Ystäväni kysyi olenko katkera...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haikuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haikuli

Vieras
...lasteni isovanhemmille.

Olimme puistossa, ja äidit keskustelivat, mitä kaikkea kivaa omat lapset olivat kesän aikana tehneet isovanhempien kanssa ilman lasten vanhempia.
Montako yötä olivat olleet poissa kotoa jne.
Taisin olla aika hiljaa muiden jutellessa ja yksi äideistä kysäisi sitten entäs teillä...
Noh, meillä lapset ovat olleet hoidossa kesän aikana kerran pari tuntia, kun pyydettiin, että päästiin yhdessä asioille.
Muut olivat ihmeissään, että eivätkö samalla paikkakunnalla asuvat isovanhemmat hae lapsiaan vaikka heille leikkimään tai puistoon tai pyydä yökylään... Eivät. Tulevat kyllä kahvittelemaan, mutta lasten kanssa ajan viettäminen ei tunnu kiinnostavan. Lapset ovat 2 ja 6, että kyllä niiden kanssa nyt varmaankin pärjäilisi.
Toiset isovanhemmat ovat kesän aikana ottaneet lasten serkkuja useasti useammaksi yöksi yökylään. Samalla paikkakunnalla asuvia lapsenlapsia ei vissiin tee mieli ottaa kylään, voihan niitä aina piipahtaa hetkeksi katsomaan.

Juu, olkaa ihan tosissaan onnellisia te, joiden vanhemmat ihan oikeasti mielellään viettävät aikaa teidän lasten kanssa.
Monilla tutuillekin vanhemmat sanovat tyyliin: me otamme lapset, että saatte välillä olla ihan rauhassa. Ihania sellaiset!

Tällainen vuodatus... ja kaverille vastasin, että en katkera, pikemminkin haikea )=
 
Olen samaa mieltä! Meillä ei ole isovanhemmat elossa, eikä paljon muitakaan, jotka voisivat auttaa tässä asiassa. Eipä olla miehen kanssa kahdestaan päästy mihinkään ainakaan vuoteen.
 
meillä kanssa toiset asuvat n. 400km päässä ja vaikka sinne menemme niin eivät ole hetkeäkään lasten kanssa ruuat ym saa kaikki ite antaa ja pitää sylissä olla ulkona ym

toiset asuvat 80km päässä mutta hiljasta on myös siellä suunnassa no toisin nyt on toinen kerta kun ottavat meidän lapset yökylään tämän vuoden aikana no parempihan se kun ei mitään mutta tosiaan olishan se kyllä vaikka kiva että edes kuukaudessa sais vaikka sen yhden yön olla sillaila että lapset olisi jossain muualla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haikuli:
...lasteni isovanhemmille.

Olimme puistossa, ja äidit keskustelivat, mitä kaikkea kivaa omat lapset olivat kesän aikana tehneet isovanhempien kanssa ilman lasten vanhempia.
Montako yötä olivat olleet poissa kotoa jne.
Taisin olla aika hiljaa muiden jutellessa ja yksi äideistä kysäisi sitten entäs teillä...
Noh, meillä lapset ovat olleet hoidossa kesän aikana kerran pari tuntia, kun pyydettiin, että päästiin yhdessä asioille.
Muut olivat ihmeissään, että eivätkö samalla paikkakunnalla asuvat isovanhemmat hae lapsiaan vaikka heille leikkimään tai puistoon tai pyydä yökylään... Eivät. Tulevat kyllä kahvittelemaan, mutta lasten kanssa ajan viettäminen ei tunnu kiinnostavan. Lapset ovat 2 ja 6, että kyllä niiden kanssa nyt varmaankin pärjäilisi.
Toiset isovanhemmat ovat kesän aikana ottaneet lasten serkkuja useasti useammaksi yöksi yökylään. Samalla paikkakunnalla asuvia lapsenlapsia ei vissiin tee mieli ottaa kylään, voihan niitä aina piipahtaa hetkeksi katsomaan.

Juu, olkaa ihan tosissaan onnellisia te, joiden vanhemmat ihan oikeasti mielellään viettävät aikaa teidän lasten kanssa.
Monilla tutuillekin vanhemmat sanovat tyyliin: me otamme lapset, että saatte välillä olla ihan rauhassa. Ihania sellaiset!

Tällainen vuodatus... ja kaverille vastasin, että en katkera, pikemminkin haikea )=

 
Meillä on isompi koululainen ja on ehkä2 kertaa elämänsä aikana ollut yökylässä . Piti itse pyytää. Nytkin on voimat aivan lopussa ollut jo pitempään. Serkut lähes asuvat mummolassa. Ehkä siksi ei jaksa hoitaa tai pyytää meidän lapsia. Tytär myös asui opiskeluaikana ilmaiseksi anopin asunnossa ja heille appi tekee täyttä työpäivää ilmaiseksi, vaikka ovat varakkaita ja lapsilla kaikki mahdollinen. Mieheltä pyytää vain apua sinnepäin, että näin meillä tilanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haikuli:
...lasteni isovanhemmille.

