Ystävän lapsen väkivaltainen käytös

09.08.2010
553
1
16
Minua on mietityttänyt pitkään ja toisesta ketjusta päätin tehdä aloitteen tähän asiaan. Eli ystävälläni on 6 vuotias lapsi joka ei tunne katumusta lainkaan. Lyö mun lasta, saattaa halata, ja lyödä uudelleen. Siis ihan nyrkillä. Lapseni pelkää jo tätä toista, ja olenkin yrittänyt puuttua asiaan kun yhdessä kyläilemme, mutta asia ei tunnu menevän perille. Harmittaa ystäväni puolesta, kun ei saa lastaan kuriin.
Muutama päivä sitten huomasin että perheen isä, josta en todellakaan pidä, on vähintään outo, lyö perheen toista lasta, kun hyppäsi trampoliinilta tämän päälle. Ihmekö tuo jos lapsi lyö?
Mitä teen?
Onko tässä tuleva psykopaatti :(

siis tarkoitat ap että ystävän lapsen isän väkivaltainen käytös?
ai niin, mutta se on mies. pojat on poikia ja niin pois päin. haukutaan me vaan tyttöjä ja naisia.

jep, sitä minäkin mietin, tuntuu että ne muksut elää kuin pellossa, ei mitään sääntöjä, ja tosiaan se isä on 3vuotiaan tasolla henkisesti. Olin ihan järkyttynyt kun näin tuon lyömisen...mutta erittäin paha paikka alkaa omasta ystävästä tehdä lastensuojeluilmoitusta :(
Nyt en enää ihmettele miksi isoin lyö mun lasta, joka kerta n.4-5kertaa kun ollaan yhdessä.
Kaikkihan siellä ei oo vissiin hyvin, mutta...

Muoks. Selvennän vielä, siis se 6-vuotias lyö mun lasta, ja kerran oli tilanne että isä löi pikkusiskoa, joka on 4v.

Viimeksi muokattu:
jep, sitä minäkin mietin, tuntuu että ne muksut elää kuin pellossa, ei mitään sääntöjä, ja tosiaan se isä on 3vuotiaan tasolla henkisesti. Olin ihan järkyttynyt kun näin tuon lyömisen...mutta erittäin paha paikka alkaa omasta ystävästä tehdä lastensuojeluilmoitusta :(
Nyt en enää ihmettele miksi isoin lyö mun lasta, joka kerta n.4-5kertaa kun ollaan yhdessä.
Kaikkihan siellä ei oo vissiin hyvin, mutta...

Muoks. Selvennän vielä, siis se 6-vuotias lyö mun lasta, ja kerran oli tilanne että isä löi pikkusiskoa, joka on 4v.

niin eli mitä vielä mietit!?! ilmoitus heti!

juu tuntuu varmaan pahalta tehdä lastensuojeluilmoitus, mutta miltä mahtaa lapsesta tuntua kun isä lyö :( saavat apua koko perhe, todennäköisesti saavat suuren avun myös lasten käytösongelmiin.

niin eli mitä vielä mietit!?! ilmoitus heti!

Rehellisesti, pystyisitkö tekemään ystävästäsi ls ilmoituksen? Hyvästäkin ystävästä? Tietämättä kuinka yleistä tämä on, ja tietäen myös sen että perhe kyllä arvaisi kuka ilmoituksen on tehnyt.

Toisekseen, kaipaisin neuvoja mitä teen näiden lasten kanssa, nyt minulla on huoli omasta lapsestani, ja siitä että hän joutuu kokemaan väkivaltaa joka kyläreissulla. (kuinka itsekästä tahansa onkaan)

yleensä inhottaa ihmiset jotka tekevät ilmoituksia jos äiti on väsynyt tai huutaa ja lapset itkevät. tai joku tekee ilmoituksen jos ei perhe ulkoile joka päivä.

mutta jos mies(isä) kyseessä, saa lyödä eikä ole ilmoituksen paikka.

