Millanen on helluntaiseurakunta?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Menkää kattomaan, ei kukaan hyökkää kimppuun ja raahaa väkisin kastealtaaseen. se kasteallas ei muuten ole koko aikaa täynnä vettä, vaan sillon vaan jos on kastetilaisuus.

Musiikkia on yleensä paljon, eikä ole niin virallista, kuin kirkossa. Hihhuloimista en edes viitsi kommentoida, mutta musta on positiivista, että tilaisuudessa tapahtuu edes jotain. Että ihmiset on iloisia tai vaikka äänekkäitä.
 
vieras
Helluntaiherätys eli helluntailaisuus on suurin kristinuskon protestanttisista suunnista maailmassa. Metodistipohjainen helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvun alkuvuosina

Tunnuspiirteitä

Helluntaiherätys korostaa opeissaan Pyhää Henkeä ja Pyhän Hengen armolahjoja. Helluntailaisuus on karismaattinen liike siinä mielessä, että heidän keskuudessaan harrastetaan yhä edelleen Pyhän Hengen inspiroimana kielillä puhumista, profetoimista ja sairaiden parantamista, vaikkakin ei enää samassa mittakaavassa kuin aikoinaan liikkeen syntyhistorian alkuaikoina. Edellä mainitut ja vielä mainitsemattomatkin Pyhän Hengen jakamat armolahjat ovat kuitenkin enemmän voimissaan sellaisissa maissa, joissa ihmiset ovat köyhiä ja enemmän riippuvaisia Jumalan armosta, sillä heillä ei ole omaisuuttakaan mihin luottamuksensa pistää. Helluntailaiset korostavat Raamattua oppinsa perustana, ja kannattajat ovat tavallisesti kreationisteja. Lapsia ei myöskään automaattisesti liitetä helluntaiseurakuntien jäseneksi, vaan liittyminen tapahtuu henkilökohtaisen uskoontulemisen jälkeen ottamalla vapaaehtoinen kaste, niin sanottu uskovien kaste.

Oppi

* Raamattu: Helluntailaiset pitäytyvät uskonpuhdistuksen periaatteeseen siinä, että Raamattu on opin ja uskonelämän ainoa peruskirja (sola scriptura). Raamattu on kirjoitetussa muodossa tietyssä historiallisessa tilanteessa annettu Jumalan ilmoitus. Se on muuttumaton ja iankaikkinen Jumalan Sana. Pyhän Hengen johtamina ihmiset kirjoittivat sen Jumalan ilmoituksen, mikä on ihmiselle välttämätön, jotta hän voisi löytää tien Jumalan yhteyteen. Raamatun sana pysyy muuttumattomana kaikkina aikoina.

* Jumala: On olemassa yksi iankaikkinen Jumala, mutta hänessä on kolmen iankaikkisen persoonan ykseys: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jumala on siis kolmiyhteinen.

* Isä: Jumala on iankaikkinen Isä, joka on luonut koko luomakunnan. Hän myös ylläpitää ja hallitsee koko luomakuntaa. Jumala on pyhä ja vanhurskas (oikeamielinen). Hän on laupias ja armahtavainen ja Hän rakastaa luomaansa ihmistä. Jumala on Henki, ja hän on kaikkivoipa, kaikkitietävä ja kaikkialla oleva.

* Poika: Jumalan Poika, Jeesus Kristus, on yhtä Isän kanssa ja on myös iankaikkinen Jumala. Jeesus Kristus tuli ihmiseksi lunastaakseen syntiinlankeemuksen tähden synnin alaisuuteen joutuneen ihmiskunnan. Hän kuoli vapaaehtoisesti ristillä ihmisen synnin tähden. Hän nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen ja istuu Isän, Jumalan oikealla puolella. Jeesus on tuleva takaisin noutamaan kaikki omansa luokseen iankaikkiseen elämään.

