Onko täällä ketään, jolla säännöllisenä lääkityksenä Prednisolon (tai joku muukin kortisoni)?

Syötkö ihan säännöllisesti ja millä annostuksella? Onko tullut sivuvaikutuksia?
Lisääkö tuo kortisoni näin paljon ruokahalua mitä minulla tuntuu tekevän? Eli tuntuu, että aina on nälkä ja tulee selkeästi syötyä enemmän. Siitäköhän se johtuu, että monia kuulema kortisoni lihottaa? Jos ei anna periksi houkutuksille ja syö normaalisti niin pystyykö tuon turpoamisen välttämään?
Entäpä, onko normaalia että yöunen tarve vähenee?
Kiitos kaikista mahdollisista vastauksista ja tiedosta. Itselle tämä aika uusi tilanne ja tuo lääkitys kauhistuttaa...
 
.
Olen syönyt kortisonia (m.m. Prednisolonia) aika pitkiä kuureja, esim. puoli vuotta kerrallaan. Kortisoni lisää ruokahalua ja vireystasoa. Oma kroppa tuottaa myös kortisonia, ja tuotanto on suurimmillaan varhain aamulla. Tämän vuoksi kortisoni pitäisi aina ottaa aamulla.
Pitkän kortisonikuurin seurauksena kehittyy n.s. kuukasvot, eli kasvonpiirteet muuttuvat pyöreiksi, vaikkei olisi lihonut. Minulla tämä ilmiö on tullut pari kertaa.
Kortisonin syöminen pitkään ei ole hyväksi luustolle. Siksi suosittelen syömään kalkkia samanaikaisesti.
Lopuksi: kortisoni ei ole pahin mahdollinen lääke... Mulla on nyt solunsalpaajalääkitys, mikä on ihan oikea myrkky. Niin kuin kirjotin, niin oma kroppa tuottaa kortisonia, joten se ei ole sinänsä mikään 'vieras' aine.
 
Mä syön prednisolonia 5mg päivässä. Muksuna söin enemmän, nyt tuolla olen ppärjänny jo vuosia. En ole koskaan huomannu ruokahalun lisääntymistä, niin käy vain kortisonipiikistä. Eikä mulla minusta ole kuukasvojakaan, mutta sen voi tarkistaa profiilista.
Yöunen vähenemistäkään en ole huomannut.
Aiemmin mulla todettiin osteopenia, mutta aloin juomaan/syömään maitotuotteita enemmän ja käymään salilla, mikä vajvisti luitani selvästi. Lääkärikin ihmetteli tuloksia seuraavalla kerralla.
 
Täällä
Mulla lähti ruokahalu, kohta vuoden syönyt ja paino putoaa ihan liikaa. Ihmiset reagoi siihen erilailla. Kun isommilla annoksilla mentiin nii ihokarvat kasvo ihan hirveästi. kalkki menee kaverina.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Olen syönyt kortisonia (m.m. Prednisolonia) aika pitkiä kuureja, esim. puoli vuotta kerrallaan. Kortisoni lisää ruokahalua ja vireystasoa. Oma kroppa tuottaa myös kortisonia, ja tuotanto on suurimmillaan varhain aamulla. Tämän vuoksi kortisoni pitäisi aina ottaa aamulla.
Pitkän kortisonikuurin seurauksena kehittyy n.s. kuukasvot, eli kasvonpiirteet muuttuvat pyöreiksi, vaikkei olisi lihonut. Minulla tämä ilmiö on tullut pari kertaa.
Kortisonin syöminen pitkään ei ole hyväksi luustolle. Siksi suosittelen syömään kalkkia samanaikaisesti.
Lopuksi: kortisoni ei ole pahin mahdollinen lääke... Mulla on nyt solunsalpaajalääkitys, mikä on ihan oikea myrkky. Niin kuin kirjotin, niin oma kroppa tuottaa kortisonia, joten se ei ole sinänsä mikään 'vieras' aine.
mun mies söi samaan aikaan prednisolonia ja solunsalpaajaa. Ei mikään kiva koktaili. Söi melkein 2vuotta sitä kortisonia ja vuoden ajan päällekkäin noita kahta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
mun mies söi samaan aikaan prednisolonia ja solunsalpaajaa. Ei mikään kiva koktaili. Söi melkein 2vuotta sitä kortisonia ja vuoden ajan päällekkäin noita kahta.
Mitä solunsalpaajaa? Trexania? Mä olen aina vaan kieltäytynyt siitä, teinivuosilta on ikäviä muistoja huonovointisuudesta :|
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
mun mies söi samaan aikaan prednisolonia ja solunsalpaajaa. Ei mikään kiva koktaili. Söi melkein 2vuotta sitä kortisonia ja vuoden ajan päällekkäin noita kahta.
Mitä solunsalpaajaa? Trexania? Mä olen aina vaan kieltäytynyt siitä, teinivuosilta on ikäviä muistoja huonovointisuudesta :|
Mä en muista sen lääkkeen nimeä, enkä viitsi kiivetä tonne yläkaappiin missä ne odottaa pääsyä takaisin apteekkiin. Mut ei se ollut kyllä ainakaan ton niminen.
 
