POTTAKOULUSTA. Auttakaa!

ehi
Meidän kaksivuotias poika ei yksinkertaisesti suostu menemään potalle tai pöntölle. On yritetty sekä seisaaltaan että istuen, ei suostu lähellekään vaan alottaa kamalan huudon ja sätkimisen. Yksivuotiaana kävi jo ihan kiltisti potalla ja sai asiaakin tehtyä, mutta sitten oli pitempi väli etten laittanut potalle kun neuvolassa sanoivat että turha vielä kiirehtiä asian kanssa... Ei olisi pitänyt kuunnella?! Hyviä vinkkejä kellään?? Poika on jo ymmärtänyt mistä kakka ja pissa tulee ja sanookin monesti kun on kakan tehnyt vaippaan. Ja saattaa ottaa itse vaipan pois ja mennä pissalle jonnekin lattialle (menee aina kyykkyyn).
Kuinka olette onnistuneet??
Olen nyt antanut asian olla ja aina ehkä kerran viikossa vain kysyn että mennäänkö potalle/pöntölle..
 
Onko poika koskaan pissannut ulos? Nyt kun on vielä lämmintä kesää, niin olisiko ulkona luontevaa lorotella vaikkapa pensaan juurelle? Yksi meidän pojista ei myöskään halunnut mennä pöntölle/ potalle, alkoi sitten käydä pesuhuoneen lattiakaivolla pissalla. Pari kuukautta meni näin, sitten siirtyi oma-aloitteisesti käyttämään pönttöä.
 
ehi
Ei ole pissannut ulos. Saunassa ollessakin on selvästi monta kertaa ollut hätä ja on yritetty että kaivoon saisi pissata niin ei suostu, pidättelee niin kauan että saa taas vaipan päälleen!
 
Ehkä poika ei yksinkertaisesti ole vielä valmis! Meillä lukuisat kerrat kokeiltiin pottailua ja lopetettiin muutamaksi viikoksi, sillä poika ei kertakaikkiaan suostunut istumaan potalla, huusi raivoisasti... Nyt sit kesällä taas kokeiltiin muutaman viikon tauon jälkeen ja kas kummaa...pissi tuli tarralahjonnan avulla... pojalla ikää silloin 2,3 v... Eli tarran sai jokaissta pissistä pottaan ja kakasta tuli kaksi tarraa... Poika oli oikein innostunut asiasta ja tarra-arkin loputtua tavarat tulikin jo ilman lahjontoja pottaan... Toki vahinkoja sattuu vielä, mutta koin omakohtaisesti, että ennen kuin lapsi itse on valmis tekemään muualle kuin vaippaan kakat ja pissit, ei auta vaikka vanhemmat miten "opettaa" asiaa... Mielestäni odottele hetki ja kokeile taas muutaman viikon päästä uudestaan... kunnes poikasi itse on innokas asiasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
..., että ennen kuin lapsi itse on valmis tekemään muualle kuin vaippaan kakat ja pissit, ei auta vaikka vanhemmat miten "opettaa" asiaa... Mielestäni odottele hetki ja kokeile taas muutaman viikon päästä uudestaan... kunnes poikasi itse on innokas asiasta.
Just näin, meillä kans opetettiin vaikka miten, ei tulosta. Sit rupes lorottamaan suoraan pönttöön jakkaran päältä tai ulos puskaan. Tää puskajuttukaan ei onnistunu keväällä, vasta jokin aika sitten kesällä.
Älä stressaa, kyllä se aikanaan oppii. Mä en kannata sitä et "vaippa vaan pois", musta se on julmaa. Ei mun eikä sunkaan poika kouluun mee vaipassa. Mun poika täyttää kolme syyskuun lopussa, eli oli jotain 2 v ja 9 kk kun rupes pissaamaan pönttöön. Kakka tulee edelleen vaippaan, niinkuin monella muullakin 3 v pojalla. Anna sille pienelle aikaa kasvaa "isoks" :heart: .

 
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Mä en kannata sitä et "vaippa vaan pois", musta se on julmaa.
En tiedä vihjasitko tällä aikaisempaan suositukseeni antaa olla ilman housuja...? =)
Voisin hieman tarkentaa ehdotustani... Eli moni tuon ikäinen, joka on aina ollut vaipassa ei välttämättä ymmärrä vaipan ja alushousun eroa. Kun jaloissa on housut tai vaippa ja iho saa kontaktin kankaaseen, pissa tai kakka lasketellaan kuten aina ennenkin. Ei siinä pyynnöt ja lahjonnat auta, muistikin toimii pienillä vielä huonosti...

