Kiira vai Kira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva äiti

Vieras
Jos saamme tytön, on nimivaihtoehtoina ollut Kiira tai Kira. Mietin vain että lausutaanko tuo Kira kahdella iillä vai niinkuin kirjoitetaankin? (vrt. Kyra, joka lausutaan kahdella.)

Kiira, se on nätti nimi.
Kira on vähän töks-töks, tarkoittaa vuokraa turkin kielellä, ja "Kiira yhdellä iillä " olisi muuten vaan hölmö nimi (eli jos Kira lausuttaisiin Kiira).

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Jos antaa nimeki Kira niin se lausutaan juuri niin kuin kirjoitataan. Kirahan on yksi Kirsi nimen ylesisitä lempinimistä.

Ja Kiira on Kiira.

Mitä merkitystä sil on onko nimi jonku nimen lempinimi.

Meillä oli tytölle yhtenä nimivaihtoehtona Kiida,Joo ei tarvii tykätä.

=]. Oma nimeni on Kira, ja se lausutaan ihan vain yhdellä i:llä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ehdottomasti Kiira! Kirasta tulee mieleen kirahvi, eikä se muutenkaan oo yhtään nätti nimi.
Olen itse kuullun pientä vitsailua ala-asteella, ja itsekin olen vitsaillut asiasta. Ehkä pitäisikin muuttaa koko nimi Kira Kirahviksi?

(vaikka, jos antaa nimeksi Kira, niin aina on niitä jotka eivät koskaan opi sitä! Minuakin muutama henkilö vielä, kahden vuoden jälkeen kutsuu "Kiiraksi". )

Meillä tyttö on Kira kirjoitettuna ja Kiira lausuttuna. Hyvin on toiminut ja nimeä ihasteltu. Nyt kun ikää tullut niin kysynyt miksi lausutaan ja kirjoitetaan erilailla, on vaan sanottu että nimenannon hetkillä se oli meidän vanhempien ratkaisu, ilman sen syvällisempää merkitystä. Ja koirilla ja kissoillahan on ihmisten nimiä ollut iät ja ajat, ettei se ole peruste olla antamatta jotain nimeä. Itse en suosi lemmikeille ihmisten nimeä, mut jokainen lapsensa ja lemmikkinsä nimeää :D

Mun tyttären nimi on Kiira. :) Sillon kun hän syntyi niin ei ollut kuin kourallinen Kiira nimisiä tyttöjä. Eikä niitä kyllä ole tullut yhtään vastaan vieläkään vaikka isolla paikkakunnalla asutaan. Minusta se on kaunis nimi! Myös Kira on kiva!

Yhteistyössä