nimim. itsetuhoinen ja agressiivinen kortisonkuuri
Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Kiitos vastauksista. Nyt vasta ehdin lukemaan. Mulla nyt kuuri menossa siten, että 40 mg/pvässä ja sitten alenevin annoksin jätetään toistaiseksi siihen 5 mg.
Olet varmaan jo ehtinyt huomata yhtä sun toista muutakin sivuoiretta? Minä olen saanut kortisonia - suuriakin annoksia - aina 60 mg alkaen infuusiona suoneen, ja siitä alaspäin. Jossakin vaiheessa olen päässyt kortisonista eroonkin pitkisi ajoiksi.
No nyt ollaan taas syöty kortisonia juuri tuosta 40 mg aloittaen ja aina kun laskee alemmas joutuu nöyrtymään ja nostamaan taas uudestaan - ei anna tauti periksi.
Niistä sivuoireista: edeema löytyy, vaikket söisi mitään, jos olet siihen taipuvainen. Rasvakerte löytää tiensä lopulta myös vatsan ympärille. Pitkät löysät paidat heti muotiin!! Osteoporoosi on totista totta D-kalkinsyönnistä huolimatta ja senhän "tulokset" näemme sitten eläkkeellä. Silmiin tulleet kaihilaiskut voidaan toki leikata - mikäli sinulla on rahaa siihen. Suurissa kaupungeissa ei työikäisiäkään ihmisiä leikata julkisissa terveydenhoitolaitoksissa, elleivät he ole käytännössä sokeita. (Huonompi silmä oltava näkökyvyltään 0,3, joka tarkoittaa sosiaalisesti katsoen sokeata!) Niin ja silmiin voipi tulla vielä se glaukoomakin, jota ei sitten enää edes leikkauksella voida hoitaa. Verensokeria kannattaa myös välillä tarkkailla (pyytää hoitavan lääkärin muiden labrakokeiden ohella otattamaan tästäkin näyte). Pitkään kortisonihoitoa saaneille on tämäkin (lisä)vaiva mahdollinen. Ja sitten vielä, se mieliala, johon minun mielestäni tämä unettomuuskin liittyy. Ei kannata väheksyä mielialan vaihteluita. Ne voivat olla todella rajuja ja aiheuttaa haittaa sekä sinulle että lähiympäristöllesi, ja tietysti vielä ulkopuolisillekin.
 
Nallukan kaveri
Mulla nyt viikon ollu toi prednosolon. Ensin 3 pv ajan 30 mg, sit 4 pv. 20 mg. Tästä viikko eteenpäin 10 mg ja sit pitäis tämä kokeilu loppua!
Mulla autto heti eka annos: viiltävä kipu melki lähti ekasta kerrasta... pelkäänkin nyt, ett kivut tulee takas , ku lääke loppuu.
Olen tämän viikon ollu kuin Duracell- pupu... ehkä vain kuitenkin se entinen itseni, joka on joskus aikoinaan jaksanutkin jotakin. Ennen lääkettä olin aina väsyksissä ja työpäivä oli saavutus saada pulkkaan saati sitten jaksaa enää mitään sen jälkeen kotona tai harrastaa...
Palaudunko takas siihen 50 % suoritustehoon, kun lääke lopetetaan?
 
äiskä
Meillä tyttö on käyttänyt lääkettä nyt 13 vuotta. Aloitti reilu vuosikkaana ja sivuoireet huomasin jo 4 vuotiaana. Tuolloin kasvu pysähtyi kokonaan, karvotus lisäänty, iho oheni, naarmuistakin jäi kunnon arvet ja pahimpana kaikesta psyyke muuttui. Ruokahalu oli jatkuva ja rasvaa kertyi niskaan ja mahaan vaikka terveelliseen ruokavalioon on panostettu. Annos oli vuosia 7,5mg /vrk ja myöhemmin joka toinen päivä. Nyt ei enää tahdo kestää 5 mg:aa ja siitäkin jo tulee "raivotautisuutta" ja unettomuutta. Välillä lääke jätettiin pois ja silloin tuli todistettua että oireet johtuivat kortisonista. Lääkärit kun eivät millään tahtoneet sitä hyväksyä. Tauon aikana tyttö pystyi nukkumaan, söi normaalisti ja käyttäytyi rauhallisesti jne. Ikävä vaan että niveltulehdukset eivät ole jättäneet rauhaan ja kortisonipillerit on pitänyt ottaa uudelleen käyttöön. Taitaa kuitenkin olla niin että kortisonin aiheuttaman haitta on suurempi kuin itse sairauden aiheuttama.
 