Olimme puistossa, ja äidit keskustelivat, mitä kaikkea kivaa omat lapset olivat kesän aikana tehneet isovanhempien kanssa ilman lasten vanhempia.
Montako yötä olivat olleet poissa kotoa jne.
Taisin olla aika hiljaa muiden jutellessa ja yksi äideistä kysäisi sitten entäs teillä...
Noh, meillä lapset ovat olleet hoidossa kesän aikana kerran pari tuntia, kun pyydettiin, että päästiin yhdessä asioille.
Muut olivat ihmeissään, että eivätkö samalla paikkakunnalla asuvat isovanhemmat hae lapsiaan vaikka heille leikkimään tai puistoon tai pyydä yökylään... Eivät. Tulevat kyllä kahvittelemaan, mutta lasten kanssa ajan viettäminen ei tunnu kiinnostavan. Lapset ovat 2 ja 6, että kyllä niiden kanssa nyt varmaankin pärjäilisi.
Toiset isovanhemmat ovat kesän aikana ottaneet lasten serkkuja useasti useammaksi yöksi yökylään. Samalla paikkakunnalla asuvia lapsenlapsia ei vissiin tee mieli ottaa kylään, voihan niitä aina piipahtaa hetkeksi katsomaan.

Juu, olkaa ihan tosissaan onnellisia te, joiden vanhemmat ihan oikeasti mielellään viettävät aikaa teidän lasten kanssa.
Monilla tutuillekin vanhemmat sanovat tyyliin: me otamme lapset, että saatte välillä olla ihan rauhassa. Ihania sellaiset!

Tällainen vuodatus... ja kaverille vastasin, että en katkera, pikemminkin haikea )=

aivan. Meillä äitini on vielä nähnyt miten poikki minä ja mieheni olemme. Nytkin kesällä vaan sanoi, että ensi kesänä sitten hän ottaa lapset. Mitä hyötyä siitä sitten on kun oltaisiin tarvittu apua nyt. Meillä kaksi pientä lasta.
 
En osaa olla tuosta katkera, jos ei hoida niin ei hoida ja oma menetys. Meillä on hienot lapset, ja jäävät paljosta paitsi. Eivät ole ahneita tai itsekkäitä, koululainen on innoissaan jos saa värityskirjan tai tarroja lahjaksi. Ei ymmärrä rahan arvoa ja on muutenkin lapsi, mikä nykyään harvinaista. Harvinainen helmi, kiltti ja epäitsekäs, kun ei ole lellivät isovanhemmat hemmotelleet, vaan tottunut tyytymään vähään ja jakamaan huomion sisarensa kanssa. Isovanhemmat ostivat tiimarista paperijuttua syntymäpäviälahjaksi, toisille vievät arvokasta tarpeellista tavaraa.
 
Meillä molemmat isovanhemmat ottavat mielellään hoitoon ja yökylään. Tyttö on tosin vielä aika pieni (1v5kk) eli ei kovin usein ole yökylässä ollut. Siis isovanhemmat eivät itse pyydä, vaan jos meille tulee jotain menoja ja pyydän, niin hyvä etteivät riemusta kilju. Eivät varmaan siksi pyytele kun tietävät että itselläkin on kaipuu kun tuntuu, että työn ohella liian vähän tyttären kanssa ehtii viettää aikaan. Eivät siisvarmaan lähinnä siksi itse kysele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Janis:
Meillä molemmat isovanhemmat ottavat mielellään hoitoon ja yökylään. Tyttö on tosin vielä aika pieni (1v5kk) eli ei kovin usein ole yökylässä ollut. Siis isovanhemmat eivät itse pyydä, vaan jos meille tulee jotain menoja ja pyydän, niin hyvä etteivät riemusta kilju. Eivät varmaan siksi pyytele kun tietävät että itselläkin on kaipuu kun tuntuu, että työn ohella liian vähän tyttären kanssa ehtii viettää aikaan. Eivät siisvarmaan lähinnä siksi itse kysele.

Onko lapsi päiväkodissa vai missä? Siis hoitavatko isovanhemmat päivisin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Janis:
Meillä molemmat isovanhemmat ottavat mielellään hoitoon ja yökylään. Tyttö on tosin vielä aika pieni (1v5kk) eli ei kovin usein ole yökylässä ollut. Siis isovanhemmat eivät itse pyydä, vaan jos meille tulee jotain menoja ja pyydän, niin hyvä etteivät riemusta kilju. Eivät varmaan siksi pyytele kun tietävät että itselläkin on kaipuu kun tuntuu, että työn ohella liian vähän tyttären kanssa ehtii viettää aikaan. Eivät siisvarmaan lähinnä siksi itse kysele.

