Tikinpoiston jälkeen haava repeää auki, muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja montturaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

montturaaja

Vieras
Kaksi luomea poistettiin. 9 päivän päästä tikit poistettiin siitä pari tuntia haava repesi auki. (noin 2 x 0,5cm) Näytille tk:hon eikä asialle voi mitään, ellei leikata uutta pintaa jne. Haava parantunut hyvin altapäin eli vaan odotellaan. Pari päivää tästä repesi toinen haava. Kivat montut nyt jalassa ja kädessä :(

Onko muille käynyt näin?
Kaunako lopulliseen paranemiseen on mennyt?
Miten hoisit haavaa?
Tulehtuiko?

mulla aukes kerran sellanen väääähän suurempi, 2 cm leveä... märki ja vuoti, kunnes laitoin yöksi perunajauhoja ja laastarin päälle. yön aikana oli tullut paksu rupi päälle ja alkoi paranemaan.

oma vika, että aukes... olisivat sairaalassa ottaneet takapuolesta palan siihen reikään, kun meinasivat, ettei pysy kiinni. En antanut ottaa...

Jos olet nuori ja perusterve niin haavat todennäköisesti paranee hyvin. Huolehdi vaan päivittäisestä puhtaudesta (suihkutus pari min kädenlämpöisellä vedellä, huolellinen kuivaus!). Jos on diabetes tai oot jo vanhempi niin haavojen paranemiseen voi mennä todella kauan (kuukausia jopa). Annettiinko sulle mitään haavalappuja tk:sta? Tavallisia laastareita ei sais käyttää koska ne eivät "hengitä" ja haava helpostu hautuu pahemmaks! Hoito tietenki riippuu siitä erittääkö haavat vai onko niissä kuiva rupi päällä. Näkemättä vaikea antaa ohjeita.

Minulle on käynyt noin sektion jälkeen. Sitten olikin sentin levyinen ja ketsupinpunainen arpi navasta alas asti. Väittivät, että se johtuu keloidisesta ihosta, mutta ei taatusti johtunut. Toisen sektion jälkeen tikit poistettiin eri tavalla (joka toinen pois, ja 1-2 vrk kuluttua loput) ja arpi parani täysin näkymättömäksi. Tuo ensimmäinen arpi oli vuoden punainen ja koholla, sen jälkeen on vaalentunut. Sitä ei ole voitu korjata leikkauksella raskauksien vuoksi, ei edes toisen sektion yhteydessä. Nyt 7 vuotta on kulutunut. Arpi on edelleen sentin levyinen, mutta ei koholla ja lähes ihon värinen. Arvelisin, että luomien leikkausarvet paranevat helpommin, koska arpi ei ole kuitenkaan niin iso kuin sektiossa. Hoidoksi vain ilmakylpyjä ja huuhtelua, myöhemmin voidetta koska arpi hieman kiristi.

Mulla käy aina noin luomenpoistossa, vaikka kuinka kauan pidetään tikkejä. Eka repeämä korjattiin haavan parannuttua, mutta arpi siitä on tietty isompi kuin mikä olisi jäänyt alkup. repeämästä. Toisen annoin sitten olla.
Puhdistin haavoja ja suojasin tarvittaessa, ei tulehtuneet. Aika nopeastihan ne umpeen menee ilman tulehduksia.

Mun sektiohaava sensijaan parantui todella hyvin ja vitsailinkin että jos vielä luomenpoistoon joudun, pyydän poistamaan luomen 15cm viillolla, niin sillon mulla haava paranee :D

mulla repes iso ja syvä haava tuolta selästä.. Antoivat sen vaan olla auki, piti käydä tk:ssa puhdistuttamassa sitä ja vaihtamassa haavalappua.. Meni varmaan noin 1 vuosi ennenkuin ensimmäistä kertaa kuljin ilman haavalappua!! Nyt tapahtumasta on kulunut 6 vuotta ja arpi on tosi näkyvä edelleen..

Kiitos kaikille! :)
Mulle antoiva tk:sta rasvalappuja jonka laitan haavan päälle ja sit ihan niitä apteekistakin saatavia haavatyynyjä (?). Mietin vaan et onko rasvalappu hyvä siinä, estää tietty sen ettei tartu kiinni kun haavasta vuotaa vaaleaa verta. Haavat ovat ellaiset haaleanpunertavat eli ihan ok. Varsinkin jalassa olevaa kutittaa sillai kun haavoja kutittaa kun ne paranee eli hyvä merkki kai.
Ovat vaan niin ilkeissä kohti et joutuvat jatkuvaan liikkeeseen ja aukeavat jatkuvaan uudelleen, polvi ja olkapään takana.
Jotenkin ällöttää sen haavan tuijotus ja kuivailu :(

mulla on selässä kolme luomenpoisto vekkiä kun tikit poistettiin 10päivän päästä ni illalla repesivät, ovat n.2*3cm.
nyt jalasta poistettiin luomi ja tikit annetaan olla 14päivää.

aukes koko eppari, jälkitarkastukseen mennessä täysin parantunut, eikä mitään vaivaa ole jäänyt. Arven kyllä tuntee, mutta ei haittaa mitenkään. Se oli monttu se......
Suihkusta vaan!

ihme ettei tk:ssa noihin oo laitettu tikkien poiston jälkeen ns. haavateippiä. teippi tukee haavaa vielä tikkien poiston jälkeen ja on hengittävää eli ei pitäisi kummemmin lisätä tulehdusriskiä vaan päinvastoin paranemista.

Kaksi luomea poistettiin. 9 päivän päästä tikit poistettiin siitä pari tuntia haava repesi auki. (noin 2 x 0,5cm) Näytille tk:hon eikä asialle voi mitään, ellei leikata uutta pintaa jne. Haava parantunut hyvin altapäin eli vaan odotellaan. Pari päivää tästä repesi toinen haava. Kivat montut nyt jalassa ja kädessä :(

Onko muille käynyt näin?
Miten hoisit haavaa?
Tulehtuiko?
5,5,8

Onko muille käynyt näin?
Miten hoisit h

Mätäkuu on vieläkin ja meikäläinen taistelee kipujen ja kiristysten kanssa.Nikka ei parane,haavat on jo niin isot johtuen kotisairaanhoitajien raapimisen takia,Katetta otetaan pois mutta voi varjelkoon että koskee niin pirusti vaikka olevinaan puuduttavat.Ei nää parane,kesä meni piloille.Toukokuusta lähtien on nilkka aivan paskana.Haavat ovat niin suuret eikä loppua häämötä mitenkään nyt teen niin etten anna enää niitten kaivaa ja hoidan kotikonstein.

Yhteistyössä