Miksi jenkkipurukumi saa käyttää tuotteissaan hammaslääkäriliiton suositusta...

... jos ehtona on, että tuotteen on sisällettävä vähintään 50% painostaan ksylitolia ja Professional sekä ne pastillit ovat ainoita, jotka nämä ehdot täyttävät?

Pohtii hän aamutuimaan? Onko jollain tavallista jenkkipussia lähettyvillä. Onko siinä suositusmerkki ja mikä on ksylitolpitoisuus?
 
August
Miulla on kaks pussia, toinen pienempi jos xylitolia vaan 35% ja toinen isompi pussi jos xylitolia 70% nii en miekää ymmärrä tota pienempää pussia! Siinä oli kait ennen enemmän xylitolia, muttei vissiin ainakaa sitä 50%.... en oo varma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja August:
Miulla on kaks pussia, toinen pienempi jos xylitolia vaan 35% ja toinen isompi pussi jos xylitolia 70% nii en miekää ymmärrä tota pienempää pussia! Siinä oli kait ennen enemmän xylitolia, muttei vissiin ainakaa sitä 50%.... en oo varma.
Juuri tämän takia. Oliko siinä 35% pussissa se "hammaslääkäriliiton suosittelema"
 
A shadieeyah
mä hokasin..et vaikka siinä on vaan 35% ni koskeeko se suositus koko tuotemerkkiä(koko jenkkiä ) vai onko se raakattu erikseen et sais olla vaan niissä pusseissa missä on se min.50%?
 
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
mä hokasin..et vaikka siinä on vaan 35% ni koskeeko se suositus koko tuotemerkkiä(koko jenkkiä ) vai onko se raakattu erikseen et sais olla vaan niissä pusseissa missä on se min.50%?
Siis tässä on ne millä kriteereillä sen voi saada

http://www.hammaslaakariliitto.fi/hammaslaeaekaeriliitto/tavoitteet/kannanotot/2007/1182007-hammaslaeaekaeriliiton-suositukset/

* Ksylitolituotteet
Suosituksen saamisen edellytyksenä on, että suosituksen hakija toimittaa hakemuksensa liitteenä riippumattoman laboratorion tuottaman dokumentin, joka vahvistaa tuotteen täyttävän seuraavat edellytykset:
o Ksylitolia tulee olla makeuttajista vähintään 50 %.
o Tuotteessa ei saa käyttää sakkaroosia, glukoosia, tärkkelyssiirappia, fruktoosia eikä muita helposti fermentoituvia makeuttajia. Sen sijaan sorbitoli, mannitoli, maltitoli, aspartaami ja lykasiini 80/55 (sorbitolitärkkelyssiirappi) ovat muina makeuttajina hyväksyttäviä.
o Tuote ei suun olosuhteissa suoritetun testin ja siitä annetun lausunnon perusteella aiheuta hampaille haitallista happovaikutusta. . Tuotteessa ei saa olla sitruunahappoa eikä muuta hampaiden kemiallista liukenemista eli eroosiota aiheuttavaa happoa.

Suositus annetaan vain tuotekohtaisen tarkastelun perusteella.

Lausunto:
"Suomen Hammaslääkäriliitto suosittelee ksylitolin käyttöä hampaiden hoidossa"

tai vaihtoehtoisesti
"Suomen Hammaslääkäriliitto suosittelee ksylitolia"

Eli miksi se koskee koko tuotesarjaa, jos kriteerit ei täyty. Vai koskeeko, onko siinä Jenkki Classicissa ollenkaan sitä suositusta. Jos on, niin eikö se riko jotain sääntöä tahi lakia. Jos ei, niin eikö se ole ainakin kuluttajan jujuttamista?
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Eikö kenelläkään ole jenkkipurkkapussia lähettyvillä? :|
Autossa on, mutta ei jaksa vaivautua. Purkka on inhaa ja ksylitol sekoittaa vatsan...
:D Älä nyt, purkka on kivaa :D
Eikä ole, ei edes täytä vatsaa, paitsi kaasulla. Inhottavaa kiskoa hiuksista, pöydän alta ja vaatteista irti. Leuatkin väsyvät moiseen mällytykseen ja näyttää aika ääliöltä märepala suussaan. :kieh: <--- katso vaikka, kun tuoki nällyttää.

En ole oppinut purkanpurijaksi, vaikka kovasti olen harjoitellut. Käveleminen ja jauhaminen samaan aikaan on liikaa tikapuuhermostolleni. :D
 
August
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja August:
Miulla on kaks pussia, toinen pienempi jos xylitolia vaan 35% ja toinen isompi pussi jos xylitolia 70% nii en miekää ymmärrä tota pienempää pussia! Siinä oli kait ennen enemmän xylitolia, muttei vissiin ainakaa sitä 50%.... en oo varma.
Juuri tämän takia. Oliko siinä 35% pussissa se "hammaslääkäriliiton suosittelema"
On tässä pikkupussissa (35%) se hammaslääkäriliiton suosittelema leima kans!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Eikö kenelläkään ole jenkkipurkkapussia lähettyvillä? :|
Autossa on, mutta ei jaksa vaivautua. Purkka on inhaa ja ksylitol sekoittaa vatsan...
:D Älä nyt, purkka on kivaa :D
Eikä ole, ei edes täytä vatsaa, paitsi kaasulla. Inhottavaa kiskoa hiuksista, pöydän alta ja vaatteista irti. Leuatkin väsyvät moiseen mällytykseen ja näyttää aika ääliöltä märepala suussaan. :kieh: <--- katso vaikka, kun tuoki nällyttää.