Onko lapsi päiväkodissa vai missä? Siis hoitavatko isovanhemmat päivisin?

Juu päiväkodissa, mutta isovanhemmat aika usein hakevat iltapäivällä pariksi tunniksi. Isovanhemmat on vielä töissä itsekin, mutta mun äidillä on lyhyet päivät kun on peruskoulussa opettajana.
 
kyllä minusta hyvät isovanhemmat tukevat omia lapsiaan..viettämällä aikaa lastenlasten kanssa..varsinkin jos on kyse yh:sta. mulla vanhemmat ei hoida lastani juuri yhtään!! mutta nuorin heillä on nuorempi ku mun omani.. joten eipä voi heiltä vaatia.
 
muussa tapauksessa en ymmärrä sitä jos eivät edes joskus hoida ja ole lastenlasten kanssa. eipä voi sellaset isovanhemmat odottaa että kun ovat vanhuksia et lapset hoitai0s
,eitä silloin jos he eivät tue lapsiaan jaksaa oman jälkikasvun kanssa.
 
Meillä on lapsi vielä niin pieni, että en osaa sanoa miten tulevaisuudessa... mutta nyt on isovanhemmat ainakin ihastuksissaan vauvasta. Kuiteskin mä päätin jo ennen kuin meillä oli vauvasta tietoakaan, että jos joskun lapsi saadaan, niin ei kyllä jätetä sitä isovanhemmille ikinä! Tämä nyt johtuu vaan siitä että en alkuunkaan luota heihin... ei koske pelkästään heitä, vaan myös mun omaa isosiskoani.
 
Meillä taas miehen äiti kinuaa tyttöä koko ajan sinne yökylään mutta kun en jotenki raski/halua antaa...oli se tässä kesällä 2 yötä ja muutamia kertoja aiemminki ollu mut ku pitäs olla jatkuvasti..
 
Ei oo meijänkään lapsilla kun yks mummola. Anoppi kuoli 5v sitte.
Mun äiti ottaa kyl näitä aina, kun omilta töiltään jaksaa ja kerkiää.
Ja varsinki, jos tarviin apuu, ni äiti auttaa aina, jos vaan voi ja osaa.
 
No eipä ole hääppösesti meilläkään. Appiukon kuoleman jälkeen yökyläilyt on loppuneet pikku hiljaa kokonaan. esikko sais mennä mummulle ja sitä kysellään mukaan vaunureissuilleki mutta eipä oikein tee mieli enää päästää kun anoppi on alkanu viimeisen puolen vuoden aikana alkoholistiksi kiitos lomautuksen ja uuden miehen. :headwall: Enkä tajua miehen siskoa, kun sille vihjaa että ottasko lapset yökylään niin on niin kamalan vaikea ottaa, kun yksi on vauva. Ja nyt kun se on luvannu ottaa vauvan niin muut ei voi tulla. ne pitäs sitte laittaa anopille että saadaan vapaailta. en halua laittaa kun en halua että minun lapset joutuu kattomaan juomista!!! |O Miksi sen appiukon piti mennä kuolemaan kun silloin ainaki oli anopillaki vielä mielipide että silloin ei juoda tippaakaan kun lapsi kylässä... :headwall:

niin ja siis meillä on monta kertaa ollut miehen siskon kolme lasta yökylässä eikä mitään ongelmia. en ymmärrä mikä sitä siinä pelottaa, kun isommat lapset on helpompia kun niillä on kavereita ja vauvakin olisi varmasti heillä yökyläillessään vähempi peloissaan jos ois omat sisko ja veli mukana.. :headwall:
 
meillä on pirun vaikeaa jos isovanhemmilta pyytää että ottaisivatko lapset vähäksi aikaa jos tarvii käydä asioilla tms. mutta sitten ku he päättävät jotain tehdä lapsien kanssa niin meidän pitää suunnitella omat menot uusiksi, koska he ovat nyt päättäneet viedä lapset sinne ja tänne. yhtään ei ajatella että meillä voi olla omiakin menoja. eivätkä kysy meiltä ensin, onko menoja vaan sopivat lapsien kanssa menot (meidän lapset on alle kouluikäisiä).
 
Meillä on miehen vanhemmat pysyvästi muussa maassa asukkaina ja oma äitini kuollut.

Isäni on kiihkeästi mukana työelämässä yrittäjänä, mutta ottaa isot lapset mukaansa mökille muutamia kertoja vuodessa viikonlopuksi.

Pienimmäiselle valittiin kummit sillä silmällä pitäen, että asuvat lähellä ja ovat kiinnostuneita myös tutustumaan kummipoikaansa. Heistä usein saakin hoitoapua, jos tarvitsee. Emme vielä ole kovin paljoa vaivanneet, kun poika on pieni, 8kk.
 

Yhteistyössä