vieras
Olen syönyt 10 vuotta. Oireet riippuvat yksilöstä ja ennenkaikkea annoksesta. Isoilla annoksilla tulee helposti esim. turvotusta ja valvomista, hyperaktiivisuuttakin. Pieni annos ei aiheuta pireita, mutta luuston kunnosta pitää tietysti huolehtia normaalia paremmin. Kalsiumia ja D-vitamiinia.
 
kattimatikainen
Kortisonia olen syönyt allergioihin koko ikäni. Mutta painoon se on vaikuttanut vasta viime vuosina. Syön nivelreuman takia prednisolonia, trexania, oxikklorinia ja salatzopyriniä. Painoa on tullut viimeisen 6 vuoden aikan jo 30 kg. Elämäntavassa ei ole tullut muuta muutosta kuin mitä nyt tauti heikentää hieman liikkumista. Univaikeudet ovat myös arkipäivää.
 
Täälläkin prednisolonia kuluu vähän väliä pitkinä kuureina. Alkuvuosina ei tullut juurikaan sivuoireita. Viime kesänä kuurin aikana hormonitoiminta meni ihan sekaisin. Finnejä, joita minulla ei ikinä tule, oli miltei koko kuurin ajan. Painoa tuli pahimmillaan 15kg ylimääräistä :kieh: Osa painosta oli ihan puhdasta turvotusta, mutta koska kortisoni lisää myös ruokahalua (näläntunne tulee helposti), tuli syötyäkin turhan isoja annoksia.. Suolaista kannattaa kuulemma välttää ja juoda paljon.. Olo oli kuin jollakin ihme hirviöllä pahimmassa vaiheessa |O Ei tehnyt paljon mieli mennä rannalle yms. lasten kanssa kun en vain mahtanut turpoamiselle itse juurikaan mitään..

Haavojen paraneminen myös hidastuu kuurin aikana, mikä nyt ei arkea niin kovin paljon haittaa, mutta johtuu kuitenkin lääkkeestä.

Kortisoni vaikuttaa myös unen laatuun. Aamuyöstä herään kuurin aikana usein tosi väsyneenä ja unisena, mutta unta ei vain saa millään. Valvoskellessa menee yleensä helposti toista tuntia.. Kuuluu kuulemma asiaan ja pitää vain kestää.
 
Tällä hetkellä Prednisolon-kuuri, alkoi 30mg 5pv annostuksella, siitä laskevasti 5mg tahdilla ja 10mg mennessä katsotaan milloin lopetetaan. Ruokahalu kasvoi aluksi tosi paljon ja taisi kerätä nestettä kroppaan kun paino nousi 4 päivässä 4kg, mutta sitten putosi 2kg pois. Lisää tosiaan monilla ruokahalua, itsekin saatoin syödä ison lautasellisen ruokaa ja parin tunnin päästä oli jo taas kamala nälkä! Nyt on syömäpuoli tasaantunut. Mutta valitettavasti kortisoni voi lihottaa, vaikka söisi kuinka terveellisesti. Minusta tuntui että posket hieman ovat pyöristyneet ja mahakin pömpöttää kuin raskaana olisi, joka tosin voi johtua ihan suolistotulehduksesta/syömisestäkin. Vaikuttaa piristävästi, siksi minullekin on annettu ohjeeksi ottaa lääkkeet heti aamusta. En tiedä miten jatko kun en ole aiemmin kuurilla ollut, tarkoitus olisi todellakin päästä kortisonista eroon..
 
IhanaValo
Voiko nuo lääkkeet vaikuttaa painoonkin noin paljon??
Miulla menee Salazopyrin ja Prednisolon nyt jokapäiväsenä, metotrexaattia (vai mikähän se oli) jouduin syömään esikoisen imetyksen lopetuksen jälkeen. Kuopuksen imetyksen jälkeen olis pitänyt aloittaa uudelleen, mutten halunnut kun se teki pahan olon.
 