Tuloksia meillä (ja monilla tuttavaperheen lapsilla) alkoi tapahtumaan, kun kotioloissa annettiin olla ilman mitään housuja, peppu paljaana. Iholle ei tullut tätä vaipan luomaa "turvaa", ja näin lapsi juoksi alusta alkaen itse potalle.
Sitä ennen alushousuihin tuli aina pissat eikä pottailu muutenkaan kiinnostanut.
Aikaa myöden oppi kertomaan hädästään myös housut jalassa. Vahinkoja toki sattui, ja sattuu joskus vieläkin, mutta ei niiden kannata antaa lannistaa. Kuivaksi opettelu sujui mielestäni nopeasti, 2 ½ kuukaudessa jätimme vaipat kokonaan, yövaipat mukaanlukien.

Suosittelen kokeilemaan! Jos ei toimi, voit hyvin odottaa muutaman kuukauden ja kokeilla sitten uudelleen... =)
 
ehi
Kiitoksia kaikille jotka viitsitte vastata!! Ja edellleen jos jollain on hyviä neuvoja niin tänne vain =) J
a tosiaan, poika täytti vasta kaksi vuotta, joten meillä on kyllä aikaa opetella kuivaksi. Se vain jo onnistui aikasemmin jo niin hienosti että harmittaa tämä kokonaan kieltäytyminen. :headwall: Voi varmaan vaikuttaa sekin kun sai pikkuveljen keväällä ja näkee ettei pikkuvauvan tarvi huolehtia tämmösistä??
 
Meillä kans sama homma. Tyttö 2v2kk eikä suostu menemään potalle tai pöntölle. Potalla istuu housut jalassa mutta heti kun otettais housut ja vaippa pois niin alkaa huuto. Kakan osaa sanoa kun on housussa mutta pissi tulee kyllä mihin tulee jos ei ole vaippaa. Yks ilta ehti meidän sänkyyn suoraan suihkusta ja pissi sinne sänkyyn eikä edes ihmetellyt miksi on märkä sänky!
Ei vissiin ole vielä valmis potalle, odotellaan siis.
Pakottaa ei missään nimessä saa, siinä tekee virheen. Just tollanen lahjonta kuulostaa hyvälle, mutta remmeillä kiinni pottaan-ei missään nimessä! (tätäkin kun olen jossain tavannut....)
 
ehi
Joo, minä olen antanut asian nyt olla jonkin aikaa ja kas kummaa! poika on itse kiinnostunut nyt potasta, ei mene istumaan mutta tutkii ja "leikkii" sillä. Pientä edistystä kun tähän asti on riittänyt sen että potan näkee niin alkaa huuto. Täytyy tässä taas kohta koittaa josko suostuis istumaan..
 
En nyt varmaan osaa auttaa sen kummemmin. Meillä 1v2kk tyttö pottailee mielellään, mutta ostin myös sellaisen NUK:n WC-pöntön supistajan. Jännitin, että kuinkahan tyttö suhtautuu uuteen vessailutapaan, että tulikohan ihan hukkaostos. Tyttö oli ihan innoissaan uudesta jutusta ja tärkeänä istuu vessanpöntöllä tarpeillaan. Auttaisiko teilläkin tuo, kun aikuisetkin istuvat pytyllä, niin voisi esimerkin kannustamana tykätä enemmän kuin potasta. Itsellekin on kätevämpi kun saa vain vetäistä pytyn eikä tarvitse pottaa jynssätä. Potallakin meillä käydään kyllä aamuisin, kun on tullut tavaksi istua tarpeilla yhtä aikaa, minä pöntöllä ja tyttö potalla. Hyvin kuuluu supistajan kanssa pissan lorina ja kakan plumpsahtelu pönttöön, ettei jää epäselväksi sekään tuliko mitään.
 
ehi
Joo, meillä on tuo supistaja ja on jopa koroke pöntön eteen että saisi siitä seisaaltaan lorotella, mutta ei kumpikaan kelpaa.. Joku kertoi että poikansa oli suostunut vain autopottaan istumaan!! Onko kukaan tietoinen mistä sellaisia saa?? Meidän poika on nimittäin ihan tajuton autofani! :p
 

Yhteistyössä