Rehellisesti, pystyisitkö tekemään ystävästäsi ls ilmoituksen? Hyvästäkin ystävästä? Tietämättä kuinka yleistä tämä on, ja tietäen myös sen että perhe kyllä arvaisi kuka ilmoituksen on tehnyt.

Toisekseen, kaipaisin neuvoja mitä teen näiden lasten kanssa, nyt minulla on huoli omasta lapsestani, ja siitä että hän joutuu kokemaan väkivaltaa joka kyläreissulla. (kuinka itsekästä tahansa onkaan)

Miksi viet oman lapsesi kylään hakattavaksi?

yleensä inhottaa ihmiset jotka tekevät ilmoituksia jos äiti on väsynyt tai huutaa ja lapset itkevät. tai joku tekee ilmoituksen jos ei perhe ulkoile joka päivä.

mutta jos mies(isä) kyseessä, saa lyödä eikä ole ilmoituksen paikka.

Tämä oli yksi kerta kun tapahtuman näin...en edes tiedä miten ilmoitus tehdään..voi apua, miksi minulla on aina tällainen tilanne, ei oo eka kerta kun oon vastaavan perheen kanssa tekemisissä. Viime kerralla tilanne oli vaan monta kertaa pahempi, ja silti tuntui pahalta.

[QUOTE="vieras";22353649]Miksi viet oman lapsesi kylään hakattavaksi?[/QUOTE]

Koska perheen äiti on mun ystävä, lapset on samanikäisiä.....olisi todella vaikea selittää miksi tuun ilman lapsia, kun lasten kautta tutustuttu....:/

Mitä ystäväsi on sanonut, kun olet kertonut oman lapsesi pelkäävän hänen lastaan? Mitä ystäväsi on sanonut, kun olet ottanut puheeksi tuon isän väkivaltaisen käytöksen?

[QUOTE="vieras";22353681]Pahoitat ennemmin lapsei mielen kuin ystäväsi?
Miten selität lapsellesi, miksi pitää käydä kylässä paikassa, jossa häntä lyödään?[/QUOTE]

Tämän takia pyysin neuvoa täältä. välit poikki vai mikä olisi ratkaisu?

Koska perheen äiti on mun ystävä, lapset on samanikäisiä.....olisi todella vaikea selittää miksi tuun ilman lapsia, kun lasten kautta tutustuttu....:/

no tekisin niin, että puhuisin kahden kesken äidin kanssa, johdattaisin keskustelun siitä lapsen väkivaltaisuudesta siihen, että näit kun isä löi pienempää että sieltäkö mallin oppii ja että tuollainen kierre pitää katkaista heti. ehkä äiti on turtunut ja kuvittelee, että se on sallittua/normaalia? mitä äiti ylipäätään sanoo noissa tilanteissa, sanoiko mitään silloin kun isä löi 4-vuotiasta?

jokaista lasta tulee puolustaa, jos oma vanhempi ei niin tee niin silloin se on paikalla olevan tai tilanteen näkevän aikuisen asia ja velvollisuus! jos äiti ei oikein tajua tilannetta, niin kyllä sun täytyy soittaa asiasta paikkakuntasi lastensuojeluun. ei sillä ole merkitystä onko äiti sinun ystävä, ne lapset tässä on tärkeintä. ja omaa lastani en veisi enää lyötäväksi, tuskin sun lapsi edes tahtoo sinne kovin mielellään mennä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22353687:
Mitä ystäväsi on sanonut, kun olet kertonut oman lapsesi pelkäävän hänen lastaan? Mitä ystäväsi on sanonut, kun olet ottanut puheeksi tuon isän väkivaltaisen käytöksen?

En ole ottanut puheeksi kumpaakan, toisesta pari päivää aikaa. En tiedä miten voisin puhua ystävälleni tästä....En oikeasti osaa...