* Pyhä Henki: Jumalan Pyhä Henki on toiminut ja toimii yhdessä Isän ja Pojan kanssa. Hän on nyt maan päällä kirkastaakseen ihmiselle Jeesuksen Kristuksen Vapahtajana. Pyhä henki on mukana uudestisynnyttämässä ihmistä elävään toivoon. Jeesus kastaa uskovat Pyhällä Hengellä, jonka kautta ihminen saa voiman elää arkipäivää. Pyhä Henki varustaa Jeesukseen uskovan armolahjoilla seurakunnan rakentumiseksi. Pyhä Henki kasvattaa uskovien persoonallisuutta Jeesuksen antaman mallin mukaan (ns. Hengen hedelmät).

* Usko/uudestisyntyminen: Jumalan sana ja Jumalan Pyhä Henki vaikuttavat ihmisessä uskon. Kun ihminen ottaa sanan vastaan uskoen Jeesukseen Kristukseen omana Vapahtajanaan, hän saa synnit anteeksi yksin Jumalan armosta ja kokee uudestisyntymisen. Uudestisyntyminen on Jumalan teko ihmisessä uskon kautta. Siinä ihmiselle lahjoitetaan Jumalan vanhurskaus ilman ihmisen omia ansioita. Helluntaiherätys siis yhtyy uskonpuhdistuksen periaatteisiin: yksin uskosta, yksin armosta (sola fide, sola gratia). Helluntailaisten uskon synnyn käsitys kuitenkin poikkeaa esimerkiksi luterilaisesta käsityksestä: kaste (sakramenttina) ei ole uskoa synnyttävä toimenpide. Sen vuoksi helluntailaiset eivät kastata sylivauvojaan, vaan heidät ja heidän vanhempansa vain siunataan elämäntaipaleelle. Helluntailaisten mukaan lapset ovat luonnostaan taivaskelpoisia. Vaikka ihmiskunta on Aatamin lankeemuksen kautta turmeltunut, niin yksittäinen ihminen ei mene vain syntymänsä perusteella kadotukseen. Tarvitaan tietoinen, mutta Jumalalähtöinen ratkaisu (kyse ei ole ihmisen lihasta ja ihmisen omasta teosta syntyisin olevasta ratkaisusta). Kasteen puute ei siis kadota, vaan syntien katumattomuus ja kääntymättömyys.

»Kun ihminen kasvaessaan on saavuttanut sen iän, että hän kykenee erottamaan oikean väärästä hänen tulee Jumalan kutsusta tehdä parannus ja ottaa elämäänsä Jeesus. Vaikka puhutaankin ns. ratkaisukristillisyydestä, ei asia ole aina niin. Monet uskovien perheiden lapset eivät kykene ilmoittamaan mitään tiettyä päivämäärää, milloin he ovat tulleet uskoon. He vain ovat kasvaneet siihen ja jonain päivänä he toteavat olevan aika mennä kasteelle. Helluntailaiset katsovat myös, että esimerkiksi vaikeasti kehitysvammaiset yms. ovat lapsen kaltaisia. He eivät joudu kadotukseen kasteen puuttumisen vuoksi. Jumala ei halua tuomita kadotukseen ketään hänen syntyperänsä vuoksi, vaan hänen tahtonsa vuoksi.»

* Kaste: Uudestisyntymiseen kuuluu erottamattomasti kaste. Kun ihminen on saanut lahjaksi vanhurskauden uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, hänen tulee kastattaa itsensä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kaste kuvaa Kristukseen uskovan liittymistä Jeesuksen kuolemaan ja uskovan pukeutumista Kristukseen. Raamattu kuvaa kastetta hautaamisena, ja kaste tapahtuukin upottamalla kastettava kokonaan veteen tuon esikuvan mukaan. Kasteen kautta uskova liittyy paikallisen seurakunnan jäsenyyteen. Helluntailaisten mukaan kaste ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan Pyhän Hengen välityksellä synnyttämä kuuliaisuuden osoitus eli Jumalalähtöinen teko.

