Ystäväni diagnosoi koko ajan lastani, ärsyttävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elokuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elokuu

Vieras
En tiedä, että tuleeko siitä hänelle itselleen jotenklin parempi mieli, mutta minua se ärsyttää. Meidän lapsillamme on ikäeroa noin vuosi. Ystäväni lapsi on tutkimuksissa, joissa etsitään hänen omalle lapselleen diagnoosia.

Mua ärsyttää, kun ystävä yrittää etsiä koko ajan mun lapsesta samoja merkkejä, ja onkin koko ajan löytävinään. Jos sanon, että lapsi ei jaksanut keskittyä päiväunien puutteen vuoksi, niin hän sanoo heti että joo, kuulostaa pahalta, ihan sama kuin meidän lapsella.

Jos sanon, että mun lapsi sai eilen kunnon kiukkukohtauksen kun tultiin kotiin, niin vastaus on kuulostaa tosi pahalta, meidän lapsella on samaa. Sille on ihan turha sanoa, että meidän lapsi itki 10 minuuttia kun tultiin kotiin päiväkodilta, koska oli tosi väsynyt ja turhautunut, itki 10 minuuttia ja rauhoittui. Se ei ole sama, kuin se että hänen lapsensa kirkuu 30 minuuttia ilman että kukaan saa häneen mitään kontaktia.

Sanon, että mun lapsella menee usein kahden kaverinsa nimet sekaisin, kumpikin on perhetuttujen lapsia ja nähdään aika harvoin. Sekin on kamalaa, ihan hirveää, tutkimusten paikka, eikä ystävä tajua eroa sillä että mun lapsella menee nimet Sara ja Tara sekaisin, sellaisten lasten kohdalla joita tapaa harvoin. Se ei ole sama, kuin se ettei hänen lapsensa muista nimiä ollenkaan, ei edes usein niiden lasten joita tapaa päivittäin. Meillä on saattanut olla viikon, ilman että hänellä olisi hajuakaan kenenkään meidän perheenjäsenen nimistä. Ja tämä lapsi on viettänyt paljon aikaa meidän kanssamme.

Mä ymmärrän, että se on kova paikka käydä näitä tutkimuksia läpi, mutta mä en jaksa sitä että en voi sanoa sille enää mitään, kertoa yhtään mitään omasta lapsestani, ilman että se löytää siitä jonkun todella vakavan ja huolestuttavan oireen :/

No jos hän näkee asian toisin kuin sinä.
Ehkä hänen näkökulmastaan pyydät häneltä vahvistusta epäilyillesi, vaikket sitä haekkaan vaan puhut normaalisti teidän lapsen käyttäytymisestä.

Ehkä hän sarkastiseen sävyyn heittelee noita kommenteja kun "valitat" niin pienistä?

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Ehkä hänen näkökulmastaan pyydät häneltä vahvistusta epäilyillesi, vaikket sitä haekkaan vaan puhut normaalisti teidän lapsen käyttäytymisestä.

Ehkä hän sarkastiseen sävyyn heittelee noita kommenteja kun "valitat" niin pienistä?

Aika rasaksta ystävyyttä tuollainen...

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Ei ole sarkasmia. Hän kauhistelee ihan aidosti minun lastani. Enkä mä hae mitään vahvistusta, vaan ne tilanteet on sellaisia että jutellaan ihan niitä näitä, ja sanon jossain sivulauseessani jotain lapsestani ja jatkan jo sitä itse asiaa. Hän tarttuu näihin heti, oikein haukkana odottaa koska sanon jotain minkä voi diagnosoida.

Mä olen sanonut jo senkin, että mä en ole lapsestani huolissani, eikä kyse ole vain mun omasta puolueellisesta näkökulmasta. En mä tiedä onko tää vaan sitä, että kun hän ei itse "hoksannut" oman lapsen avuntarvetta, niin nyt yrittää väkisin löytää avuntarvitsijoita muualtakin.

Tää alkaa vaan käydä jo meidän väleihin, mä en halua enää jutella samalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Musta toi kuulostaa siltä että hakee pikemminkin normaali diagnoosia OMALLE lapselleen, kun sairasdiagnoosia teidän lapselle.

No enpä tiedä, kun käyttää mm sellaisia lauseita että "oijoi, toi ei kyllä oo ihan normaalia" :(

Sun ystävä elää raskasta vaihetta ja osa lasten normaaleistakin jutuista jotka liittyy vahvemmin johonkin tiettyyn sairauteen antaa aiheen takertua ja todeta ettei oo ihan normaalia, vaikka oliskin.
Lapset ovat tempperamentiltaan erilaisia ja aina ei tarvita diagnoosia, jos lapsi on arjessa hieman haastavampi kuin muut samanikäiset.

Yhteistyössä