Katselin eilen leipäjonoa

Alkuperäinen kirjoittaja y:
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No onko tuossa mitään haastetta, helppoa kuin heinänteko.

Ei mulle ;) toinen vois olla vaikka syvän veden sukellus.

Eli, sama juttu sit tupakka addikteille, ei helppoa ;)

Ja niinhän mä sanoin, kaiken ei tarvitse olla helppoa. Elämässä tulee olla haasteita. Ei aina tarvi mennä sieltä missä aita on matalin :)

sano tämä köyhille ihmisille, joilla todnäk syrjäytymistä, mielenterveysongelmia jne.. ."mut elämäs pitää olla haastetta". ei kaikilla ole samoja voimavaroja kuin sinulla.

Kyllä niitä mielenterveysongelmia on useilla varakkaillakin, ja niillä jotka eivät tupakoi.

Ilmeisesti me keskusteltiin ainakin eri aiheista kumpainenkin.

Mä luulin, että puhuttiin samasta aiheesta. Et kai sä muuten olis jakanut vinkkejä polttelun lopettamiseen ja kertoisi sen olevan helppoa? Että vettä vaan ja tupakat kaupan hyllyyn, polttelutaustasta ja sosiaalisesta asemasta riippuen =)

FC AS :D

Joka tapauksessa mun mielipiteeni näistä riippuvuuksista on se, että apua saa lopettamiseen, oli aihe mikä tahansa ja oma asenne sen ratkaisee :)

Ja mun mielipide, ettei se ole helppoa =) Ja todellakin taustoilla on SUURI merkitys, sosiaalinen status, syrjäytyminen, mielenterveysongelmat u name it. Ja edelleenkin helppo jeesustella, jos ei itsellä ole mitään omakohtaisia kokemuksia.

Kuule =) mulla on ollut sellainen elämä, että mä voisin hyvällä omalla tunnolla tälläkin hetkellä rypöä katuojassa kuset ja paskat housuissa se kessu suussa, neula suonessa ja pirtupullo huulilla, sillä aikaa kun mun aviottomat lapset nukkuis yksinään lähiökerrostalon yksiössä kuset ja paskat housussa. Mut ei, kun tää elämä on valintoja ja tahtomista. Mä olen tahtonut itselleni kunnollisen elämän mun taustoista huolimatta. Jos mä oisin jäänyt rypemään itsesääliin niin mäen olisi tässä.

Kuule =) mulla on ollut sellainen elämä, että mä voisin hyvällä omalla tunnolla tälläkin hetkellä rypöä katuojassa kuset ja paskat housuissa se kessu suussa, neula suonessa ja pirtupullo huulilla, sillä aikaa kun mun aviottomat lapset nukkuis yksinään lähiökerrostalon yksiössä kuset ja paskat housussa. Mut ei, kun tää elämä on valintoja ja tahtomista. Mä olen tahtonut itselleni kunnollisen elämän mun taustoista huolimatta. Jos mä oisin jäänyt rypemään itsesääliin niin mäen olisi tässä.

Aivan, valintoja. Mutta jos oot kuset ja paskat housussa siellä ojassa, niin ei se tee tupakanpolton lopettamisesta yhtään sen helpompaa. Mä en vain jaksa uskoa, että ihmiset luulee, että addiktioista pääsee eroon PIM vaan. Jos pääsis niin tuskin isä olis alkoholista ja veli ei napsisi lääkkeitä kuin karkkeja.

Alkoholismi on myös tahdon asia.

Ai pelkästään?

Kyllä mä tän näin näkisin. Siihen saa terapiaa ja korvaushoitoa jne.. kun vaan tahtoo.

Ai niin helppoa. Missäköhän tynnyrissä sitä on ikänsä asunut kun ei ole tuollaiset tullu mieleen =) Pitääki huomenna soittaa papparaiselle ja sanoa, ettet sä mitään sairas ole, sä on vain tahtoa.

USKOMATONTA, USKOMATONTA, täällä on taas niin välkkyä porukkaa että. Se ketä leipäjonossa tupakointi häiritsee, menköön kertomaan heille nämä tyhmääkin tyhmemmät näkemyksensä.

Alkuperäinen kirjoittaja SAAT...NA:
Ei se mua häiritse :D Mutta itse en leipäjonossa röökiä vetelis, mielummin täyttäisin oman ja kersojen mahan silläkin rahalla :)

Tee meille palvelu, ja ole hiljaa

En :) mä en oo niin noiden palvelusten perään. Nousitko väärällä jalalla sängystä ;) ?