* Seurakunta: Kaikki Kristukseen uskovat kuuluvat yhteen seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen, jonka rajat eivät kulje paikallisten seurakunta- ja kirkkokuntarajojen mukaan. Jeesus itse tuntee seurakuntansa. Mutta tämä seurakuntayhteys voidaan kokea vain paikallisseurakuntayhteytenä. Paikallisseurakunnan yhteyteen tulevat ne, jotka ovat uskoneet Jeesukseen Kristukseen ja antaneet kastaa itsensä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Seurakunta koostuu vajavaisista ihmisistä, jotka elävät Jumalan anteeksiantamuksen ja armon varassa. Seurakunnan johdossa on Uuden Testamentin mukaan järjestetty vanhemmisto. Seurakunnan talous rakentuu vapaaehtoisten lahjojen varaan, jotka kerätään perinteisellä kolehdinkannolla. Seurakunnat ovat perustaneet valtakunnallisia yhdistyksiä hoitamaan yhteisiä käytännön asioita. Tällainen yhdistys on esimerkiksi Fida International, joka on Suomen suurin ulkolähetysjärjestö.

* Ehtoollinen: Seurakunta viettää Herran ehtoollista Jeesuksen antaman esimerkin mukaan. Leivän ja viinin nauttiminen on Jeesuksen Kristuksen muistoateria, jossa hän on itse läsnä. Ehtoollisessa julistetaan Jeesuksen kuolemaa ja sen kautta saatavaa syntien anteeksiantamusta. Ehtoolliselle voivat osallistua kaikki Jeesukseen uskovat ja uskovina kastetut.

Helluntailiike tunnustaa niin sanotut yleiskatoliset (apostoliset) uskontunnustukset ja hengellisetyhteenvedot

Helluntaiherätys Suomessa

1910-luvulla helluntaiherätys tuli Suomeen lähinnä norjalaisen metodistipappi Thomas Ball Barrattin vierailujen vaikutuksesta. Hän tuli Suomeen narvalaisten, erään lestadiolaisuuden suunnan kannattajien, kutsumana. Liikkeellä on Suomessa noin 45 400 jäsentä (lähde: Seurakuntaopas 2006). Helluntaiherätyksen alkaessa vaikuttaa Suomessa tavoitteena oli tuoda (tai palauttaa) liikkeelle ominainen näkemys alkukristillisyydestä kaikkiin kristillisiin kirkkokuntiin, mutta usein tällainen ajatus kohtasi vastustusta. Siksi helluntaiherätys päätyi perustamaan (paikallis-) seurakuntia, jotka toimivat yhdistyspohjalta. Seurakuntien taustalla toimii rukoushuoneyhdistyksiä, jotka vastaavat seurakuntien taloudellisista asioista. Vuonna 2002 Suomen uskonnonvapauslain uudistuksen ohella perustettiin Suomen Helluntaikirkko, joka ei ole yhdistys vaan uskonnollinen yhdyskunta Suomen lain edessä. Yhdyskuntamalli toimii yhdistysten rinnalla, joten osa helluntailaisista kuuluu helluntaikirkkoon (jäseniä vuoden 2007 lopussa 3251[4]), osa luterilaiseen kirkkoon ja osa väestörekisteriin. Suomessa on noin 250 helluntaiseurakuntaa. Lisäksi suomenkielisiä helluntaiseurakuntia löytyy muun muassa Australiasta, Espanjasta, Kanadasta ja Ruotsista.