En ole oppinut purkanpurijaksi, vaikka kovasti olen harjoitellut. Käveleminen ja jauhaminen samaan aikaan on liikaa tikapuuhermostolleni. :D
:LOL: :D No löytyyhän tuosta purkan jauhamisesta ja purkasta tosiaan tuhat syytä miksi ne kannattaa jättää rauhaan. :D

Mä en voi syödä purkkaa, jos pelaan joitain tietokonepelejä. Huomaan jauhavani purkkaa siihen tahtiin, että saan päänsäryn ja leukoihin kramppeja :LOL: :D
 
Hammaslääkäri sanoi nimittäin minulle, että osta mieluiten täysksylitoltuotteita, tai sellaisia missä on vähintään 70% painosta ksylitolia. Ja nyt kun mie näitä tuotteita vähän kaupassa selasin ja tutkailin tuota hammaslääriliiton sivua, niin oli aika yllätys tämä. Pitäisikö tästä kysäistä ihan Leafiltä :whistle:
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Hammaslääkäri sanoi nimittäin minulle, että osta mieluiten täysksylitoltuotteita, tai sellaisia missä on vähintään 70% painosta ksylitolia. Ja nyt kun mie näitä tuotteita vähän kaupassa selasin ja tutkailin tuota hammaslääriliiton sivua, niin oli aika yllätys tämä. Pitäisikö tästä kysäistä ihan Leafiltä :whistle:
Joo, täysksylitolia suositeltiin meillekin. Ensin löysin vain PikkuKakkosen purkkaa ja Muumipusseja, mutta nyt on löytynyt samalta valmistajalta aikuiseenkin makuun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää:
Tuossa hammaslääkäriliiton suosituksessa sanotaan että MAKEUTTAJISTA vähintään 50% ksylitolia, te puhutte PAINOSTA.
On siinä purkassa muutakin kuin makeuttajia
Näkyy Jenkki Classicissa olevan, että juuri makeutusaineista on 35% ksylitolia.

http://www.leaf.fi/index.php?action=tuotehaku&tuotehaku-action=detail&tuotehaku-id=15770
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Hammaslääkäri sanoi nimittäin minulle, että osta mieluiten täysksylitoltuotteita, tai sellaisia missä on vähintään 70% painosta ksylitolia. Ja nyt kun mie näitä tuotteita vähän kaupassa selasin ja tutkailin tuota hammaslääriliiton sivua, niin oli aika yllätys tämä. Pitäisikö tästä kysäistä ihan Leafiltä :whistle:
Joo, täysksylitolia suositeltiin meillekin. Ensin löysin vain PikkuKakkosen purkkaa ja Muumipusseja, mutta nyt on löytynyt samalta valmistajalta aikuiseenkin makuun.
Juu, meillä lähtee purukumimerkki myös nyt vaihtoon ja täysksylitolit tulee kehiin :) Pitää vain löytää se maukkain vaihtoehto. Kyllä sitä haluaa jotain maukasta hetken verran jauhaa :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää:
Tuossa hammaslääkäriliiton suosituksessa sanotaan että MAKEUTTAJISTA vähintään 50% ksylitolia, te puhutte PAINOSTA.
On siinä purkassa muutakin kuin makeuttajia
Näkyy Jenkki Classicissa olevan, että juuri makeutusaineista on 35% ksylitolia.

http://www.leaf.fi/index.php?action=tuotehaku&tuotehaku-action=detail&tuotehaku-id=15770
Ei kun toi tuoteselosteessa mainittu 35% on just koko painosta, mä oon niitä ollut tekemässä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kun toi tuoteselosteessa mainittu 35% on just koko painosta, mä oon niitä ollut tekemässä :)
Minusta on ihan yksiselitteistä että se on 35% makeutusaineista.

makeutusaineita (ksylitolia 35%, sorbitolia, mannitolia, maltitolisiirappia), purukumin perusmassaa, aromeja (mm. piparminttuminttu- ja eukalyptusöljyä), stabilointiainetta (arabikumia), happamuudensäätöainetta (E500), värejä (E171, E132, E141), kosteudensäilyttäjää (glyserolia), makeutusainetta (asesulfaami K), emulgointiainetta (auringonkukkalesitiiniä), liivatetta, pintakäsittelyainetta (karnaubavahaa), hapettumisenestoainetta (E321)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja miettikää:
Tuossa hammaslääkäriliiton suosituksessa sanotaan että MAKEUTTAJISTA vähintään 50% ksylitolia, te puhutte PAINOSTA.
On siinä purkassa muutakin kuin makeuttajia
Näkyy Jenkki Classicissa olevan, että juuri makeutusaineista on 35% ksylitolia.

http://www.leaf.fi/index.php?action=tuotehaku&tuotehaku-action=detail&tuotehaku-id=15770
Ei kun toi tuoteselosteessa mainittu 35% on just koko painosta, mä oon niitä ollut tekemässä :)
Kiitos muuten tästä tärkeästä korjauksesta. :|
 

Yhteistyössä