon enemmän kuin yösyönnit.

Eli tässä pitää toimia juuri niin kuin kukin perhe parhaaksi näkee. Joillekin varhainenkin yövieroitus voi olla perheelle paras ratkaisu, joissain sujuu leppoisammin kun 2-vuotias ottaa omatoimisesti huikkaa perhepedissä tarpeen vaatiessa. Itse olin vauvan ollessa 5kk täydellisen puhki ja olin valmis lähettämään sen mukulan tai itseni seuraavalla junalla Timbuktuun, mutta kun siitä vaiheesta päästiin yli niin lapsen ollessa vuoden ikäinen yöimetykset eivät häirinneet minua ollenkaan (ja toki niitä oli vähän harvemminkin).

[QUOTE="vieras";27503794]Nopein juu, mutta mitä hyötyä siitä on jos ei muuten tainnu kuin tissillä? Yksi kaverini herää edelleenkin yli 5krt yössä imettämään 1v2kk-ikäistään, kun se taintuu sillä niin nopeasti. Järjen riemuvoitto, ihan oikeesti...

Vanha ketju jo, joten turha antaa aloittajalle varmaankaan neuvoja. Paitsi jos vielä imettää yöllä, niin: lopeta jo! :D[/QUOTE]

Tarkennahan vielä, miksi 5krt yössä imettäminen ei ole järjen riemuvoitto. Ajatteletko että jos kaverisi ei imettäisi öisin a) lapsi heräisi vähemmän, b) äidin ei tarvitsisi herätä lapsen heräämisiin vai c) äidin tarvitsisi herätä mutta hän nukuttaisi lapsen jollain muulla konstilla joka mielestäsi oletettavasti on helpompi kuin imetys? Mikään noista ei mun käsittääkseni ole mikään sääntö, joten olisiko ihan mahdotonta, että kaverisi taloudessa toteutetaan heille todennäköisesti sopivinta ratkaisumallia?

Tarkennahan vielä, miksi 5krt yössä imettäminen ei ole järjen riemuvoitto. Ajatteletko että jos kaverisi ei imettäisi öisin a) lapsi heräisi vähemmän, b) äidin ei tarvitsisi herätä lapsen heräämisiin vai c) äidin tarvitsisi herätä mutta hän nukuttaisi lapsen jollain muulla konstilla joka mielestäsi oletettavasti on helpompi kuin imetys? Mikään noista ei mun käsittääkseni ole mikään sääntö, joten olisiko ihan mahdotonta, että kaverisi taloudessa toteutetaan heille todennäköisesti sopivinta ratkaisumallia?

Kaverini taloudessa ei ole edes kokeiltu muita ratkaisuja. Mitään järkeä tuossa ei ole, jos ei edes yritä muuta kuin joka inahduksesta työnnetään lapselle tissi suuhun. Mitään nälkää ei tule lapselle 5-10krt/yö, jos syö päivällä, edes jotain. Kaverini lapsella vielä painon kanssa ongelmaa, ei tahdo päivällä ruoka maistua. Ei tarvitse syytä etsiä, että miksi...

Kerro mitä hyötyä tiheästä imetyksestä on yöllä, kun lapsi on ohittanut vauvaiän?