Opillisesti Suomen helluntaiherätys on lähinnä yksi haara maailmalla vallitsevista suuntauksista. Pohjois-Amerikassa vaikuttava Assemblies of God on neljän suurimman haaran joukkoon kuuluva ja on opillisesti lähinnä Suomen helluntaiherätystä. Suomessa helluntaiherätyksen opin on usein kuvailtu sisältävän uskosta vanhurskauttamisen luterilaisilta, pyhityksen metodisteilta, kastekäsityksen baptisteilta ja omanaan opin Pyhästä Hengestä. Jos kuitenkin luterilainen uskosta vanhurskauttaminen määritellään ev.lut. Tunnustuskirjojen ja Martti Lutherin mukaan, helluntailainen uskosta vanhurskauttamisen oppi eroaa monella tavalla luterilaisesta, koska usko käsitetään näissä opinsuunnissa eri tavalla.

Helluntaiherätyksellä on kesäjuhlat juhannuksena Keuruun Ison Kirjan alueella. Iso Kirja on Suomen helluntaiherätyksen raamattukoulu ja kristillinen kansanopisto. Opistolla voi suorittaa sekä lyhyitä kursseja että pitempiä useamman vuoden opintokokonaisuuksia.

Koska helluntaiherätys on Suomessa melko suuri liike, on sen jäsenten joukosta noussut myös eräitä julkisuuden henkilöitä, kuten Pikku G ja Sari Essayah. Julkisuuteen on liikkeen saarnaajista ja julistajista noussut varsinkin Niilo Yli-Vainio (1920-1981). Ennen Sana ja Ylistys -liikkeen perustamista helluntailaisiin lukeutui myös Veli Saarikalle.

Nykypäivän slangissa helluntailaisista käytetään usein nimitystä "hellarit".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiher%C3%A4tys

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Menkää kattomaan, ei kukaan hyökkää kimppuun ja raahaa väkisin kastealtaaseen. se kasteallas ei muuten ole koko aikaa täynnä vettä, vaan sillon vaan jos on kastetilaisuus.

Musiikkia on yleensä paljon, eikä ole niin virallista, kuin kirkossa. Hihhuloimista en edes viitsi kommentoida, mutta musta on positiivista, että tilaisuudessa tapahtuu edes jotain. Että ihmiset on iloisia tai vaikka äänekkäitä.
No eikös kaikissa kirkkojen ja seurakuntien tilaisuuksissa jotain tapahdu?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Menkää kattomaan, ei kukaan hyökkää kimppuun ja raahaa väkisin kastealtaaseen. se kasteallas ei muuten ole koko aikaa täynnä vettä, vaan sillon vaan jos on kastetilaisuus.

Musiikkia on yleensä paljon, eikä ole niin virallista, kuin kirkossa. Hihhuloimista en edes viitsi kommentoida, mutta musta on positiivista, että tilaisuudessa tapahtuu edes jotain. Että ihmiset on iloisia tai vaikka äänekkäitä.
No eikös kaikissa kirkkojen ja seurakuntien tilaisuuksissa jotain tapahdu?
Kun mä olen ollut kirkossa, niin kai siellä on silleen tapahtunut, et ainakin muutama ihminen on nukahtanut... No, ei hellareillakaan aina tapahdu, mutta meininki ei ole niin uninen ja jäykkä.
 
ex-hellari
ulospäin antavat itsestään semmosen rennon ja epävirallisen vaikutelman, just niin kun rukoilijasirkka tossa mainitsi. mutta todellisuudessa siellä on tosi tarkat "kirjottamattomat" käyttäytymissäännöt. jos niistä hairahdut, ensin vanhimmisto puhuttelee muutamaan otteeseen, sitten aletaan sulkea srk:n vastuutehtävistä, muut alkaa karttaa ja lopulta jos et itse ymmärrä lähteä niin erotetaan.

ihan hyvä paikka siis laumasieluille, mutta ei oikein sovi yksilölle, jolla on omat aivot.
 
Lämmin , avoin ja kivoja kerhoja lapsille, reilua meininkiä ja hauskoja normaaleja tyyppejä. Lapsena ihmetytti kaikki "ihmejutut". En tunne fanaatikkoja mistään uskonnosta/seurakunnasta ja en välitäkkään tuntea.