Minä en pystyis kyläilemään sellaisessa paikassa, jossa mun lapsen tarttis pelätä toista lasta. Vaikka kuinka olisin ystävä äidin kanssa. Mä puutun tuollaisiin tilanteisiin tosi herkästi ite komentamalla toisten lapsia ihan estottomasti, syystä toki vaan. Jos ei tilanne muuttuis, en kyläilis enää. Näkisin sit kaveriani ilman lapsia.

En ole ottanut puheeksi kumpaakan, toisesta pari päivää aikaa. En tiedä miten voisin puhua ystävälleni tästä....En oikeasti osaa...
Ei se varmaan helppoa olekaan. Mutta jos haluat edelleenkin tavata tätä ystävääsi ilman, että lapsesi joutuu lyödyksi, niin ei sulla oikeastaan ole vaihtoehtoja. Jos ystäväsi perheessä on normaalia muksia muita, niin luultavasti hän ei tule edes ajatelleeksi, että sun mielestäsi se ei ole normaalia.

Ystäväsi ja sinä ette pysty estämään hänen lapsensa lyömästä sinun lastasi. Ja sinä kyselet täällä mitähän tässä nyt oikein tekisi?

Menisitkö itse aikuisena kylään paikkaan, jossa saisit turpiisi 5 kertaa kyläilyn aikana?

no tekisin niin, että puhuisin kahden kesken äidin kanssa, johdattaisin keskustelun siitä lapsen väkivaltaisuudesta siihen, että näit kun isä löi pienempää että sieltäkö mallin oppii ja että tuollainen kierre pitää katkaista heti. ehkä äiti on turtunut ja kuvittelee, että se on sallittua/normaalia? mitä äiti ylipäätään sanoo noissa tilanteissa, sanoiko mitään silloin kun isä löi 4-vuotiasta?

Äiti ei reagoinut mitenkään asiaan. Entä jos he kieltävät kaiken? Lapsella ei näyttänyt mustelmia olevan...Pitääkö lastensuojeluun ilmoittaessa kertoa koko tilanne? En todellakaan halua että perheelle kerrtotaan missä tilanteessa ym yksityiskohtaista...
Niin ja eihän tuo sinne haluakaan mennä, he vaan pyytävät monesti, ja nyt vasta tajusin että mikä tilanne todellisuudessa on...Jotenkin en ole aikaisemmin tajunnut/halunnut tajuta tilannetta, kun lapset olivat pieniä. Ajattelin että normaalia riitaa.
jokaista lasta tulee puolustaa, jos oma vanhempi ei niin tee niin silloin se on paikalla olevan tai tilanteen näkevän aikuisen asia ja velvollisuus! jos äiti ei oikein tajua tilannetta, niin kyllä sun täytyy soittaa asiasta paikkakuntasi lastensuojeluun. ei sillä ole merkitystä onko äiti sinun ystävä, ne lapset tässä on tärkeintä. ja omaa lastani en veisi enää lyötäväksi, tuskin sun lapsi edes tahtoo sinne kovin mielellään mennä?[/QUOTE]

tuota ehkä se isompi lapsi on tosiaan oppinut isältään mallin lyömisen, tai sitten lapsen käytös on ollut äärettömän haastavaa vaikka vuoden/kaksi vuotta ja isä on ihan loppu->reagoi noin. se on toki väärin ja asiaan pitää puuttua jokatapauksessa.enkä minä puolustele, mutta aina kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin ihmiset kuvittelevat.

Häh??
Eihän sinun todellakaan olisi vaikea selittää, että lapsesi eivät tule ko. perheen hakattavaksi...

Onpa mukavaa sinun lapsiesi kannalta, kun oma äiti vie heidät "leikkimään" perheeseen, jossa lapsiasi mätetään turpaan. Kuinka yksinkertainen sinä olet??? Hyväksyt fyysisen väkivallan omiaKIN lapsiasi kohtaan.

Yhteistyössä