Selittämättömästi lapsettomat!

Hei! Me ollaan alottamassa hoitoja tolla letrozol lääkkeellä, kummastakaan ei ole löytynyt mitään vikaa vaan spermanäyte normaalin rajoissa ja vielä paljon oli siittiöitäkin, mulla normi ovis: follikkeli oli viimekierrossa 15mm ja hyvät limakalvot. Oon tikuttanut monta kuukautta ennen tota ultralla seuraamista ja aina ovis löytynyt. Kuitenkin yritystä takana yli vuosi, eikä yhtään tärppiä. :(

Meille siis määrättiin lääke oviksen varmistamiseksi ennen kuin siirrytää inseminaatioon. Onko muilla normisti ovuloivilla tehty näin? Tuntuu aika oudolle syödä hormoonilääkkeitä turhaan. Me ollaan siis julkisellapuolella hoidoissa.

Olis muutenkin kiva kuulla miten muilla selittömästi lapsettomilla hoidot edenneet ja onko jostain löytynyt syy myöhemmin ja missä vaiheessa? Molemmilta julkisessa tai yksityisellä hoidossa olevilta :)
 
Hei! Meillä selittämätöntä lapsettomuutta yritetty hoitaa julkisella puolella inseminaatiolla. Ihan samoin määrätty hormoneja munasolujen kypsyttämiseksi ja myös irroittamiseksi, vaikka vika ei näissä tekijöissä olekaan. Näin kuitenkin varmistetaan, ettei kallis hoito mene hukkaan, jos vaikka just silloin sattuisi olemaan kierto ilman ovulaatiota. Näin myös parannetaan hoidon ajoitusta. Olen kuullut, että yksityisellä puolella toisinaan suositaan myös lääkkeetöntä inseminaatiota. Yksityisellähän voidaankin olla joustavampia, kun asiakas/potilas itse kustantaa lystin.

Olen etsinyt selitystä selittämättömyydelle. Selityshän kaiketi on aina olemassa, sitä ei vain tunnisteta perustutkimuksissa. Joskus kuulemma koeputkihedelmöityshoitojen yhteydessä löytyykin selitys. Tällä sivustolla mainittu 16 esimerkkiä, missä kaikessa vika voisi olla:
http://www.advancedfertility.com/unexplai.htm

On se ihme, että lapsia ylipäänsä syntyy...

Voimia epätietoisuuden ja epävarmuuden keskelle! Loppujen lopuksi useampi onnistuu kuin epäonnistuu hedelmöityshoidoissa.
 
Hei! Kiitos viestistä :)

Meille ei siis vielä tehdä inseminaatiota vaan yritetään pelkkien hormoonien kanssa. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan eka inseminaatio olisi syksyllä, jos ei sitä ennen tärppää hormoonilääkkeiden kanssa. Lääkeri totesi itsekkin että hassua määrätä lääkkeitä ilman mitään syytä, mutta tämä on käytäntö julkisella. Ensin hormoonilääkkeillä ja sitten jos ei tärppää hormoonit ja inseminaatio.

Ajattelin tässä jo että pitäisikö kysyä jos insiminaation voisi tehdä jo vaikka toukokuussa, jos ei mitään tapahdu, mutta tiedä vaikka olisi tiukat säännöt että puolivuotta pelkällä lääkkeillä ilman inseminaatiota :\
 
vierailija
Hei! Kiitos viestistä :)

Meille ei siis vielä tehdä inseminaatiota vaan yritetään pelkkien hormoonien kanssa. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan eka inseminaatio olisi syksyllä, jos ei sitä ennen tärppää hormoonilääkkeiden kanssa. Lääkeri totesi itsekkin että hassua määrätä lääkkeitä ilman mitään syytä, mutta tämä on käytäntö julkisella. Ensin hormoonilääkkeillä ja sitten jos ei tärppää hormoonit ja inseminaatio.

Ajattelin tässä jo että pitäisikö kysyä jos insiminaation voisi tehdä jo vaikka toukokuussa, jos ei mitään tapahdu, mutta tiedä vaikka olisi tiukat säännöt että puolivuotta pelkällä lääkkeillä ilman inseminaatiota :\
OT

 
vierailija
Täällä yksi entinen selittämättömästi lapseton. Ensimmäistä lasta yritettiin 4v ajan, välillä ovulaatiota buustattiin hormoneilla (tuloksetta), tehtiin 3 inseminatiota ja yksi IVF kierros. Kesätauolla uutta hoitokierrosta odotellessa plussasin luomuna! Ja saatiin esikoinen.
Toista yritettiin luomuna 2v ajan ja juuri kun aiottiin hoitoihin palata niin tulin taas luomuna raskaaksi. Tämä meni tosin kesken. 10kk päästä plussasin taas luomuna ja saatiin toinen lapsi.
Kolmas lapsi tarttui yrittämättä matkaan toisen ollessa 8kk ikäinen, tietoisesti päätettiin ettei tarvita ehkäisyä ja lapsia saa tulla jos on tullakseen.
 
Meillä myös kävi niin, että kummastakaan ei löytynyt mitään vikaa, miehen siittiöt vielä erityisen hyviä. Vähän yli 2v yritettiin aktiivisesti ja 6kierron ajan söin aikaisemmin letroja ja loppuvaihetta tuettiin jollain lääkkeellä myös. Eipä silti tapahtunut mitään. Loppuvaiheesta alkoi tulla ikäviä sivuvaikutuksia niin päätin olla käyttämättä viimeisen kierron lääkkeitä. Tämä taisi olla syksyn aikana. No tammikuussa sainkin tietää olevani raskaana täysin luomuna. Ainut mitä olin tehnyt, oli akupunktiossa käynti useamman kerran. Eli täysi mysteeri mistä on lopulta kiikastanut, nyt raskaus on vähän yli puolivälissä.
 
Meillä myös kävi niin, että kummastakaan ei löytynyt mitään vikaa, miehen siittiöt vielä erityisen hyviä. Vähän yli 2v yritettiin aktiivisesti ja 6kierron ajan söin aikaisemmin letroja ja loppuvaihetta tuettiin jollain lääkkeellä myös. Eipä silti tapahtunut mitään. Loppuvaiheesta alkoi tulla ikäviä sivuvaikutuksia niin päätin olla käyttämättä viimeisen kierron lääkkeitä. Tämä taisi olla syksyn aikana. No tammikuussa sainkin tietää olevani raskaana täysin luomuna. Ainut mitä olin tehnyt, oli akupunktiossa käynti useamman kerran. Eli täysi mysteeri mistä on lopulta kiikastanut, nyt raskaus on vähän yli puolivälissä.
Kävitkö missä kierron vaiheissa akupunktiossa? Oon pohtinut jos kokeilis tätä akupunktiota meidän lapsettomuuteen.
 
Kävitkö missä kierron vaiheissa akupunktiossa? Oon pohtinut jos kokeilis tätä akupunktiota meidän lapsettomuuteen.
Alkuun kävin ihan muistaakseni jopa parin viikon välein, tehtiin ennen ovulaatiota yleensä. Mutta sitten jatkoin käyntejä säännöllisesti ainakin kerran kuukaudessa, ihan miten sattuu. Minun akupunktiohoitaja oli erikoistunut kiinalaiseen lääketieteeseen ja sanoi, että useammalle hoidettavalle on käynyt positiivinen yllätys, mutta toki ei voinut luvata mitään. 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Mollama

Yhteistyössä