En ole käynyt helluntaiseurakunnassa n.20 vuoteen. Kirkossa ja helluntiaseurakunnan leireillä yms. olen käynyt myöhemminkin lapsena. Mistähän joillekin tulee negatiivisia kokemuksia? Jokaisessa paikassa on niitä mielenvikaisiakin.. niin ehkä ne joilla negatiivinen kuva helluntailaisista.. niin ne ovat törmänneet tällaisiin tyyppeihin. Tai sitten ne joilla negatiivinen kuva, niin he eivät edes ole kasvaneet helluntalaisuudessa ja eivät tiedä siitä mitään.

Itse en ole taustasta huolimatta helluntalainen, en puhdas kristitty ja en muuten kuulu edes kirkkoon :D verojen takia kun ei huvita maksaa! Silti hienoja muistoja helluntailaisuudesta.. Kaikki gosbeljuhlat, japanin vieraat suurlähettiläät, sikakivat kerhot ja leirit, ei kiusaajia, ei huligaaninuoria seksileikkeineen.. Kivaa oli esim. joka talvi laskettelureissu Ylläkselle :heart:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua ihmetyttää et miksi aina nostetaan kuuluisuudet esille tai yritetään saada tilaisuuksiin ihmisiä vetonaulana kuuluisuus
SE onkin ihan tyhmää. Ihmiset luulee, että kannattaa mennä, kun on joku, joka kaataa ihmsiä tai parantaa. Ei ne tajua sitä, että jos jotain on tapahtuakseen, niin se voi tapahtua vaikka omassa kotona, kun sitä pyytää.
 
Mulla on kokemusta vain luterilaisten kirkonmenoista ja helluntaiseurakunnan bileistä. Mulle paremmin sopii helarit :heart: Tykkään, että on paljon musiikkia, vauhdikasta menoa...
Jos helareitten meno tuntuu liian kiihkeältä ja kiivasluontoiselta, ainahan voi suunnata sinne kirkonpenkkiin =)
 
päätön
voi vi**u , vai vielä kielilläpuhumista. kerran kuulin sattumalta väitettyä kielilläpuhumista, äijäpaha oli opetellu ulkoa jonkun pätkän ja senkin lausui päin p****ttä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pensaskerttu:
Mulla on kokemusta vain luterilaisten kirkonmenoista ja helluntaiseurakunnan bileistä. Mulle paremmin sopii helarit :heart: Tykkään, että on paljon musiikkia, vauhdikasta menoa...
Jos helareitten meno tuntuu liian kiihkeältä ja kiivasluontoiselta, ainahan voi suunnata sinne kirkonpenkkiin =)

Just niin :D ! Siinähän se tiivistettynä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pensaskerttu:
Mulla on kokemusta vain luterilaisten kirkonmenoista ja helluntaiseurakunnan bileistä. Mulle paremmin sopii helarit :heart: Tykkään, että on paljon musiikkia, vauhdikasta menoa...
Jos helareitten meno tuntuu liian kiihkeältä ja kiivasluontoiselta, ainahan voi suunnata sinne kirkonpenkkiin =)
Onneks on olemassa vielä noiden kahden vaihtoehdon lisäks muitaki paikkoja
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ex-hellari:
ulospäin antavat itsestään semmosen rennon ja epävirallisen vaikutelman, just niin kun rukoilijasirkka tossa mainitsi. mutta todellisuudessa siellä on tosi tarkat "kirjottamattomat" käyttäytymissäännöt. jos niistä hairahdut, ensin vanhimmisto puhuttelee muutamaan otteeseen, sitten aletaan sulkea srk:n vastuutehtävistä, muut alkaa karttaa ja lopulta jos et itse ymmärrä lähteä niin erotetaan.

ihan hyvä paikka siis laumasieluille, mutta ei oikein sovi yksilölle, jolla on omat aivot.
Minkälaisia juttuja oikein tarkoitat, noin tarkemmin?

