ystävän keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja surullinen 23
  • Ensimmäinen viesti
surullinen 23
hyvä ystäväni ilmoitti eilen saaneensa keskenmenon.vauva olisi ollut heidän ensimmäinen.tuntuu pahalta hänen puolestaan.
miten lohduttaa ystävää,kun ei tunnu sanoja löytyvän?

Eipä sanoja tarvitse ollakaan. Mulle paras lohtu oli ku sai itkeä ystävän olkapäätä vasten ja yleensäkin se, että oli ystäviä ja läheisiä kenen kanssa puhua asiasta.

Monet sanovat, että ei saisi käyttää näitä fraaseja kuten "hyvä, et meni näin alussa" tai "luonto korjaa vialliset" tai "olette vielä nuoria"... Mä kuulin näitä enemmän ku tarpeeksi, ja itse olen sitä mieltä, että jos joku näillä sanoilla lohduttaa, on se ihan yhtä arvokas lohdutus, kuin sanattomuus...

Eli siis mulle ainakin lohtu kun lohtu oli korvaamattoman tärkeä.

Rakas Taivaan Isä.
Miksi äiti itkee?
Miksi isällä on niin raskaat askeleet?
Minäkö heille olen surua tuottanut,
kun vain katselen täältä kaukaa
enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti,
että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan.

Voitko, Taivaan Isä,
äitiä lohduttaa,
pyyhkiä kyyneleet hiljaa pois?
Voitko isän olkaa taputtaa,
ettei niin kumarassa hän ois?
Kerro heille, Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro, että jotkut lapset taivaassa
niin rakkaita Luojalleen on,
ettei heitä malttaisi millään antaa pois.

Huomaisipa äiti,
kun hänen luokseen
lennän perhosena ikkunaan.
Tietäisipä isä,
miten tuulen mukana
hänen poskeaan silittää saan.

Vielä joskus saan
siemenenä kasvaa äidin vatsassa
ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea.
Ja kun vihdoin kohtaamme,
löytää tarkoituksensa pettymys jokainen.
Ne on kestettävä, jotta juuri minä syntyisin.
Niin ikävä on kaukana täällä äitiä ja isää.
Koska saan mennä, Taivaan Isä,
joko pian pääsen omaan kotiin?

ei edes enkelivauvaa
nyt kyllä sai kunnon itkut :'( , olipa ihana runo.

tosta ystävä jutusta, musta ainakin olisi mukavaa jos joku ystävä soittaisi tai laittaisi viestin ja kysyisi miten sinä tänään voit...
mutta kukaan ei ole ottanut mitään yhteyttä, ehkä niitä pelottaa... lohdutus on kyllä suurin apu, ja se että osoittaa toiselle että toinen on tärkeä,että sinä todellakin välität hänestä. Mitkään 'lohdutuksen' sanat ei paljon auta tässä tilanteessa.

Ei niillä sanoilla niin väliä, kunhan osoitat, että oikeasti välität ja olet pahoillasi ja jaksat kuunnella. Myös sitten kun ihan akuutein vaihe on mennyt, on hienoa, jos muistat silloin tällöin kysyä, miten ystäväsi jaksaa. Itse koen, että muut tuntuu ajattelevan, että kaikki on hyvin sen jälkeen, kun pystyy itkemättä edes hetken olemaan.

Joo, eihän sitä oikein muuta toivo kun sitä että joku jaksaa kuunnella ja yrittää ymmärtää... Itselläni on hieman sellainen ikävä juttu nyt että tuntuu, ettei oma mies oikein ymmärrä. Hän on ihana ja ymmärtäväinen mies mutta jotenkin nyt tuntuu että häneltä tämä on mennyt hieman ohi. Eli ei oikein ole surrut asiaa vaikka sanoo kyllä että on tottakai surullinen, mutta jotenkin tuntuu että minunkin pitäisi olla jo niinkuin mitään ei olisi tapahtunut - kun ei "sille mitäänvoi" ja "ei sitä kannata surra"...
Km:stä on kuitenkin vasta kuusi viikkoa...
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Minulla tuli keskenmeno viime viikon tiistaina (12.12) ja nyt on tosi tyhjä olo. Se olisi ollut minun ja mun poikaystävän ensimmäinen. On todella kurja olla ku näkee vauvoja tai odottavia äitejä. Vaikeeta on kun parasystäväni ei jaksa aina kuunnella ja poikaystävelle kun yritän puhuu, ni alan aina vaan itkemään. Olen itkeny joka ilta tiistaista lähtien. Vaikka se ei ollut vielä edes lapsen näköinen ni se oli silti osa minua jo. Olimme poikaystäväni kanssa jo kerkineet miettimään nimiä ja nyt vauvamme on taivaassa.. Nykyään nään tosi usein unia vauvoista. yhdessä unessa minulle tehtiin abortti ja toisessa minä sain poikavauvan. Mistä nämä unet oikein tulevat? Tuntuu pahalta ajatella että vauvani on nyt enkeli. :'(

sama täällä
Ei voi muutakuin halata, puhua ja etenkin kuunnella. Pitää sanoa et voit soittaa milloin haluat jne. Että ei ole yksin asian kanssa.

Mun ystävällä 4. km nyt alkanut :'( , ekaa yrittävät ja huomenna ultra ja varmistus+ kaavinta :'(
Ihan hirveetä. Kauhea joulu heillä.

Yhteistyössä