Minulla ja miehelläni on näköjään aivan erilaiset käsitykset hygieniasta. Olen kuvitellut, että kulttuurissamme on hygienian hoidossakin tietyt tavat, joita ihmiset noudattavat, ellei sitten ole jotain puutteita elämänhallinnassa. Mieheni väittää muuta.
Itse pidän itsestään selvänä, että vähintään kerran päivässä käydään kunnolla peseytymässä suihkussa. Itse käyn sekä aamulla että illalla. Illalla siksi, että haluan mennä aina puhtaana sänkyyn ja varsinkin kun en ole siellä yksin. Mielestäni on itsestään selvää, että seksiä harrastetaan puhtaana. Jos käyn yöllä vessassa, teen alapesun bideellä, ei tulisi kuuloonkaan mennä pissaisena toisen viereen. Aamulla taas käyn suihkussa, koska haluan olla puhdas ja raikas töissä ja muuten ihmisten ilmoilla. Jos olen harrastanut seksiä ja hikoillut yön aikana, ei tulisi kuuloonkaan lähteä peseytymättä mihinkään.
Puhtaat alusvaatteet, sukat ja paidan puen myös ihan itsestäänselvästi joka aamu. Farkut tai muut päällimmäiset vaatteet laitan pesuun muutaman päivän tai viikon välein.
Minusta on ihanaa käydä suihkussa, olla puhtaissa vaatteissa ja nukkua puhtaissa lakanoissa. En ymmärrä, että jollekin se voi olla epämieluisaa. Kodin pidän myös aina siistinä ja puhtaana, nautin siitä. En kuitenkaan ole mielestäni mitenkään neuroottinen. En esimerkiksi desinfioi mitään tms.
Olen kuvitellut, että tämä on aivan tavallinen ja hyviin käytöstapoihin kuuluva tapa toimia. Olen ihmeissäni, että mieheni viihtyisi monta päivää ilman suihkua ja samoissa vaatteissa. Harmittaa kun joudun hänelle tästä huomauttamaan. Miksi muuten fiksu mies ei tajua, ettei ole kohteliasta tulla likaisena toisen viereen nukkumaan tai seksiä harrastamaan.
Minä siivoan ja pesen meidän pyykit, joten siitäkään ei voi olla kyse, että mieheni säästäisi vaivaa kun pitää samoja vaatteita monta päivää. Hänen tarvitsee vain laittaa käytetyt pyykkikoriin ja ottaa puhtaat päälle.
Mielestäni hygieniasta huolehtiminen on sitä, että pitää itsensä puhtaana ja raikkaana, eikä sitä, että odottaa, että on tosi likainen ja sitten vasta peseytyy. Esimerkiksi en odota, että hiukset ovat likaiset, ennenkuin pesen ne, vaan pidän ne puhtaina aina. Pidän tätä niin tärkeänä asiana, etten ala tässä sopeutumaan ja muuttumaan itse jotenkin epäsiistimmäksi.
Mitä mieltä muut olette? Onko puhtaus jotenkin kohtuuton vaatimus?