Tosi on, että on esiintynyt tommosta vahtimistakin, joka on ikävää ja väärin. Pari vuosikymmentä sitten jo permanentti tai korvakorut oli puhuttelun paikka.

Itsestään selvää kai on kuitenkin, että jos seurakunnan työntekijä poikkeaa seurakunnan opetuksesta, niin sillon tietysti siihen on pakko puuttua. :/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Itsestään selvää kai on kuitenkin, että jos seurakunnan työntekijä poikkeaa seurakunnan opetuksesta, niin sillon tietysti siihen on pakko puuttua. :/
Eihän esim. ev.lut. pappikaan voi avoimesti elää avoliitossa. Siitä seuraa piispan puhuttelu.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Itsestään selvää kai on kuitenkin, että jos seurakunnan työntekijä poikkeaa seurakunnan opetuksesta, niin sillon tietysti siihen on pakko puuttua. :/
Eihän esim. ev.lut. pappikaan voi avoimesti elää avoliitossa. Siitä seuraa piispan puhuttelu.
Joo, näinpä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pensaskerttu:
Mulla on kokemusta vain luterilaisten kirkonmenoista ja helluntaiseurakunnan bileistä. Mulle paremmin sopii helarit :heart: Tykkään, että on paljon musiikkia, vauhdikasta menoa...
Jos helareitten meno tuntuu liian kiihkeältä ja kiivasluontoiselta, ainahan voi suunnata sinne kirkonpenkkiin =)
Onneks on olemassa vielä noiden kahden vaihtoehdon lisäks muitaki paikkoja
On varmasti montakin paikkaa, mutta itselläni on kokemusta vain em. paikoista.
 
ex-hellari
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-hellari:
ulospäin antavat itsestään semmosen rennon ja epävirallisen vaikutelman, just niin kun rukoilijasirkka tossa mainitsi. mutta todellisuudessa siellä on tosi tarkat "kirjottamattomat" käyttäytymissäännöt. jos niistä hairahdut, ensin vanhimmisto puhuttelee muutamaan otteeseen, sitten aletaan sulkea srk:n vastuutehtävistä, muut alkaa karttaa ja lopulta jos et itse ymmärrä lähteä niin erotetaan.

ihan hyvä paikka siis laumasieluille, mutta ei oikein sovi yksilölle, jolla on omat aivot.
Minkälaisia juttuja oikein tarkoitat, noin tarkemmin?

Tosi on, että on esiintynyt tommosta vahtimistakin, joka on ikävää ja väärin. Pari vuosikymmentä sitten jo permanentti tai korvakorut oli puhuttelun paikka.

Itsestään selvää kai on kuitenkin, että jos seurakunnan työntekijä poikkeaa seurakunnan opetuksesta, niin sillon tietysti siihen on pakko puuttua. :/
ihan tavallisia riviseurakuntalaisia on puhuteltu mm. seuraavista asioista: tupakointi ja alkoholin käyttö, ei-uskovaisen kanssa seurustelu, ennen häitä yhteiseen asuntoon muuttaminen, ei-uskovaiset kaverit, kaupungilla tai discossa (koulun teinidisco ) käyminen, vääränlaisen musiikin kuuntelu tai vääränlaisissa tilaisuuksissa käyminen, avioero pettävästä miehestä ilman vanhimmiston antamaa "siunausta"... näitähän riittää. todella moni entisistä srk-tutuista ja kavereista on tänä päivänä mt-ongelmaisia, enkä ihmettele.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Itsestään selvää kai on kuitenkin, että jos seurakunnan työntekijä poikkeaa seurakunnan opetuksesta, niin sillon tietysti siihen on pakko puuttua. :/
Eihän esim. ev.lut. pappikaan voi avoimesti elää avoliitossa. Siitä seuraa piispan puhuttelu.
No kyllä seurakunnan johtajan pitää elää Raamatun oppien mukaan jos kerta sillä paikalla on
 

Yhteistyössä