Mie pelkään että joudun taas kortisonin alottaa, kun tuo pärkkeleen ripuli tekee taas tuloaan tai siis on jo tehny :kieh:
Mulla on toisen lääkkeen (azamun ) takia verikokeet viikon päästä ja sitten soittoaika, tarttee kysyä auttasko jos sen annostusta nostettais... Men haluu kortisonia takas....
 
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Mie pelkään että joudun taas kortisonin alottaa, kun tuo pärkkeleen ripuli tekee taas tuloaan tai siis on jo tehny :kieh:
Mulla on toisen lääkkeen (azamun ) takia verikokeet viikon päästä ja sitten soittoaika, tarttee kysyä auttasko jos sen annostusta nostettais... Men haluu kortisonia takas....
Ja sitten kun sitä joutuu vetämään ilman ripuliakin |O *taidetaan olla samassa yhteisössä galleriassa*
 
(Siihen painoon vaikuttaen..)

Voi valitettavasti :headwall: Eikä minullekaan tullut vielä "kuukasvo"- piirteitä, ihan tavan turvotusta vain. Olin n.kuuden vuoden ajan kuureista selvinnyt ilman tuota hurjaa painonnousuani.. Nyt raskausaikana olen toista kuuria syömässä ja painoni ei ole itseasiassa noussut yhtään (24vk menossa). Onneksi kesällä keräämäni turvotus ja "ylimääräinen" paino eivät alkaneet kerätä raskauskiloja tähän päälle.. Eli kai se turvotustaipumus voi myös onneksi mennä ohi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Mie pelkään että joudun taas kortisonin alottaa, kun tuo pärkkeleen ripuli tekee taas tuloaan tai siis on jo tehny :kieh:
Mulla on toisen lääkkeen (azamun ) takia verikokeet viikon päästä ja sitten soittoaika, tarttee kysyä auttasko jos sen annostusta nostettais... Men haluu kortisonia takas....
Ja sitten kun sitä joutuu vetämään ilman ripuliakin |O *taidetaan olla samassa yhteisössä galleriassa*
Mulla toi ripulointi lisäänty taas tossa ehkä parisen viikkoa sitten... Kortisonikuuri loppu tammikuun puolessa välissä...
Joo niin näköjään ollaan :)
 
"Kiva" lukea näitä :| Onneksi mulla ei oo painoa kerännyt, tai muuten ulkonäköön vaikuttanut, muuten kuin siinä ettei mulla ole hajuakaan minkä pituinen olisin ilman kortisonia...

Mutta nyt kun on vatsaani ja nielua tutkittu, oon enempi varma siitä että lääkkeet hajottaa mun sisuskalut... Ja lähinnä kortisonin takia syönkin nyt sit 40mg kahesti päivässä vatsansuojalääkkeitä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
"Kiva" lukea näitä :| Onneksi mulla ei oo painoa kerännyt, tai muuten ulkonäköön vaikuttanut, muuten kuin siinä ettei mulla ole hajuakaan minkä pituinen olisin ilman kortisonia...

Mutta nyt kun on vatsaani ja nielua tutkittu, oon enempi varma siitä että lääkkeet hajottaa mun sisuskalut... Ja lähinnä kortisonin takia syönkin nyt sit 40mg kahesti päivässä vatsansuojalääkkeitä :/
Joo ja mä en ees saanu vatsansuojalääketta sillon kun kortisoni alotettiin... Sitten kun kuuri loppu niin sain jumalattomat vatsakivut ja oksentelin viikon verran, sitten alotettiin vatsansuojalääkkeet...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
"Kiva" lukea näitä :| Onneksi mulla ei oo painoa kerännyt, tai muuten ulkonäköön vaikuttanut, muuten kuin siinä ettei mulla ole hajuakaan minkä pituinen olisin ilman kortisonia...

Mutta nyt kun on vatsaani ja nielua tutkittu, oon enempi varma siitä että lääkkeet hajottaa mun sisuskalut... Ja lähinnä kortisonin takia syönkin nyt sit 40mg kahesti päivässä vatsansuojalääkkeitä :/
Joo ja mä en ees saanu vatsansuojalääketta sillon kun kortisoni alotettiin... Sitten kun kuuri loppu niin sain jumalattomat vatsakivut ja oksentelin viikon verran, sitten alotettiin vatsansuojalääkkeet...
Mä kerkesin syödä kortisonia sellaset 25 vuotta ennenku mahavaivojen takia lääkäri sano "tottakai kortisonin kanssa pitää vatsansuojalääkkeitä syödä" :headwall: Ja aluks nekin määrättiin kuureina, kunnes nyt sit syön niitä jatkuvasti :whistle:
 

Yhteistyössä