Kuinka monelle on oma auto pakollinen töiden takia?

  • Viestiketjun aloittaja Maallakin on elämää
  • Ensimmäinen viesti
Maallakin on elämää
Asumme pienellä n.6000 asukkaan kylässä. Mies käy vakituisessa työssä 70km:n päässä ja mä taas eri suunnassa määräaikaisessa työssä 45km:n päässä. Mies tekee kaksvuorotyötä ja mä kolmivuorotyötä. Kumpikaan ei pysty kulkemaan töissä julkisilla eikä ole kimppakyytiin. Pakko olla molemmilla auto. Jos mulla olisi töitä kotipaikkakunnalla, niin yksi auto riittäisi.

Mietin tässä vain ministeri Bernerin kaavailemia muutoksia autoiluun. Ei näytetä tajuavan, että ihmisiä asuu myös muualla kuin isoissa kaupungeissa. Töissä on pakko käydä vai olisiko parempi, että olisin kotona työttömänä. Se nimittäin oli toinen vaihtoehto jos en olisi saanut töitä syyskuun loppuun asti.
 
vierailija
Aika pitkälti se on oma valinta missä asuu. Jos päättää jonnekin peräkylään muuttaa asumaan, missä asuminen on halpaa, sitä saa varautua maksamaan siitä kyytipelistään. Jonkun toisen valinta on asua kaupungissa, maksaa suuria summia asumisesta ja selvitä ilman sitä omaa autoa.
 
Asun pääkaupunkiseudulla, ja silti minulla on aina ollut auto. Työmatkat kuljin aina julkisilla, nyt ei ole sitäkään pakkoa, mutta vapaalla tahdon saada liikkua vapaasti minne tahansa, mihisuuntaan tahansa; vaikka Hankoon... Auto antaa minulle vapaudentunteen.
En ole edes ajatellut miten tuo laki vaikuttaisi minun elämään, mutta toivon, että ei se tuo palloa jalkaan minulle, eikä kenellekään meistä. Laki ei saa kahlita ihmisen oikeutta elää vapaana ja tehdä työtä vaikeuksitta.
 
vierailija
Asun kaupungin keskustan tuntumassa. Auto on välttämätön satunnaisten työmatkojen vuoksi. Julkisilla yhden päivän matka veisi kolme päivää eli joutuisin olemaan kaksi yötä pois kotoa. Lapsiperheessä se aiheuttaisi ongelmia. Työnantjankin kannalta katsottuna tilanne olisi huono, koska yhden päivän kulujen ja tuntien sijasta sijasta päivärahoja joutuisi maksamaan kolmelta päivältä ja työtunteja menisi täysin hukkaan matka-ajassa.
 
Kyllä auto on pakko omistaa, oli työmatkoja varten tai muuhun käyttöön. Jatkuva bussivuorojen vähentäminen tekee liikkumisesta lähes mahdotonta. Paikkakunnalla ei lääkäripäivystystä, lapsi kotona yms. Ilman autoa kaikkeen menisi tuhottomasti aikaa ja elämä supistuisi 5km alueelle. Auton pitäminen on kallista, mutta meillä se kyllä itsensä maksaa takaisin säästettynä aikana ja liikkumisen vapautena :) Ketjun aloittajana tietenkin eri tilanne kun 1 auto ei riitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Zariza
No on se vähän niinku pakko olla oma auto. Minä olen ollut työpaikkani paskaluuserijokapaikan höylä, joka yleensä kyllä kulkee repsikkana paikkaan jos toiseenkin, mutta mutta. Helpompi se on kokoontua ensin sinne pääkallopaikalle, josta sitten lähdetään etenemään työkohteisiin. Aika harvinaista herkkua on se, jos joku kollega käy aamulla täältä kotoota näppäämässä mukaan.
 
vierailija
Oma auto pakollinen. Esinnä asumme maalla ja kaupunkiin mua ei saa oikein mikään muuttamaan.

Ja toisaalta teen työtä jossa joudun ajeleen päivittäin suuntaan ja toiseen satojakin kilometrejä.

Kyllähän tuo bern(b)erin juttu vähän nyppii. Kyllä, itse olen valinnut asuinalueeni... mutta vaikka kuinka maksan autoverona ja polttoaineina... ei täällä teitä korjata. Kaikki ne rahat valuu kaupunkiseutujen teiden kunnossapitoon... täällä ei tiet kulu sitä tahtia kuin kaupungeissa eli kuvittelis et nuo huonoimmat kun ees korjattaisiin niin se olis ok.
 
vierailija
Asumme pienellä n.6000 asukkaan kylässä. Mies käy vakituisessa työssä 70km:n päässä ja mä taas eri suunnassa määräaikaisessa työssä 45km:n päässä. Mies tekee kaksvuorotyötä ja mä kolmivuorotyötä. Kumpikaan ei pysty kulkemaan töissä julkisilla eikä ole kimppakyytiin. Pakko olla molemmilla auto. Jos mulla olisi töitä kotipaikkakunnalla, niin yksi auto riittäisi.

Mietin tässä vain ministeri Bernerin kaavailemia muutoksia autoiluun. Ei näytetä tajuavan, että ihmisiä asuu myös muualla kuin isoissa kaupungeissa. Töissä on pakko käydä vai olisiko parempi, että olisin kotona työttömänä. Se nimittäin oli toinen vaihtoehto jos en olisi saanut töitä syyskuun loppuun asti.
Autoililun verotuksen muutokset näyttäisivät kylläkin menevän siihen suuntaan että auoton omistamisen verotus kevenee ja liikkumisen verotus kiristyy.
 
