Yrttien kasvattaminen ikkunalla

Minttuhirviö

Aktiivinen jäsen
29.11.2007
4 079
0
36
Onko joku kokeillut? ostin tänään joitain siemeniä ja ajattelin kylvää ne vaikka parvekelaatikoihin jos ei muuta, mutta onko joku onnistunut kasvattamaan ihan sisätiloissa? Mihin aikaan keväästä? Ihan tämmösiä perus yrttejä kuten sitruunamelissaa ja basilikaa jne...
Ostin myös Rucola-salaatin siemeniä, niitä pitäisi jonkun lehtijutun mukaan voida versottaa jo nyt ikkunalaudalla ja käyttää versoja salaatteihin, kokemuksia teillä?

Minä olen kasvattanut siemenistä vaikka mitä yrttejä. Tosin yleensä kylvän siemenet vasta maaliskuun aikana, samoin kuten tomaatit ja chilit. Kurkut ja kesäkurpitsat sitten yleensä maaliskuun loppupuolella tai huhtikuun aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä olen kasvattanut siemenistä vaikka mitä yrttejä. Tosin yleensä kylvän siemenet vasta maaliskuun aikana, samoin kuten tomaatit ja chilit. Kurkut ja kesäkurpitsat sitten yleensä maaliskuun loppupuolella tai huhtikuun aikana.

Minäkin olen vasta maaliskuussa kylvänyt, itävät varmemmin. Yrttien lisäks olen mm. perunaa kasvattanut ikkunalaudalla, että kyllähän siellä melkein mikä vaan taitaa kasvaa, kun on sopivasti valoa ja lämpöä... sitä yleensä tuppaa olemaan patterien yläpuolella ainakin liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Joo muuten ja laittakaa kaikki "kerrostalopuutarhurit" omia vinkkejä tänne, mitä saa kasvamaan parvekelaatikoissa ja muissa rajoitetuissa oloissa...
Ei lasitettua parveketta :headwall:

Tomaatit, chilit ja avomaankurkut kasvavat loistavasti isoissa ruukuissa. Parvekelaatikossa kasvaa salaatit hyvin. Yrtit kasvaa sisällä ruukuissa. Herneet kasvavat ruukuissa hyvin myöskin. Noista minulla on eniten kokemuksia.

[quote="HyacinthBucket"

Minäkin olen vasta maaliskuussa kylvänyt, itävät varmemmin. Yrttien lisäks olen mm. perunaa kasvattanut ikkunalaudalla, että kyllähän siellä melkein mikä vaan taitaa kasvaa, kun on sopivasti valoa ja lämpöä... sitä yleensä tuppaa olemaan patterien yläpuolella ainakin liikaa.

[/quote]

Perunaa ikkunalaudalla? :o Siis sisätiloissa? joo, kukkiiihan ne kaiken lisäksi tosi kauniisti :laugh: Ihanko totta, saako perunanki kasvamaan sisällä? Täytyy olla ruukussa tilaa mukuloille :D
Itse joskus kuivatin paprikasta siemenet ja kylvin. Hyvin itivät, ja saldo oli yksi punainen maukas, ehkä vähän pienehkö paprika :p

Yhteistyössä