Ekologinen joulu

minkälainen se olisi teidän mielestänne?

Lähinnä ajattelin joulu lahjaa/lahjoja 5v. tytölle.
Olen jotenkin kyllästynyt "made in china" ja merkki (siis niihin leluihin, mitkä milloinkin on IN) krääsään... :/

Onko muita SAMOIN ajattelevia?
:whistle:
 
vieras
Meillä se on seuraavanlainen:

ruokahan on tietysti lähiruokaa, koostuu kotimaisista juureksista, luomukinkusta, itseleivotuista leivonnaisista, riisipuuron sijaan ohrapuuroa.

Lahjoja on vähän ja tarpeellisia (esim. sukset, vaatetta, kirjoja). Lahjapapereita ei käytetä, vaan lahjat pakataan pusseihin ja laatikoihin joita käytetty vuosia.
 
Meidän lapset on saaneet kanan ja vuohen =) Kirkon Ulkomaanavulta löytyy kivoja juttuja.Suositaan myös ns.aineettomia lahjoja,teatteri-/leffareissuja,uimahallissa käyntejä ym.Yhteinen aika vanhempien/mummin/kummin kanssa on niin paljon arvokkaampaa,kun hirmuinen tavaravuori..
 
Langalla on paljon matskua ekologisesta arjesta, mutta joulusta ei vielä ollut mitään. Pitää vinkata, että tekevät.

http://www.vihrealanka.fi/arki

Ystävämme Kotiliesi mietti samoja asioita kuin sinä, mutta ei sekään kovin syvällisesti:

http://www.kotiliesi.fi/joulu/perinteet--tavat/ekologinen-joulu.aspx
 
Mä olen tossa vähän ponia kattellut tytöille lahjaksi.

Se leikkais ainakin osan nurmikosta, vähemmän tarttis käyttää bensakäyttöistä konetta.
Ja saatais lisää lannoitetta marjapuskiin, niin saadaan ens syksynäkin tehtyä litratolkulla mehua.
Äärettömän ekologista :xmas:
 
mulle kelpais myös kierrätetyt joululahjat. ei lapsi sitä älyä että jokin on käytettynä ostettu, kunhan se on siisti ja ehjä.
mua ei haittaa siis pätkääkään jos vaikka ipana sais vaikka käytetyn lelun. tai vaatteita.
 
Joo mäkin aattelin nyt,että kirppiksillä käyn ja etsin kaikkea kivaa, eipä tiedä mitä löytöjä tekee vielä. Joidenkin mielestä kun ei muka käytettyä voi ostaa, mut jos on siistiä ja ehjää, KYLLÄ voi. :)
 
vieras
että mistähän ihmeestä saisin ekologista lahjapaperia, eli esimerkiksi ruskeaa tai valkoista kierrätykseen sopivaa paperia? Voiko sitä ostaa jostakin?

Sitten muita ajatuksia teemaan liittyen..

Mahdollisimman vähän lahjoja, vähäisetkin tarkkaan mietittyjä. Esimerkiksi vaatteita, puisia leluja (1 v poika saa Brion taaperokärryn), karkkia ja suklaata tai lahjakortteja. Kirppikseltä olisin valmis hankkimaan joitakin lahjoja, mutta tällä kertaa ei löytynyt mitään sopivaa.

Joulukortteja meidän perhe ei lähetä ollenkaan. Harkitsen juuri e-korttia, johon jokin jouluinen kuva..

Ajellaan mahdollisimman vähän autolla, ei koko ajan edestakaisia matkoja. Siinä rauhoittuu myös mieli, kun ei tarvi jatkuvasti ravata paikasta toiseen.

Ruokiin emme pysty puuttumaan, koska syömme isovanhemmilla. Itselle hankitaan (saadaan lahjaksi miehen työpaikalta) kinkku ja ehkä tekaistaan salaatti ja muutama joulutorttu yösyömistä varten :)
 
ekologisesti
että mistähän ihmeestä saisin ekologista lahjapaperia, eli esimerkiksi ruskeaa tai valkoista kierrätykseen sopivaa paperia? Voiko sitä ostaa jostakin?
Tavallista sanomalehteä voi käyttää lahjapaperina tai Jouluisia mainoslehtiä.

Tuossa ohje, miten voi tehdä itse vielä ekologisen lahjarusetin paketin päälle... http://www.loihdi.fi/saastovinkit/juhlat/lahjarusetti/

Noin saa tehtyä kyllä hienoja paketteja ja vieläpä halvalla ja ekologisesti :)
 

Yhteistyössä