Pääosin pärjään julkisen varassa ja asun pienehkössä kaupungissa. Yksi työvuoro vaatii auton koska niin varhain ei mene bussia ja juna menisi järjettömän varhain suhteessa työaikaan. Tulis 1,5h aamuun lisää joutoaikaa työpaikalle ja siihen en rupea. Toisekseen asema tuntuu nykyään todella turvattomalle ja täällä on viimeaikoina ollut paljon ryöstöjä naisiin kohdistuen. Pimeällä en uskalla sielä liikkua ja päivälläkin vain jos muita menossa.
 
vierailija
Kyllä se täällä maaseudulla on tosiaan ihan pakollinen. Meilläkään ei kulje julkisia, muuta, kun koulukyydit... Ja kun työnantajakin velvoittaa oman auton käyttöä asiakkaalta toisille liikuttaessa. Ja joo, omia valintoja, mutta kaikki ei voi asua helsingissä ja tykkään asua täällä maaseudun rauhassa. Auton pito tulee kalliiksi, mutta kalliimmaksi varmaan tulis asuminen kaupungissa ja saman työn tekeminen siellä.
 
vierailija
Kyllä se täällä maaseudulla on tosiaan ihan pakollinen. Meilläkään ei kulje julkisia, muuta, kun koulukyydit... Ja kun työnantajakin velvoittaa oman auton käyttöä asiakkaalta toisille liikuttaessa. Ja joo, omia valintoja, mutta kaikki ei voi asua helsingissä ja tykkään asua täällä maaseudun rauhassa. Auton pito tulee kalliiksi, mutta kalliimmaksi varmaan tulis asuminen kaupungissa ja saman työn tekeminen siellä.
Mä uskallan väittää että kulut kaupungeissa/pääkaupunkiseudulla on suhteutettuna väkilukuunkin kovemmat. Jos siis tiestöä ajatellaan. Kulutus on niin paljon rajumpaa. Tää uusi malli todennäköisesti tulisi rokottamaan myös niitä/meitä maalla asuvia. Me joudutaan ajelemaan enemmän, mutta jos asiaa katsottaisiinkin liikenteen määrän kautta... Tää uudistus näyttää pahasti siltä että ne rahat, jotka maalla asuva autoilustaan maksaa pitkien etäisyyksien vuoksi, hujahataa ruuhka suomelle. Joo,ei maalla ole pakko asua. Mutta ruuhkasuomessa ei yksityisautoilu todellakaan ole kovinkaan monelle pakollista(säästäisi tiestöä). Siellä vaan moni ajalee mukavuus syistä...mailla moiseen ei mahdollisuutta.

Ja mä en lähde siihen että jokainen valitsee itse asumisalueen...tai siis lähden, juuri niin pitää ollakin. Eikä sillä perusteella maalla asuvia saa painostaa ja savustaa kaupunkiin. Mutta ei kaupunkilaisten aiheuttamia kuluja tartte "böndeläistenkään" maksaa. Jos ja kun haluaa asua kaupungissa, pitää hyväksyä se että joutuu maksamaan enemmän teiden kunnossapidosta koska kulutus ja tiestön vaatimukset on ihan eri luokkaa. On turha verrata monikaistaisia ohitusteitä kävelyteineen "perähikilän" pikku raitiin jonka varressa ei kävelyteitäkään näy...
 
Yksityisautoilijat maksavat veroina myös joukkoliikenteen, niin junat kuin bussitkin. Ei kai joku luule, että joukkoliikenne kannattaisi lipputuloillaan.

Tuo "oma valinta missä asuu" tarkoittaisi oikeasti käyttöön otettuna myös sitä, ettei pääkaupunkiseudun korkeampia asumismenoja kompensoitaisi asumistuella, ei maahanmuuttajille eikä kotimaisille rahattomille. Jos ei ole varaa vuokraan, voi aina muuttaa jollekin taantuvalle teollisuuspaikkakunnalle muiden työttömien joukkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Pärjäät kun vaihdat ammattia ja muutat ihmisten ilmoille. Noi on kuule ihan omia valintoja.
Mä asun ihmisten ilmoilla mutta sille, että työmaa ei pysy paikallaan, en mahda mitään.

Ja eiköhän bussimatkustajiakin ala vituttaa jos kaikki tietyömailla yrittävät ja työskentelevät jättävät työnsä ja päättävät tehdä duunia vain omalla paikkakunnallaan. Taitais aika moni suomen kaupungeista ja kunnista jäädä vaille vaikkapa asfalttia.
 
vierailija
Mä asun ihmisten ilmoilla mutta sille, että työmaa ei pysy paikallaan, en mahda mitään.

Ja eiköhän bussimatkustajiakin ala vituttaa jos kaikki tietyömailla yrittävät ja työskentelevät jättävät työnsä ja päättävät tehdä duunia vain omalla paikkakunnallaan. Taitais aika moni suomen kaupungeista ja kunnista jäädä vaille vaikkapa asfalttia.
Mähän jo sanoin että voit vaihtaa ammattia, mikä siinä on niin vaikee ymmärtää?
 

Yhteistyössä