Yskänlääkettä vauvoille - oletteko antaneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onkohan haittaa enemmin kuin hyötyä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onkohan haittaa enemmin kuin hyötyä...

Vieras
Käytiin lääkärissä perus flunssan vuoksi eikä löytynyt mitään korvista tai keuhkoista. Lääkäri määräsi kuitenkin yskään cocillana yskänlääkettä ja nyt kävin vähän etsimässä lääkkeestä tietoa ja vaikuttava aine etyylimorfiini joka vaikuttaa keskushermostoon ja raskauden/imetyksen aikana tulee keskustella käytöstä lääkärin kanssa ja aiheuttaa väsymystä ja tarkkaavaisuuden häiriöitä....yms. (vauva on 6kk)

Taidan jättää väliin, varsinkin kun nykyään ei kauheasti suositella yskänlääkkeitä lapsille....

Miten muilla? Onko teidän vauvoille määrätty yskänlääkettä ja oletteko antaneet?

Ei oo kertaakaan määrätty yskänlääkettä (tyttö nyt 5 v) enkä oo pahemmin antanutkaan. Viimeksikin kun tyttö oli flunssassa niin lääkärikin sanoi ettei niitä kannata käyttää kun ei niistä silleen hyötyä ole.

Hunajaa oon antanu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Ei oo kertaakaan määrätty yskänlääkettä (tyttö nyt 5 v) enkä oo pahemmin antanutkaan. Viimeksikin kun tyttö oli flunssassa niin lääkärikin sanoi ettei niitä kannata käyttää kun ei niistä silleen hyötyä ole.

Mut ap ei saa antaa hunajaa, kielletty alle 1 vuotiailta!

Niinpä - esikoiselle ei ole koskaan määrätty....en jäänyt kuitenkaan enempää lääkäriltä kyselemään lääkkeestä kun sen suomenkieli ei ollut kovin hyvä...

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:

Mut ap ei saa antaa hunajaa, kielletty alle 1 vuotiailta!

Ai niinpäs onkin, sori.. :snotty:

Ihan jo unohtanu ku ei oo ollu niin pitkään ajankohtaista.. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
ventoline on ainut mikä auttaa, ja parempi se mikä hengitetään babyhalerilla, ei ole haittaa.

Meille just viimeks määrättiin ventolinea (oraaliliuosta) ku tytöllä oli kamala kurkunpääntulehdus. Ja se oli hyvä.

Mä oon kans nostanu sängynpäätyä ja laittanu sukkaan sipulia. Tulee ihanat tuoksut makkariin :D

Minä annan niitä lääkkeitä lapselle, mitä määrätään vaivaan. Joka ikisessä lääkkeessä on liuta sivuvaikutuksia, jne, mutta yleensä se pihvi on se, että edut ovat isommat kuin haitat. En ole itse lääkäri, joten luotan lääkärin arvioon. Lapselle on määrätty kerran yskänlääkettä ja sitä käytettiin yötä vasten. Parempi yöllä nukkua, kuin vain yskiä ja olla nukkumatta. Miksi en käyttäisi, jos siitä on pieni apu?

Joku ystävällisesti pisti tänne kerran Buranan sivuvaikutukset - se oli tooooooosi pitkä lista.

tosiaan siitä on ollut jo jonkun aikaa juttua että yskänlääkkeistä on enemmän haittaa kun hyötyä, sitä mieltä ovat läkärit, ventoline on avaava eli ei ole niinkun ihan normi yskänlääke.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Minä annan niitä lääkkeitä lapselle, mitä määrätään vaivaan. Joka ikisessä lääkkeessä on liuta sivuvaikutuksia, jne, mutta yleensä se pihvi on se, että edut ovat isommat kuin haitat. En ole itse lääkäri, joten luotan lääkärin arvioon. Lapselle on määrätty kerran yskänlääkettä ja sitä käytettiin yötä vasten. Parempi yöllä nukkua, kuin vain yskiä ja olla nukkumatta. Miksi en käyttäisi, jos siitä on pieni apu?

