YT-neuvottelut ja hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pamppelsson

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
20 482
6
38
Meillä alkaa nyt sitten YT-neuvottelut töissä :|
Mä olen hoitovapaalla ja melko varma, että lähtee työpaikka alta. Eipä sillä, ei ole ollut aikomustakaan palata kyseiseen firmaan enää hoitovapaan jälkeen, paitsi jos en mitään muuta duunia saa.
Silti nyt vähän ahdistaa, onhan tää ollut niin turvallisen tuntuista, kun on duuni mihin palata.
Kääk.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?

Ei sinua voida irtisanoa ennen kuin palaat töihin. Eli irtisanomisaika alkaa vasta, kun menet takaisin. Ellei sitten koko firman toiminta lakkaa. Sittenhän voi olla jo kokonaan erilaiset ajat ja työtäsi tarvitaan.

Mä olen kyllä käsittänyt, että hoitovapaa ei ole mikään suoja YT´iltä? :o
Meillä siis tilanne se, että iso firma osti meidän firman ja nyt on sit työpaikkoja tuplana, eli samoja duuneja on tekemässä tuplamäärä porukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä hoitovapaalta voi irtisanoa, jos se työpaikka juuri loppuu, jossa kyseinen henkilö on töissä. Irtisanomisaika alkaa sitten vasta, kun hoitovapaa loppuu.
Näin. Eli jos se työpaikka häviää yritysostojen myötä, hoitovapaalla olevaa kohdellaan kuten työssäolevaakin. Hoitovapaalla olo ei saa olla syy irtisanomiseen, mutta jos ko henkilö olisi irtisanottu ilman hoitovapaatakin, hoitovapaa ei ole mikään turva asian suhteen.

Tällä viikolla pitäisi tulla kutsu neuvotteluihin.. Hiukan jännittää :|
Onneksi sentään iso talo, jossa monta paljon työpaikkoja ja siis myös hyvällä tuurilla mahdollisuuksia siityä toisiin tehtäviin talon sisällä. Välttämättä siis ei tarvii pakata kimpsut ja kampsut ja häipyä.

No höpö höpö, vahempain- tai hoitovapaalla olevaa EI voi irtisanoa ko vapaan aikana tuta-perusteilla, ellei toiminta lopu kokonaan, TSL 7 luku, 9 §: "Työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityis-, äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen 3 §:ssä säädetyillä perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan."

Muussa tapauksessa on odotettava henkilön paluuta työhön, vasta tällöin voidaan irtisanominen suorittaa ja irtisanomisaika alkaa kulua.

Alkuperäinen kirjoittaja Juristi:
No höpö höpö, vahempain- tai hoitovapaalla olevaa EI voi irtisanoa ko vapaan aikana tuta-perusteilla, ellei toiminta lopu kokonaan, TSL 7 luku, 9 §: "Työnantaja saa irtisanoa äitiys-, erityis-, äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevan työntekijän työsopimuksen 3 §:ssä säädetyillä perusteilla vain, jos työnantajan toiminta päättyy kokonaan."

Muussa tapauksessa on odotettava henkilön paluuta työhön, vasta tällöin voidaan irtisanominen suorittaa ja irtisanomisaika alkaa kulua.

Täh? Ihanko tosi? Eli mitä se nyt sit käytännössä tarkoittaa mun kohdalla? EIhän YT-neuvotteluja voida ikuisuuksia käydä, ja mä oo palaamassa töihin vasta vuoden päästä..

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Täh? Ihanko tosi? Eli mitä se nyt sit käytännössä tarkoittaa mun kohdalla? EIhän YT-neuvotteluja voida ikuisuuksia käydä, ja mä oo palaamassa töihin vasta vuoden päästä..

Jos toiminta ei lopu, sua ei irtisanota mutta lappu voi olla odottamassa ekana työpäivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:

Jos toiminta ei lopu, sua ei irtisanota mutta lappu voi olla odottamassa ekana työpäivänä.

Vaikka yt-neuvottelut käydää vuotta ennen töihinpaluutani? Eikö niiden pitäisi ilmoittaa asiasta vaikka olenkin hoitovapaalla?

miten pamppelsson asia meni vai onko edelleen auki?

meillä oli työpaikalla yt neuvottelut ja koko henkilöstö tarkoitus irtisanoa. ja näin myös kävi, minä hoitovapaalla sain myös ns.tukipaketin ja näinollen irtisanoutuminen.

Näin olen minäkin ymmärtänyt. Käytännössä meidän firmassa nämä henkilöt on suljettu ulos yt:n skoopista (kun vähennetään vähän sieltä täältä). Myös äitiyslomalle tai vastaavalle kohta lähtevät kuuluvat tähän skooppiin (eli suunnitelmat on jo kerrottu työnantajalle). Mutta jos koko yksikkö/tehdas lopetetaan, niin sitten voidaan pistää pellolle.

Kun tyyppi palaa takaisin, voidaan pitää vaikka uudet yt:t, jonka skoopissa on yksi henkilö...

Yhteistyössä