Alkuperäinen kirjoittaja SAAT...NA:
Ei se mua häiritse :D Mutta itse en leipäjonossa röökiä vetelis, mielummin täyttäisin oman ja kersojen mahan silläkin rahalla :)

Tee meille palvelu, ja ole hiljaa

En :) mä en oo niin noiden palvelusten perään. Nousitko väärällä jalalla sängystä ;) ?

Nousin oikealla jalalla, mutta tuollainen yksinkertainen jeesusteleva ihminen saa mut raivon partaalle.

Hyvä että mä herätän sussa jotain tunteita :D

Luuletko olevasi nero ?

KP29.jpg

Että nikotinistit ja lihavat jaksaa uhrata energiaa siihen, kuinka ne puolustele ettei ole helppoa lopettaa tupakointia / laihduttaa. Käyttäkää tuokin energia itsekurin kasvattamiseen, prkl. Olen samaa mieltä siitä, kun joku kysyikin että miksi sen pitäisi olla helppoa. Ei kaikki aina ole! Jos asenne on tuo niin eihän se onnistu. Mutta kun ottaa itseä niskasta kiinni ja päättää, eikä vaan vingu että vaikeaa on, vaikeaa on. Tiedän kun sekä laihdutin että lopetin tupakanpolton vuosi sitten. Hyvinhän tuo onnistui kun lakkasi kitisemästä.

kyse ei aina oo asenteista..ite olen 3 kertaa yrittänyt lopettaa jo ihan säästön takia mutta aina viikon päästä tuntuu siltä että jos ei muksut pidä turpiansa kii ni ne lentää partsilt...ja rakastan niitä suunnattomasti j aolen muuten rauhallinen j ahyvä äiti mutta tupakoimattomuus aiheuttaa nin kauheat vieroitusoireet, väsyn , pään"säryn", pinnan palamisen et en halua asettaa lapsiani alttiiksi sille...jos saisin nää johonkin 1kk ni varmana alkais uusi elämä ..

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Hmm... näinhän se usein menee. Mutta ei se lopettaminenkaan niin helppoa aina ole.

On se helppoa, kun jättää tupakat kauppaan ;)

Voi kuulostaa helpolta mutta onko?

On.

Miekin mielelläni uskoisin, että se on vaan niin helppoa - mutta kun ei.
Mie osaan hyvin kuvitella syrjäytyneen, työttömyyttä vuosikausia poteneen, ehkä kotinsa myymään joutuneen ja vuokrakerrostalolähiöön muuttaneen katkeroituneen perheen isän ja äidin, jonka ainoa "päämäärä" on pitää kirpputoreilta ostetuissa vaatteissa kulkevat lapset jonkinlaisessa ruuassa - vaikka sitten leipäjonon turvin.

Sitä on hirveän helppo sanoa, että kettuakos siinä mitään sätkää käärit - ostaisit silläkin rahalla salaattiainekset, niin ois joskus jotain muutakin ruokaa kun sitä makaronia ja halpamerkin ketsuppia ja ehkä Atrian valmislihapullia ruuaksi.

Mutrta kun se äiti ja isä ehkä ajattelee, että tässä nyky-yhteiskunnassa, jossa ollaan vaan työtön - työtön - työtön, ja työvoimatoimistossa ollaan tarjoamassa vaan kurssia kurssin perään, jotta oppisi hakemaan töitä - mutta silti niitä ei saa jne, niin ainoa "huvi" saattaa olla se hetkellinen hyvänolontunne, joka siitä sätkänvetämisestä tulee.
Tai vaikka siitä jo mainitusta olutpullon korkkaamisesta.

Tuollaisessa tilanteessa vuosikausia olleet eivät enää löydä niin helposti niitä elämän pieniä iloja, sitä katkeroituu ja turhautuu. (Ei kylläkään kaikki, mutta varmasti osa ihmisistä.) Silloin se vapaudentunne, että mie voin sentään jostain päättää itse, ja se tunne, jonka nikotinisti sätkästään saa, kuten myös alkoholisti siitä oluesta, on niin valtavan suuri... sen hetken - mutta silti siitä pienestä hetkestä mieli haluaa pitää kiinni. Vaikkakin silläuhalla, että sit seisotaan siellä leipäjonossa.

Ja juu, tää on vaan siis mun kuvitelma ko asiasta - mie voisin kuvitella, että noin se kulkee. En siis tarkoita loukata tai halveksia milläänlailla ketään kirppisvaatteita ostavia, kerrostalolähiöissä vuokralla asuvia sen koommin kun leipäjonoissakäyviä, työttömiä tai alkoholisoituneitakaan.
Mutta kunhan vaan kehitin oman esimerkin, jonka voisin hyvinkin kuvitella olevan ihan totuudenmukainen.

Yhteistyössä