Kohtaaminen kyykäärmeen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija

Vieras
Että minä pelästyin eilen, kun nousin tuttavien pihalla autosta ja menin päästämään koiraa pois takaluukusta. Siinä se kyykäärme sihisi kerällä noin metrin päässä minusta. Neiti onneksi ei ehtinyt tulla vielä autosta pois, koska käärme oli ihan oven vieressä. Onneksi talon isäntä kuuli mun kiljunnan ja tuli lapiolla tappamaan otuksen. Siihen loppu meidän kyläily, kun mun oli pakko lähteä kotio, niin paljon tärisin ja pelästyin.

Että mä inhoan kyitä!
Näin viikonloppuna kaksi kappaletta, toinen saatiin tapetuksi. Lapset olivat poimimassa mustikoita ihan mummolani talon nurkalla, heillä oli vahtikin siinä, mutta hänkään ei kyytä huomannut ennenkuin meidän 5v kiljaisi että Käärme!! Onneksi talon miehet sai sen hengiltä, oli meinaan ihan sairaan iso ja paksu käärme.

Kyllähän ne säikyttää, itsekin törmäsin pari kesää sitten viiden käärmeen laumaan, joista neljä poikasta. Nuo poikasethan on vaarallisimpia kun eivät osaa säännöstellä sitä myrkyn määrää, kuten isot käärmeet. Eli jos on iso kyy niin se kuitenkin osaa olla ampumatta koko myrkkymäärää kerralla.

Mie pelkään aina kans kun koirien kanssa metsässä olen, että jos purasee pistää koiraa. Siinä voi käydä pahastikin.. Ei mua niinkään haittais jos se mua itteeni puris. Onko kellään kokemuksia jossa kyy olis purrut koiraa ? Miten kävi?

Siis eihän niille otuksille mitään mahda, mutta jos se olisi koiraa pistänyt, mitä olisin yksin tehnyt siinä tilanteessa. Meijän möykkyä kun en saa itse nostettua autoon. Tai jos olisi neitiä pistänyt.... Onneksi mitään ei sattunut... Ja sinulle "taas" kyse minun lapsesta ja koirasta, kyllä mä saan hysteerinen siinä vaiheessa ollakkin!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Karamelli84:
Mie pelkään aina kans kun koirien kanssa metsässä olen, että jos purasee pistää koiraa. Siinä voi käydä pahastikin.. Ei mua niinkään haittais jos se mua itteeni puris. Onko kellään kokemuksia jossa kyy olis purrut koiraa ? Miten kävi?

Kai se vähän riippuu miten kauan menee että pureman huomaa tai onko kyypakkausta lähellä.
Voi käydä ihan hyvin tai sitten huonostikin.

Kyy (Vipera berus) on Euroopan tavallisin myrkkykäärme. Kyy on levinnyt kaikkialle Euraasian pohjoisosiin.[1]

Kyy on yksi kolmesta Suomen luonnossa esiintyvistä käärmeistä (kaksi muuta ovat rantakäärme ja kangaskäärme). Kyy on ainoa Suomen luonnossa esiintyvä myrkkykäärme.[2] Kyyn elinaluetta ovat lämpimät ja aurinkoiset maa-alueet, joista löytyy myös suojapaikkoja, esimerkiksi hakkuuaukeat. Kyytä esiintyy koko Suomessa lukuun ottamatta Lapin pohjoisosia. Kyy ei ole rauhoitettu Suomessa, vaikka niin usein kuulee virheellisesti väitettävän.

Kysy luonnosta: Onko kyy rauhoitettu?

Onko kyy rauhoitettu

Kyy ei ole rauhoitettu, mutta kyiden tappaminen on yleensä turhaa. Jos kyyt viihtyvät pihoilla, joissa pienet lapset liikkuvat saattaa kyyn tappaminen olla perusteltua, mutta tässäkin tapauksessa kyyn voi ohjata pitkällä kepillä kauemmaksi. Kyyn voi myös siirtää varovaisuutta noudattaen. Paksut hanskat käteen ja painamalla kyyn haarakepillä maata vasten voi kyyn ottaa kiinni ja laittaa esim. jätesäkkiin. Kyyn voi tämän jälkeen kuljettaa muutaman kilometrin päähän ja vapauttaa.

http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2007-07-07,104:10:470796,1:0:0:0:0:0:

Koirista ei ole kokemusta, mutta kissaa on purrut. Eläinlääkärin ohjeen mukaan kyypakkauksesta ensiapu ja kissa eli vielä yli 12 vuotta sen tapauksen jälkeen. Muutaman päivän pelkästään nukkui, mutta sitten toipui entiselleen.

meiän koiraa ( kultanen noutaja ) puri viime kesänä kyy, oli silloin 1v , kuonoon nappas, ei ollu kyypakkausta mukana , 90km päivystävälle eläinlääkärille, naama turpos, henki kulki huonosti ja oli sellanen lötkö, lääkärissä sai kortisoonia ja oli nesteytyksessä pari tuntia + antibiootit
Loppu hyvin, onneksi..kyllä ehdittiin säikähtää :/ enää ei olla lähetty mihkään ilman kyypakkausta

Alkuperäinen kirjoittaja pia:

meiän koiraa ( kultanen noutaja ) puri viime kesänä kyy, oli silloin 1v , kuonoon nappas, ei ollu kyypakkausta mukana , 90km päivystävälle eläinlääkärille, naama turpos, henki kulki huonosti ja oli sellanen lötkö, lääkärissä sai kortisoonia ja oli nesteytyksessä pari tuntia + antibiootit
Loppu hyvin, onneksi..kyllä ehdittiin säikähtää :/ enää ei olla lähetty mihkään ilman kyypakkausta

Joku muukin täällä joskus kertoi että niidenkin koiralle käynyt vähän samanlailla.En vaan muista kuka.

Kaverilla on kyy auton hansikaslokerossa. Syy siihen on se, että sen autoon murtaudutaan usein ja pengotaan paikkoja.
Olisi kiva nähdä, kun voro pimeessä hapuilee hanskalokeroa ja kyy iskee ranteeseen.

Yhteistyössä