Solisluun murtuma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huspati Huta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Kantositeeseen käsi yleensä laitetaan, ettei solisluu pääsisi niin paljoa liikkumaan ja näin luudu väärin. Pikkusiskolla ainakin näin.

Onkohan se niin kipeä sitten, että ilman kantosidettä ei pärjää, eli jos vaan vähän kipeä kohta, mutta käsi toimii ok, niin ei olekaan murtuma? Joku tärähdys vaan? *miksi muka vaikea mennä lääkäriin?*

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Kantositeeseen käsi yleensä laitetaan, ettei solisluu pääsisi niin paljoa liikkumaan ja näin luudu väärin. Pikkusiskolla ainakin näin.

Onkohan se niin kipeä sitten, että ilman kantosidettä ei pärjää, eli jos vaan vähän kipeä kohta, mutta käsi toimii ok, niin ei olekaan murtuma? Joku tärähdys vaan? *miksi muka vaikea mennä lääkäriin?*

Meillä poika kaatui perjantaina ja seuraavana torstaina huomattiin että on solisluun murtuma.
Ekan lääkärin mielestä vain tärähtänyt antoi kumminkin lähetteen kuviin jos poika aristaa viel parin päivän päästä.
Keskiviikona mentiin uudestaan kuviin joissa ilmeni että olkapää on osittain sijoiltaa ja lähete lasten plk:lle. Torstaina siellä uudet kuvat ja ortopedi tutki liikeratoja joissa olkapäärusahti takaisin kuoppaan ja sit kontrolli kuvat että on varmasti paikoillaan ja vasta niistä kuvista löytyi viikon vanha solisluun murtuma joka oli jäänyt aikaisemmista kuvista huomaamatta olkapään virheasennon vuoksi.
Poika käytti koko sen viikon kättä suht normaalisti eikä edes valittanut kipua.
Oli aika tuskallinen kuukausi kun yritettiin pitää 3v kättä pakko levossa olkapää kumminkin luutui ihan normaalisti.
Tästä on nyt 3.5v aikaa, kun tapahtui.
Eli kyllä mä sinun kävisin siel lääkärissä varmistamassa että onko se murtunut vai ei .

mulla on tällä hetkellä kantositeessä käsi solisluun hiusmurtuman takia. solisluun murtumalle ei tehdä mitään, käden täytyy olla vaan levossa n.2vko, siiis kättä täytyy pitää kantositeessä.

Mulla laitettiin vain kantositeeseen. Onneksi murtui niin että luun osat olivat kohdakkain. On kyl välillä aivan älyttömän kipeä. Välillä jos vahingossa jännittää jotain lihasta siitä läheltä niin vihlasee. Aamuisin tarvitsen nostoapua sängystä koska vatsalihaksiakaan ei voi käyttää.

Mutta aika nopeasti paranee

Alkuperäinen kirjoittaja Eero:
Mulla laitettiin vain kantositeeseen. Onneksi murtui niin että luun osat olivat kohdakkain. On kyl välillä aivan älyttömän kipeä. Välillä jos vahingossa jännittää jotain lihasta siitä läheltä niin vihlasee. Aamuisin tarvitsen nostoapua sängystä koska vatsalihaksiakaan ei voi käyttää.

Mutta aika nopeasti paranee

Solisluu meni poikki neljä viikkoa sitten. luiden päät läheskohdakkain. Käsi kantositeeseen (mitella). Kyllä se pääsee heilumaan aika paljon, joten siinä ne luunpäät edelleen napsuu ja liikkuu. Mitenköhän kauan tässä tarttis odotella

Joo tässä eilen meni solisluu keskeltä katki, onneks päät on vastakkain..Nouseminen ja kaikki liikunta on vaikeaa. Kantositeessä 6vk ja liikunta kielletty kokonaan.

Solisluun murtuma voi tuntui pienehköltä vaivalta, mutta omalta osaltani vaiva suureni yhteensä 4 kuukauden sairasloman pituiseksi. Ensin vammaa hoidettiin kantositeellä, kunnalliselta puolelta sain suoraan sanottuna aivan turhan superloonista tehdyn heiluvan mitellan. Tämän kanssa olisi sitten pitänyt luutua kuntoon, mutta kappas, 4 viikon jälkeen säryt oli edelleen järkyttävät ja marssin yksityiselle ortopedille. Röntgenissä näkyi heti, ettei luutumista olllut juuri tapahtunut (kunnallisella puolella sanottiin vain, että 3 viiikkoa ja kaikki ok, ei jälkikontrolli, ei varoituksen sanaa!). Näin sitten menin leikkausjonoon ja odottelin sitä sietämättömien kipujen vallassa. Kävelykin teki kipeää, vaikka lääkkeitä kyllä söin niin paljon kuin sain. Leikkauksen jälkeen pari viikkoa sai elää hammasta purren, eikä nukkumisesta juurikaan tullut mitään. Tuntui, kuin luutani olisi sahattu, niin ne luut reagoi levytykseen.. Nyt on pahin toivottavasti ohi ja pystyn käyttämään kättä lähes normaalisti. Kipuja ei ole enää juurikaan. Mahtava tunne, elämä voittaa, pääsee liikkumaan ja voi hymyillä kivuitta :)! Valoa kaikille, joilla on tämä edessä, se opettaa kärsivällisyyttä ja hidastamista. Yksityisellä hoito oli mahtavaa, ei voi muuta sanoa.

Ei kokemusta aikuisilla, mutta meidän vauvalta murtui solisluu synnytyksessä. Ei tehty mitään sille ja parani itsestään parissa viikossa. Nostaessa piti vähän varoa.

olen aikuinen jo (21v) ja itseltäni meni solisluu niin pahasti rikki että solisluu murtui ja lähti pois paikoiltaan ja nyt on edessä tähystysleikkaus että saa luun oikeenlaisen muotoseksi ettei tuota kipua.

lensin eilen hevosen selästä ja solisluu meni oikealta, niin että luiden päät törröttää eteenpäin nahkan alta. Kävin Lpr - keskussairaalassa..epäilen, että ei taida niillä hoitotoimenpiteillä siis buranaa syömällä tulla entiselleen. Ikävää on tuo kunnallisen puolen säästäminen ja ihmisten tyhmyyttä testaava tapa hoitaa terveyttä. huomenna yksityiselle ja luulen, että olen leikkauspöydällä ja taas kerran todetaan, että kunnallinen hoitaminen on ongelman siirtämistä vuoden kahden päähän. mm. kosmeettisen haitan riski 46% jos ei hoideta operatiivisesti.

mulla tuli eile mitä ratsastus kisoissa 60cm hiusmurtuma solisluuhun ja lähes joka liike sattuu kun tipuin kauhealla rymähdyksellä alas vasemman käden päälle nii solisluuhun tuli sehiusmurtuma