Joku ystävällisesti pisti tänne kerran Buranan sivuvaikutukset - se oli tooooooosi pitkä lista.

Yskänlääkkeet on todettu tosi tehottomiksi, niin aikuisten kuin lastenkin. Se on yksi syy miksi niitä ei määrätä mielellään. Toinen on että vaikuttavat keskushermostoon negatiivisesti ja kun kyseessä on kasvava lapsi saati vauva niin monet lääkärit ei edes määrää.

Ei saa antaa!!!!!!!!!!!!!!

Yleensäkin yskänlääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä!! En koskaan anna yskänlääkettä koska ne sisältää sellaisia aineita joista on vain haittaa. Juuri anestesiologian opettaja, lääkäri, kielsi antamasta lapsille yskänlääkkeitä. Myös syksyn lastentautiopin opettaja kielsi yskänlääkkeen antamisen lapsille. Eli ei!!!

tosiaan siitä on ollut jo jonkun aikaa juttua että yskänlääkkeistä on enemmän haittaa kun hyötyä, sitä mieltä ovat läkärit, ventoline on avaava eli ei ole niinkun ihan normi yskänlääke.

Näin minäkin olen kuullut, että nimenomaan valtaosa lääkäreistä on ehdottomasti vastaan joten uskon nyt kyllä enemmistöä! Ja yskä ei todellakaan ole niin paha ettei saisi nukuttua koko yönä...

Kiitos paljon vastauksista :)

Erityisesti sulle tämä linkki.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/06/663741

Alkuperäinen kirjoittaja onkohan haittaa enemmin kuin hyötyä...:
Käytiin lääkärissä perus flunssan vuoksi eikä löytynyt mitään korvista tai keuhkoista. Lääkäri määräsi kuitenkin yskään cocillana yskänlääkettä ja nyt kävin vähän etsimässä lääkkeestä tietoa ja vaikuttava aine etyylimorfiini joka vaikuttaa keskushermostoon ja raskauden/imetyksen aikana tulee keskustella käytöstä lääkärin kanssa ja aiheuttaa väsymystä ja tarkkaavaisuuden häiriöitä....yms. (vauva on 6kk)

Taidan jättää väliin, varsinkin kun nykyään ei kauheasti suositella yskänlääkkeitä lapsille....

Miten muilla? Onko teidän vauvoille määrätty yskänlääkettä ja oletteko antaneet?

Meille määrättiin samaa yskänlääkettä tytölle 3,5vuotta ja jäi kyllä antamatta,ihan tuon takia jo kun vaikuttaa keskushermostoon...tyttö sai n.4kk ikäisenä yskänlääkettä lääkärinmääräyksellä mikä aiheutti tytölle vapina/kouristuskohtauksia.Sen jälkeen ei olla yskänlääkettä annettu.Eli En suosittele!

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Erityisesti sulle tämä linkki.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/06/663741

Ei siinä ole mitään uutta. Meillä on yskänlääkettä kerran määrätty ja ne harvat kerrat olen sitä käyttänyt. Emme ole yskänlääkkeen suurkuluttajia.

Jätätkö itse Parasetamolin antamisen lapselle esim sen takia että se on todetusti maksatoksiininen? Tai Buranaa, josta voi seurata aivokalvontulehdus tai vaikka munuaistoiminnan heikkenemistä?

Olen henkilönä vielä lääkkeitä karttava :)

ventoline on ainut mikä auttaa, ja parempi se mikä hengitetään babyhalerilla, ei ole haittaa.

Meillä on kans ventoline määrätty pojalle kun oli n.6kk ja sitä ollaan käytettty. muitakin on määrätty mm. just tota cocillanaa mut en ole niitä käyttänyt kun pari kertaa kun tuo ventoline tuntunut auttavan paremmin ja kuten "äiti"kin jo mainitsi niin babyhalerilla annettuna toimii parhaiten.

Yhteistyössä